100 JAAR VERKEERSBORDEN

Enkele jaren geleden, bij de restauratie-renovatie van een toen pas aangekocht huis (gelegen op de Brusselsesteenweg, gebouwd in 1939) en de heraanleg van de tuinen, deed ik enkele opmerkelijke vondsten: bomscherven in de achtertuin, een aanzienlijke oude drankvoorraad in een verborgen kruipkelder en een oud stuk geëmailleerd metaal met het opschrift "MECHELEN" in de voortuin.

 
 
"Royal Automobile Club de Belgique" MECHELEN "Gift van PURFINA"
 
Die bomscherven kon ik na wat opzoekwerk identificeren als restanten van de geallieerde bombardementen van 2 mei 1944 en die oude drankvoorraad kon ik na een interpellatie van de zoon van de allereerste eigenaar met een gerust gemoed sodaat maken. Alleen het geëmailleerde stuk metaal bleef ondanks opzoekwerk een door mij niet nauwkeurig te identificeren object...
 
Tot gisteren ! Aangespoord door de fraaie cover met o.a. Francesca Vanthielen (de 7 hoofdzonden ‘verliefd: ik ben dat graag’) die voorovergebogen op een koersfiets haar prachtige decolleté showt, kocht ik nog eens een HUMO. Het door Jeroen Maris afgenomen vraaggesprek met Francesca Ik weet nu dat ik heel goed een fijn leven kan leiden met verschillende mannen Vanthielen kan ik iedere gezonde man aanraden maar wat me persoonlijk pas echt content maakte was het door Jan Hertoghs geschreven stuk “100 jaar verkeersborden : de platen die uw leven veranderden.”
 
 
Ten geleide wordt in dit stuk mijn ervaring met oude verkeersborden door de journalist gedeeld en dus erkend. “De geschiedenis van het verkeersbord is braakliggend terrein. ‘U moet begrijpen dat u hier te maken hebt met ingenieurs, en de eerste zorg van een ingenieur is niet het bijhouden van een archief’” meldt Jan Hertoghs waarop hij dan maar besloten had om deze geschiedenis zelf te schrijven en ik bij de verdere lezing van zijn schrijfsel mijn hoop voel toenemen...
 
Niet ten onrechte. Iets verderop lees ik : “De doorbraak van die eerste zes borden komt er na de oorlog van 14-18. Ons wegennet is vernield of zwaar gehavend, de overheid is druk doende met herstellen en vraagt nu zelf aan de automobielclubs om wegwijzers en ‘verwittigingspalen’ te plaatsen langs ‘rijksbanen’. In België zijn dat onder andere de Touring Club de Belgique en de Royal Automobile Club de Belgique, en om de kosten te dragen mogen ze zich laten betalen door grote bedrijven, in ruil voor reclame op de borden. Zo waren er toen zelfs verkeerstekens te zien met reclame van Côte d’Or.”
 
  
"Royal Automobile Club de Belgique" MECHELEN "Gift van PURFINA"
  
Mysterie opgelost !
De voortuinvondst blijkt één van de oudste verkeersborden van Mechelen te zijn !!!
 
..

Schitterend erfgoed Mark ! Misschien toch overwegen tot het openen van een privé-museum !

Waauw, zeg.... Dat is wel een aparte ervaring!!! Koesteren dat bord van jou ;-)

Enne, leuk artikeltje, heel tof geschreven.. En, ik ga vandaag nog dat artikel lezen van Jan Hertoghs, en wat schone Francessca betreft, dat is ook al geen bezwaar... Er zijn onaangenamere dingen in het leven voorwaar...

Hopelijk heeft die aanzienlijke oude drankvoorraad, verborgen in uw kruipkelder, u dan toch nog gesmaakt.

;-)

 Mark, gewoon prachtig deze reportage. Eindelijk  iets wat er op trekt. Meer van dat. 

Leuk, leuk, leuk!

Uit de trilogie van Mark zou ik toch even willen doorgaan op de nacht van 1 op 2 mei 1944. Voor mij klinkt dat niet " als de dag van toen " maar als de dag van vandaag ondanks het nu reeds 66 jaar geleden is. Rond middernacht werd onder andere de familie G uit de stationstraat in Hombeek gewekt door de akelige klank van sirenes. Ons moeder haalde de drie kinderen vliegensvlug uit hun bed en snel naar de kelder ermee. Vader wou het eerst toch nog eens bekijken vanuit de achtervenster en riep vandaar dat we het in de kelder hoorden hoe mooi het allemaal was met al die lichtjes aan den hemel. Precies een kerstboom, maar zijn woorden waren nog niet koud als de eerste paaseieren reeds begonnen te vallen. En er vielen er veel met een nooit geziene precisie. Allemaal netjes links en rechts naast de spoorweg en wonder boven wonder geen ene erop, ten minste toch niet voor zover wij in Hombeek het konden inschatten. Achteraf heb ik mij dikwijls afgevraagd wat ze eigenlijk moesten hebben, de spoorlijn of zij die er naast woonden. Voor alle duidelijkheid, het waren dus de geallieerden die ons deze nachtelijke pret hebben bezorgd. In Hombeek waren geen dodelijke slachtoffers maar wat vele bronnen verkeerdelijk vermelden wil ik hier toch even rechtzetten, deze luchtaanval kwam langsheen de spoorweg uit de richting van Kappele op den Bos, dus uit het westen. Wat Mark daar  tussen zijne geus en dat bord van Mechelen heeft gevonden was met grote zekerheid een deel van mijn verhaal.

De Brusselsesteenweg, parel aan de Mechelse Kroon…

;-)



Foto Gimycko

@ Gymicko

Als je met je radiaalbanden over deze steenweg moet dan besef je pas waarom men asfalt heeft uitgevonden. In de bocht voorbij de Plaisancebrug en voor je aan  de kerk komt is het in de winter en bij regenweer steeds oppassen geblazen; zelfs bij 30 (snelheid die ik op die plaats steeds in acht neem) à 50km/uur. Is het niet stilaan tijd voor een laagje asfalt i.p.v. die Parijs-Roubaixtoestand in de stad.

Mechelen kan misschien de restanten van de smurrie uit de Golf van Mexico opkopen aan een zacht prijsje en laten recycleren tot een mooie tartanbaan? Dat daar dan later bij reparaties van de weg nog een dode pelikaan wordt aangetroffen zal ons een zorg wezen. Maar dan zal het natuurlijk weer meer werk meebrengen voor de flikken om de snelheidsduivels te bekeuren.

De bewoners van de steenweg en de aanpalende straten zullen het stadsbestuur bij de volgende verkiezing met hun stemmen verblijden. Het moet die aanwonenden al menige schokdemper en/of nieuw stel banden hebben gekost om dagelijks hun woonplek te verlaten of terug op te zoeken.

Ik mag hopen dat de nutsvoorzieningen - Pidpa, Belgacom en onze steeds van naam en eigenaar veranderende electriciteitsmaatschappij - wel eerst goed afspreken zoals Toback dat in Leuven heeft beklonken met die instellingen. DRIE jaar geen nieuwe werken die het opbreken van het asfalt of ander materiaal nodig maken.

@ G.L.

Ik ben het voor één keer eens met G.L.!!!

Al die politieke zeikitems worden soms van het slechte teveel! 

 @ Mark T

Ik ben er bijna zeker van dat er in het begin van de Befferstraat aan restaurant d' Hooghe nog zo'n vooroorlogse wegwijzer hangt die de baan naar Heist/op/den/berg aangeeft. Als die er niet meer hangt hebben jij en ik pech. Ik meen ook nog de afstand te weten die vóór een eenvoudige richtingspijl de 17 benodigde kilometers aangaf. Tof item anders.

 @ Mark T

Mezelf nooit voor compleet vol aanziend ben ik deze namiddag gaan checken wat ik in verband met die oude verkeersborden en inlichtingenplaten uit het interbellum heb neergeblogd..

Op de gevel van het restaurant d'Hooghe is die bewuste wegwijzer naar Heist/op/den/Berg niet meer terug te vinden. Welke geschiedkundig gespeende onverlaat hier zijn fikken heeft aangestoken laat ik in het midden. Misschien hangt dat prachtige bord nu in één of andere living van een stadsbeambte die er wel de waarde van heeft ingezien. Aan de Graanmarkt hing er ook nog zo'n juweeltje dat voor de Automobielclubadepten van België door de OLV-straat  de weg wees naar Leuven.

Sorry voor de door de tijd achterhaalde informatie Mark 

 @ gymicko

 Uitleg van Uncle Sam : "Lekker historisch".

Alsof wij hier in Europa de betutteling van enkele Amerikaanse stadsbobo's zouden nodig hebben. 

Onze Franstalige politica houden zich nu al bezig met de kleuren van onze nummerplaten terwijl ze in The States nog over kinderkopjes willen rijden! Môh veint toch!!!

Rood (kleur van het enige dier dat op een mesthoop kan leven) op wit. Dat is pas een klare combinatie volgens de Franstalige aanvoerster. Zwart (de fiere Vlaamse Leeuw) op gele achtergrond zou ons dan weer meer aan boetes kunnen kosten wegens te duidelijk op flitspaalfoto's. 't Is maar van uit welke hoek je het bekijkt! 't Kan vriezen of 't kan dooien.

Joëlle, astembliiiiiiiieft. En waar was het Vlaams Behang om haar te stoppen? Allez G.L.!!! 

Wel, Jef, als het inderdaad ooit zover komt met die "nieuwe" Europese nummerplaten (Robijn en wit - wie verzint het ?), dan kan 't Stad die opgegraven "schat" van MarkT direct (en voor enkele luttele euro's) overnemen en gaan gebruiken.

;-)

Jef, gij zijt plots zo actief geworden. Hebt gij ergens een lichtje gaan opsteken ? Voor de rest is alles in orde en ik zal er voor zorgen dat het fietspad naar Hombeek altijd in orde is. 

@ Jef Van Ransbeeck.

Ik kan verkeerd zijn, maar ik dacht dat het bewuste bordje op de gevel van het Chinees Restaurant hing en niet bij d'Hooghe !!!

Straks even nazien !

 @ Jos Nys

Doe geen moeite Jos want ik begaf me reeds tot daar en de Chinees zijn façade is ook al eens gerestaureerd. Dus: WEG ons erfgoed aan verkeersplaten uit de oude tijd toen het FORD-T model, het straatbeeld nog sierde. 

@Jef Van Ransbeeck

Ben deze morgend toch eens langs geweest, en inderdaad ook geen bord te vinden aan de gevel van de Chinees.

Ik heb wel in mijn archief een afbeelding gevonden waar het bord juist naast de gevel van d'Hoogh, dus in de Befferstraat, te zien is (op de gevel van Feyaerts - later geïntegreerd bij de toen al bestaande chinees).

@Jef & Jos: volgens mijn memorie waren dat witte letters op een blauwe achtergrond.

Als ik mij niet vergis stond er ooit een wegwijzer naar Rotterdam aan de vaartbrug of de Brusselpoort. Roger Kokken, gij woonde daar toch in de geburen . Zegt dat u niets meer ? Of keekt ge in dien tijd ook al te veel naar de mokkes.

@ Gim, zou je eens effe willen bladeren in uwen groten beelekkesboek, je weet maar nooit. 

Bedankt allen voor de leuke reacties en aan gimycko : bedankt ook voor de upload van die oude foto van de Brusselsesteenweg. Deze had ik nog niet (gezien).

Ondertussen nog wat opzoekwerk verricht. De Royal Automobiles Club de Belgique is in 1896 opgericht en is dus pas vanaf 1921 "Royal", meen ik. Heb een kaart van Mechelen met de staatsbanen anno 1920 erbij genomen en volgens mij moeten er dus ooit max. 8 (of eventueel 16, indien langs beide kanten) zulke rood-witte "Mechelen" borden gestaan hebben. Onwaarschijnlijk dat er foto's van bestaan, lijkt me, aangezien ze in de onbebouwde zone geplaatst werden als "verwittiging" voor de bebouwde zone. Bij de verdere lintbebouwing langs de steenwegen moeten deze borden dan verdwenen zijn. Mocht er iemand toch een foto van zo een rood wit bord langs een steenweg hebben, uploaden graag !!

Voor de speurders die op zoek gaan naar oude wegwijzers, hierbij de bladzijde met de "Aanduidingsborden" uit een boekje "Wegcode" verschenen in 1948. Let op : "De borden 14, 15, 16, 17, 18, 19 en 20 vervallen" en zijn dus van voor 1948.

Wat zou het voorlaatste bord ( 19 ) moeten betekend hebben?

 @ G.L.

Dat zal dan wel een wegwijzer naar Restaurant-brasserie "Rotterdam" geweest zijn. Voor hetzelfde geld hadden ze er een plaat naar "Café Leiden" kunnen bijhangen.

Voor de jeugd: Nu hotel "Het Gulden Anker"

 Jef, afwachten, ik denk dat de Gim in zijnen archiefkelder zit.

 @ Luc :

Eerste ID aangaande nr 19 : Voorrangsweg.

@ G.L. :

Sorry, geen oude Mechelse verkeersborden in mijn "archiefkelder" gevonden.  Alleen oude Mechelse tinnen borden (vooral gegeerd bij toeristen als aandenken) en één enkel toeristenbord (met onze Kathedraal erop) in Delfts Blauw.

;-)




Click photo to enlarge

 Ook voor de jeugd, café Leyden is die bunker waar nu al die andere borden aanhangen.

Gimycko. Ook deze foto had ik nog nooit gezien. Thanks.

Gim, voor de Mark kunt ge zoeken hé maar naar mijne Rotterdam kan ik fluiten. 

G.L., i.v.m. Rotterdam heeft Jef het hierboven al geschreven.

Ik woonde in de onmiddellijke omgeving, maar heb daar nooit een wegwijzer naar Rotterdam weten staan.  Het was toen wellicht een reclame voor het café met dezelfde naam.

Vandaag dinsdag dus me weer naar de Simon gehaast om er een HUMO aan te schaffen en dan onmiddellijk deel 2 van de reeks "100 Jaar Verkeersborden" te lezen. De cover en het diepteinterview is trouwens ook deze week redelijk adembenemend : Erika & Heidi Van Tielen !!! Die Jeroen Maris heeft echt wel ne plezant job, me dunkt.

Soit, on topic : wat lezen we deze keer o.a. in den HUMO : "En dan een eerste bescheiden museumstuk: het zwart-geel-rode plaatsnaambord van Alveringem met het onderschrift Sparen... Gemeentekrediet. Die 'reclameborden' zijn intussen zeker dertig jaar oud en sparen bij het Gemeentekrediet is al vijftien jaar niet meer mogelijk."

In Mechelen staat er nog zo een bord aan de Zemstbaan.

En in de jaren 50 stond er onder dergelijke borden: "Gift van Englebert"

Mark, wat was er nu eerst de kip of het ei. Ik zag het vandaag toevallig ook ergens staan in een van de fabeltjes krantjes. 

Peter, ge kunt ook niet goed zwijgen hé. Maar ge hebt gelijk, den blog is sneller dan de gazetten en veel veel sneller dan den RTV . Vandaag zijn die nog komen filmen aan de put van Hombeek waar het momenteel heel heel rustig is. Hout vast houden maar we blijven waakzaam zoals altijd.

Ik vind het toch raar dat het "100 jaar oude" verkeersbord in de tuin van Mark T in het Nederlands is, bijna niet te geloven in die periode, ik verwachtte dat minstens tweetalig? Of Niet? Misschien toch jonger?

Rudi, wat ik nog meer raar vindt is dat de gazet van onze Sven wakker geschoten is. De Mark heeft de Frut weer goed zitten. Ja, ze moeten maar wat rapper zijn. 

Om even terug te komen op het bordje tegen de gevel van Restaurant d'Hoogh of de chinees, bn ik enkele maanden geleden ook gaan zoeken, maar 't is weg :-(

Als ik me niet vergis, hing er halverwege de jaren 70 ook zo eentje aan de zandpoortvest, waar ik toen dagelijks voorbij snorde met een authentieke beenhouwersfiets met mand, aan een snelheid om net niet omver te vallen :-)

Ik deed toen een leercontract bij beenhouwer Van Ranst op de zandpoortvest en mocht (moest) elke morgen de bestellingen wegbrengen naar de Lyceum-scholen.

Helaas heb ik geen foto's van die beenhouwerij en zeker niet van mezelf op die velo :-)

Kan iemand bevestigen dat er aan de zandpoortvest, ter hoogte van het kruispunt met de Nekkerspoel, ook zo'n antieke wegwijzer hing ?

@ Rudi : ik heb nergens geschreven dat het een "100 jaar oude" verkeersbord is, hé. Au contraire. Ik vermoed alleen dat het een bord is uit één van de oudste series van verkeersborden die ooit werden gemaakt.

Voor diegene die wel een exacte datum op de vervaardiging van het bord willen plakken hierbij enkele tips en/of indicaties :

Het bord vermeldt "Royal Automobile Club de Belgique", "Gift van Purfina", een logo van Purfina en de naam van een in het Brusselse gevestigde vervaardiger. De Automobile Club de Belgique werd in 1896 opgericht, Perfina in feb 1920 en het logo dat op het bord staat is het logo dat voor 1924 gebruikt werd. Bekijk ook het bord eens goed, zie welk procédé werd toegepast, ga na wanneer de vervaardiger deze activiteit heeft stopgezet en ge kent mogelijk het exacte jaartal. O ja, om dit alles te bekijken moet ge u binnenkort eens naar Mons (culturele hoofdstad van Europa in 2015) begeven. Place de Nerviers, Le Musée de la Route. De conservator leek me door het dolle heen toen ik afgelopen zondag zijn formidabele museum bezocht en hem met dit verkeersbord confronteerde. 

Hierbij nog wat foto's genomen in Le Musée de la Route :

"Gevaarlijke bocht" met de originele bevestiging op een houten paal anno 1920. Gazzoline is de voorloper van Shell Gazoline, het uiteindelijke Shell.

Plaatsnaambord na 1932.

Een bord met Don du Pneu Englebert zoals onze vriend Roger Kokken ze in de jaren 50 nog gezien heeft.

 

Leuk verhaal over de verkeersborden !

 

Past helemaal in ons straatje m.b.t. verkeersborden !

Vriendelijke groeten

Tako den Drijver

www.bordenbos.nl

educatieve website verkeersborden