De historische beiaard speelt opnieuw

Het preludium nr 3 van Matthias van den Gheyn beluistert u hier:

http://vimeo.com/20940752

Nick Vanhaute, de bekendste torenwachter ter wereld, en zeker de vriendelijkste,  is er met veel liefde voor zijn werk in geslaagd onze historische beiaard zover te restaureren dat hij terug speelwaardig is. 

Nadat kathedraalbeiaardier Marc Van Bets op zaterdag 26 februari 2011 de spits mocht afbijten, (neen, niet de spits die er nooit heeft opgestaan) was het een dag later de beurt aan onze stadsbeiaardier Eddy Mariën. Het werd dus een memorabel concert. De geluidskwaliteit was zonder meer uitzonderlijk. Ik had ook het geluk dat Jan Weynants van chromasoom net de geluidskwaliteit van de klokken aan het opnemen was en in één ruk door bereid was ook de volledige concerten ter beschikking te stellen. Bedankt Jan. Nu weten we zeker dat onze wereldberoemde  "Hemony", waar Jef Denyn nog ooit op speelde,  het nog altijd doet. Hier en daar een kleine restauratie aan enkele klokjes, en iedereen is gelukkig.
 

Mooi zo!  ;-)

De test bespeling is me zeer goed bevallen. De klank van de oude klokken is nog dermate fraai dat men daar weinig aan zou moeten veranderen bij restauratie. Ik werd er warm van van binnen en dat lukt me niet met de nieuwe beiaard boven in de toren hoe zuiver die ook is. Misschien zouden ten hoogste de discant klokken wat moeten worden opgepoetst of vervangen worden door exemplaren met een oud profiel om wat meer uitklinktijd te krijgen. Eigenlijk op dezelfde manier als onlangs in Brugge is gebeurd. Het is in elk geval zeer wenselijk dat het instrument net als in Brugge goed bespeelbaar wordt met een nieuw geruisloos klavier en een goed lopende tractuur van toets naar klepel. Dit klavier is een martelwerktuig uit de vorige eeuw wat toen aan Staf Nees is geschonken. Jammer dat dit verdwijnt, maar een kind blijft ook niet levenslang pap eten. Dus verbetering is zeer wenselijk! Alleen zo kunnen de huidige beiaard bespelers zonder ergonomische klachten dit wonderlijke instrument regelmatig blijven bespelen op een hoogwaardig virtuoos niveau, wat nu onmogelijk is. Bij de testbespelingen werd om deze reden slechts een half uur gespeeld. Heel mooi gedaan overigens Eddy Mariën!! Bedankt.

@carillonnl: Ik begrijp niet veel van je commentaar wegens ondeskundig, maar ik was vandaag rond 15u-15.30u getuige van beiaardklanken / melodies die heel mooi en fris ' naar beneden kwamen '. Was dat waarnaar je verwijst?

@ Luc,

Jij hebt vandaag waarschijnlijk de nieuwe beiaard horen spelen, hoewel deze nog niet helemaal klaar is. Deze is voor enkele weken in onderhoud.

Carillonnl verwijst naar de testbespeling die plaatsvond op 27/02/11

Maar het zou idd de oude beiaard kunnen geweest zijn, er kan weer op gespeeld worden, en dat zal af en toe wel.

 

@Nick: Ik hoorde dat de klepels van de nieuwe beiaard ' in onderhoud ' waren vandaar mijn gok. ;-)

Nick zei het al ; ik zat achter de beiaardier toen de film werd gemaakt. Ik heb een zwak voor historische beiaardklokken compleet met hun middentoon stemming. Misschien omdat ik onder een Hemony instrument ben geboren. Nieuwe instrumenten vind ik minder; ze boeien me minder. Voor mij zou ook elke nieuwe beiaard een kopie mogen zijn van een historische beiaard. De ergste miskleun van een klokkengieter vind ik nog steeds de grote terts klokken zoals die bij voorbeeld in Deinze hangen. Ik heb het altijd erg betreurd dat in Mechelen een modern instrument werd gebouwd. Voor mij overbodige luxe overigens van uitstekende kwaliteit. De accoustiek van de toren is door deze verplaatsing, voor de oude beiaard een stuk minder geworden doordat deze een etage lager in de toren is geplaatst, maar gelukkig niet verloren gegaan. En nu met de geweldige opknapbeurt van het oude instrument door Nick van Houte is na dertig jaar rotten dit weer helemaal te beluisteren; maar het kan nog (veel) beter. Dat probeerde ik te omschrijven.

Fijn om te vernemen dat het klavier en het mechaniek eens grondig onder handen genomen zijn; je kan op de video zelfs visueel de verbeteringen vaststellen (de toetsen liggen gelijk, waar het klavier vroeger meer weg had van de Vlaamse Ardennen). Knappe prestatie van Eddy Mariën om dit moeilijke werk op een moeilijk instrument zo te spelen! Ik zie ernaar uit om het klinkend resultaat ook eens beneden ergens in de buurt van de toren te beluisteren. Dit kan een aanzet zijn tot een herwaardering van de historische beiaard (dan is er nog veel werk aan de winkel), zonder dat daarom de verdiensten van de grote nieuwe beiaard aan de kant geschoven moeten/mogen worden.

met de lente in zicht heb ik meer aandacht voor de beiaardmuziek