Leerkrachten betogen tegen besparingen

met categorie:  

Leerkrachten van verscheidene Mechelse middelbare scholen hebben vanmorgen betoogd tegen de onderwijsbegroting voor 2010.

De leerkrachten legden deze morgen omstreeks elf uur het werk neer en trokken naar de Mechelse Grote Markt om er te protesteren tegen de voorziene besparingen. Zowel directeurs, leerkrachten als leerlingen kwamen hun zegje doen over de beslissing van Onderwijsminister Pascal Smet, die 72 miljoen euro wil besparen.

De directeur van de Technische School Mechelen, Jan Van Eyken, gaf een beknopte versie van de op til staande besparingen: 'Minister Smet wil eigenlijk dat leerkrachten langer en meer werken voor hetzelfde loon. Dat komt er dus op neer dat er minder kansen zijn voor nieuwe leerkrachten terwijl er eigenlijk nu al een tekort is. Ook voor de leerlingen zijn er minder leuke gevolgen. Zij zullen op kortere tijd meer leerstof moeten zien.' ...

Helemaal lezen of videoreportage bekijken?
http://www.supo.be/artikel/1040/Leerkrachten_betogen_tegen_besparingen

Geschreven door Jordi De Jongh, redacteur supo
reportage: Jordi De Jongh, Kenneth Van Assche en Alexander Algoet

Als het merendeel van de mensen in de prive ofwel worden ontslagen ofwel loon moeten inleveren om hun job te behouden of loon inleveren met minder te werken .... dan lijkt het me logisch dat dit ook bij de leraars zou gelden.

 

Of niet ?

Zo logisch is dat niet Peter, als ge goed moest weten wat heden ten dage allemaal plaats neemt op de banken zou je zo niet klappen. Het is niet meer zoals vroeger dat de " Jang Manders " en " Sooike potlood " in den TSM onder hun beidjes een tekenklasje van zestig leerlingen onder de knoet hielden. In het onderwijs is het voor veel leraars tegenwoordig een kunst om niet gek te worden. 

Ok voor die stelling Peter maar om te gaan beknibbelen op onderwijs is de toekomst beperken

Klopt G.L., een kleine 20 jaar geleden ontmoette ik mijn oud-regent handel uit de RMS.  Hij zei me dat hij er op 55-jarige leeftijd mee gekapt was omdat hij het beu was om elke dag voor een bende crapuul  (zijn eigen woorden) te moeten staan".  En dat was dan 20 jaar geleden en in een middelbare school...

Is het nog altijd zo dat leerkrachten recht hebben op ziektedagen en dan bij oppensioenstelling de ongebruikte ziektedagen ( dus de dagen dat men verondersteld is om ziek te zijn en thuis te blijven ) lekker mag opsouperen en zodoende vroeger te mogen thuisblijven?

Peter, vanuit het bovenstaand artikel begrijp ik uw reactie maar er is meer aan de hand. De discussie enkel herleiden tot loon- en loopbaanproblematiek is eenzijdig en niet correct. De bezwaren van de vakbonden gaan over een totaalpakket aan maatregelen die de kwaliteit van het onderwijs dreigen te ondermijnen, eerder in het nadeel van de leerlingen dan wel van de leerkrachten, en daar is het ons uiteindelijk om te doen. We moeten er alles aan doen om te voorkomen dat de kwaliteit van het openbaar onderwijs (na jaren van socialistische ministers op deze post, o ironie) zover afglijdt dat wie een kwalitatief hoogstaande opleiding wil, dit alleen nog maar kan krijgen in dure privéscholen (zoals dat in de Verenigde Staten al jaren het geval is).
De reactie van G.L. is m.i. terecht: vele taken die tot de basisopvoeding van kinderen en jongeren behoren, worden door een aantal ouders niet meer ter harte genomen. Daardoor verschuift die verantwoordelijkheid voor een deel naar de scholen, die daarin dan weer door diezelfde ouders tegengewerkt worden. Kortom, een wankel evenwicht...
Genoeg stof voor discussie!

Och in Jezuskes tijd was de "Jeugd Van Tegenwoordig" ook al "niet zoals die van vroeger".

  • Als er geen geld meer is om te koken, dan moeten we het met minder leren doen.
  • Als ouders hun taak van opvoeden verwaarlozen dan helpt staken niet.

En voor de rest heb ik veel respect voor mensen in het onderwijs, die er elke dag weer staan. Maar eerlijk gezegd denk ik dat een looninlevering zoals in de prive misschien wel wenselijk is.

@ Luc,  ik denk dat de tijd waarin men "aan de staat" zijn ziekendagen (a rato van 1 maand per jaar) kon opsparen om daarna vanaf zijn 60e tot zijn 65e "ziek" te worden tot het verleden behoort.  Indien ik me niet vergis kan men vanaf bvb 60 jaar nog max. 1 jaar "ziek" zijn en dan wordt men van ambtswege gepensioneerd.

@Roger: mijn schoonbroer kon daarvan ' genieten ' voor hij op pensioen ging en ik vond dat toen nogal cru tegenover de andere werkende mensen, vandaar mijn vraag.

Peter, ik ben het hartgrondig oneens. Onderwijs bekijken als een marktgebonden sector is enorm gevaarlijk; de crisis waarin we nu zitten is juist veroorzaakt door een aantal excessen van een op hol geslagen economisch en financieel systeem; op internationaal vlak zijn openbare besturen financieel moeten tussenkomen om het door wanpraktijken van privéfinanciers veroorzaakte onevenwicht te herstellen. Daardoor wordt momenteel onze vrije markteconomie behoorlijk door elkaar geschud,  vooral de conjunctuurgevoelige sectoren. Voor mij is het daarom niet per se nodig om het onderwijs, dat een bepaalde constante kwaliteitsnorm moet vertegenwoordigen, mee te trekken in deze neerwaartse spiraal omdat de gevolgen voor de volgende generaties wel eens verder zouden kunnen strekken dan we nu gemakshalve aannemen. Stellen dat "de privé" per definitie inlevert, lijkt mij ook niet correct, ik ben er vrij zeker van dat dat inleveren jammer genoeg vooral beperkt blijft tot de onderste lagen van de beroepsbevolking die in de getroffen bedrijven werkt.

Wel Wannes, bekijk het een keer op de volgende wijze. Je kan in het onderwijs terecht en dan weet je dat je minder zal verdienen.  In ruil krijg je werkzekerheid. Eerlijk is eerlijk.

Maar wat krijgen we momenteel ? De "privé" zoals jij het nu noemt onslaat en vermindert de lonen (echt wel waar hoor, lees maar in de kranten), en stilaan wordt werken bij de overheid én werkzekerder én beter betaald.

De vrijemarkteconomie hierop losgelaten, geeft dan natuurlijk dat meer en meer mensen bij de overheid willen werken. Ah ja, én beter betaald, én zeker van je werk, én hier en daar nog wat meer vakantie. Enfin de situatie wordt volledig scheefgetrokken, mensen willen vanuit de privé weg, naar de overheid.

Tot iedereen bij de overheid werkt ? (grapje)

Uiteraard moeten we de beste opleiding trachten te geven aan onze jongeren. Maar natuurlijk ook de meest efficiente, want je kan geld natuurlijk maar één keer uitgeven.

Enfin, dat waren enkele bedenkingen.

Peter,

Als je het onderwijs wil vergelijken met de privé, waarom dan niet over de hele lijn?

Op het onderwijs wordt al jaren bespaard.  Scholen krijgen al jaren niet de volle 100% van de middelen waarop ze volgens het aantal leerlingen recht hebben, slechts 98 % op dit moment denk ik, het is zelfs minder geweest.  Dat levert de overheid al jaren heel wat geld op.  Ik zou de zaak dus kunnen omdraaien en zeggen dat de privé na al die jaren nu ook maar eens een duit in het zakje moet doen en het onderwijs moet volgen.

Daarnaast moet ik het eerste privé bedrijf nog tegenkomen waar de werknemers zelf geld van hun loon terug in het bedrijf stoppen om de goede werking te garanderen.  

  • Leerkrachten werken vele uren thuis en betalen hun eigen internetverbinding, computer en telefoonkosten. Bedrijven met thuiswerkende werknemers delen vergoedingen uit en betalen (grote) delen van internet, telefonie en geven een laptop mee. De privé kan hier het onderwijs volgen en al deze extralegale voordelen afschaffen.
  • Leerkrachten rijden rond met de eigen auto en op eigen kosten op stagebezoek, om met de leerlingen op uitstap te gaan, om stageplaatsen te zoeken en ouders te bezoeken.  Bedrijven geven aan de werknemers een bedrijfswagen of onkostenvergoeding van € 0,30 per km.  Ook deze zaken kunnen dus perfect geschrapt worden.
  • Zakenmensen die voor het bedrijf naar het buitenland moeten krijgen vervoer, verblijf, eten, ... tot en met het laatste pintje terugbetaald.  Leerkrachten die met de leerlingen op meerdaagse gaan rijden alweer zelf met de auto, betalen verblijf, activiteiten ter plaatse en het laatste pintje zelf.

Ik heb nog nooit uitgerekend hoeveel ik als leerkracht maandelijks van mijn loon weer investeer in mijn school en leerlingen, maar ik denk dat je zou schrikken als je dat optelt.  Indienen als beroepskosten bij de belastingen ga je nu zeggen.  Sorry, daarvoor zijn de kosten dan weer niet hoog genoeg, zeker zo lang je in een huurappartement woont en je daarvan niks kan inbrengen en op 5 km van het werk woont waardoor je niet dagelijks met de auto heen en weer rijdt.

Het onderwijs hinkt al jaren achter op de bedrijven.  We moeten van onze leerlingen goede werkkrachten maken, maar hebben niet de middelen om in goed didactisch materiaal te voorzien.  Computers zijn de afdankers die ze in bedrijven niet meer willen.  Als jullie een nieuwe krijgen, hinken wij met jullie oude PC's achterop.  Machineparken zijn verouderde afdankers van bedrijven met machines die op een bepaald moment worden afgekeurd omdat ze niet meer voldoen aan de veiligheidsnormen.  Voor nieuwe machines is geen geld want de energierekeningen zijn te hoog.

Een schoolgebouw kan je zetten met subsidies mits openbare aanbestedingen.  Ik bespaar je de details, maar de kosten lopen op als gevolg van gerechtsprocedures wegens fouten in de constructie van de gebouwen en het gebruik van slecht (goedkoop) materiaal dat na enkele jaren stuk gaat.  Voor de inrichting van klaslokalen is er geen geld, dus schilderen doen we zelf en de IKEA rekening voor een klok, rekken, raamversiering, spiegels, zeephouder, handdoekrekjes, ... betalen we zelf.  Ook de verhuis doen we zelf, met geleende camionettes en de eigen auto, want dat bespaart kosten weet je wel!

Dus wat doen we dan?  We organiseren een Italiaanse avond, een kaartjesverkoop, een kaartavond, een eetfestijn, een opendeurdag met kip aan 't spit, ... waar we uiteraard zelf ook nog allemaal gaan eten of iets van kopen en zo ons eigen loon alweer gebruiken om geld in het laatje van de school te brengen.  En de overuren doen we graag en onbezoldigd, zo gaat dat immers in het onderwijs!  Geen recup, geen betaalde overuren en en geen bonus als al je leerlingen geslaagd zijn.

En de werkzekerheid waarvoor iedereen naar de overheid overstapt?  Als je benoemd geraakt wel hé.  Ik heb geluk gehad, maar ik ken mensen die na 15 jaar werken nog steeds voor geen enkel uur benoemd zijn.  Dus werkzekerheid is erg relatief!  En die overstap blijkbaar ook, want interimarissen vinden vooral voor de praktijkvakken is vaak onmogelijk.

De dag dat je me kan zeggen dat de zaken uit het onderwijs die ik hierboven opsom ook in de privé worden toegepast wil ik misschien toegeven dat het onderwijs de privé moet volgen.  Op dit moment wil ik het alleen maar omdraaien.  In het onderwijs moet men al jaren toveren met veel te weinig middelen.  In het onderwijs leveren personeelsleden al jaren een gedeelte van hun loon in om sommige scholen draaiende te houden.  Tijd dus dat de privé een duit in het zakje doet.

Er was al geen geld om te koken, en we deden het al jaren met minder dus wordt het moeilijk om het met nog minder te doen.  Het doet enorm veel pijn om te zien dat in onze maatschappij privatisering, bedrijfswereld en financiële wereld steeds meer de norm worden en op handen gedragen worden.  Het doet pijn om te zien hoe een school of leraar die een (kleine) fout maakt met de vinger gewezen wordt en afgestraft wordt en het bankwezen dat een (grote) fout maakt gesteund kan worden met miljarden.  

Waarna men ons komt zeggen dat we nog maar eens moeten besparen ...

Hey Inge. bedankt voor de gedreven reactie. Ik vind het spijtig dat het een beetje een wij/zij verhaal wordt.

Eerlijk, ik denk dat een looninlevering in het onderwijs zelfs fondsen kan vrijmaken voor werkingsmiddelen ! Dan krijg je een eerlijke en duidelijke situatie. Misschien wordt het dan zelfs een verbetering, stel je voor.

Je schrijft: De dag dat je  kan zeggen dat de zaken uit het onderwijs die ik hierboven opsom ook in de privé worden toegepast wil ik misschien toegeven dat het onderwijs de privé moet volgen.

Sorry om u dit te vertellen hoor, maar in heel wat kleine KMO's kom je dit  dagelijks tegen. Loon inleveren om te blijven bestaan en om ontslagen te vermijden ? Werkdruk mét véle overuren ? Eigen verhuis uitvoeren ? Schilderen ? Werken op oudere computers? Klinkt bekend. Ga je failliet, dan staat er geen gouden handdruk klaar zoals bij de grote bedrijven. Maar allicht neem je die vele KMO's ook mee onder de noemer 'bedrijfswereld'?

Helemaal juist Inge en ik zal u zeggen hoe dat komt. De staat heeft  een groot aantal speeltuinen uit de grond gestampt om " beschermde soorten " in het leven te kunnen houden. Het noemt VDAB . Die krijgen alles wat ze maar kunnen bedenken en alles van het fijnste. Ieder kan er over denken wat hij wil. En vermits één euro maar één keer kan uitgegeven worden !

In 1927 werd door de Almoezeniers van de arbeid op de Bredabaan in Merksem een vakschool opgericht. Technicum Rerum Novarum . Beroepshalve kwam ik er vanaf de zeventiger jaren regelmatig over de vloer en had dusdanig af en toe een gesprekje met de leraars. In de jaren vijftig hadden ze nog meer dan 800 leerlingen. Het ging echter stilaan achteruit proportioneel met de aangroei van een bepaald klienteel. Leraars voelden zich niet meer veilig in eigen school en dagelijks waren er conflicten met snotapen en hun families. In 2004 werd wegens " niet meer leefbaar " de school gesloten. En weet ge wie de eigendommen gaat kopen ? Juist de VDAB. Het is niets nieuws, we hebben de zwanenzang van de SITO hier ook meegemaakt.

Hopeloos is het in dit land.

Peter,

wie is verantwoordelijk voor deze crisis?

Voor wie is het crisis?

Wie misbruikt de crisis?

Wie betaalt de crisis en wie strijkt schaamteloos super bonussen op?

Waarom moet er altijd op het sociale bespaard worden en waarom nooit op megalomane of in crissitijd totaal overbodige projecten?

 

Boven de stand blijven leven lijkt me voor niemand goed. Het lijkt me ook logisch dat overbodige projecten geschrapt worden.

Peter: inderdaad, het verschil tussen grote bedrijven en KMO's is een valabel argument in deze context. Elke keer als ik op de radio hoor dat er weer een bedrijf over kop gaat, met het bijbehorende banenverlies, vind ik dat verschrikkelijk, omdat, zoals Freddy en ikzelf willen aanbrengen, de getroffenen zelf niet verantwoordelijk zijn voor de oorzaken van deze crisis. En wees gerust, ik denk dat de meeste onderwijsmensen bereid zijn om inspanningen te leveren als dat nodig zou blijken te zijn. Misschien kan dat in de eerste plaats door wat toegevingen te doen op het vlak van comfortabele, vroegtijdige uitstapregelingen, hoewel ik dat met grote omzichtigheid formuleer, want vanuit mijn positie als conservatoriumleraar is dat gemakkelijker gezegd dan voor iemand die bvb. lesgeeft in een beroepsopleiding en daar met heel andere en erg veeleisende problematieken te maken krijgt.  Ik heb het zelf ook een korte tijd gedaan en weet eerlijk gezegd niet of ik dàt tot mijn 65-ste of langer  zou kunnen trekken...
Niettemin blijf ik van mening dat bepaalde sectoren (en onderwijs is daar niet de eerste van, maar wel en vooral de gezondheidszorg en ook de sociale voorzieningen) - in de mate van het mogelijke - beter gevrijwaard worden van de wetmatigheden van de ongebreidelde vrije markteconomie.  Omdat mensen nog altijd belangrijker zijn dan geld en commercie, bijvoorbeeld?

ongereguleerd kapitalisme, losgeslagen speculanten, hebzucht, maatschappelijk onverantwoord ondernemen, .... allemaal zaken die aan de oorsprong van de huidige crisis liggen.

En om een concreet voorbeeld te geven,  in de federale begroting voor 2010 voorziet men 400 miljoen aan belastingfraude te recuperen ...... waarschijnlijk toch niet bij leerkrachten, opvoeders, verzorgenden en werknemers tout court. 

 

Ik zou het toch bij de kern van de zaak willen houden. Evy heeft het over de steeds groter wordende financiele druk op het onderwijs. Als ge dan weet dat de stad er nog een schepke bovenop doet door het verhogen van de parkeertarieven, het verhogen van de zwembadprijzen en de forse stijging van de huurprijzen op feestmateriaal . Alles kosten die ergens moeten verhaald worden op ...... ja op wie dan ?

Ja en dan komen we in een situatie zoals Inge ze hier geschetst heeft.

En dan is er nog een facet van de zaak die moet belicht worden. Onder het mom van : " u krijgt zoveel subsidies als u met de school meewerkt aan die of gene liefdadigheidsactie, we geven u korting op dit en we geven u korting op dat als u uw school optrommelt om mee te doen aan, ge kunt het gekste niet bedenken ". Zoveel neventaken die in feite met onderwijzen niets te maken hebben. Maar dan begint het en wie is de klos ? Juist, het begint bij de directie, dan de leerkrachten, de kinderen, de ouders, en dan komt het verdoken bedelen met wafeltjes, bloempotten, eetfestijn hier en pensenkermis daar. En het is niet dat de bevolking daar niet wil aan mee doen maar het wordt teveel voor iedereen. Wij hebben ooit hele boten zilverpapier naar de Congo gestuurd en nu mogen we daar niet meer binnen. Een doordenkertje.

Moraal van het verhaal : laat de scholen doen waar ze goed in zijn en dat is onderwijzen en al het ander geleuter hoort niet tot de kerntaken van het onderwijs. De last en de druk zal automatisch dalen maar mijnheer Smets zal het zo niet bekeken hebben.

Los van de talrijke nadelen van de pensenkermissen in scholen heeft dat wel 1 voordeel. Het zorgt voor sociaal weefsel. Heel wat mensen van de oudercomites bouwen zo een hechte lokale vriendenkring op.

Misschien wordt het tijd dat onderwijs en bedrijfsleven de handen (nog meer) in elkaar slaan? Langs alle kanten hoor je dat knelpuntberoepen niet ingevuld kunnen worden bij gebrek aan technisch goed opgeleid personeel of dat ons land moet investeren in research en innovatie. Wel, waar kan je dat beter dan te starten met investeren in ons onderwijs? Misschien moet het niet alleen een taak van de overheid zijn, maar mee ook van het bedrijfsleven? Tenslotte kunnen ze zo de basis leggen voor het goed opgeleide personeel van later. En daarvoor hoeven er geen dure en recente machines te komen in scholen. Waarom niet zorgen dat leerlingen hun praktijk kunnen uitoefenen in bedrijven die dit machinepark wél hebben staan? Ik weet wel, het is allemaal zo eenvoudig niet. Ik zie ook niet meteen hoe een druklopend productieproces zomaar kan onderbroken worden om leerlingen te laten "oefenen". Maar bedrijven hebben sluitingsperiodes of kalmere perioden. Waarom die niet invullen op deze manier? Leerlingen of leerkrachten zullen zich dan wel moeten willen engageren in weekends en vakantieperiodes om zoiets te realiseren.

Ach, misschien zie ik het allemaal te simplistisch, maar ik vraag me altijd af waarom er niet meer positief naar oplossingen wordt gezocht in plaats van steeds "wij/zij" of de ene partij tegen de andere? De handen in elkaar slaan, levert volgens mij veel meer resultaat op.

Waar bij besparingen mijns inziens wel zeer goed moet opgelet worden, is dat er niet beknibbeld wordt op werkingsmiddelen, waardoor leerlingen in het algemeen, maar vooral ook de zorgbehoevende of meer ook meer "zorg" behoevende leerlingen de dupe worden. Men streeft naar inclusief onderwijs, maar dat kan alleen met voldoende ondersteuning voor de mensen die daar mee moeten voor zorgen.

 

Onderschrijf ik volledig Eva !

Peter,

Je spreekt over een looninlevering.  De actie op de grote markt ging niet over een looninlevering, wel over het afschaffen van de mentoruren die beginnende leerkrachten moeten begeleiden, over de uren pedagogische coördinatie die worden afgeschaft, over de premie voor de knelpuntberoepen die werd afgeschaft sinds 1 september waardoor leerlingen geen ondersteuning meer krijgen wanneer ze een dure opleiding volgen.  Het gaat erom dat startende leerkrachten, die nu al vaak binnen de 10 jaar uit het onderwijs stappen geen ondersteuning meer krijgen, dat de leerling alweer de dupe is omdat ze dure materialen voor bijvoorbeeld een opleiding kok allemaal zelf moeten betalen, dat de groepen in het BSO groter worden waardoor de leerkracht die het in het BSO al zeer zwaar heeft nog meer lasten zal moeten dragen en de leerlingen niet kunnen krijgen wat ze nodig hebben.  Want zoals je weet of niet weet  vangt het BSO tegenwoordig steeds meer leerlingen op die vroeger doorverwezen werden naar het buitengewoon onderwijs.  Meer problemen dus, met minder omkadering.

Ik ging naar een gespreksavond met de minister van onderwijs en daar zagen we dat zo goed als alle leerkrachten van het secundair onderwijs die in de zaal aanwezig waren bereid waren om 1% van hun loon in te leveren om ervoor te zorgen dat het geld kon besteed worden aan betere omkadering, kleinere groepen in het kleuteronderwijs en zo meer.  Dus zomaar stellen dat de leerkracht geen looninlevering wil doen lijkt me niet fair.  Leerkrachten willen gerust bespraken, zo zeiden de mensen van de vakbond en directies ook op de Grote Markt, maar wel op een gepaste manier.  

Ik las nog geen antwoord op de vraag van Freddy.  Wie heeft deze crisis veroorzaakt en hebben zij last van de gevolgen?  Ik vind het erg confronterend om ook hier te moeten lezen dat men het normaal vindt dat zij die de hoogste inkomens en de meeste bonussen opstrijken aan het langste eind trekken.  De overheid investeert miljarden euro's in de banksector om deze uit het slob te halen en enkele maanden later lezen we dat de grote managers schaamteloos terug bonussen opstrijken.  Verdienen zij 1 cent minder ondertussen?  De gewone man in de straat, waaronder ik ook de werknemer van de kleine KMO's reken, de gewone arbeider en bediende, de leraar en ambtenaar, die hebben al lang heel wat ingeleverd.  De rentes op je spaarboekje zijn alweer gedaald, de producten in de winkelrekken zijn duurder geworden en zo meer.

Ik zei het al ...  Als mijn school in grote financiële problemen komt omwille van wanbeleid, dan gaat ze failliet of krijgt ze in het beste geval ergens ondersteuning die ze moet terug betalen.  De financiële crisis is veroorzaakt door wanbeleid en hebzucht van zij die aan het hoofd staan van de financiële sector.  Het zou niet meer dan normaal zijn dat deze sector het de komende jaren moet stellen met een modaal inkomen en alle winsten en bonussen aan de hand van een afbetalingsplan moet teruggeven aan de overheid.  Dan zouden mensen het gevoel krijgen dat ze fair behandeld worden en zelfs met plezier een financiële bijdrage leveren om de crisis het hoofd te bieden.

Eef,

Scholen zouden niet liever hebben dan te kunnen samenwerken met bedrijven.  Dat gebeurt steeds meer en meer, maar geloof me, het zijn vooral de bedrijven die er goed uitkomen.  Onze leerlingen gaan steeds meer op POV (praktijk op verplaatsing) waar zij taken gaan inoefenen op de werkvloer, gratis!  Wij vinden het leerrijk, de bedrijven hebben gratis werkkrachten.  Ze bellen ons op en de dag erna staan we er met een klasgroep.  Bedrijven leveren al vele jaren werk af op de school.  Vroeger werden we ervoor betaald, tegenwoordig moeten we het gratis doen of ze gaan elders.  Onze leerlingen sorteren, verpakken, monteren, ... in ruil voor een snoeptaart of een gezelschapsspel.  We kunnen niet anders dan het werk aan te nemen, want je kan als school onmogelijk zelf oefeningen voorzien waarbij de leerlingen even goed kunnen oefenen als met het materiaal uit de realiteit.  Het levert ons alweer minder middelen op, maar we denken aan de leerlingen en aan de oefening die ze nodig hebben.

De wil van het onderwijs om samen te werken met bedrijven is er dus zeker.  Maar niet alles is even haalbaar. Een lasser of schrijnwerker in een bedrijf laten meedraaien is goed als stage, maar met een ganse klasgroep in een bedrijf binnen wandelen om te oefenen is niet echt realistisch hoewel het een prachtige leersituatie zou zijn.  Je kan zo een situatie alleen creëren als je per 2 leerlingen ook een leraar hebt die de leerlingen met de machines leert werken en zo meer.  En terwijl de leerling leert gaat de productie in het bedrijf uiteraard trager.

Hallo Inge, Ik ben blij met jouw vaststelling dat 

"... zo goed als alle leerkrachten van het secundair onderwijs die in de zaal aanwezig waren bereid waren om 1% van hun loon in te leveren om ervoor te zorgen dat het geld kon besteed worden aan betere omkadering.."

En verder : het is niet omdat het moeilijk is  om tussen onderwijs en "de privé" samen te werken dat dat niet kan. Elke crisis heeft zijn opportuniteiten. Grijp ze !

En die financiele crisis ... wei heeft die veroorzaakt ? Ik niet, mijn KMO ook niet en 99,9999% van de Belgische bevolking ook al niet volgens mij. Enfin ... laat ons zoeken wie de aanstoker is en die openbaar aan de schandpaal stellen. Alleen, daar komen we geen stap verder mee.

Een inlevering van de kleine man is zinloos en verdiept alleen de kloof indien er verder niets veranderd. Er moeten vandaag dringend sociale prioriteiten gesteld worden en dit op alle niveau's. Europa, federaal, gewestelijk en ook gemeentelijk. Zo zou er vandaag geen geld meer mogen gaan naar "prestige projecten" en nog veel minder naar megalomane projecten. Toch raar dat voor onnozelheden als "Mijn restaurant" wel out of the blue 50.000 euro gemeenschapsgeld op tafel gelegd kan worden.

Onze steeds sneller ontwikkelende en steeds meer eisende samenleving vraagt permanente bijscholing en vorming.

Vandaag staan duizenden, ja u leest goed, duizenden mensen op ellenlange wachtlijsten teneinde een beroepsopleiding te kunnen volgen. Maar ondertussen moeten ook diensten als de VDAB besparen. Onwaarschijnlijk toch?

Daarnaast zijn er weer opnieuw duizenden mensen die vandaag nog niet de nodige vaardigheden bezitten om met succes te kunnen deelnemen aan een beroepsopleiding. Kansengroepen, anderstaligen, laaggecijferde en laaggeletterde Belgen, allemaal mensen die wachten om een voortraject te volgen vooraleer toegelaten te worden tot de eigenlijke opleidingen. 

Er zijn nog heel veel uitdagingen en opdrachten voor onze mensen uit het brede onderwijs- en opleidingsveld. Hierop mag vandaag niet bespaard worden, integendeel. En meer dan ooit hebben wij nood aan gemotiveerde mensen.

Waar het geld dan wel vandaan moet komen? Zonder mij er inhoudelijk over uit te spreken verwijs ik bv gewoon illustratief naar de kranten van gisteren.

In De Morgen las ik dat Caroline Gennez een plan lanceert voor een radicale belastinghervorming "Haal het geld bij de grote vermogens" blokletterde De Morgen.

In de Tijd las ik dan weer;  "Reynders erkent fraude met notionele intrest" en l' Echo blokletterde "Notionnels; des abus pour 67 millions ont été identifiés"

Geloof me vrij, het is niet via de kleine man dat de problemen zullen opgelost geraken.

 

Mooie redenering Freddy. Ik kan me daar ook in vinden: alleen heeft het verleden al zo vaak getoond dat de middenklasse het makkelijkst extra te belasten is. Grootverdieners plaatsen hun geld in minder dan enkele minuten in het buitenland.

En uiteraard is scholing van belang, zowel thuis als op school als in het bedrijf. Levenslang leren. Meer dan ooit.

Peter,

Ik denk dat het duidelijk was in mijn vorige reactie dat ik niet de kleine KMO met de vinger wijs, wel de grote (financiële) sector die schaamteloos de zakken blijft vullen terwijl alle anderen moeten inboeten.  

Verder heb ik het moeilijk om toe te geven aan de redenering dat het gemakkelijker is om de middenklasse extra te belasten omdat de grote vissen erg snel met hun geld naar het buitenland verdwijnen.  Het is hoog tijd dat men de moeilijke weg gaat bewandelen.  De kloof tussen arm en rijk wordt steeds groter, moeten we daaraan toegeven?

We gaan nu besparen op de kwaliteit van het onderwijs.  Wat wordt het volgende?  De sociale zekerheid?  Kiezen we er dan voor om de Amerikaanse toer op te gaan waar kwaliteitsvol onderwijs, sociale zekerheid en zo meer alleen weg gelegd is voor zij die het kunnen betalen.

Ik ben bang voor de toekomst als ik zie hoe zij die het grote fortuin in handen hebben steeds meer verdedigd worden.  Je zal maar op je 50ste op de ziekenkas komen te staan.  Reserveer alvast een maaltijd bij het OCMW, voor zolang het nog bestaat.  En je pensioen, daar had je zelf maar voor moeten zorgen, die rijken doen dat toch ook!