Niet van gisteren...

met categorie:  

(foto's : Jan Smets)

Ze waren er haast allemaal...   wat grijzer en met wat meer artistieke rimpels.  Maar ze gaven present:: ouder, maar nog even jong van geest.  Kunstenaars bezitten een eeuwige jeugd...

Ze waren er wéér.  Zijn ze écht ooit 'weggeweest' - deze Mechelse artiesten van de generatie '45-'75?  Nee, ze zijn niet van gisteren.  Ooit schopte deze generatie kunstenaars tegen heilige huisjes..., werkten ze in een 'cultureel laboratorium'...  De jaren zestig - op zoveel terreinen baanbrekend, gaven hun een podium.  En ze hebben de kansen gegrepen.

(foto: Jan Smets)

 

Het cultuurcentrum Mechelen dook in het recente artistieke verleden van deze stad, en stootte op een generatie kunstenaars die zich in de jaren '60 verzamelden en afzetten tegen het Mechelse cultuurbeleid.  De tentoonstelling 'Niet van gisteren' presenteert het recente werk van beeldende kunstenaars die tussen '45 en '75 debuteerden en vandaag nog steeds actief zijn...

 

Vandaag opende deze schitterende tentoonstelling onder ruime belangstelling.  Terecht!   Mechelenblogt-reporters Jans en Markec waren erbij ...

Dit is het resultaat van onze bloggende samenwerking: 

     

(foto's: Jan Smets  - Pol Cockx, Jan De Winter,  Edwig Goyvaerts)

Eind jaren zestig broeit er wat in de Herten Aas, een kleine kroeg aan de Haverwerf.  De jonge Mechelse artiesten die hier verzamelen, tonen zich ontevreden over het cultuurbeleid.  De opleiding aan de stedelijke academie is weliswaar een goede technische leerschool met veel aandacht voor het metier, maar laat maar weinig ruimte voor eigen artistieke creativiteit.  Hedendaagse kunst wordt er eerder stiefmoederlijk bekeken...

De tentoonstellingen die door de stad worden georganiseerd, richtten de schijnwerpers op overleden gevestigde waarden als Rik Wouters en Gustave Van de Woestyne, maar bieden geen kansen aan jonge beeldende kunstenaars.  Hierdoor onstaat in de Herten Aas - hun stamcafé (bovendien het geboortehuis van burgemeester Spinoy) een klein 'cultuurcentrum' waar dagelijks jonge muzikanten op het podium staan, en waar de bovenverdieping wordt ingericht als galerij.

     

( foto's: Jan Smets  - Brice Heyndes, Edith Van Driessche, Jean -Paul Laenen)

(foto: Jan Smets)

Het voorstel van het stadsbestuur om in de Minderbroederskerk een Ernest Wijnants Museum te realiseren, valt bij deze jonge generatie in slechte aarde.  Als reactie legt dit groepje provo's een plan voor aan de stad om van het Kultureel Centrum Antoon Spinoy een echte ontmoetingsplaats te maken.  Onder de titel 'leve het centrum' pleit dit 'Progressief Komitee voor Artistieke Werking' voor een levendig centrum waar alle lagen van de bevolking terecht kunnen. De stad moet openstaan voor alle nieuwe invloeden, tendensen en strekkingen in en omtrent cultuur, en minder de nadruk leggen op het verleden.  Een cultuurcentrum zou een podium kunnen bieden aan jonge muzikanten en kunstenaars.

 

Deze generatie heeft moeten strijden om een plaats te verwerven.  Ze déden het, en vandaag - zoveel jaren later krijgen ze met deze tentoonstelling de aandacht die ze beslist verdienen!

 

     

(foto's: Jan Smets  -  Beniti Cornelis, Eddy Daverveld, Willy Meysmans)

  

  

(foto's: Jan Smets)

De tentoonstelling presenteert het recente werk van 29 beeldende kusntenaars uit Mechelen die debuteerden tussen '45 en '75.  De expo biedt geen retrospectieve blik, maar toont dat deze artiesten ook vandaag nog actief zijn.  De meesten leven en werken nog in Mechelen, anderen zijn uitgeweken...

 

Dominique Ampe, Pol Cockx, Beniti Cornelis, Frans Croes, Eddy Daverveldt, Lode De Preter, Jan De Winter, Gust Dierickx, Ward Dijck, Albertine Eylenbosch, Wim Geerts, Edwig Goyvaerts, Jean Hellemans, Brice Heyndels, Jean-Paul Laenen, Pol Lemaire, Frieda Mariën, Willy Meysmans, Luc Piron, Guy Van Bossche, Omer Van Damme, Edith Van Driessche, Willy Van Eeckhout, Jef Van Grieken, Marijke Van Kenhove, Roger Van Ouytsel, Marc Vanderleenen, Willy Verlinden, Jan Vermeiren, Frans Walravens.

 

     

(foto's: Jan Smets -  Willy Van Eeckhout,Luc Piron) Frans  Walravens)

  

                                                                                    (Ward Dyck)

  

(foto's: Jan Smets  -  li: Marc Vanderleenen)

(Pol Lemaire)

  

(foto's: Jan Smets  -  li: Anne Van De Voorde, Frank Nobels  -  re: Frank Huygens)

'Who knows where the time goes'
Tijdens de 'vernissage' annex opening van deze knappe tentoonstelling was er behalve voor de beeldende kunstenaars ook aandacht voor een aantal muzikale exponenten van eerder geschetste periode. En zo waren ook Sjarel 'Bizjoe' Van den Bergh, jazz-gitarist Willy Donny en percussionist en ritmemeester Chris Joris van de partij. Ook zij waren kind aan huis in 'Den Herten Aas'. In het auditorium gaven deze Herten Aas-gangers elk een mini-concertje weg, gratis en voor niks. Sjarel deed het alleen, Willy Donny en Chris Joris werden bijgestaan door fluitist/klarinetist André Donny,  wereldberoemd Mechels saxofonist Frank Vaganée en bassist Jos Machteld.

 Sjarel Van den Bergh opende sterk met een liedje van Sandy Denny, een beklijvende versie van 'Who Knows Where The Time Goes'. "Toepasselijk op vandaag", zei Sjarel. Niemand die hem ongelijk gaf. Sjarel vertelde wat over zijn mooie herinneringen aan de Herten Aas-tijd en verzekerde ons dat hij,  als er al eens wat gerookt werd, goed opgevoed als hij was, altijd keurig zijn sigaretten uitdoofde in een asbak. En toen zette hij het alom gekende 'Woodstock' in, niet in de wellicht gekendste versie van Crosby, Stills, Nash & Young, maar een een goede benadering van het originele lied van Joni Mitchell.

En dan: "Op algemeen verzoek, ga ik nu stemmen" zei Sjarel en vertelde ons het verhaal van een Picasso-quote die hij op iemands Facebook-pagina las: "To draw you must close your eyes and sing". Mooi! Sjarel vervolgde: "Bij mij moogt ge dat omdraaien. En ik heb al veel schoon dinges gezien zenne...". En Sjarel zette zijn alomgekende Bizjoe-classic in, jawel: 'Rijden'. Zo mooi!



Na een korte toespraak van schepen Frank Nobels mochten we Jazzgitarist Willy Donny op het podium verwelkomen. Wie de foto' zag in het boekwerk 'Niet van gisteren' (zie verder), zag dat Donny niet erg veel veranderd is, ja, ouder geworden dat wel. Maar muzikanten worden nooit echt oud, of ? Donny's gitaarspel was alleszins nog super. En het was dan ook genieten van de Django Rheinhardt-classic waarmee hij aanving en ook 'Caravan' van Juan Tizol was erg knap, met ook een pluim voor klarinetist André Donny!

Anne Van de Voorde richtte een welgemeend dankwoordje aan alle deelnemende kunstenaars en iedereen die meewerkte, en Anne stond erop iedereen  te vernoemen, al dan niet met een grappige commentaar eraan gekoppeld...

En toen was het alweer tijd voor het laatste optreden. Dat was de mooie samenwerking tussen percussionist Chris Joris, saxofonist Frank Vaganée en bassist Jos Machteld. Elkeen kreeg natuurlijk ruimschoots de kans even knap te soleren maar ook de som der delen, samenspel, tussen deze topmuzikanten klonk fantastisch...

Er is een schitterende publicatie over deze periode;  Auteurs zijn Frank Huygens en Anne Van De Voorde .  Het boek schetst het artistieke milieu in deze stad, waarin deze kunstenaars zijn opgegroeid (de opleiding aan de academie onder Ernest Albert en Geert Reusens; de legendarische carnavalbals van Academia; het beruchte café Herten Aas van Frans Croes - verzamelplaats van hippies en kabouters; het Progressief Komitee voor Artistieke Werking; de alternatieve scène op de Vismarkt...).  Daarnaast biedt het boek ook een 90-tal biografieën.

Een aanrader!  Het werk hoort beslist op de boekenplank van de Mechelaar!

(foto: Jan Smets)

De tentoonstelling is vanaf vandaag tot 19 december te bezoeken in het Cultuurcentrum.  Toegang is GRATIS.

Donderdag - zaterdag van 11 tot 18 uur

      

(foto's: Jan Smets   - Sjarel Vandenbergh, Dominique Ampe, Willy Grazzi)

(foto: Jan Smets)

Verslag: Jans en (muziek) Markec
Foto's: (c) Jans, foto's van de optredens (c) Markec

 

 

"Inkom is gratis" lees ik hier. In de Nieuwe Maan : 15 euro. Ik vond 15 euro wat te veel voor dergelijke tentoonstelling en was dan ook niet van plan om te gaan. Als de inkom gratis was zoals hier vermeld heb ik er nu wel spijt van ...

Ik was er ook vandaag, en heb interessante dingen gezien. Proficiat Anne, en alle andere organistoren. Deze mensen samenbrengen is een schitterend idee !

Misschien dan toch een vraagje. Hoe progressief zijn deze rakkers vandaag de dag ? Ze maken allemaal nog zeker en vast kunst ...

jan,

bedankt voor een mooi en correct verslag...en voor de complimentjes.

Heb er zelf ook van genoten, en even blij vandaag als destijds, dat er mocht/mag bijhoren.

een paar "correcties: de foto, ergens vooraan, net voor de foto met de quote van etienne mylemans: vóór edith van driessche en jean-paul laenen, da's brice heyndels.

en achteraan in artikel, naast foto ampe, da's niet jean blaute, maar willy grazzi, de "archivaris" van den herten aas, en leverancier van vele verloren gewaande herinneringen...

groetjes

sjarel

(ni van gisteren... :-) .........)

Bedankt voor deze correcties Sjarel!  Je bent natuurlijk ook een bevoorrecht getuige van die periode hé...

Daarom als 'dank' en toemaatje nog deze foto van jou hier op den blog gegooid:   ;-)

(foto: Jan Smets: Sjarel Van Den Bergh)

PS: het muzikale gedeelte van het verslag is van specialist-ter-zake, Markec...

bedankt voor de foto...

de rimpels...tja, who knows where the time goes...

maar de meeste zijn van het lachen, denk ik dan maar.

verslagje muziek van markec, ja, ik herken zijn unieke stempel hé.

:-)

 

Bedankt voor dit fijne en uitgebreide verslag van een hartelijke namiddag.

 

Er was veel interessant volk aanwezig! Zelfs velen die ikzelf nooit in de Herten Aas heb gezien; maar ik was natuurlijk niet permanenent aan de toog. En trouwens was niet iedereen die bij de Frans over de vloer kwam links en/of progressief. Het was een meestal aangenaam en gemengd publiek. De kaboutertjes dat waren die mannekes met rose voetjes.....:-)

Het niet geîdentificeerde beeldhouwwerk is van Pol Lemaire. Inderdaad een "groot" beeldhouwer die er niet voor terugdraait om op zijn (respectabele) leeftijd, de dingen terug eens anders te bezien. Dit Compliment komt van iemand die ooit nog zelf met de beitels heeft mogen knoeien. Soms onder het toeziend oog van Pol.

 

bijzonder boeiende bijdrage. Ga dit gat in mijn cultuur spoedig opvullen met een bezoekje 

Hoe progressief zijn deze rakkers vandaag de dag ? Ze maken allemaal nog zeker en vast kunst ...

 

"Progressief", what s' in a name. Stel je voor dat je over 2000 jaar terug komt, hoe relatief zijn dergelijke begrippen dan? Iedere kunstenaar van betekenis is kind van zijn tijd en daarnaast heeft zijn werk het universele.

Inderdaad. het is maar hoe je het bekijkt. In de jaren stillekes ageerde men hier tegen een tentoonstelling die in het CC werd gehouden van "gevestigde waarden". Terwijl men nu samen met de beleidvoerders zelf in het CC staat te pronken.

Waar zitten de schenenschoppers van de 21e eeuw ?

De meeste van de schenenschoppes hebben dit nog niet helemaal verleerd. Ik mocht het voorbije jaar ondervinden dat ze hun kritische zin zeker niet hebben verloren. 't zijn geen simpel mannen of vrouwen...  Doch ik onthoud vooral de warmte die van heel het gezelschap uitgaat.

Peter, ge moogt zo egoistisch niet zijn en liefst iedereen zijn zegje laten doen. Zo blijft dat het langste duren. 

ze zijn in ieder geval "abel and willing", da's al heel wat tegenwoordig;neen?

Fijn dat je het zo ervaren hebt Anne!

Groetjes,

Albertine

goed en vriendelijk geschreven Sjarel !

Albertine, een dame die ook niet van gisteren was...   ;-) (foto: Jan Smets)

 

 

Er zijn wel heel wat mensen die wel iets kunnen en die niet het geluk hebben dat ze van jan en allleman van alles toegestoken krijgen of iedereen kunnen gaan afhalen dit maar terloops gezegd

Ik deel het algemeen enthoesiasme; en de geweldige opkomst en de haast voelbare warmte tussen de buddies van weleer zeggen het wel duidelijk dat die periode iets heeft betekend voor velen, en op allerlei niveau's. De vertrouwde muzikale gezichten op het podium verhevigden dit gevoel alleen maar. Mooi, en felicitaties voor de organisatoren.

Een pietluttig klein foutje bovenaan bij een foto: het betreft hier Luc PIRON en niet PIRA

Ik ga zeker nog eens terug kijken, op mijn gemak, want een vernissage is er om mensen te ontmoeten, en niet de werken

Ik ken al zeker één kunstenaar die zich afzet tegen het huidig kunstbeleid van de stad Mechelen...

Het grappige aan dit alles is wel dat al deze "oudere" en "gerespecteerde" heren en dames hierboven vroeger werden uitgescholden voor langharig werkschuw tuig door de brave burgerij.

Met zijn jasje en zijn dasje liep ons vader altijd met een grote boog rond de vismarkt heen om naar zijn werk op het stadhuis te gaan en gaf hij ons mee om deze plaats zeker te vermijden.

Toen we later vertelden dat we wel eens een onschuldig pintje gingen pakken in de toenmalige (en voor ons tamelijk onschuldige) Verloren Zoon was het hek helemaal van de dam.

;-)

Gisteren was er een leuke lezing en rondleiding in het kader van Soiree Lamot. Veel volk en erg interessant..

@Peter: dat geloof ik grààg ! Zal wel de moeite geweest zijn... Ik was helaas verhinderd, moest naar een belangrijke vergadering....

Reeds 1000 bezoekers (!) na amper één week!

Albertine Eylenbosch op de tentoonstelling, met haar schilderijen, "Eldorado" en "Een Vlucht over de Andes".

 

Gelieve alle plastische kunstenaars en musici te vermelden

Ward Dijck,Wim Geerts,Frieda Mariën,Guy Van Bossche,Jef Van Grieken,Marijke Van Kenhove,Roger Van Ouytsel, Willy Verlinden en Jan Vermeiren.....toevallig allen figuratief.

Musici..............Chris Joris en Willy Donny

Mag ik 'anoniem' uitnodigen tot grondiger lezen van de bovenstaande post, zodat 'anoniem'  kan ontdekken dat al deze namen vermeld staan in lijst én tekst... 

;-)

... ik dacht toch  ook de genoemde namen (door Anoniem) gelezen te hebben in de post! ;-)

@ Jans, "anoniem" had het je misschien graag nog eens laten zeggen (schrijven)  :-)

Om het met de woorden van Horatius te zeggen:  Bis repetita placent

Anoniemen? .... Bah!

Beste Sjarel

Hier een reactie van de zoon van Johan Van der Staey, u welbekend veronderstel ik?

Ik ben op zoek naar een exemplaar van de single "Weet je nog wel" om mijn vader sterk te verrassen. Hij heeft nl. zelf geen exemplaar hiervan.

Kan je me eens contacteren aub: bodo.vanderstaey@sjca.be

Je zou me hiermee een heel groot plezier doen.

Alvast bedankt,

Bodo

den Aas waar int begin de Kurt achter den toog stond,later speelden  den Torre en de Jimmy, oep de piano,Chris Joris 5 string basgitaar, miss Deel, Alex Masuy, 't koelanees, miss Burton, kameraad Stalin, den Opsomer, Jetti, de Polle van Duffel en de mokkes van Leuve de Guy 1/3 melk 1/3 gin en 1/3 grosseille, de eenentwintig ape, t pelse jaske, den Theo, zwette Monne me zen Mira had een kroeg oep den overkant wa de Zoon kwam , en zen wittekes,e vat over t straat rolle van aan lamot int putteke van de nacht, den theo die bier brocht en bleef plekke, de Jef, de Gunther, den Toon, en op een slof en een ouwe voetbalschoen.... zo reden we naar Standard, de voetbalploeg,de kabouters, we hadde toen al gelijk, d'artiste en de communiste, Roosje en de Willy man u vergeet ik nooit, tijd om mercie te zeggen had ik toen ni, nu wel ! onze frans, ik ben al zo veul vergete, te veul gezope, oep veul tiene getrapt, ook zonder t te beseffe, aan die manne en mokkes sorry, ma ik was na zoo, in alle geval me gedacht van toen hem ik noot ni verloochend, en gelukkig ben ik ni veul gewest, wel nou, en onze kleinste van ne meternegetig is tees jaar ingenieur, ben ik trots oep, groetjes en kuskes