Stomend warm

Vandaag draaiden we de klok even terug naar  5 mei 1835.
Toen reed de eerste stoomtrein tussen Brussel en Mechelen en net als toen, vertrok de trein in St.-Jans Molenbeek en reed hij via Vilvoorde naar Mechelen.
Wij mochten het nog eens allemaal terug beleven.
Eerst vormde zich een grote rookwolk en even later kwam er uit die wolk een tuutende stoomtrein tevoorschijn.
Dit jaar wordt de 175ste verjaardag van de eerste treinrit herdacht.
Een scholenproject, lezingen, een bijzondere stadswandeling en een grootse zomertentoonstelling in Lamot kaderen in die herdenking.
 

Meer foto's op  http://www.flickr.com/photos/jangoovaerts/

Foto's : Jan Goovaerts (c) 2010

Ik stam nog uit het stoomtijdperk. Toen je als je te laat kwam in het college genoeg had met de uitleg dat je in Coloma woonde en dus voor de bareel had gestaan. De brug was er ook nog als de bareel niet overtuigend genoeg was. Ik herinner mij de straffe verhalen van de klasgenoten die met de trein richting Kapellen op den Bos moesten. Hoe ze de conducteur buiten sloten toen hij op de treeplank van de reeds vertrekkende trein sprong en zich aan de buitenkant moest vastklampen tot de gabbers zin hadden om de deur vanbinnen te openen. Meestal was dat pas voorbij de spoorwegbrug over de vaart. Het was de tijd dat meisjes en jongens nog in aparte wagons moesten zitten. Toen de trein toet zei en de statie vertrok.

Het mooie was dat de trein verwacht werd "omstreeks" halfdrie en dat hij aankwam met 10 minuten vertraging.
Time was in die tijd duidelijk nog geen money en ik denk dat de mensen van toen er bijlange niet zo zwaar aan tilden als er eens een halfuurke retard was.
Stress was in 1835 nog lang niet uitgevonden.

 Jan, voor zover ik mij kan herinneren reden die treintjes toen behoorlijk stipt. Er reden er niet zoveel LEGE  als nu en ..... toen pakten we in Hombeek den trein en vijf , ja 5 minuten later stapten we uit in Mechelen. Het is nu wat anders maar in de verste verte niet beter.

Ik denk dat je dat niet kan vergelijken, Louis.

Er rijden nu ook een pak meer treinen dan vroeger, waardoor het logistiek allemaal niet zo simpel is om alles snel en stipt te laten verlopen.

Vroeger kon je op het vervoer per auto ook nauwkeuriger tijden plakken, omdat er toen veel minder auto's reden, waardoor files eerder uitzondering dan regel waren.

We zijn gewoon met tevelen tegelijk onderweg en de druk is vaak te groot.