
De meeste mensen bekijken me meewarig als ik het zeg, maar... ja, ik ben een operafan, meer nog: ik ben nogal een Wagneriaan. Ranke ridders met een stem als de Salvator, vlammende deernes op vliegende paarden, spookschepen en meesterzingers... prachtig is dat! Mijn vreugde was dan ook groot toen ik ontdekte dat er in Mechelen behalve klassieke en hedendaagse kunst, top-toneel en poppentheater, beiaardklanken, een pop- en rockfestival en andere cultuuruitingen, ook opera wordt aangeboden...
Een niet nader genoemde Mechelse bioscoop pakt inderdaad al een tijdje uit met opgenomen of zelfs live gecapteerde operavoorstellingen van de bovenste plank. Deze week dus ook, en hoé: Tristan und Isolde van Richard Wagner, gedirigeerd door Daniel Barenboim in La Scala in Milaan, zomaar eventjes op vijf minuutjes van thuis. Mijn dame en ik dus een aantal belangrijke vergaderingen geannuleerd en al twee weken aan het aftellen naar één van de voornaamste en meest toonaangevende operaklassiekers aller tijden.
Na een eerdere slechte ervaring - een op het nippertje afgelaste voorstelling van I Pagliacci enkele maanden terug - kochten we gisteren netjes onze tickets - 15 eurokes per stuk - en begaven we ons vol verwachting naar zaal 10. Er viel daar nog niemand anders te bespeuren, maar bon, de al vernoemde meewarige blikken van niet-opera-liefhebbers én de verontwaardigde reacties van toeschouwers vorige keer indachtig, verbaasde ons dat niet meteen. We vleidden ons dus neer en zagen Isolde en haar Tristan in gedachten al komen aangevaren, toen de kaartjesknipster ons uit onze droom kwam wekken: "Die opera duurt lang en het duurt dus te lang om die op te starten en dus is er een probleem met het systeem". Baf.
Zoals gezegd was het bij ons de tweede keer dat het gebeurde en als we een toeschouwer bij onze eerste afknapper mogen geloven, was het toen ook al de "tweede of derde keer" dat er iets foutliep.
Mijn vlammende deerne kreeg aan de kassa gelukkig het aankoopbedrag wel terug én kreeg er zelfs twee gratis tickets voor een volgende keer bovenop, maar de teleurstelling was wel groot toen we onverrichterzake de niet nader genoemde cinema verlieten.
Gelukkig boodt een niet-nader-benoemde wijnbar, ergens tussen Sint-Rombouts en Vismarkt, het nodige soelaas. Het was de eerste keer dat we er geraakten en wat ons betreft was het een heerlijke ontdekking: een mooie selectie wijnen én Mechelse bieren, Mechelse taart, Mechelse kazen, fijne tapas en uit de luidsprekers fijne Franse klassiekers.
De avond werd dus zeker goedgemaakt, al kon ook die dieprode Italiaan met zijn verfrissende toetsen van rood fruit ons dilemma niet beantwoorden:
"Wat doen we met die gratis tickets?".
Mooi bericht Kevin. Opera is voor mij iets te zwaar maar zo iets als " het witte paard " gaat er bij mij wel in.
@ Kevin : Gelukkig is er joetjoep nog...
Tristan und Isolde
en
Pagliacci
En als Wagnerliefhebber zul je wel gesmuld hebben van die helicopterscene in "Apocalypse Now" met zijn muziek "Ride of the Valkyres".
Gim, en waar is mijn Weisen Rosl ?
@ GL : Hier
Van Genoveva van Brabant zou daar ook nog iets van te vinden zijn Gim ?
speciaal opgedragen aan de twee die tot hiertoe gereageerd hebben op het merkwaardig verhaal van Kevin:
http://nl.audiomicro.com/klassieke-dichter-boer-en-overture-rechtenvrije-muziek-590854
De DVD met Meier (schitterend), Storey (zwak) en Barenboim kost zo'n 12 £ bij amazon.uk en er zijn geen verzendingskosten (als je super free saver neemt; betekent 2 dagen langer wachten). Maar het verschil tussen zelfs een plasma van 1.27 m en een zaal blijft groot. Vorig jaar gaf ik nog een voordracht in Nederland over opera-tenoren en DVD's die je thuis allang beu bent worden weer boeiend als je ze op een bioscoopscherm ziet