Omleiding

De laatste tijd word het erg in Mechelen en moet iedere Mechelaar een paar groene katsjoeze botten (rubberen laarzen) kopen.
Hier wordt niet gezeverd over tunnels of bruggen, hier gaan ze direct aan de slag.
Als het zo verdergaat, moeten ze op de radio een apart verkeersbulletin maken voor Mechelen alleen.

 


Werken aan de Maurits Sabbestraat, in Hombeek, aan de Postzegellaan, de Tervuursesteenweg, de Hoogstraat en de Ganzendries en ook nog op het Sint Romboutskerkhof en dan ben ik er waarschijnlijk nog een paar vergeten.
Iets verderop is ook de Brusselsesteenweg afgesloten vanaf Zemst en binnenkort leggen ze ook het Plaisanceplein open en breken ze de hele stationsomgeving op.
De GPS in mijn autootje slaat compleet tilt en een mens moet tegenwoordig twee (of drie) keer nadenken hoe hij van op de Antwerpsesteenweg naar Hofstade moet rijden of van de Nekkerspoel naar Kapelle op den Bos.
Hij leerde zijn volk lezen, zegden ze van Hendrik Conscience, maar van onze burgemeester gaan ze ooit zeggen, hij leerde zijn volk graven.
Uiteraard kan je geen eieren bakken zonder de schaal te breken en zal het resultaat mogen gezien worden.


Mijn groene botten staan al klaar..... en de jouwe ?
 

Zolang er wordt gerenoveerd, geïnvesteerd en gebouwd gaat het goed met Mechelen !

(En deze regel geldt tevens voor uw bedrijf)

:-)

Volledig mee eens.

Mechelen wordt alsmaar mooier, maar nu is zijn ze toch op veel plaatsen tegelijk bezig.

Het gaat blijkbaar héééél goed met Mechelen :-)

 Vreemd. Vorige week een burenvergadering gehad over het fameuze project Brusselsestenweg - Plaisanceplein. (Het wordt weer de moeite n.b.).

Er werd echter geen woord gerept over de wegomlegging op het kruispunt van de Brusselsesteenweg-Europalaan. Vergeten burgemeester??

Pittig detail: de studie over de verkeerssituatie voor de heraanleg van het nieuwe Plaisanceplein is gebaseerd op data van "hoe het zal zijn als de stationsbuurt volledig is ingericht en er een doorgang zal zijn van de e19 rechtstreeks naar de Nekker". Deze werken starten echter pas binnen 3 jaar. Heraanleg Plaisanceplein start volgend jaar... Brusselsesteenweg wordt dus te mijden allemaal...

 

 Wij zitten sinds deze week volop in de grote manoeuvers aan de Korenmarkt - ik moet nu zelfs al twee of drie keer nadenken om aan de overkant te geraken :-) Maar wanneer het af zal zijn - binnen een jaartje - zal het schoon zijn ... de referentie is de Melaan want het zouden dezelfde ontwerpers zijn, we kijken er dus naar uit ! 

 @ JanG :

Mechelen is nu eenmaal een stad en geen dorp en er zal altijd wel ergens gerenoveerd, geïnvesteerd of gebouwd worden.  En op sommige momenten clusteren al die werken samen en is men (precies of werkelijk) overal tegelijkertijd bezig.

BTW :

Mijn opmerking dat "Mechelen een stad is en geen dorp" is eigenlijk een beetje naar de Sinjoren toe (als ze hier al meelezen) die nog altijd denken dat er maar één stad bestaat op deze aardkloot.

Ach ja - die tijdelijke hinder nemen we er graag bij...  Mechelen zal er binnenkort weer wat fraaier uitzien...  Alhoewel: 't is momenteel wat ploeteren op de Tervuursesteenweg...Maar ik geloof wel dat de 'inkom' van de wijk - tussen ColomaPlus en Leuvense vaart er met een plein wel gezellig zal uitzien.

Als ik ga werken, fiets ik om te starten,  door de plassen en het slijk van de Tervuursesteenweg, en ik eindig even over de grens met Sint-Katelijne-Waver - op het einde van de rit - op het IJzerenveld in een zelfde soort chaos...   ;-)

Maar het wordt allemaal beslist beter...  Nog wat geduld.

En met al die werken kunnen de Flickr-fotografen natuurlijk hun lol (alweer) niet op !

;-)

 en dan beweren ze dat de Mechelaars zageventen en nestbevuilers zijn. Ik lees hier niets anders dan instemming met wat men onderneemt om de stad te verbeteren en te verfraaien. Dat al die tijdelijke ongemakken door graafwerken en heraanleg er zijn, zal door het resultaat vlug vergeten worden. Misschien wat meer de fiets gebruiken? Met je tweewieler en je rubberlaarzen raak je soms makkelijker door die rompslomp dan met een 4 X 4.

Het was ook geenszins de bedoeling om te klagen, want ik vind dat Mechelen er een pak mooier op wordt en dat mooier maken kan nu eenmaal niet zonder eerst een tijdje in 't slijk te zitten.
 
Het is uiteraard ook tof om nu nog snel een fotoshoot te maken op de plekken die gaan vernieuwd worden, zodat we over enkele jaren nog eens naar de foto's te kijken en te kunnen mijmeren bij hoe het vroeger was, of aan de kinderen te laten zien hoe het er voor hun tijd uitzag.
 

Het is vrij normaal dat infrastructuurwerken die nu worden uitgevoerd, rekening houden met toekomstige situaties. Het zou dan ook verkeerd geweest zijn om de heraanleg van de Brusselsesteenweg en het Plaisanceplein te baseren op de huidige gegevens. In dat verband is het dus vooruitziend om rekening te houden met stationsproject. De aanleg van de Tangent - de rechtstreekse verbinding tussen E19 Zuid en Nekkerhal - heeft een grote invloed op de toekomstige mobiliteit in Mechelen. Daarom zijn alle parameters voor dit project gebaseerd op computermodellen met 2020 als referentiejaar.

Deze werken starten overigens niet binnen 3 jaar, zoals hier wordt aangehaald, maar volgend jaar. De Tangent met zeker in 2014 klaar zijn.

 

Volgens mij is de verkeersdrukte maar op één manier op te lossen en dat is door mensen te verplichten om met het openbaar vervoer te reizen.
Dat zou bvb kunnen gebeuren door sneller iemands rijbewijs in te trekken.
Constante snelheidsovertreders en dronken chauffeurs zijn mijns inziens een constant gevaar op de baan en horen niet achter het stuur van een wagen, omdat ze niet alleen hun eigen leven in gevaar brengen, maar ook dat van anderen.
Het lijkt me dan ook opportuun voor de verkeersveiligheid, dat men zij die niet de verantwoordelijkheid kunnen opbrengen om op een normale manier een wagen te besturen, uit het verkeer haalt en op de autobus steekt.
 
Aangezien de bevolking pijlsnel aangroeit en men niets onderneemt tegen overtreders, gaan de veranderingen die men nu aanbrengt, binnen 20 jaar helaas alweer zwaar achterhaald zijn.

 

@anoniem: kan goed zijn maar het gaat hier over wegenwerken en niet over zatte chauffeurs.;-)

ik ben eigenlijk blij dat er zoveel gewerkt word in Mechelen.

Er is de laatste jaren heel veel in positieve zin veranderd en er komen nog zoveel stadsverfraaingen :)

Er word in Mechelen veel aan de inwoners, bezoekers, toeristen, ... gedacht. Er zijn veel plaatsen waarvan ik nu denk, dit is enorm mooi tegenover vroeger.

Ik ben zelf nog maar 18jaar, maar ik ben 6jaar in Mechelen naar school geweest. Ik moet zeggen er is in die korte tijd heel veel veranderd. En daar ben ik blij om. Ik hoop dat men zo zal blijven doordoen :) Mechelen is super op weg!!!

@ Bieze : Maar ge woont er (nog) niet ?

;-)

@ gimycko:

o jawel, als sinds ik geboren ben woon ik in Hombeek.  Ik ben in het sint-Maarten geboren te Mechelen. Maar het is pas sinds ik naar het middelbaar ben gegaan dat ik Mechelen echt heb leren kennen.

 

 @ Bieze 92, 

                       ook goeien dag dorpsgenoot.

@ Bieze : Blij dit te horen van een jonge(re) blogger.

En van de oude bloggers hier (zoals bv Gimycko65 en anderen) kun je ook nog het oudere Mechelen leren kennen toen het hier allemaal nog een beetje "groezelig" was met loze straatjes (vol Lamotgeuren) en scheve hippie-en motorcyclegangcafé's (Verloren Zoon - Herten Aas - Iron Horse) en we de titel Chicago-aan-de-Dijle bezaten, ons toebedeeld door die ... (vierletterwoord - synoniem voor landbouwer) van Antwaarpe.  

@ gimycko:

lijkt me wel leuk om nog wat Mechels recenter verleden te leren kennen :)

 

@ Bieze :

Dan moet je gewoon effe gaan bladeren in de archieven van deze blog.  En je kan ook eveneens googlen naar MechelenMapt.

Gimycko65

;-)

@ gimycko:

 

oke