Ik ben deze morgen een paar foto's gaan maken van de toestand aan de werken aan het Plaicanseplein.
De werken vorderen goed en langzaamaan begint ook de situatieschets, dat de buurtbewoners voor aanvang van de werken kregen, vorm te krijgen.
Komende vanaf de Brusselse steenweg en rijdend richting Plaisancebrug ziet het er momenteel zo uit. De verschillende rijrichtingen krijgen vorm.
Deze foto is genomen vanaf de Hombeekse steenweg ook richting brug.
Komende van de Ridder Dessainlaan ziet het kruispunt er zo uit.
Zicht op het plein genomen vanaf de brug.
Binnenkort zou de tweede fase van de werken worden gestart .
Ik heb de indruk dat de werken tot hiertoe vlot verlopen zijn en de hinder voor de buurtbewoners toch tot een minumum herleid is kunnen worden. Hoe het kruispunt echt zal functioneren eenmaal deze volledig afgewerkt is zullen we natuurlijk moeten afwachten.
Het gaat er nog
plaisantplezant worden !...:-)
Et allors ?
Nu nog de noodzakelijke shitload aan camera's om (koper)dieven te betrappen
en dan zijn we er helemaal !
:-)
En nu nog een aanlegsteiger voor de boten en liefst de Melaan tot hier doortrekken. Klaar is kees.
@ G.L. en Gymicko, erg bedankt voor deze weeral erg boeiende bijdragen aan dit blog
@ polyglot G.L. : "alors" wird met 1 (eine) "L" geschrieben :-)
Voor fietsers is de situatie tijdens de werken erg onduidelijk en ronduit gevaarlijk. Een foto genomen in de spitsuren zal een minder idyllisch plaatje geven.
@ Wilko : Inderdaad.
Ben zonet op dat Plaisanceplein wezen fietsen en het is verdomd uitkijken dat je niet op je bek gaat. Het wordt (bang) afwachten wat het eindresultaat zal zijn.
Hopelijk wordt alles een beetje beter aangegeven dan op het Colomaplein, want waar daar de auto's, fietsers en voetgangers zich mogen / moeten ophouden, is niet altijd direct duidelijk (ben daar ook zonet even wezen fietsen).
@ polyglot RK : Graag gedaan.
BTW : 't is Gimycko
Ik denk dat het afgewerkte plein er wel goed gaat uitzien. Maa zolang het een werf is is het voor fietsers idd onduidelijk én gevaarlijk. Eventjes naar de Colomabrug of de Battelbrug fietsen om de vaart over te steken is ook niet meteen een optie.
Het kan niet veiliger of onveiliger zijn dan dat de mensen het zelf maken. Als je goed om u heen kijkt zie je autobestuurders die kuren uithangen, maar evenzo fietsers. Allen een beetje minder gehaast a.u.b.
Ik heb alle begrip voor de grijze haren van de ontwerpers van dit verkeerskluwen. Toen men in de 19e eeuw besliste om de Brusselpoort te behouden en niet af te breken zoals alle andere stadspoorten, werd de toen bestaande miserie vereeuwigd. Vooraleer de Leuvense vaart haar intrede deed kon je met je koeien via de Brusselpoort langs de Vekestraat neer de Vrijbroekweiden gaan om ze daar te laten grazen. Naar Brussel en naar Hombeek moest je uiteindelijk ook langs die ' overste poort '.
Dat ging allemaal vlot tot die smeerlappen van Leuven hun kanaal voor ons deur kwamen graven met slechts één smal bruggetje, de plaisancebrug. Dus alle koeien en mensen door de Brusselpoort en over het bruggetje. Nog altijd niet getreurd maar rond 1930 werd het Vrijbroekpark met bijhorende verkavelingen geboren. Het enige nadeel was dat alle vrije ruimtes in de St Jansparochie volgebouwd werden.
De problemen begonnen rond 1960 wanneer iedereen een auto wou hebben en kon kopen en bovendien van A naar B ( Antwerpen naar Bruissel ) of omgekeerd wou bollen. Mechelen had enkele notoire surprises voor die prille automobilisten: de plaisancebrug, de brusselpoort en de winketbrug. Die hindernissen werden vervangen, omzeild en verbreed maar de toegangswegen: Brusselsesteenweg en Hombeeksesteenweg waren wat ze waren: gewoon vol.
De E10 werd gebouwd en zorgde voor wat ontlasting maar de naamsverandering naar E19 ging gepaard met nog meer lokaal verkeer en de plaisancebrug lag nog altijd waar ze lag en de brusselpoort stond er ( gelukkig ) ook nog altijd als robuste hindernissen.
Welke gymnastiek men in 2011 en volgende jaren ook wil doen, onze toegangswegen zitten vol. Voor mijn part moet men dan maar eens serieus werk maken van openbaar vervoer, je kan het nog 10 jaar uitstellen maar de tijd van de auto zal gedaan zijn.
@ Luc : Hier de Plaisancebrug in... 1926 !
En hier nog een oude ets van de brug.
Waarom altijd negatief doen ? Typisch Mechels ? Natuurlijk is het er onduidelijk voor fietsers, dat is het ook voor de automobilisten. Ze zijn er namelijk aan het werken. Oppassen is dan ALTIJD de boodschap. Het ziet er naar uit dat het resultaat mooi zal worden, maar omdat je geen eieren maken zonder de schaal te breken, moeten wij, de buurtbewoners, rondrijden langs de postzegellaan of langs Battel. C'est la vie hé. Wees blij dat de stad moderniseert, of je kon nog altijd over een smal kasseibaantje rijden.
@Luc, oppassen of Jans gaat aan u ook een topic wijten onder titel "Luc wordt 200":-)
Met de modernisering verandert er een en ander in onze leefwereld! Ikzelf verkies ook de periodes van 200 jaar terug; mooi kasteeltje, veel personeel (mooie meiden) en iemand om 's nachts in de vijver te roeren om de puiten stil te houden, kwestie van een goede nachtrust.... Maar ja de tijden veranderen en terugschroeven kan niet, maar indien men de stadsomwallingen had behouden, met de poorten, zou een en ander wel rustig gebleven zijn. Voorbeelden te over : Füssen en Memmingen bij de oosterburen:-)
@ Eddy :
Ze hadden hier, in de Jaren 60 en 70 van de vorige eeuw, hetzelfde kunnen doen zoals in Brussel : een totale kaalslag van alles en nog wat dat er rond de Plaisancebrug stond, er kantoor-en appartementsblokken kunnen neerpoten en al die kromme steenwegen kunnen rechttrekken tot lijnrechte boulevards. De Albert Speer-gedachte, als het ware.
Enige probleem met die kaalslag van het Oude Brussel is dat er na 17h00 op een weekdag en in het weekend daar natuurlijk geen kat meer te bespeuren is.
Dus, hou maar die kromme steenwegen naar Hombeek en Brussel en fris ze of knap ze een beetje op, zoals nu gebeurt. Goed, het moet hier geen Brugge of Bokrijk worden of blijven, maar als we er allemaal een beetje vlot doorgeraken, met onze heilige koe, dan ben ik alvast meer dan tevreden.
:-)
@ G.L: U hebt natuurlijk gelijk. Iedereen moet uiteraard voorzichtiger zijn. Maar in dit geval.... Bewegwijzering rond de Hoogstraat en de Nieuwe Kapucijnenstraat zijn duidelijk als je vanuit de stad naar de Brusselpoort gaat / fietst. Maar op het Plaisanceplein zelf niet. Je hebt de duidelijke strook voor verkeer vanop de Brusselse steenweg de stad in maar omgekeerd is er zo goed als niks.
Geef toe dat dit toch een stuk prettiger oogt dan nen brede boulevard met megawoonblokken en dito kantoren...
Foto Gimycko - Ridder Dessainlaan
Vanaf woensdag wordt de verkeerssituatie anders. Blijkbaar is de eerste fase van de werken op het plein afgewerkt en wordt de rijrichting anders, dus oppassen als je deze kant op komt.
Ik ben benieuwd...
Bing Maps
Als je al fietsend van de Vaartdijk over de brug naar de Brusselsesteenweg moest, want overmorgen is het alweer anders, dan was het toch bangelijk hoor. Dat klein smal stukje waar de auto's in tegenrichting kwamen of de fietser zo je wil... dat was niet prettig.
Ik kan er van meespreken, want heel de maand juli en een halve maand augustus ben ik er soms meer dan één keer per dag langs gemoeten. Naarmate het minder lang licht was 's avonds werd het nog enger... Niet iedere automobilist is even hoffelijk en soms moet je als fietser even op je strepen gaan staan...
Dus woensdag gaan we een volgende oefening in oriëntatie doen... Ben benieuwd...
Als ze nu na de afbraak van Leiden de betonboeren eens hadden weggejaagd, hadden ze plaats gehad om de fietsers via een mooie duik onder de vaart, onder de Brusselpoort tot in de nieuwe parking Ganzendries te leiden. Tunnels maken is tegenwoordig toch geen kunst meer, kijk maar naar de Ijzer Leen. In Hofstade kunnen ze zoiets en hier gaat dat niet. Kijk maar naar de Gim zijn laatste beeld, het is bijna recht op recht.
Geen slecht ID, GL. Net zoals de Barebeek, in Hofstade, onder de Vaart loopt, zo zou de Mechelse "Grote Ring" ook kunnen lopen.
Uilmolenweg wordt verlengd naar de R6, Pasbrug en Bonheiden wordt ontsloten, dan richting Dry Port in Muizen onder het Mechels Broek en dan, onder de Vaart en Coloma door, de Grote Ring netjes sluiten.
Nog wat ondergrondse beleveringsstraten naar het stadscentrum toe en we zijn er helemaal !
Gim, zoals de mollen dus ? Terwijl we hier nu toch visionair denken. Alles onder de grond stoppen is niet goed voor Mechelen. Het regent hier te veel.en water is een heel lastige tegenspeler. Daar kunnen we de voorbije zomer over meeklappen.
@ GL : Dat is nu toch al bezig. Alles ondergronds.
Foto Gimycko - Sint-Romboutskerkhof
BTW : De put op de Ganzendries al eens bekeken ? Die is verdomd diep !
Gim, niet verder vertellen maar dat komt nog dat die vol str... staat.
als de fietsers zich even de moeite getroosten om dat kleine stukje te voet te gaan, is er geen enkel probleem. Ik woon daar, moet daar dus dagelijks minstens 2 keer door, en al vanaf het begin stap ik van mijn fiets om er door te kunnen, eender welke richting. Tijdsverlies? 1 à 2 seconden ....
Dan hoef je ook niet tegen het autoverkeer in te fietsen, wat voor zowel de fietser als voor de automobilist veiliger is.
En dat het vanaf brusselpoort niet goed aangegeven stond - want sinds woensdag 7/9 is de rijrichting veranderd - klopt niet. Er stond een mega groot bord aan het begin van de brusselpoortstraat. Zelfs fietsers konden daar niet langs zonder deze te zien. Als die dan aan de brug gewoon de juiste rijrichting kozen konden ze zonder al te veel problemen over de brug geraken zonder met maar 1 auto in aanraking te komen. Tenslotte stond er nergens aangegeven dat fietsers over de voor de auto's open gelaten rijrichting stad-inwaards moesten rijden, en was dat verkeersbod verboden richting ook nog altijd geldig voor álle verkeer.
Het staat ,het kunstwerk, een schone naakte van een zekere maria Teughels die ik om de één of de andere reden niet vindt op het internet . Plaisanceplein heeft eindelijk ook iets schoons te bieden. Nu maar uitkijken dat er geen brokken van komen als de automobilisten ,fietsers en ander verkeer hun aandacht van de oververkeersbelichting afdwaalt naar de koplampen van de naakt schone.
Ik heb het nog niet gezien, maar het werk is waarschijnlijk van Mariette Teugels, de Tisseltse beeldhouwster die huist in de door haar (schitterend) gerestaureerde Cellekens, in de schaduw van de Minderbroederskerk.
Het is héél zéker van Mariëtte Teugels van de Cellekens. Ik wist dat dit beeld er ging komen, en toen men één van de dagen aan de sokkel aan het werken was, was het voor mij ook in spanning afwachten... ;-)