Putje graven, tentje bouwen

met categorie:  

Er was eens een zeldzame plaats in Mechelen waar het voetpad er relatief goed bij lag. Aan die ene kant in de Hanswijkstraat, daar konden de bewoners nog ongehinderd stappen , het voetpad is er bovendien nog breed genoeg voor twee of drie kletskousen naast elkaar.

Die ochtend stopte er een bestelwagentje en werd de rust van de buurtbewoners danig verstoord door het geratel van een bobcat kraantje. De mooi gerangschikte dalstenen werden bruusk uit hun voegen gerukt en op stapels gegooid. De waterleiding was deels aan vernieuwing toe.
Het putje werd gegraven terwijl de bewoners, net zoals in het vooraf bedeelde strooibriefje beloofd was, een halve dag mochten leven van hun opgeslagen waterrantsoen.
Alles verloopt volgens plan tot het putje gevuld word en de dalstenen terug op hun plaats komen of zoiets. Twee dallen over, oeps we leggen ze erbij want ze zijn namelijk niet van ons. De overige dallen passen nog niet in het gat. Dan zullen we ze er maar met de kraan induwen en klaar is kees.

Hop en nu raprap naar nummer veertig voor een bisnummer met hetzelfde scenario.

Oudjes opgepast dus ga niet te voet naar ons mooie centrum maar laat u naar het centrum begeleiden door een taxi of blijf thuis en laat uw boodschapjes voortaan door een ander doen.

De volgende stap is dat een ploeg, bestaande uit  4 ingenieurs, de schepen van Openbare Werken en een meestergast, er waakzaam zullen op toezien hoe een stadsarbeider de stoep in zijn oorspronkelijke staat herstelt.

:)

Een dikke twintig jaar geleden heb ik de mannen van Electrabel 7 keer moeten laten terugkomen om een parking van 50 m2 telkens opnieuw te herstellen naar de oorspronkelijke staat.
De ene keer lagen de silex-dals zoals hierboven op de foto, de andere keer gebruikten ze goedkope beton en toen er bij de heraanleg ook nog enkele dals moesten vervangen worden, leek het al meer op een schaakbord :-)
Uiteindelijk hebben de plastron-mannen van Electrabel mij een vollidig nieuw aangelegde parking cadeau gedaan, om van die moeilijke mens (ikke dus) vanaf te geraken.
 
Zoals Roger zegt, is daar toen ook een handjevol architecten aan te pas gekomen en twee directieleden vooraleer de benadeelde de bevoordeelde werd.
 
 
 

Hallo Lieven,

ik ben Mieke Claes, journaliste in opleiding aan de Katholieke Hogeschool Mechelen, of sinds kort Lessius Mechelen. Ik had graag een artikeltje geschreven over de steeds slechter wordende voetpaden in Mechelen. Graag had ik van jou geweten of je misschien interesse hebt om hieraan mee te werken? Als je tijd zou hebben voor een kort interviewtje van 10-15 minuten zou dat fijn zijn.

Laat me iets weten op mieke.claes@studm.lessius.eu

 

- Mieke.

 

 nog straat  werken op 11 /10 / 2010 gaan ze de brusselsesteenweg  en deels openberken  jade watte leuk is wat anders om te rijden met je auto ????

daar breek je inderdaad je benen over... gewoon prutswerk dat deftig opnieuw moet worden gedaan.

Hebben hier voor onze deur exact hetzelfde voor : werken aan de electriciteit en plots elke keer dat het regent een vijver voor de deur...

maar je kan dat melden aan de specifieke dienst van de stad : 3 x gebeld (ook via algemeen nr waar men me doorschakelde) , maar er wordt niet opgenomen en 1 x gemaild, maar het e-mailadres op de site van www.mechelen.be geeft een foutmelding...

Geert

de Wet voorziet dat nutsbedrijven na hun werken de voetpaden in perfecte staat moeten terugbrengen......het feit dat deze werken  zo onaanvaardbaar kunnen gebeuren komt doordat het bevoegde stadspersoneel zijn tak niet naar behoren uitvoert!!

Hallo dienst werken, ruimtelijke ordening, stadshernieuwing.......als er iemand verongelukt kan men in dit geval rechtstreeks de stad dagvaarden wegens schuldig verzuim!

Dat je er al in geslaagd bent om een foto van openbare werken te nemen zonder dat Greet Geypen erbij staat om in uw lens te kijken vind ik eigenlijk al bijzonder straf!

Was er niks te drinken ? 

ik vermoed dat dit zo'n kleine werkjes zijn dat ze buiten de scope van de controle vallen waardoor de aannemers er duchtig van profiteren.
Maar vele kleine puttekes maken een grote ramp en zo zijn er veel in Mechelen, helaas.
In ieder geval dit voorbeeld slaat echt wel alles wat ik al gezien heb, of toch bijna alles.

Is dit tijdeljk dichtgelegd ? Of  zijn de werken ten einde ?

Vanochtend stonden er in mijn straat 5 wagens vd Stad, die eerst nog eens het doorgaand verkeer blokkeerden, en niemand hier wist waarom ze er stonden. We zagen niet eens werkmannen bezig.

Lieven, ik hoop dat het voetpad-euvel inmiddels is opgelost?

ach - ik zou niet meteen de steen naar de stad gooien (je hebt nu wel enkele stenen over natuurlijk)

probeer het te melden - het zijn uiteindelijk externe aannemers die er hier een potje van hebben gemaakt.

geert

Inderdaad het zijn de aannemers.

Mevrouw Geypen, schepen van openbare werken meldde dat de reparaties voorzien waren eind deze week begin volgende week en dat de aannemer dit vergeten te communiceren is.

Case closed zou ik zeggen indien alles gebeurd zoals afgesproken maar intussen kunnen we alleen maar hopen dat er niemand zijn benen breekt over deze puinhoop. Misschien is een lintje of een plakkaatje op de stoep wel op zijn plaats.

Spic en Span, het voetpad ziet er intussen weer uit als voordien.

 In Nederland was er een gezegde als de oude PTT een gat ging graven:

Putje graven, tentje bouwen..tukkie doen. (Een tukkie is een slaapje.) Lang geleden dus:-)))))

was ook hier bekend, vandaar de titel :-),

ach, de belgische RTT moest daar niet voor onderdoen hoor

Als ik ooit eens vijf minuten tijd heb.... Onsterfelijk nummer en onsterfelijke clip vanons aller Louis Neefs....

In de Leliestraat hebben de mannen van Belgacom ook een deel van het voetpad opengebroken om een probleem op te sporen aan een telefoonkabel.

Na de werken hebben ze het terug dichtgesmeten. Het voetpad is niet meer vlak, stenen steken uit, sommige stenen zijn gewoon kapot en dan maar rap er tussengestoken en ergens ontbreekt gewoon een steen.

Mijn ouders hoorden één van die mannen zeggen dat de Belgacomkabel die daar ligt al '50 jaar oud' was en dat hij niet snapte dat die niet vervangen was toen ze de trottoirs vernieuwd hebben.

Binnenkort zullen ze dan opeens van Belgacom daar de trottoirs gaan openbreken om die oude kabel te vervangen zeker?

Het doet me zowat denken aan ergens rond 1955-1956.  Ik meen dat de Lange Ridderstraat  de eerste (of een van de eerste) stra(a)t(en)  in Mechelen was die een asfaltlaag kreeg.

Ik denk niet dat het drie maanden geduurd heeft alvorens de straat om één of andere reden terug opengebroken werd.  Een minimum aan overleg tussen de betrokken diensten was (en is blijkbaar nog) een onoverkomelijke opgave...

toevallig (of niet) was dit gisteren een top-thema op de bewonersvergadering van de binnenstad. Burgemeester Bart Somers heeft met veel nadruk telkens erop gewezen dat dit grote uitzonderingen zijn, terwijl hij eens een willekeurige wandeling van 1/2 uur door zijn stad zou moeten doen om de bewijzen te vinden. Ik stuur hem zeker de link naar deze artikel door want hij beweert, dat hij ALLE e-mails aan zijn adres persoonlijk leest ! Testen dus ! Het zijn inderdaad onderaannemers, maar die moeten gecontroleerd worden, niet eens telkens maar nooit is te weinig, en dat weten ze. Blijkbaar hebben alle nutsvoorzieningsmaatschappijen het RECHT wanneer dan ook de straat open te gooien, als ze iets willen/moeten oplossen, dan moet er ook een PLICHT zijn, om dit weer fatsoenlijk te repareren. Ik trek zeker al één dezer dagen/weken met mijn fototoestel door de binnenstad en meldt elk probleem separaat ... Testen dus !!

Het spijt me echt dat ik niet aanwezig kon zijn op deze ABV, het was ongetwijfelt hoogst interessant en leerrijk, ik lees het verslag wel op de website als het beschikbaar is.

Eerlijk gezegd, R en R2, geloof ik dat de Burgemeester zelf zijn e-mails leest.
Ik heb enkele maanden geleden op een zondagavond rond 22 uur een e-mail naar hem verzonden en nog voor middernacht kreeg ik antwoord op mijn post.
Het was geen standaardmailtje, maar een kort antwoord op mijn vraag, met de melding dat zijn secretaresse in de loop van de week een afspraak zou maken, wat ook gebeurd is.
Wat dat betreft vind ik wel dat onze burgervader vrij kort bij zijn stadsgenoten staat.
 
@Ad De Leeuw : Toen Belgacom nog RTT noemde, werden de initialen in de volksmond vertaald naar Rap Tegen de Toog :-)
 

 

Lieven, het is een tijdloos probleem geworden sinds iemand op de idee gekomen is van  : " steek het onder de grond, dan zijn we er vanaf ".   

nu gebeurt er al veel met wachtbuizen maar nog niet overal, en als die vol zijn ja dan ligt alles weer open he

@G.L. DE oplossing voor uw tijdloos probleem: water- en gasleiding en ook de rioleering boven de grond, aan paaltjes??? ;-)))

Hallo

 

hier bij ons kan het nog zotter

Ze breken de straat op en leggen een volledig nieuwe straat.

de maand daarop komen ze gaten in het asvalt boren om te kijken hoe dik die is ????

twee maanden later komt electrabel een sleuf graven want er moet een kabel komen

en voor het jaar om is begint telenet te graven want de kabel moet in de grond doordat de verlichting palen weg gaan en er nieuwe komen.

Weg mooi aan gelegde straat en dan is er een slimmerik die de resterende straat komt besproeien met tarmak en daar volgt dan een vracht wagen met kiezeltjes om de rijweg te herstellen.

na 1 jaar vliegen die steentjes nog door de lucht als er een wagen voorbij komt.

en ik woon in een woonwijk waar je maar 50 mag

 

gr raf