Waterloo

met categorie:  

(foto's: Jan Smets)

Al jaren komt me dit vrij bizar over.   Een wegwijzer op de Postzegellaan, die de automoblisten via de Jubellaan naar Waterloo wil sturen.  Waterloo?  Via Mechelen, Hofstade, en zo verder...??

Zeg nu zélf...  Da's toch wel een beetje een 'Belgenmop'?  of niet?

Of is deze wegwijzer bedoeld om een verdwaalde Brit die al tuffend in onze Dijlestad is beland, via deze regionale wegen 36 kilometer verder te laten 'toeristen' naar het beroemde slagveld, waar hun voorvaderen de kleine Keizer in het stof deden bijten?

Misschien moeten we in de Maurits Sabbestraat ook al maar een wegwijzer naar Sint-Anneke planten, of...op Nekkerspoel eentje die naar Bokrijk wijst?

Wat denk je.  Moet toch kunnen...

;-)

Het is een stukje folklore, waarschijnlijk heeft daar de laatste 150 jaar altijd die wegaanduiding gestaan en heeft men ze gewoon vervangen en blijven vervangen. het zou me niet verwonderen indien de afstandsaanduiding voor Waterloo ' 36 boogscheuten ' aangeeft. ;-)

Ik heb nog altijd niet door waarom in ons landje soms wel en meestal niet de wegnummering aangeeft, in dit geval de N227. Is er trouwens ergens een logica in die regionale wegnummering?

De N227 loopt over in de R0 en die brengt je in één beweging van de Jubellaan in Mechelen naar de leeuw in Waterloo, zonder af te slaan.

Gewoon effe Googlemaps nakijken...

Die baan staat wel degelijk bij velen bekend als de oude weg naar Waterloo en uiteraard andersom. Vraag dit bv in Sterrebeek of Wezembeek en iedereen zal je direct de weg wijzen met de juiste vermelding. De baan wordt ook nog door velen gebruikt als alternatieve weg en of kortste weg.

Ik ga dit niet ontkennen, en geloof het graag - en toch...komt het me een tikkeltje absurd over, om op dit punt zo'n wegwijzer te zien staan naar Waterloo.  Of zie ik hier alleen maar het 'eigenaardige' van in?  ;-)

...kan natuurlijk ook hé.

Als ge deze baan (N227) volgt en ge slaat op tijd af naar links, dan rijdt ge zo het Africamuseum binnen...

@Freddy: inderdaad en zo reden wij vroeger met de fiets naar de Leeuw maar waarom zou men in godsnaam hier in Mechelen een wegwijzer geplaatst hebben ( na 1815 ) naar Waterloo? Was daar een terugkerende pensenkermis of jaarbeurs? Welke andere plek rond Mechelen ligt er op 36 km afstand waar wij het nodig vonden om een wegwijzer aan te besteden?

juist Luc.   Daar gaat het me in feite om.   ;-)

@Jans: ik vind dat een pertinente vraag en die verdient een antwoord. ;-)

En het is de enige stad in België, die zowel de Vlamingen als de Walen correct kunnen uitspreken.

Zeg nu zelf : Water - l' Eau

:-D

@Jans: was het misschien omdat de Leeuw een werk was van onze mechelse beeldhouwer Arthur-Louis van Gheel???

Wie weet?   ;-)   Inderdaad, deze Maneblusser vervaardigde de beroemde leeuw...

In het tijdperk voor de E19 en de Jubellaan was de Tervuursestwg en zo naar Hofstade en, en natuurlijk de meest logische verbinding naar Waterloo. Dat bord is waarschijnlijk nog een overblijfsel van de onfrisse praktijken van een vorig bestuur toen men de borden boven op mekaar plaatste.  

Hey Jan. Ik vind die Waterloo-wegwijzer al lang absurd.

Maar ook die TERVUREN wegwijzer is gemaakt voor de mensen die per kar en paard naar Tervuren gaan !!

Waarom heet de Tervurensteenweg, nu eenmaal Tervurensteenweg ? (binnenkort maak ik zeker een post over de geschiedenis van de Gentsesteenweg ... )

Ik denk dat deze nieuwe wegwijzers tot het werelderfgoed behoren :-)

@g.l.: vermits ge toch niet liever doet dan een ander zwart te maken, nog even deze opmerkingen: de Leeuw werd besteld door de Hollanders ( 1826! ) en gemaakt in Seraing door de Walen. Misschien waren dat ook onfrisse praktijken van vorige besturen?

Er zit nog een Mechelaar in het spel. ;-)

 

http://wegen-routes.be/doss/R0n.html

Idd Luc, da's correct.  De leeuw werd in "de walen" gegoten.  Het enige fabeltje is dat de leeuw zou gemaakt zijn van het metaal van de Franse kanonnen.

Op datzelfde kruispunt stonden tot voor enkele jaren twee wegwijzers, de ene "Waterloo" de andere "Waterlo"

Je kan natuurlijk altijd vragen stellen en blijven stellen ...

De N227 (Mechelen - Waterloo) werd aangelegd tussen 1830 en 1850 en vermits wegnummers de meeste mensen weinig zeggen geeft men hier bij de start het eindpunt aan. Meer moet er echt niet achter gezocht worden.

Er zit wel degelijk een bepaalde logica in de nummering van onze wegen.

Voor meer info zie wegen-routes.be/hist/histsign.html

@Freddy: het spijt me ten zeerste dat ik vragen stel en dat ik me dingen afvraag, ik zal trachten het tempo wat op te drijven.;-)

Wanneer men niks doet met die wegnummering is dat een gemiste kans. In Engeland bijv. werden de zijwegen van een hoofdweg aangeduid met een bijkomend cijfer ( vb. hoofweg 12 feeft zijwegen 121, 122 enz.) de zijwegen van de zijwegen krijgen nog een digit zodat je direct weet welke wegnummering men moet volgen om ergens te geraken. In ons lief apenland lijkt die consequentie zoek of onbestaande en de ene bewegwijzeraar plaatst er wegnummers bij en de andere niet.

Feitelijk hadden ze een wegwijzer moeten plaatsen met: .......EIGENBRAKEL 36km

Want de Leeuw van Waterloo staat op grondgebied Eigenbrakel (Braine l'Alleud voor de franstaligen)

 Als jullie dan toch niet tegen die wegwijzers naar Tervuren en Waterloo kunnen, laat jullie blik in de garage of op de buitenslaapplaats langs het voetpad in de stad en ga naar het station en koop een spoorkaartje voor de boemel naar Eigenbraaksel. Dan hoef je die geschiedkundige wegwijzers niet meer te lezen. De treincontroleur zal dan via de intercom wel zeggen waar je moet afstappen om de Leeuw van Waterloo te gaan bekijken.

Als je aan de Britten vraagt om tien bekende Belgen op te noemen dan staan ze na één exemplaar meestal strop! Vraag ze echter waar Wellington "his finest hour" beleefde en het tot de nok gevulde Wembleystadion zal in koor de naam WATERLOO!!! scanderen. Blijf dus met jullie op autostrades ingestelde geesten van die wegwijzers die ons langs een kalme? baan naar dit slagveld leiden. Tracht er te geraken langs de Ring en de andere vastgelopen verkeersaders. Veel geluk!

Het lijkt er dus meer en meer op dat Ben Crabbé gelijk heeft: "Napoleon dat is van vóór mijn tijd, daar hoef ik niets van te kennen!"

Waterloo werd trouwens bekend door een kwartet Zweden. We hebben duidelijk veel buitenland in Mechelen !

Wees nu allemaal eens eerlijk! Die provinciewegen hebben toch hun charme en naar de Leeuw van Waterloo rijden langs die baan is al een beetje "uitstap" op zich en gezelliger dan die autostrades. En Luc, hebt ge nog geen GPS? Dan hoeven die nummeringen alleen maar voor de mannen van 'openbare werken' die ook zo graag met zwart werken:-))

Een gerchtvaardigde vraag van Jans, maar om zot te worden van die opmerkingen daar over. Ik ben ooit, zoals Luc aanhaalde, met de fiets naar Waterloo gereden en die weg is exact het hierboven beschreven parcours. Voor mij is die wegwijzer naar Waterloo dus helemaal niks speciaals en de normaalste zaak ter wereld.

Hebben we trouwens ook niet een Gentse steenweg? En is Gent niet een stuk verder dan Waterloo? Gent staat dan wel niet aangeduid, maar is die straatnaam niet even absurd dan? En heette de Nekkerspoelpoort ook niet de Diestste poort? En Diest is ook niet zoveel dichter dan Waterloo, dacht ik?

Volgens de baas van café "den Beffer" was de oude naam van Putte Befferen en verwijst de Beffertsraat daar dus naar? Waarbij ik eventjes mededeel dat ik me meen te herinneren dat Putte vroeger Sint Niklaas Waver heette en dat de Befferstraat haar  naam dankt aan ofwel de "Belfortstraat" of de straat van het "Hof van Befferen".

Ik neem met plezier de weg naar Waterloo als ik, pakweg, naar Elewijt moet. Voor de rest lig ik daar niet van wakker. Slaapwel allemaal

Ik maak me daar niet druk over, en lig er al zéker niet wakker van.  Ik vind het gewoon al jaren een vrij 'amusant' en eigenaardig 'iets', deze wegwijzer.  Niet méér, niet minder...  Gewoon een leuk tussendoortje, dat me aardig leek om op deze blog te posten.

Ik wou maar even weten hoe anderen hierover dachten.  Weerom: niet méér, niet minder...

;-)

Indien die wegwijzer naar Waterloo, als plaats van de Leeuw(?) zou wijzen, is dat natuurlijk je reinste nonsens want het klein meningsverschilletje tussen Wellington, Napoleon, Blücher & C° werd uitgevochten te Mont St. Jean en Plancenoit.    Het begrip "Waterloo" kwam er pas toen Wellington na de slag zijn verslag schreef voor Londen.  Hij deed dit van uit de oude postkoetshalte te Waterloo, waar hij de dag voordien zijn hoofdkwartier had ingericht.   Vermits zijn brief gedateerd was te Waterloo is het onder die naam dat de gebeurtenis de  geschiedenis inging..

@ Rudi :

Op oude kaarten zie ik de naam Putte vermeld staan met de term : Putte Vryheit

Enne... de Gentsesteenweg in Mechelen (N16) loopt niet naar Gent, maar naar Sint-Niklaas.

Voorbij Puurs moet je dan de N17 hebben om Gent te bereiken (check Googlemaps)

@Rudi: deze wegwijzer naar Waterloo is een 100% volbloed belgicisme. Gentsesteenwegen en Diestersesteenwegen zijn puur middeleeuws maar een weg naar Waterloo? Dat is 19e eeuws romantisme: op het moment dat men deze wegwijzer plantte had waarschijnlijk de inhuldiging plaats van het standbeeld van ons Margriet op de Grote Markt. Waar waren de historische plaatsen waar wij Belgen fier mochten op zijn rond 1830? Waterloo natuurlijk! Half Europa kwam daar zijn voeten vegen en Napoleon een veeg uit de pan geven, het moest één van onze eerste Plopsalanden worden en dan moeten we daar toch wel een paar wegwijzers aan wijden, nietwaar? Toen de romantische kaars uitgedoofd was bleven we klaarblijkelijk die wegwijzers in ere houden, bewierroken, bestrooizouten en vooral ... vervangen voor de nazaten van 2010 die begot zich afvragen welke waarde Waterloo op een wegwijzer nog heeft als baken in een GPS-tijdperk. Persoonlijk vind ik dit een pracht van een onderwerp voor een eindwerk / thesis in moderne geschiedenis. Een wegwijzer als relict uit het 19e eeuwse romantisme.

@eddy luyten: ik weet niet wat de relevantie van je uithaal naar de mensen van openbare werken is, maar ik heb inderdaad geen GPS nodig om mijn weg te vinden. Ik kijk nog altijd liever naar de reële omgeving dan naar een schermpje.

@ Rudi: de oude benaming van Putte (bij Mechelen) is.....Badfride 

was de oude benaming van Putte bij Mechelen niet Sint-Niklaas-Waver,

zo is het mij toch steeds verteld geweest.

Maar na een google zie ik dat Iene ook gelijk heeft

 

http://nl.wikipedia.org/wiki/Sint-Niklaas-Waver

Ik vind dit debat absurd - gewoon omdat nog iets in Mechelen verder rijkt dan de taalgrens ? Waterloo is een STAD en niet zomaar een slachtveld of een leeuw op een heuvel. En die N227 was een perfecte weg (en is het nog heel dikwijls) om zonder door Brussel te moeten naar het Zuiden te rijden. Waarom nu nog ? Vanwege de dikwijls uitwegloze (letterlijk dan) situatie op de Ring en de E19.

Als men van La Hulpe op de ring van Brussel komt, dus ten zuiden van Brussel, staat daar een wegwijzer MECHELEN ! alhoewel men evengoed naar Luik, naar Gent of waar dan ook kan vanaf dit punt. Ook vanwege deze N227.

Waren in België maar meer wegen met hun nummer aangeduid. Het is een perfecte manier om deze nummers te volgen zonder (voor buitenlanders) moeilijk te onthouden dorpen te moeten kennen. Je wordt zo naar je bestemming gelootst. Dit is inderdaad in Nederland en ook andere ons omringende landen VEEL GEBRUIKELIJKER.

En waren in België maar meer wegwijzers die op secundaire wegen verder liggende steden aanduiden en je zo in de goede richting doen rijden. Als je binnenwegen moet nemen ben je gewoon verloren als je niet de exacte ligging van alle prutsdorpen in dit land van buiten kent. Als alles nu GPS is moeten er helemaal geen wegwijzers meer zijn, ook niet naar Zemst of Putte, en dat vindt niemand bizaar.

 Heel leuk al die reacties ... ik vroeg me ook al lang af wat die wegwijzer naar Waterloo daar stond te doen enne ... nog een vraagje ... wat is het verband tussen Mechelen en Adegem(straat) want zelfs met de fiets loopt die weg niet rechtdoor :-)

@Chrisje : Adegemstraat heeft niks te maken met de gemeente Adegem. De naam is afkomstig van

ofwel Ado's Heim straat ( het huis van graaf Ado uit de Sint Romboutslegende)

ofwel genaamd naar een familie Van Adegem.

Men is er niet uit wat de oorsprong is, net zoals voor de Befferstraat.

Wel is het zo dat de oudste kernvan onze stad nog steeds gesitueerd wordt rond de Korenmarkt en dat Ado's huis misschien daar ergens in de buurt  te vinden was, maar niks is zeker en ik gok meer op een rationele familienaamoorspong  dan op het geromantiseerde Ado's Heim.

@Luc, herlees nog eens de reactie van EL, dan zult ge merken dat hij niet uithaalt naar de mannen van openbare werken....asphalt is namelijk.....zwart:) En hij stelt toch dat rijden langs de provinciewegen toch een uitstapje op zich is. En hij zal daar ook geen GPS voor nodig hebben, want ik meen mij te herinneren dat die op school nogal sterk was in geographie:)))

Als Putte inderdaad ooit Badfrido of Befferen heette, dan is / was de Befferstraat in Mechelen misschien gewoon de Straat naar Putte of de Putsestraat in Mechelen.

Putte Dorpstraat

En uit een artikel, hier op de Blog, van een tijdje geleden weten we dat de Tervuursesteenweg van nu eigenlijk de Oude Brusselsesteenweg was, als verlengde van de Oude Brusselsestraat

Goed Gymicko, dat is nu eens goed afgeleid sè  ( smile) Het komt nog in orde jongen... :-)

:-D

Ben al blij dat om te zien dat ik niet de enige was met een afwijking om zich hierover te verbazen of vragen te stellen.

Nee Stefan, je deelde dus deze 'afwijking' met mij.

Ik verbaas me vooral over het feit dat deze 'tussendoor-topic' zovéél keer gelezen wordt, en zovéél reacties uitlokt...   ;-)  Daar sta ik nu eens van te kijken zie...

Jans, het mag ook al eens meezitten hé. En waarom zou dat niet kunnen ? We hebben toch allemaal onze idealen. Het probleem is : hoe gaan we om met de idealen van iemand anders ? 

Mooie geanimeerde discussie :-). Ik meander even verder.

Eerst even de puntjes op de i zetten ivm de leeuw en zijn beeldhouwer, die mijn illustere voorvader (nonkel van de grootvader van mijn grootvader) was. Hij heette Jean-Louis Van Geel (niet Arthur...). Hij was hofbeeldhouwer van Willem I en kreeg zijn opdracht dus van hem, maar was niet te beroerd om na 1830 zijn kar te keren en hofbeeldhouwer van Leopold te worden :-)  .

Leuk detail : omdat Willem I erop stond een zo écht mogelijke leeuw te krijgen, en Jean-Louis Van Geel zo'n beest nog nooit in levende lijve en van dichtbij had gezien, en vermits de dierentuin van Antwerpen nog niet bestond, mocht onze Jean-Louis op kosten van Willem I naar de dichtstbijzijnde dierentuin op 'werkbezoek' : London ! In de familie hebben wij daar nog papieren van.

De leeuw mag dan al wel gegoten geweest zijn "in de Walen" (meer bepaald Luik), het is relevanter te zeggen dat het gebeurde in de werkplaatsen van vader en zonen Cockerill, die uit het niets, op minder dan 10 jaar tijd (rond 1817), in Seraing de grootste Europese gieterij en machinewerkplaats uit de grond stampte. Een puur Brits succesverhaal in de Walen dus, dat de Cockerills indirect te danken hadden aan... Napoleon. Die kondigde een embargo af voor vanalles en nog wat tegen Engeland, maar sneed daarmee vooral in zijn eigen vel, want de Britten waren op dat moment de top leading country in de Industrial Revolution en verboden van de wederomstuit alle export van technologie naar Frankrijk en C°. In die context bouwde de lepe Cockerill zijn staalmonopolie uit. Hij was immers net in die periode naar het vasteland gekomen, met machinetekeningen op zak en industriële ideeën in zijn hoofd.

Mijn illustere overovervoorvader verging het minder goed dan Cockerill. Zijn geestelijke gezondheid ging achteruit vanaf midden jaren 1830 (achtervolgingswaanzin ?), opdrachtgevers lieten het als gevolg daarvan afweten, en hij stierf verarmd en vergeten...

Bedankt Jansenius.  Weeral een stukje geschiedenis dat ik in mijn "database" kan stoppen. 

@Jansenius: dat zijn de achtergrondverhalen die je niet in de boeken vindt! Beregoed.