Het Mechels toeristisch seizoen 2011 kondigt zich veelbelovend aan. Overnachtingen nemen sterk toe en zelfs sneller dan in andere Vlaamse steden, meer bezoekers vinden de weg naar de stad en wat meer is: hun reacties zijn erg lovend. Vanaf vandaag, vrijdag 6 mei, kan de Mechelenbezoeker zijn bezoek aan de stad nog beter voorbereiden via de nieuwe viertalige toerismewebstek.
De oude webstek van de Dienst Toerisme was aan vervanging toe en gold zelfs als ‘zwakke broertje’ inzake de toerismepromotie van de stad. Behalve de absolute noodzaak tot vernieuwing, wil Mechelen, ook voor toeristen, zijn reputatie als digitaalste stad van Vlaanderen alle eer aandoen. Een motivatie die kan tellen. De viertalige webstek (Nederlands, Frans, Engels, Duits) wordt volledig geïntegreerd binnen de meermaals bekroonde stadswebstek.
Uit onderzoek bleek dat een toerist op zoek gaat naar neutrale informatie over de stad die hij/zij wil bezoeken. De toerist zoekt dus objectieve en volledige informatie over de bestemming op de officiële website van de stad en dit liefst in een aantrekkelijk kleedje.
De diensten ICT en toerisme ontwikkelden, op basis van het bestaande contentbeheersysteem van mechelen.be, een aantrekkelijke webstek waarop de bezoeker nuttige informatie vindt over logies, groepsbezoeken en bezienswaardigheden, maar evengoed over traditie en streekgerechten.
De rubriek ‘Mechelen door andere ogen’ verhaalt wat anderen over de stad denken en schrijven: een persartikel in een buitenlandse krant of tijdschrift, een quote uit het gastenboek, commentaren en beoordelingen over Mechelen op blogs en andere websites.
“Toerisme Mechelen zet vandaag een belangrijke digitale stap”, zo vindt schepen ICT Kristl Strubbe: “De diensten ICT en toerisme bekijken of en hoe de informatie in de CMS-databank als basis kan dienen voor een heus DMS (Destination Management System), een soort kennislabo dus waar alle gegevens gecentraliseerd worden. Op één plek staat de meest actuele en correcte informatie over Mechelen als toeristische bestemming. Deze databank dient als basis voor brochures, mobiele applicaties, reisgidsen…”, aldus Strubbe. “En, je kunt dan ook linken met andere databanken waardoor de informatie op meerdere plekken op het net beschikbaar én up-to-date blijft”, besluit de ICT-schepen.
Samen met de andere kunststeden (Brugge, Gent,Leuven en Antwerpen) werken de diensten toerisme en ICT aan een B-to-B CRM, een geautomatiseerd relatiebeheer voor professionele klantencontacten in binnen- en buitenland, die in de toekomst moet toelaten om klantgegevens en interacties met deze klanten te beheren. Dit project wordt financiëel ondersteund door de Vlaamse overheid.
QR
De stad bestudeert ook de introductie van QR-codes, een tweedimensionale streepjescode, voor toeristische doeleinden. De bezoeker richt zijn cameratelefoon op de QR-code en neemt hiervan een foto. De code wordt door een QR-lezer in de telefoon omgezet in een URL en toont de toerismewebsite op het scherm. Tegenwoordig beschikken alle smartphones over een QR-codescanner.
Het QR-verhaal is (nabije) toekomstmuziek. Nu is er alvast die gloednieuwe webstek.
Je kunt de webstek bezoeken op de adressen toerismemechelen.be (NL), tourismemalines.be (FR), tourismusmechelen.be (DE) en tourismmechelen.be (EN).
Da's een hele verbetering. Ik ben er juist al eens 'doorgewandeld'.....
Nu nog een Mechel-App voor de iPhone en dan zijn we er helemaal !
;-)
Ben toch benieuwd wat ze met de qr-codes gaan aanvangen en hoe ze dat zullen aanpakken.
Een Mechel-app zou ook geen slecht idee zijn. Maar wat zou daar dan op moeten te zien zijn?
Eigenlijk ook wel iets dat ze in Mechelen eens mogen doen:
een gigapixel panorama foto van de mooie skyline.. http://www.360cities.net/commission-gigapixel
Nu nog 4-talige communicatie naar de eigen bevolking toe en we zijn op de goede weg.
(Off-topic, I know / Je sais / Ich weisse / ...)
@ Stijn.s : Over die QR-codes hebben we het hier al eens gehad.
Artikel MB
Mooi!
Positief:
- overzichtelijke landingspagina
- rubriek: Mechelen door andere ogen
Verbeterpunten:
- jammer dat in NL versie de topnavigatie blijft staan van de mechelen.be, terwijl in andere talen de topnavigatie het rondbewegen op de site ondersteunt
- op de subpagina 'geschiedenis van mechelen' heb je de kruimel echt nodig om te kunnen 'teruggaan'
Vraagtekens?
- Eurospar Merckx voeding bij 'Huizen van traditie' is voor mij pers. een rare keuze? Hier verwacht ik eerder Windels en Schockaert en consoorten
Een aanknopingspunt in het dossier 'speciaalzaken' op deze blog www.mechelenblogt.be/2005/11/speciaalzaken-stad ? :-)
Inderdaad Ellys ! Ik ben al blij dat er werk is gemaakt van een echte toeristische onderhoubare website ... en hij is erg goed