(foto's: Jan Smets - spoorwegmuseum. tweede foto: maquette tweede station...)
De tweede reeks van Soirée Lamot is van start gegaan. Twee weken geleden werd de 'stationsarchitectuur in sneltreinvaart' belicht. De Mechelse stations werden onder de loupe genomen. Jammer genoeg kon ik er niet bij zijn - want ik had méér dan goeie herinneringen aan de eerste reeks lezingen in Lamot... Maar vanavond wil ik beslist niet missen!
Het thema lijkt me wel erg boeiend. De spoorwegen en het toerisme tussen 1835 en 1950, worden besproken. En dit door Gerrit Verhoeven, die als onderzoeker verbonden is aan het Centrum voor Stadsgeschiedenis van de Antwerpse Universiteit. Hij behaalde een doctoraat in de geschiedenis met een onderzoek naar de evoluties in de vroegmoderne reiservaringen van Hollandse en Brabantse elites (1600-1750).
De man lijkt me dan ook bijzonder goed geplaatst om wat door te bomen over het onderwerp.
(foto: Jan Smets - spoorwegmuseum)
In 1835 reed de eerste trein van Brussel naar Mechelen. En dat wéét élke fiere Mechelaar. Dit jaar wordt dit feit flink in de verf gezet. Binnenkort start er ook nog eens een tentoonstelling over dit onderwerp in Lamot... Maar goed - nu terug ter zake. Het groeiende netwerk van stations en spoorlijnen leidde in de 19de eeuw tot de bloei van het toerisme. Ook Mechelse burgers doorkruisten de Vlaamse en Brabantse kunststeden, of... spoorden naar zee of Ardennen. En vanaf de vroege twintigste eeuw konden steeds meer mensen zich korte plezierreisjes veroorloven dankzij voordeeltarieven en goedkope formules van de Belgische spoorwegen. Het comfort nam toe - van houten banken in derde klasse tot luxueuze salons in peperdure wagon-lit-rijtuigen.
'Ik heb mij verzoend met de spoorwegen. Het is echt iets heel moois (...). Het is een prachtige beweging die je moet meegemaakt hebben om het te beseffen... ' (Victor Hugo in 1837)
(foto: Jan Smets - 'Mechels' fragment op een groot tafereel in de stationshal van Brugge)
De spoorwegmaatschappijen speelden een belangrijke rol in de promotie van het toerisme in ons land. Met kleurrijke brochures, plakbrieven en affiches brachten ze bestemming in beeld. De fascinerende relatie tussen spoorwegen en toerisme, gekruide met Mechelse verhalen en met het oog voor de ruimere Belgische context: een avond om niet te missen in Lamot!
Spring je vanavond meet op 'Le train de Plaisir'? (5 euro inkom - drankje inbegrepen) - 20 uur in Lamot.
(en nu al maak ik reklame voor de volgende lezeng: 'de cheminot' - spoorwegpersoneel in beeld. Mijn overgrootvader was seinwachter in Mechelen. Dus: ook daar wil ik bij zijn!)
(foto: Jan Smets - mijn 'persoonlijke' link met de Mechelse spoorwegen: overgrootvader Jaak Lauwers met mijn nog jonge groovader...)
Bedankt om me hieraan te herinneren Jan.
Vorige week gemist ? We hadden je anders graag door het huidige stationsgebouw geloodst !
Allicht tot strakjes.
Was alweer de moeite !
Ik denk dat er een parellel is tussen het democratiseren van het treinverkeer in de 20e eeuw (drie klassen, checken van tickets, aparte bagageruimte) en de manier waarop we in de 21e eeuw vandaag het vliegtuig nemen.
Volgens mij staat er nog ons nog veel te wachten in de volgende jaren ivm transport-evolutie.
Ja, 't was weer erg boeiend. En...een ontdekking: de powerpoint van spreker begon met een foto van mij... Tièns? Maar goed: best vleiend.
Wat ik ook leuk vond: de vermelding van de lijn Mechelen-Terneuzen in 'Juzekes tijd'. Wat ging men in godsnaam ginder ooit zoeken? Maar ik herinner me nu de verhalen van mijn grootvader, die met zijn vader (zie foto in topic) op daguitstap treinde naar ginds, om krabben te vangen...
't was maar één anecdote in deze knappe uiteenzetting met overvloedig beeldmateriaal. Ik heb er best veel van opgestoken. Binnen 14 dagen probeer ik er wéér bij te zijn!
Prachtig foto Jan! Die moest gewoon in de pp. Hartelijk dank voor de leuke reacties.