Parkeerbeleid ?!

Parkeer perikelen zijn altijd populair op MBlogt. En alweer zien we dat de stad vreemde beslissingen overweegt. Want wat lezen we in Nieuwsblad en  GVA ?

Stad schaft gratis parkeren op Rode Kruisplein en OVAM-site af

Gratis parkeren op het Rode Kruisplein en de OVAM-parking aan de Kanunnik De Deckerstraat in de Mechelse binnenstad behoort weldra tot het verleden. De Mechelse gemeenteraad bespreekt dinsdag het invoeren van betalend parkeren op beide randparkings. Een hele dag parkeren op het Rode Kruisplein moet dan 3,50 euro kosten, wat ook het nieuwe tarief voor de randparking aan de Zandpoortvest wordt.

Met een wat vreemde gedachtengang licht schepen van Mobiliteit Karel Geys (sp.a) de maatregel toe:

"De randparking op het Douaneplein blijft voorlopig gratis. Op deze manier kunnen we die promoten. Wie niet de moeite wil nemen om anderhalve minuut langer naar de binnenstad te wandelen, zal die kost van parkeren op het Rode Kruisplein er dan ook wel bijnemen."

Ik kom tot de conclusie dat gratis langparkeren niet echt meer mogelijk is op wandelafstand van de stad. Het Douaneplein ? Hmm ... leuk, maar dat is gelokaliseerd aan één enkele kant van de stad, en zeker niet de leukste wandeltocht !

  • Zal ik nu aan de verblijfstoeristen moeten uitleggen dat gratis lang-parkeren niet bestaat of moeilijk bereikbaar is ?
  • Moeten mensen die in de stad werken en buiten de stad wonen nu 3,50 Euro per dag betalen om te komen werken ?
  • Is er dan geen mogelijkheid meer om ergens gratis te parkeren ?
  • Is er nog een mogelijkheid om ergens meedere dagen te staan ?

Ik kom noodgedwongen met da auto naar het werk. Mijn zoontje is immers niet in staat met de fiets het verkeer in Mechelen te trotseren. Het Rode Kruisplein is mijn vaste parkeerstek en van daar zijn we op enkele minuutjes aa Scheppers en het Cultuurcentrum. Dat zal me dus voortaan ca.70 euro per maand extra kosten.

 Het argument van schepen Geys "aanpassing aan de index" houdt ook al geen steek ... de laatste maanden is de index nl. gedaald !!

Volgens mij gaan er veel minder wagens op het Rode Kruisplein staan en heel veel op de parkings van de winkels vlakbij als ze dat gaan goedkeuren.

Tiens, waren er dan toch nog mensen die naïef genoeg waren om te geloven dat dat gratis parkingliedje ging blijven duren? @Karel Geys: hebt u zich nooit afgevraagd waarom het steeds verder bergaf gaat met de SP?

Schandelijk van het stadsbestuur!

O jee, nog meer auto's in de binnenstad.  Want als je dan toch moet betalen, dan kan je even goed vlak voor de deur gaan staan.

OK, de randparkings zijn goedkoper, maar ik ken een pak mensen die zich daar echt niks van aantrekken en gewoon tot in de binnenstad rijden met het idee dat ze dan 'dat beetje meer' wel zullen betalen voor de luxe dat ze dan dichtbij geparkeerd staan.

Moeten we vanaf nu in Muizen en Bonheiden gaan parkeren en dan met de bus naar Mechelen komen?

Alweer een schande voor Mechelen!

Mij kan het parkeerbeleid in Mechelen nog weinig schelen. Rondom het Wijnegem Shopping center is elke parkeerplaats gratis. Fijn wel om te vernemen dat een rit H/T naar Wijnegem me ook minder kost dan een uurtje parkeren in/rondom het Mechelen van Karel Geys.  

3,5 euro/dag ... en wat kost een halve dag ... hoeveel voor een uur?

Dan maar terug de binnenstad in om te parkeren.

Wat voor idiote maatregel is dit nu?

Veni, vidi, ... Vinci rules !

 @ Inge

Alweer een schande voor Mechelen!

Alsof Mechelen het alleenrecht op dit parkeerprobleem zou hebben. Ik heb de indruk dat het al jaren geleden is dat al die steen-en-been-klagers uit Mechelen nog eens in  de ons omringende steden zoals Antwerpen, Leuven, Lier, Brussel, Sint-Niklaas, Vilvoorde en uitbreidend Brugge, Kortrijk, Gent en ongeveer elke gemeente van een zeker aantal inwoners hun blik gratis hebben trachten te parkeren op loopafstand van hun bestemming.

Als je aan eender welke kliniek aan je zieke vrienden of familieleden een bezoek moet brengen, dan betaal je daarvoor de luxe die het vervoer naar die plek met je eigen wagen, je geeft. Dus mensen: denk na alvorens in mijn wagen mijn vrijheid te kruipen. De klinieken van Gasthuisberg-Leuven, Duffel-St-Maarten en Bonheiden-Imelda liggen niet in een centrum en vragen je ook om hun parking te sponsoren als je op bezoek komt.

Ieder van ons heeft een gegrond excuus om zijn auto in de binnenstad neer te pladijzen. Als dat voor eventjes is betaal je weinig of niets. Een ganse dag parkeren op dezelfde plek belet anderen om kort een boodschap te doen. Wij wonen tenslotte in een middeleeuwse stad. Dus elke open ruimte is zo goed als onbestaande.

Iets minder onze bestuurslui afzeiken zou misschien al niet slecht zijn om te beginnen?

Ik begrijp je argumenten wel Jef, maar zou er dan geen plaatsje kunnen overblijven voor gratis parkeren aan de rand van de stad ? Van daaruit kan je dan gerust te voet verder. 

Al was het maar om naar je hotel te gaan in de stad waar je net een citytrip hebt gepland, zodat je heel Mechelen dan te voet kan verkennen. 

Of om een dagje gezellig te winkelen ?

Eens kijken:

  • Gratis parkeren Antwerpen: Op Linkeroever aan de overzijde van de Schelde kunt u gratis parkeren. Vanaf Linkeroever kunt u met het openbaar vervoer naar het Centrum.
  • Parking Bodart in Leuven heeft plaats voor 165 auto's en is gratis. Ook is deze parkeerplaats 24 uur per dag, 7 dagen in de week geopend.
  • De parkings in Brugge zijn de goedkoopste van België. De parkeergarages bevinden zich in het centrum, op loopafstand van de belangrijkste straten. Het tarief voor het parkeren in de garages ligt rond de 2,50 Euro per dag.
  • Parking in Lier aan het zwembad aan het Boomlaarstraat (Waterperels) is gratis en op loopafstand van de stad.

@jef

Daar gaar gaat het niet om, beste.

De stad heeft gratis randparkings voorzien waar ze nu eensklaps geld voor gaan vragen zodat Mechelaars-extra-muros en toeristen nergens meer gratis kunnen parkeren op wandelafstand van de binnenstad buiten het Douaneplein.  Dat betekent dat Mechelen-Noorders de halve ring moeten afrijden om gratis te kunnen parkeren. Over de veiligheid van de wandelroute wil ik het nog eens niet hebben noch over het feit dat, als dit de toeristentoegangspoort tot Mechelen wordt, we een belabberd figuur staan.

Je kan het een beetje vergelijken met een autofabriek aan een haven die jaren terug een nieuw automodel wordt beloofd en nu gewoon wordt gesloten.

En daarom hebben wij het recht om onze bestuurslui af te zeiken want ne Mechelaar heeft lef. Dat laatste zijn niet mijn woorden.

Ik zelf heb geen eigen auto,ik auto-deel. En ik heb dan ook geen probleem om een eindje te stappen of met mijn vouwfiets te rijden tot aan een stuk mobiliteit in blik.

Maar het ligt anders voor bezoekers die met de auto komen. Momenteel rij ik graag met bezoekers mee in hun auto naar de Rode Kruisparking. Daar kon dus (tot nu toe) hun auto voor de duur van hun verblijf, kostenvrij staan.

Dan stappen we samen te voet door het Begijnhof naar het centrum. Dwars door het UNESCO werelderfgoed. Een aangename tocht. Wat een prachtige eerste kennismaking met de stad.

Ben benieuwd hoe ik dat binnenkort ga oplossen ...

Een zakenman, met een neus voor poen scheppen, zal binnenkort roepen :

"Blijf weg uit Mechelen en kom naar het Hombeek Shopping Center, met gratis parking !  En uw aangekochte goederen worden, door ons personeel persoonlijk, in uw koffer gelegd !"

Straks krijgen we er nog ne Mega Wallmart in Leest bovenop en, voor ge het weet, hebt ge daar ne "chique nieuwe" boulevard à la Boomsesteenweg.

En dan kan 't Stad enkel nog hopen op die enkele toeristen, die afkomen op de historische geveltjes en de loze straatjes.  Als ze er al zouden geraken met hun zwaar valies.

@ Jef:

Ik heb hier in het verleden al meermaals gepleit om de auto uit de stad te houden, dus u slaat de bal wel heel erg mis als u me ervan verdenkt dat ik vind dat iedereen in de stad zijn auto gratis kwijt moet kunnen.

Het gaat me erom dat je dat nu ook al niet meer kan buiten de stad.  De randparkings buiten de stadsring worden blijkbaar allemaal betalend, op het Douaneplein na.  Van het Douaneplein naar het centrum wandelen is voor mij geen probleem, als is het niet wat je noemt een gezellige route zoals Peter aanhaalt.  Voor mensen die minder vlot te been zijn is het wel een probleem.  Je kan een bus nemen, maar niet echt op een vlotte manier of zonder eerst een eind te stappen.

De zones waar je nog gratis kan parkeren zijn vaak blauwe zone geworden, zodat je om de 2 uur terug moet om je parkeerschijf te verzetten.  Niet echt praktisch als je dan eindelijk in de binnenstad bent geraakt.

Dus inderdaad, ik pleit voor gratis randparkings vanwaar je ofwel na 10 minuutjes stappen of na een korte rit met de bus vlot het centrum kan bereiken.  Zo kan het blijkbaar wel in andere steden in binnen- en buitenland, maar niet in Mechelen.

Met al dat parkeerprobleem in Mechelen,Ik denk dat julie beter terug naar de fiets grijpt.Ik denk dat er in Mechelen te veel autos zijn en niet genoeg plaats .ook zijn de straten veel te smal.

Echt spijtig voor de middenstanders in Mechelen. Nu fiets ik meestal maar als ik boodschappen ga doen met de auto rij ik naar Willebroek omdat in Mechelen het bijna onmogelijk is om met de auto ergens te geraken. Jammer maar waar !

 Dat Karel GEYS ( SP-a )  het nieuws naar buiten brengt is anders niet zo markant, beste GL

Herinner u dit: enkele weken geleden toen Vinci het vertikte de gratis parking op de Zandpoortvest sneeuwvrij te maken deed Karel hierover openbaar zijn beklag en wees het publiek ( via de pers ) erop dat er een perfect sneeuwvrije én gratische parking is op het Rode Kruisplein!

Hoho, dat was toch wel even tegen de kar van Vinci en GEYPEN ( VLD ) gereden van onze dikke vriend Karel, en dat doe je niet ongestraft, ongeacht hoeveel gewicht je als schepen in de schaal werpt.

Waar we nu getuige van zijn is Karel's straf.
Greetje is gaan klagen bij Bart, Bart heeft Caroline op het matje geroepen, en Caroline heeft Karel met de groeten van Bart, Greet en Vinci eens flink terug op zijn plaats gezet.

En als kers op de taart is het Rode Kruisplein niet langer een gratis parking.

Dat gebeurt er met dissidenten, vooral wanneer ze niet genoeg ruggegraat hebben en zich het hoofd laten op hol praten door hun 'vrienden' waar ze nu nog weinig steun aan hebben.

En dat dat zo gaat, dat weet ook u maar al te goed, beste GL, maar als u het niet zegt doe ik het wel in uw plaats.

Hopelijk u met dit verhaal meer inzicht gegeven te hebben in de werking van de Stad,
Wens ik u allen een prettig weekeinde.

De Mechelaar

Enkele losse opmerkingen.

Opmerking 1. Onlangs werd er in het topic http://www.mechelenblogt.be/2010/01/nachtparkeren nog wat schouderophalend gezegd dat parkeren toch vooral een probleem van en voor de centrummensen zelf was.... quod non dus !

Opmerking 2. Ik lees nog iets veel verontrustender in de GVA versie van de feiten, iets wat hier nog niet aan bod gekomen is..... <quote> "De randparking op het Douaneplein blijft voorlopig gratis. Op deze manier kunnen we die promoten" <unquote> . Dixit Karel Geys. Hebt u het ook gemerkt ?

Opmerking 3. Alweer wordt een plan eerst (en uitsluitend) gecommuniceerd in de pers, en wordt er op de eigen website (voor alle duidelijkheid :-) : www.mechelen.be ) NIETS over gezegd. De Mechelaar mag dan al uitgeroepen zijn tot de allerdigitaalste der Belgen, maar dat geldt alvast niet voor ons stadsbestuur dat niet weet waarvoor een eigen website kan gebruikt worden... Of vergeten jullie soms dat persberichten/persconferenties ook tot de eigen webmaster mogen gericht worden ? Wanneer mogen we eens een wat professionelere stijl van communiceren verwachten ? 

Opmerking  4. Eigenlijk een vraag. Waarom kan er geen doelgroepbeleid worden nagestreefd, zoals dat ook voor de centrumstraatplaatsen bestaat voor de bewoners? Bijvoorbeeld : gratis of voordelig abonnement voor werkenden/pendelaars in de binnenstad, iets duurder voor verblijfstoeristen, nog duurder voor dagtoeristen of koopjesverkeer. Enfin, ik wil mij niet vastpinnen op een concreet voorstel, maar er moet over nagedacht worden : doelgroepbeleid, ook voor de randparkings dus, en niet een uniform taxeren van die plaatsen voor iedereen. Dat laatste ruikt teveel naar boekhouding : balanske in evenwicht, profit & loss.... Parkeerbeleid moet meer zijn dan boekhouding doen kloppen.

Misschien even checken wat de aansluiting is van het Douaneplein en het openbaar vervoer:

Lijn 2 rijdt tijdens de week van De Nekker, via Veemarkt, Markt, Station. Start 6.16u, Eind 20.46u met een bus om het half uur, soms om de twintig minuten. In beide richtingen.

Diezelfde lijn rijdt op zon- en feestdagen om het uur in beide richtingen.

Dat is toch een erg beperkte dienstverlening voor een parking, en dan weet ik ook niet of de bus wel stopt aan de parking zelve.

 Waar je ook woont, in een stadscentrum, in de rand of op de buiten: alles heeft zijn voor- en nadelen. Zo is dé reden waarom ik nooit in een centrum zal gaan wonen net het parkeerprobleem, ik weet dat, dus ik doe het niet. Vandaag woon ik een kilometer buiten het centrum, als wij daar moeten zijn gaat dat meestal met de fiets, en die paar keer dat het om een of andere reden eens met de auto moet gaat die altijd vlot onder de Grote Markt, op jaarbasis kost ons dat nog geen 10€, de moeite niet.
Dus sorry, ik kan weinig medelijden opbrengen met mensen die klagen dat ze hun wagen weet ik veel hoe ver moeten zetten of dure parkeerkaarten moeten kopen. Bijgevolg: als het écht zo'n groot probleem is, awel, verhuis dan, hier zijn de huizen trouwens iets goedkoper :-))) hier zijn wel minder winkeltjes en gezellige horeca, maar zoals ik al zei: alles heeft zijn voor- en nadelen.
Voor mij is dit dus wél een probleem van het centrum, in de buitenwijken en randgemeenten niet.

Verder: wat het specifieke geval ( on topic ) van het Rode Kruisplein betreft, daar ben ik het wel mee eens dat dat misschien niet zo'n 'klantvriendelijke' maatregel is.

christophe, het "probleem" dat hier op tafel ligt, is voor de buitencentrummers, niet voor de centrumbewoners zelf, die hebben gratis bewonerskaarten hoor. Maar ik volg je wel als je zegt dat het niet moet gedramatiseerd worden. Ik voeg daar aan toe : op voorwaarde dat de stad wat beter diversifieert qua doelgroepen. Geen eenheidsworst, niet voor iedereen hetzelfde.

Als (=op voorwaarde dat) die diversifiëring er komt, ben ik er ook niet tegen dat het Rode Kruisplein hetzelfde statuut (tarief) krijgt als de Zandpoortvestparking. Dat lijkt mij logisch en verdedigbaar. Maar vooraleer het zover is, moet de stad wel eens wat beter zijn huiswerk doen dus.

peter, je opmerking ivm randparkings en openbaar vervoer van/naar het centrum : ook weer een voorbeeld van het verschil tussen boekhouding en parkeerbeleid :-) .

Enkele weken geleden was ik een verlengd weekend in Utrecht. Parkeren in het centrum kost daar 4,1€ per uur (!!!) maar je hebt wel 4 Park&Ride randparkings rondom de stad, waar je kan parkeren aan 4€ per dag. In dat parkeertarief is ook gratis vervoer per shuttle naar het centrum inbegrepen, en er zijn genoeg shuttles. Dat is een voorbeeld van deftig parkeerbeleid, vind ik.

@ peter

...maar zou er dan geen plaatsje kunnen overblijven voor gratis parkeren aan de rand van de stad ? Van daaruit kan je dan gerust te voet verder.

En waar zal je die parkingplaats dan aanleggen Peter? Volgens mij kan je na 08.00 H tot na 17.30 H op dat Rode Kruisplein naar je gratis plaatsje fluiten. Dat staat daar de ganse dag vol met mensen die vroeg zijn toegekomen om hun plaatsje de ganse dag te bezetten. Eerst komt eerst maalt en de rest kan weer op zoek naar een plek nog wat verder van het centrum. Hier is geen GRATIS oplossing meer voor te vinden. Dit ganse debat is nutteloos en zal in de nabije toekomst  nog nuttelozer worden naarmate we ons autogebruik niet gaan veranderen. En waarom zouden we. Tenslotte betalen we om met dat ding rond te rijden. En op jaarbasis, voor zij die dagelijks in de stad willen parkeren, nog meer dan ze uitgeven aan wegenbelasting. Het wagencomfort wordt duur betaald. Niet alleen de vis.  :-)

 

 

Ik ben een voorstander van een laag parkeertarief voor mensen die in de stad werken.
Ikzelf heb jaren gewerkt op een kantoor in het stadscentrum en je dokt dan al meteen een groot stuk van je loon af aan parkeerkosten, wat maakt dat het in sommige gevallen goedkoper is om gaan te stempelen, want dan heb je geen wagen meer nodig, je kan de verzekering, wegentaks, onderhouds- en parkeerkosten wegdenken en je hoeft niet meer te tanken.
Je kan dan stellen dat je het openbaar vervoer kan nemen of te voet gaan, maar je moet realistisch zijn, wie een auto heeft, wil die gebruiken waarvoor hij dient en dat is niet om hem in de garage te laten staan en op een bus, als een sardientje in een doosje, te gaan kruipen.
 
Ook om de stad te bezoeken heb je tegenwoordig een apart spaarpotje nodig.
De automobilist wordt uitgemolken tot en met.
Hoge accijnzen op benzine, wegentaks en peperdure parkeertarieven, zorgen dat stad en staat mooi geld verdienen op de rug van koning auto.
Wie in de binnenstad gebruik maakt van de horeca moet al goed kunnen drinken om de kosten van het parkeren lager te houden dan de caférekening :-)
 
Uiteraard hebben de mensen van het stadsbestuur zelf geen probleem met parkeergelden.
Zij parkeren hun bolide gratis op de koer van het stadhuis, dat zich daarvoor excellent leent door de centrale ligging.
 
In ieder geval, ik winkel al een hele tijd buiten de stad en ook mijn horecabezoek richt zich niet meer tot Mechelen.
Akkoord, winkelen in de stad was leuker, maar winkelen buiten de stad is een stuk goedkoper.

@Jef: Gratis parking met shuttledienst is simpelweg één beleidsbeslissing. 500 m2 beschikbaar ? Enfin ge ziet de mogelijkheden legio.

@Jansenius: Inderdaad !Communiceer duidelijk Mechelse politici, en laat een duidelijke keuze. Op die manier heeft niemand er problemen mee.

Ik heb  geen problemen met betaalparking op RodeKruisPlein, maar geef me aub om een alternatief dat gratis is, en dat ik aan een verblijfstoerist kan aanraden.

Wat betreft het Douaneplein, dat is best een leuke wandelroute als je een kleine omweg maakt via Dijle en binnendijle.  KHM-studenten zijn zo direct op hun bestemming.

En misschien wordt de bereikbaarheid nog beter wanneer de verbinding station-N15 er komt?

Wat de andere kant van de stad betreft is er natuurlijk wel een gratis-parkeer-probleem.  Het Rode Kruisplein is gewoon te klein om een oplossing te bieden voor alle geinteresseerden.

Waar is er wel nog ruimte? Comet site, O. Vankesbeeckstadion?

@Anoniem ("Ik ben een voorstander van een laag parkeertarief voor mensen die in de stad werken")

Als iedereen die in de stad werkt met de auto wil komen en ook nog eens comfortabel wil parkeren, dan heb je enorme parkings nodig.

Voor mij mag dat dus gerust ietsje duurder worden (of blijven) zodat alleen zij die het echt nodig hebben die parkeerplaatsen bezet houden.  Een prijskaartje als motivator om op een andere manier naar de stad af te zakken dus.

 't Wordt dik tijd voor nen tram of ne metro !

Dan kan iedereen zich gaan parkeren in Môôze-of Oembèk-deurrep...

Hoeveel mensen worden er eigenlijk tewerkgesteld in de binnenstad ? Is daar al eens onderzoek naar gevoerd ? Lijkt mij een cruciale parameter, naast het aantal bewoners zelf, voor het nemen van de juiste beslissingen.

@florisla, de door U genoemde plaatsen zijn nog steeds privé-eigendom.....dus? Wat het betalende parkeren aan het oude zwemdok betreft, hierdoor zullen Delhaize en Carrefour terug parkingbewakers moeten aanstellen die er voor zorgen dat hun klanten nog een plaatste vinden om hun ijzerbakske kwijt te raken:-)

Gratis parkeren kan ook perfect in de stationsstraat, na 500 m wandelen ben je aan de vijhoek en kan je naar hartelust beginnen te shoppen. Ik bedoel dan het stukje stationsstraat tussen de Leuvensesteenweg en de Coxiestraat. Op het brede wandelstuk is het verboden te parkeren, maar ik heb al in maanden hier geen controle meer gezien. De mensen gooien hier hun wagen neer zoals het hen uitkomt en een boete krijg je toch niet !

Doe het wel op eigen risico, kom niet klagen als je toch een boete krijgt.

SCHANDALIG!!!!!

Gratis parkeren aan het Douane plein ==> wil zeggen dat ik eerst een kwartier langer in file moet staan om heel de ring af te rijden. En dan nog eens 20 min tevoet naar mijn werk moet gaan, want dat ligt aan het rode kruis plein.

Ze willen het openbaar vervoer promoten of de fiets. Met het openbaar vervoer zou ik een uur langer onderweg zijn en met de fiets is het helemaal niet te doen.

En hoe moet ik de kindjes dan afzetten aan de kinderopvang? 

Willen ze het de werkende mensen echt ZO moeilijk maken?

Werd er wel nagedacht over het voorstel????

 @ Anoniem

Je kan misschien de aanschaf van een plooifiets overwegen om van het Douaneplein naar het centrum te fietsen. Dan doe je er vijf minuten over.

Heb jij verder nog énig zoden-aan-de-dijk-zettend-idee om het parkingprobleem in Mechelen op te lossen? Liefst goed gedocumenteerd. Het zal het parkeerprobleem-punthoofd van het stadsbestuur misschien terug in normale proporties brengen als je hen wat positiefs kan aanreiken. Burgers moeten ten slotte wat inspraak hebben en misschien komen de geniale oplossingen wel van de kant van diezelfde burgers.

Succes ermee!

 Conclusie: ik leun met plezier aan bij Jef Van Ransbeeck. Het parkeerprobleem is niet tot ieders meug op te lossen. Ik heb wel gelachen met de dame die in GVA schreef dat zij haar auto daar parkeerde en gratis tot nu toe en dan in de stad ging werken in een school . Aan 30€ per maand nu ineens. Wel madam, daarmee pak je mijn gratis parkeerplaats af als ik eens voor enkele uren wil komen winkelen. En wat zou een busabonnement kosten?

Het probleem blijft altijd hetzelfde. Als die parking met gratis langparkeerders vol is dan dwing je kortparkeerders in het centrum duur te gaan parkeren of ze moeten nog verder van de stad af gaan parkeren. Slachtoffer is dus altijd de kortparkeerder. Alleen zal die nu hopleijk wat meer vrije plaatsen vinden aan het Rode Kruisplein en eerlijk gezegd, 3,5€ per dag is net iets duurder dan de 2.5€ van het door Peter geprezen Brugge. So what?

Opvallend was ook de reactie van Marc Hendrickx, zaakvoerder van AS Adventure, die blij was, want nu hadden zijn klanten wel een plaats. 

En verder akkoord, met Sint Netels. Als ik met de wagen in de stad kom en ik wil daar persé parkeren dan kost me dat geld. Die luxe betaal je nu éénmaal. En zo kunnen we in den treure doorgaan... Liefst voor de deur parkeren en niet  betalen. Wie ik hier niet hoor klagen dat zijn de mensen met een bewonerskaart. Uiteraard niet, die hebben wel een oplossing die  hun relatief weinig geld kost. En als je afgeeft op Vini, wat te denken van de tarieven van Q-park in Lamot? Een pakje hoger, niet? 

 

Ik ben best bereid om te betalen voor een parkeerplaats, als het binnen redelijke termen blijft.
Meer dan 2 euro (80 Bfr.) per uur is een schandalige prijs voor een parkeerplaats, laat dat duidelijk zijn.
Hoelang gaat de parkeerplaats aan het douaneplein nog gratis zijn ? Binnenkort word die ook betalend en komt er een nieuwe gratis parkeerplek in Bonheiden ?
Het parkeerprobleem in de binnenstad is in enkele maanden van de baan, als de Politie en het gerecht consequent zouden optreden.
Pas een strenge controle van het verkeersreglement toe en deel boetes uit zoals het moet en aan iedereen die een overtreding begaat, zonder uitzondering.
Wie zich als een aap op de baan gedraagt, neem je gewoon het rijbewijs en de auto af.
Het zijn zij die het openbaar vervoer moeten nemen en niet de normale chauffeurs.
Maak ook meteen de binnenstad en het openbaar vervoer vrij van criminaliteit, zodat we tenminste veilig de bus opkunnen.
Nu worden de ouderen belaagd en de jonge meisjes lastiggevallen en bepoteld door tuig dat er toch niet voor gestraft wordt.
Er wordt, niet alleen in Mechelen, veel te laks opgetreden tov.de criminaliteit.
Men heeft eerder de neiging om op de agent te spuwen, dan hem te respecteren, laat staan te gehoorzamen.
In onze tijd waren wij bang voor de politie-agent, want hij dwong respect af.
Als je nu een agent ziet lopen, zou je hem vijf frank geven om zijn paardenstaart gaan te laten knippen.
Mechelen is een mooie stad, maar dat blijft niet zo als de criminaliteit en het apengedrag niet de kop ingedrukt worden.
 

.... en nu de criminaliteit weer terug aan bod is gekomen, gaan we naadloos over naar het parkeer-item.

In de beleidsverklaring 2007 - 2012 ( getekend door VLD, CDO, GROEN!, SPA en SPIRIT ) lees ik onder artikel 110: ' Onbebouwde percelen en braakliggende kavels in privé eigendom, kunnen als parkeerplaats voor de wagens uit de aangrenzende straten gebruikt worden. Als tegenprestatie kunnen de privé-eigenaars vrijgesteld worden van de taks op de leegstaande percelen '. Dat moet voor de creatievelingen toch al mogelijkheden bieden.

Artikel 111 gaat als volgt: ' De huidige randparkings worden uitgebreid. Na een evaluatieperiode wordt onderzocht of de randparking aan de Zandpoortvest een verdieping bij moet krijgen. Er wordt getracht op de parking van Carrefour een parkeergebouw te realiseren voor langparkeerders '. Heeft iemand ( met kennis van zaken ) hier nog iets over vernomen?

' De voorlopige parking aan het Douaneplein ': Het voorlopige zal waarschijnlijk zittten in de aanbouw van de tangent( achterzijde centraal station tot aan de N15 tussen de Afleidingsdijle en de spoorwegen ) zodat die parkingterreinen zullen omgewoeld en opgeslokt worden om plaats te maken voor het kruispunt met de N15.

Vwala, en nu is het weer terug aan jullie.;-)

@Luc : ik begrijp best dat de criminaliteit hier niet aan de orde is, maar toch heeft die rechtstreeks te maken met de parkeerproblemen.
Regelmatig worden mensen, ouderen en kinderen, lastig gevallen op de bus, zodat ik mijn kinderen, noch mezelf wil blootstellen aan dit mogelijke gevaar.
Als de bussen opnieuw veilig gemaakt worden, zouden meer mensen opnieuw het openbaar vervoer gaan gebruiken.
 
Misschien is het een idee om goedkope pendelbussen in te leggen van het douaneplein naar de Grote Markt en terug, uitsluitend voor de parkeerders.
Op die manier zouden ook de mensen die in de stad werken een goedkoop alternatief hebben om niet met de wagen naar de stad te moeten.
 
Ook het foutparkeren en de algemene overtredingen in de binnenstad dienen veel strenger aangepakt te worden.
Laatst zag ik nog een blikje jongeren spookrijden op de rotonde aan het station en zoiets kan absoluut niet getollereerd worden.
 
 

'Onbebouwde percelen en braakliggende kavels in privé eigendom, kunnen als parkeerplaats voor de wagens uit de aangrenzende straten gebruikt worden. Als tegenprestatie kunnen de privé-eigenaars vrijgesteld worden van de taks op de leegstaande percelen '

Er staat 2 maal "kunnen" in de beleidsverklaring. In de praktijk (mijn persoonlijk geval) dient de eigenaar van een braakliggend perceel de taks volledig te betalen en krijgt hij de wijkagent op zijn dak wanneer er bij een volle straat eens enkele auto's op het onbebouwd perceel staan. "Kunnen" dus...

En in het bestuurakkoord staat nog wel meer "wishfull-thinking". De Carrefourparking is bijvoorbeeld volledig privé-eigendom en wordt door Carrefour gehuurd voor haar eigen klanten en niet tot nut van het algemeen.... Ik zie die mogelijk afgesloten worden 's avonds,teneinde 's morgens niet steeds een pak auto's te laten wegslepen om de klanten parkeermogelijkheid te garanderen.

Wat dus dat parkeergebouw aldaar zou kunnen betreffen, dient men al minstens met vier partijen rond de tafel te gaan zitten...-) en gezien de kostprijs zal dat dan ook weer betalend parkeren worden. De cirkel is bijna rond...

 

anoniem: op privé-domein is de politie niet bevoegd (tenzij met bevel tot huiszoeking) en dus kunt ge uw wijkagent gewoon wandelen sturen in zo'n geval.

@Rudi: So what ? Wel: lang-parkeren wordt dus verder afgeschrikt. Ik denk dat mensen gerust een eindje willen lopen (of met een vouwfiets rijden) om hun auto buiten de stad neer te zetten. Mensen die er werken, mensen die er met vakantie zijn, mensen die er komen gidsen, dat maakt allemaal niet uit. 

Een keuze hebben om alsnog ergens gratis te staan, in ruil voor een fikse staptocht. Dat lijkt me redelijk, of niet ?

Misschien is voor elke buiten-Mechelse stadsambtenaar/leraar een som van 80 EURO/maand extra een stimulans om in de binnenstad te komen wonen ?

Ik hang nog het meest de mening aan van Jansenius. Waar is het "beleid ?!" wat is het doel op lange termijn ?

dixit anoniem nummer 1135 : Misschien is het een idee om goedkope pendelbussen in te leggen van het douaneplein naar de Grote Markt en terug, uitsluitend voor de parkeerders.
Op die manier zouden ook de mensen die in de stad werken een goedkoop alternatief hebben om niet met de wagen naar de stad te moeten.
 
Dat is dus bijna wat ik schreef over Utrecht, maar daar doen ze het omgekeerd : P&R parking betalend, shuttle dienst naar het centrum is dan gratis (mits voorlegging parkeerticket).
@Peter : Uiteraard ben jij voorstander van weinig tot geen auto's in de stad.
Je woont in het centrum en hebt zelf geen auto, dus word het er voor jou aangenamer op.
Voor oudere mensen die niet in de binnenstad wonen, is het allemaal niet zo evident.
Die zijn dikwijls niet meer in staat om te voet een grotere afstand af te leggen.
Ook voor moeders met jonge kinderen is het niet echt kinderspel om de kroost bij mekaar te houden en er een grote wandeling mee te maken.
Zij hebben totaal geen keuze meer en moeten zich vanaf nu dan maar blauwbetalen in de centrumparkings.
Ik heb in ieder geval geen zin om door weer en wind van aan het douaneplein te voet naar 't stad te lopen.
Dan koop ik mijn marchandise wel elders.
Als ik met een plooifiets zou willen rijden, was ik wel coureur geworden.
Zo'n plooifiets kost ook een pak geld en kan zelfs niet eens in mijn wagen, omdat er al een rollator inzit.
 

 

@Anoniem: Ik begrijp je argumenten. Een goede vriendin is rolwagengebruiker, en het is dan maar goed ook dat er heel wat mindervalidenparkings zijn in de binnenstad.

Als u mijn bijdragen hierboven leest zal u zien dat ik ook geen voorstander ben van de Douanepleinparking, tenzij er een behoorlijk parkeerbeleid wordt rond opgezet (een pendelplan met bussen misschien ?).

p.s. Het lijkt wel alsof je denkt dat alleen mensen van de binnenstad baat hebben bij een autoluw centrum.

  • Ik heb zelf wel geen auto maar ik leen er wel geregeld één uit om te gebruiken. Al een geprobeerd om te verbouwen zonder auto ? Neen, een autoluw centrum is niet altijd een zegen.
  • Vrienden, familie en gasten die langskomen hebben wel auto's dus je wordt er elke keer weer mee geconfronteerd.

En toch vind ik de voordelen van weinig auto's groter de nadelen. Ook voor u is het gewoon aangenamer om niet van uw sokken gereden te worden aan het standbeeld van Margaretha of op de IJzeren Leen.

Peter, Aan ons Margriet staan geen zebrapaden geschilderd. Dus  verboden terrein voor voetgangers. Zo staat het in de wet.

@g.l.: die moet ik onthouden, da 's een goei!!

@Luc: Sommige mensen hebben zo een eigen invulling van de wet. Uiteraard kan je de rijbaan oversteken te voet zonder dat er een zebrapad is. Je kan je ook best links houden als voetganger (bvb. van de toren naar de Grote Markt, moet je links houden de oude muur van Den Beyaert), maar ook daar wordt het je erg vaak levensgevaarlijk gemaakt. Meer info.

Diegene, die de Steenweg heeft hertekend, mogen ze ook afschieten !

Levensgevaarlijk voor voetgangers...



Bing Maps – bird view

[On Topic] Het is toch vreemd dat men deze discussie bijna op de dag 5 jaar geleden al eens voerde. Wat steken we hiervan op ?

  • Men leert weinig van het verleden.
  • Als men toen een lange termijnplanning had, dat zaten we nu niet met dit probleem.
Als die witte lijnen zo logisch zijn, waarom staan ze er dan niet.
Je gaat mij toch niet vertellen dat nog nooit iemand dat voorgesteld heeft, en nog minder dat men het zou afwimpelen.
 
Wat onze stadshoeders in petto hebben weet ik niet;  ik weet wel dat bij gebrek aan parkeerruimte middenstanders op de duur toch klanten zullen verliezen. De (op termijn te verwachten) verrijzenis van horeca zaken tussen de buiten steedse shopping centra  zullen in het centrum slechts luttele  buurtwinkeltjes overlevingskansen bieden. Slechts randparking (Nekker terreinen) met (regelmatig en bijna gratis) pendelvervoer zal soelaas bieden; stadswerkers kunnen langdurig parkeren, klanten en toeristen staan veilig en (bijna) gratis zonder steeds weer terug te moeten om bij te betalen; Grotere aankopen kunnen gemakkelijk opgepikt worden (aan de deur) en zonder verkeersoverlast. De enige schaduwzijde aan dit beeld is opbrengst; waar gaat het bestuur nog winst kunnen boeken? En dit is natuurlijk  een plausibele reden om dit scenario af te schieten …  

Parkeren op of parkeren af, in ieder geval is het zo dat het vanavond op het menu van de gemeenteraad staat. Ik nodig de collega 's van alle couleur uit om hun gezond verstand te gebruiken. Wij stellen voor om het voorstel verticaal te klasseren.

 Wat een zever toch.

Waar halen mensen de pretentie vandaan dat de gemeenschap, dus ook degenen die geen auto hebben, er maar moet voor zorgen dat er plaats genoeg is waar zij hun heilige koe kunnen achterlaten, liefst gratis dan nog wel? Leer verdomme uw plan eens trekken met uw rommel en stop met daarvoor terrein op te eisen dat niet alleen het uwe is.

Als je een huis koopt kijk er dan voor uit dat je al je bezittingen binnenkrijgt op je eigendom, als dat niet lukt, als de auto op straat moet blijven staan bijvoorbeeld, bedenk dan dat men u op een schone dag de rekening zal presenteren omdat uw rommel op het openbaar domein staat, ZEKER in een stad.

En wie nu nog komt zagen dat parkeren in de stad nogal aan de dure kant uitvalt of toch zo moeilijk is: zet u bij die zeveraars die rond Zaventem gaan wonen zijn en nu klagen dat de vliegers teveel lawaai maken. Ge wist het allemaal goed genoeg op voorhand.

Als ge niet graag parkeerplaats zoekt of ervoor betaald; zorg er dan voor dat ge een garage hebt of ga niet in een stad wonen. De mogelijkheden om buiten een stad te wonen, werken, winkelen, eten en drinken zijn legio, ik kan het weten, ik doe niks anders, en gratis parking zat, en hier in Mechelen staat mijn auto netjes binnen in mijn garage, ik val niemand lastig met mijn hoop ijzer op wielen. Waar en hoe ge woont, werkt winkelt,... zijn dingen die ieder van u volledig vrij zelf mag kiezen, niemand verplicht u om in het midden van een stad te gaan zitten hokken. En als achteraf blijkt dat ge in die volledige vrijheid een paar verkeerde keuzes of inschattingen gemaakt hebt wel: leg dan uw hand op uw hoofd, de schuldige bevindt zich nu onder uw hand, haha. En val er verder niemand mee lastig.

 

@naamloze mens: dat is even grote zever. Wat je zegt kan je in drie woorden samenvatten ' trek uw plan '. Er zou dus geen beleid nodig zijn op dat gebied? Komende van een anoniemeling die zijn naam of alias niet wenst bekend te maken vind ik het nog grótere zever, dit met alle respect gezegd.

Over 50 jaar zullen de toekomstige Mechelaars nogal liggen schuddebuiken van 't lachen als ze dit lezen, terwijl ze over 't Stad vliegen in hun RFV's (Registrated Flying Vehicules) !

;-)

Over 100 jaar zullen de toekomstige Mechelaars nogal liggen schuddebuiken van 't lachen als ze dit lezen, terwijl ze een dagje gaan shoppen in NY.  Tegen die tijd is de Brusselpoort dan al lang vervangen door een spiksplinternieuwe dimensiepoort.

;-)

In mijn jeugd hadden wij de luxerie niet om een auto te hebben,met een beetje geluk hadden wij een fiets,maar mijn moeder bracht ons alle dagen naar de bewaarschool te voet en zelfs naar den doktoor als dat noodig was.Ik weet,de tijden zijn erg veranderd,maar wij zijn daar toch ook doorgeraakt,en wij waren toch ook gelukkig.Louis

Ja, maar Louis USA, toen reed er misschien nog nen tram door Mechelen...

Ja ,Guy ,dat is wel zoo,  den 1,den 2 en den 3..Maar mijn grootmoeder woonde in de Elsestraat in Kathelijne Waver,maar wij waren zoo arm en met 3 kinderen hadden mijn ouders moeilijkheid om voor de tram te betalen,Zoo, wij gingen te voet,winter of zomer.

Just2know, Louis USA :

Tot waar reden die Mechelse trams toen (ik heb het niet over de treinen) ?

Enkel tot de buurgemeentes (Muizen, Heffen, Hombeek, enz...) of toch veel verder (Duffel, Boom, Lier, Kontich, Rumst, Antwerpen, ...)  ?

@Louis, die tijd is ondertussen allang vervlogen, hoe mooi hij ook mag geweest zijn. (al word er veel geromantiseerd en worden de ongemakken en beperkingen van toen meestal vergeten)

Tegenwoordig hebben veel gezinnen meerdere wagens en is de mensheid verwend geraakt door al die technische snufjes.
Zo erg zelfs dat men naar de overkant van de straat zou rijden met de auto :-)
 
Waar ik een beetje bang voor ben met het afschaffen van de gratis randparkings, is dat de mensen daar gingen parkeren, nu zelf op zoek gaan naar een gratis alternatief.
Aangezien ik net aan de rand van de blauwe zone woon, zou het wel eens kunnen zijn dat ik binnenkort mijn wagen niet meer voor de eigen deur, of in de eigen straat kan parkeren, omdat de plaatsen benomen zijn door gratis-parkeerders.
 
En, beste anoniem, ik heb geen garage en ik ben buiten het centrum gaan wonen om mijn wagen rustig voor mijn deur te kunnen parkeren.
Hopelijk word de blauwe zone binnenkort een straatje uitgebreid.

Met alle respect voor zowat alle meningen. Persoonlijk ben ik blij en steeds meer overtuigd van het feit dat wij (bewust) géén auto hebben, buiten het centrum wonen en toch wekelijks voor het hele gezin gaan winkelen (met fietstassen en curverboxen), desnoods in 2 trips...zelfs in het winterweer van de afgelopen weken...geen parkeerstress, geen files, geen... enfin...iedereen zijn mening, zijn noden en deugden.

Gim, naar Lier en Kontich heb ik geen tram weten rijden. Boom, Antwerpen, Keerbergen, Haecht en Brussel waren wel bereikbaar weliswaar met overstappen. En wat Jan zegt van verwende mensen, in onzen tijd noemde ze dat " bedeurve ". Maar ja toen wisten de mensen nog wat oorlog was geweest. Louis in de states zal niet anders kunnen dan mij gelijk geven. 

@ Swoon :

Buiten het centrum wonen, wekelijks gaan winkelen met fietstassen en curverboxen en 's avonds in Boom, aan de statie, bibberend staan wachten op de bus naar Mechelen.  En dan nog wachten, in weer en wind, aan Mechelen station op Bus 6 naar de Abeelstraat.

Mijn ouders hadden geen auto en de "heerlijkheden" van het openbaar vervoer zijn me niet onbekend.

Geef mij maar mijn heilige koe.  Gelukkig heb ik een garage in mijne appartementsblok, maar mijn blikken doos heeft jarenlangs netjes weggezet geweest in een gehuurde overdekte staanplaats.  's Morgens bakje starten, temperatuur regelen, radio 1 op en karren maar !

Geen koude perrons meer, geen bloedhete en overvolle treinwagons meer, geen lawaaierige boeffers meer die in Mortsel Oude-God moeten zijn, enz...

:-)

 

Buiten den tram was er vroeger ook nog de stoomtrein en die stopte in Muizen, Hombeek dorp, Hombeek Heike, Leest Heide en Blaasveld. Altijd op tijd en iedereen geraakte ook op zijn bestemming. Nu supersnelle treinen die nergens nog stoppen oorzaak van veel parkeeroverlast. 

Ik herrinner mij nog dat wij vroeger de 6 moesten nemen aan de Abeelstraat om zo naar school te rijden.
Eén van de buschauffeurs op die lijn, een oudere man in een grijze stofjas, werd den Bompa genoemd.
Niet omdat hij oud was, want  in kinderogen was iemand van 40 al een oud mannetje, maar omdat het een gezellige en vriendelijke chauffeur was, tenminste als je jezelf gedroeg op de bus.
In het naar huis rijden, gebeurde het al eens dat de 6 moest wachten voor de Colomabrug en dan zette den Bompa gewoon de motor af en kwam tussen zijn passagiers zitten om een mopje te tappen of een babbeltje te doen.
Wie zich niet gedroeg, pakte hij de boekentas af en werd er gedreigd dat hij die aan de schooldirecteur zou gaan afgeven, wat natuurlijk nooit gebeurde, want aan het einde van de rit kreeg je je boekentas netjes terug.
Er moet wel bijgezegd, dat zowel de buschauffeurs, als de schooldirecteur, toen nog autoriteit uitstraalden en gerespecteerd én gevreesd werden.
Dat ligt nu wel een beetje anders.

 

Tot zover de rondritten met tram en bus, nog iemand die iets wil zeggen over ' parkeerbeleid '? ;-)

Guy  ,Ik weet nier meer hoe ver de nummer 1 ging.Ik denk dat  de 2 terug draaide op de Pasbrug,en de 3 draaide in de Elsestraat en draaide terug verder in de straat aan de Kerk.

@Luc: Ja, is er iemand van de buitenmechelaars die graag een bewonerskaart heeft ? Dan zal ik die auto op mijn naam inschrijven :-)

Grapje.

ps. zou dat werken ?

Guy,ik was dat bijna vergeten ,er waren ook nog 2 Trams die verder reden, Ik denk dat er een was ( 52 ?) die ging naar Antwerpen en een  ( H ?) die ging door Bonheiden ,Heist-op-Berg mischien naar Brussel? Wij namen die toen wij in de bossen van Bonheiden gingen spelen.Dat is alles over de trams.

Dus asap ne lightrailtram om het nieuwe parkeerbeleid te pareren ?

@Gimycko: een van de parameters om de mogelijkheid van het instaureren van een tramlijn te bepalen is het minimum aantal reizigers per uur buiten de spitsuren, ik denk dat het 3000 is!

@G.L. Er reden zeker trams naar Kontich ( tot in Antwerpen) en naar Lier.  Als kind woonde ik aan de Antwerpsesteenweg en daar lag zelfs een dubbel spoor.  Wekelijks wandelde ik met mijn moeder door de Eikestraat om op de Liersesteenweg de tram te nemen naar Lier.  Het moet half jaren '50 van vorige eeuw geweest zijn.

Er reed idd ooit een tram (met bord "D") naar Lier, maar die deed dat via Rumst (Vosberg) en Duffel.

De tram die langs de Lierse stwg reed reed niet verder dan de Clemenceaustraat (Elzestraat) en dit tot wanneer lijn 3 en de doorstreepte 3 op 21 december 1952 buiten gebruik werd gesteld.

@Peter, mits de nodige spitsvondigheid is het inderdaad mogelijk om een bekende een bewonerskaart te bezorgen voor uw zone, zonder dat die er zelf woont. -)

Ik weet dat nl. uit "eerste" hand..... Aan alles zijn er toch achterpoortjes...-)

@Eddy: Wat is eigenlijk beslist op de gemeenteraad ? Moet ik beginnen innovatief te worden ?

@Peter, begin al maar met innovatief te zijn. De gemeenteraad heeft meerderheid tegen oppositie het betalend parkeren op Ovam-  en Rode Kruispleinparkings goedgekeurd. Voor de Ovamparking het tarief zoals Sint-Katelijnestraat en Rode Kruisplein zoals Zandpoortvest; met een klein opslagske:-))

Het stond vandaag in de gazettekes trouwens.

Bedankt Eddy !

Dat ze dan maar snel van mijn straat een blauwe zone maken. :-)  Er is hier al een parkeerprobleem voor de bewoners zelf. Als er dan ook nog anderen gaan bijkomen is het hek helemaal van de dam.

Waar is dat juist Jan, dat ik gratis kan gaan parkeren ?

 Mag ik er u allen fijntjes op wijzen dat deze beslissing genomen is door de mensen waar u zelf voor gestemd hebt. "meerdeheid tegen minderheid"

Peter, het was een sereen debat in de gemeenteraad, er werd net nog niet met de meubelen gegooid tussen zij die in 2001 het parkeerbeleid op de rails hebben gezet en zij die het nu verder willen ontwikkelen ( lees uitbuiten ). Maar als in het openbaar ambtenaren die hun werk doen worden geviseerd en beschuldigd dan doet den deze niet meer mee. Trouwens vond ik die aantijgingen uit  een verdachte hoek komen. Lees de rest dan maar zoals Eddy zegt in de gazettekes. 

Mag ik er u allen fijntjes op wijzen dat deze beslissingen zijn genomen door wijze mensen (ze hebben nu eenmaal doorgestudeerd), in het "voordeel van het algemeen belang".  

En dat wij (boeren, burgers en buitenlui) ons daar maar naar te schikken hebben.

;-)

Waar is het probleem. Op de website van mechelen.be staat de essentie : "Mechelen heeft een doordacht parkeerplan waardoor parkeren voor iedereen - zowel bewoners als bezoekers en werknemers - vlot en aangenaam zou moeten verlopen."  Mag ik uw aandacht trekken op het subtiel gebruik van de voorwaardelijke wijs.

Onlangs wou ik mij op een doordeweekse dag parkeren op het douaneplein : geen plaats.

Wat als dit nu betalend is ? Allen naar de parking van de GB, Brico en Delhaize ?

Ik volg avondles in het centrum. daarom parkeer ik mij 's avonds op het Douaneplein. Als dit nu betalend wordt zal ik mijn lessen moeten stopzetten.

Dank U, Mechelen. Dank U, Bart en Caroline.

PS : Ik veronderstel dat mijn dankbaarheid enkel zal worden overtroffen door die van de medeplichtigen bij Da Vinci !

 

Hoog tijd dus voor ne Segway !

:-)

nl.wikipedia.org/wiki/Segway_PT

Wim, bij de dankbetuigingen Karel en Karel niet vergeten. Karel den eerste die heeft de afspraken met Vinci Park mee gemaakt en ondertekend en Karel den tweede die moet het uitvoeren omdat het op papier staat. maar niet wanhopen, binnen veertig jaar loopt het contract af.

Het probleem is niet dat er te weinig parkeerplaatsen zijn, er zijn gewoon teveel auto's.
En dan zeggen ze dat het crisis is.
Is het eigenlijk wel crisis ?? Of maken ze ons dat wijs om later te kunnen zeggen dat ze het opgelost hebben ?
We hebben dat waar we zelf voor gekozen hebben, zegt Christophe, en de mannen van de oppositie beamen dat uiteraard, maar het kan ook dat de oppositie haar werk niet gedaan heeft en dus te weinig tegenwind gaf.
En wie zegt dat ik op het huidige beleid gestemd heb en niet op één van de oppositepartijen ?
In dat geval heb ik niet het bestuur waar ik voor gekozen heb.
Ik heb nog zo van die vragen, maar die spaar ik tot de volgende keer :-)

 @ De Anonieme Mechelaar :

Kom uit de anonimiteit en stel je vragen.  Giet ze netjes in een artikel en bekijk de reacties.

Just an ID, zeunne

@GL: Het klopt dat toen de CD&V mee in de meerderheid zat (met VLD en Groen!), het contract werd onderhandeld en vastgelegd!

Maar toevallig of niet zitten alle toenmalige schepenen van CD&V nu bij de VLD.Dus nu de CD&V iets verwijten, zou te kort door de bocht zijn!

De toenmalige CD&V schepenen die mee dit contract hebben goedgekeurd, zitten toevallig of niet nu allemaal bij de VLD van Somers!

Ik ben geen vriend van Karel Van Butsel, maar deCD&V ervan beschuldigen is de waarheid verdraaien.

@Anoniem, ge vergeet wel nog de twee andere CDV-schepenen te vermelden, nl. Magda Van Loon en Walter Schroons welke nu oppositieleden zijn, maar toen wel mee verantwoordelijkheid droegen....net zoals de verkozenen van NVA welke toen ook tot de meerderheid behoorden maar wel het verstand hadden om nu te zwijgen!! De waarheid heeft haar rechten, altijd en averal:-)

@Wim2800: Zoals u zelf zegt: geen plaats op het Douaneplein. Dat is uiteraard de volgende stap. Dat kan ook dat betalend allicht. Waar moeten langparkeerders dan naartoe ?

Aan  alle anoniemen en miniemen,

                                                                het is natuurlijk niet onze schuld dat de CD&V schepenen van verkeersborden en flauwe kul in 2006 de vlucht vooruit hebben gekozen en zijn overgestapt in den boot van Somers. Of namen die destijds reeds beslissingen buiten hun partij ? Moet kunnen en zeker bij de tscheven. Wat ook eens mag en moet gezegd worden is dat het precies het VLAAMS BELANG is geweest die de 3 euro norm heeft laten invoeren vanuit de oppositie. Vanaf 's avonds tot 's morgens vroeg niet meer dan drie euro betalen onder de markt maakt de pintjes gevoelig goedkoper. Alleen maar dat men het weet. 

@g.l.: is er iets dat je inhoudelijk wou bijdragen tot deze topic of is het een opwelling van iets?

@ Luc, dat die 3 euro-norm een heel goeie zaak is voor de horeca.

Gisteren nog met iemand van een Mechelse randgemeente ontmoet, en haar gevraagd wat ze zou doen indien de parking betalend zou worden op OVAM en Rode Kruisplein. Haar antwoord zal u allicht verbazen. Ze ging niet minder komen winkelen in de stad, maar vaker de trein nemen vanuit Londerzeel. Trein wordt dan goedkoper dan auto+parking.


Peter, één auto minder door Hombeek is natuurlijk een goeie zaak maar laat die trein dan ook op Hombeek-Heike, Leest-Heide, Blaasveld en natuurlijk ook bij ons stoppen. Reeds acht jaar klop ik op die nagel maar ze hebben daarboven een dik vel.

Ja, waar de treinen stoppen is natuurlijk een NMBS-kwestie. Maar dat zou wel een goed idee zijn denk ik.

Verder las ik vandaag in de krant dat de stad oren heeft naar de klachten van het actiecomite, en dat men uitkijkt naar langdurige parkeergronden aande Antwerpse Steenweg en/of aan Technopolis met een snelle busverbinding naar het centrum. Twee vliegen in een klap, want zo wordt dan ook Technopolis goed bereikbaar vanuit het centrum.

@Peter, het probleem is nu net dat er al zoveel beloofd werd en er vandaag van al die beloften nog maar heel weinig gerealiseerd is. Een parking op Mechelen Zuid wordt door alle belanghebbenden gevraagd maar er is geen enkel concreet plan. Ook voor Mechelen Noord is er 4 jaar later nog steeds niets concreet. En wat de busverbinding betreft, dan denkt men aan de bestaande lijnen naar Otterbeek. De gebruikers kennen de reisweg, dit is helemaal niet wat pendelaars verstaan onder of verwachten van een snelle verbinding. De parking aan het Rode Kruisplein is destijds gebruikt als pasmunt voor de heraanleg van de Melaan en het veralgemeend betalend maken van de binnenstad.

Er is dus nog veel werk aan de winkel voor Mobliteitscomites.

@G.L.: zou dit materiaal kunnen dienen voor uw nagel?

http://www.youtube.com/watch?v=JHfH7Ylk0jY

Let vooral hoe soepel dit vehikel beweegt bij het afladen: zelfs de Fonteinbrug zou geen hindernis kunnen zijn! ;-)

 

Jokke, daarom noemt het ook Mûlhausen en niet Mechelen. Ge kunt het zelf eens opzoeken. Parkeren aan de rand van de stad van 7.00 uur tot 19.30 uur plus tramrit naar het centrum heen en terug aan 1.90 euro. Met een maximum van 7 personen per auto. Om de 4 a 8 minuten een tram.  

Ik vind het bijzonder jammer dat er binnenkort bijna geen gratis parking meer voorhanden zal zijn. De parking aan het Douaneplein is niet groot genoeg om de langparkeerders van het Rodekruisplein en de oude OVAM-parking op te vangen. Ik zit er niet mee in om een stukje te wandelen, maar om welk uur moet je dan op het Douaneplein zijn om er te kunnen staan? Om 7u00? Voor vele mensen is dit absoluut niet combineerbaar met een gezin of met de (vaste) werkuren. Als je niet vanuit het Mechelse bent is het openbaar vervoer vaak geen alternatief... wat blijft er dan nog over?

Heeft Mechelen al een goed nagedacht over de gevolgen? Wat met de studenten van de HAM, wat met de mensen die in het centrum werken, wat met de leerkrachten van de vele Mechelse scholen?

 

Inderdaad Anoniem daar zijn gewoon geen oplossingen voor momenteel en dat is erg jammer.

@anoniem: Indertijd heeft de hogeschool haar bouwvergunning gekregen omdat ze gezegd hadden dat ze ook parkeerfaciliteiten gingen aanleggen voor de docenten en studenten.

Eens de vergunning op zak hebben ze enkel de campus gebouwd en was er opeens geen spraken meer van parkeerfaciliteiten te voorzien voor het personeel en de studenten. Zo zie je maar dat het toenmalige stadsbestuur zich in de luren laten leggen heeft bij deze aanvraag.

De studenten kunnen misschien gaan klagen bij de directie en hen aansporen om toch die parkeerfaciliteiten te voorzien en zo kunnen ze dan goedkoper parkeren. Ik vermoed dat de hogeschool hun studenten ook wel een bijdrage zal vragen om er te parkeren. :-)

@ Filip  de Hogeschool heeft wel degelijk parkeerfaciliteiten voor het personeel. Aan de achterzijde van het gebouw zijn 93 parkeerplaatsen voor docenten.

Als Mechelen zich nog verder wil profileren als onderwijsstad en zelfs het De Nayer instituut ooit wil overtuigen om naar Mechelen te verhuizen, dan zal de stad nog heel wat extra inspanningen moeten leveren. En dit niet alleen naar de schoolgemenschappen toe maar naar alle bezoekers, werknemers en last but not least de eigen bewoners. 

@Freddy: De hogeschool heeft indertijd voor de bouw van de nieuwe campus aan het stadsbestuur gezegd dat ze gingen zorgen voor genoeg parkeerfaciliteiten voor personeel EN studenten. Ze gingen toen een soort parkeertoren laten bouwen hebben ze toen gezegd maar eens de vergunning op zak is de parkeertoren er nooit gekomen.

De vraag is natuurlijk waarom een school die vlakbij het station ligt, haar personeel en studenten niet aanmoedigd om het openbaar vervoer te gebruiken of te carpoolen in de mate van het mogelijke.

@Filip ik heb geantwoord op je bewering dat er geen parking was, er is dus wel degelijk een parking.

Wat nu je nabijheid van een station betreft, denk je echt dat niemand daar gebruik van maakt en of dat iedereen daar kan gebruik van maken? Niet enkel de eindbestemming is bepalend maar vooral het punt van vertrek uiteraard. Dat is de fout die bewust gemaakt wordt in vele dossiers. Kijk even naar de situatie in de Motstraat en omgeving. Het gaat daar om een A-locatie en toch betreft het één van de vele plaatsen waar de Mechelse parkeerproblematiek enorm groot is. Er zijn zoveel factoren die bepalend zijn voor de verplaatsingswijze van mensen. Een transferium moet aangepast zijn en een vlotte overstap garanderen. Dit kan een aansluiting zijn met bus of tram of evengoed een behoorlijke parking vanwaar men verder spoort.

doe zo verder stadsbestuur,as ge peist da ge goe bezig zei,peist dan ma rap iet anders!!! ik heb een winkel in heist op den berg en woon in het centrum van mechelen,met heel veel klanten die in mijn winkel komen en waar ik ga leveren (regio mechelen,heist o d berg,bonheiden,keerbergen,...)komt de problematiek van het mechelse parkeerbeleid en de overdreven ijverige agenten ter sprake,weinig van deze voormalige mechelse shoppers zie je hier nooit meer terug, zolang de politie en vinci,alle deftige en normale brave mensen,blijft bestraffen als ze de moeite doen om nog naar mechelen te komen.elke euro voor vinci of voor de somers zen putten te vullen is een euro minder voor de mechelse middenstand,ik vraag me af wanneer deze is iets gaan ondernemen,want de meeste van deze vroegere klanten gaan nu naar shoppingcentra of winkelcentra waar men gratis kan pakeren en als men gedaan heeft met shoppen en nog tijd over heeft rustig iets kan gaan drinken of eten zonder zich te moeten haasten omdat un parkeertijd is verstreken!!! bedankt bart voor uw wanbeleid,geld uitgeven dat er niet is,kan iedereen,maar dan ons opzadelen met een overvloet aan gretig schrijvende agenten en vinci slaafjes,om uw kas te sponceren,daar moet je lef voor hebben!!! DOE ZO VERDER mechelen,GE PEIST TOCH DA GE GOE BEZIG ZEIT!!!

Zo ziet de beroemde gratis parking van het Duaneplein er dus uit. Qua erfgoed kan dit verkeersbord tellen, men refereert allicht aan de eerste trein tussen Brussel en Mechelen die nog op stoom reed.

Enfin, dat maakt allemaal geen frisse indruk, en als eerste kennismaking van een toerist met de stad heb ik hier toch grote vraagtekens bij.

Wat de aansluiting bij het openbaar vervoer betreft: de bus die je kan nemen aan het Douaneplein richting centrum stopt eerst nog even aan de Nekker, en aangezien dat De Nekker haar terminus is, blijft die daar nog 13 minuten staan. Wat een verwelkoming !

(Foto Peter Meuris)

 Knap verkeersbord, doet mij erg denken aan de term 'algemene tolerantie ..'

 Dit is het, blijkbaar niet zo gekende, bord A43, m.a.w. een overweg zonder slagbomen. Of dit nu hip is of niet, het is éénduidig gedefinieerd.

Net zoals A23, een bord dat je wel eens aan scholen terugvindt, niet meer de werkelijkheid weergeeft. Daar staat nl. een kind op dat begeleid wordt door een volwassenen. Nu laat men de kinderen maar rondlopen in het verkeer.

Klopt JC, het bord is eenduidig gedefinieerd, wat ouderwets van iconografie, maar wel degelijk wettelijk.  Maar qua verwelkoming kan dat tellen: "Pas op als je hier rondrijdt met uw auto, hier kan je overreden worden door een trein" als je niet oplet, en dat "in gans het complex". Pak je de bus, dan sta je direct 13 minuten te nietsen op weg naar het centrum.

Onze langetermijn-toerist heeft alvast een "geweldige" indruk gekregen.

Waar zijn we hier eigenljk mee bezig ?

Steden die het menen met parkeerbeleid zorgen voor gratis randparkings vanwaar het openbaar vervoer de mensen naar het centrum brengt. Brugge is hiervan een mooi voorbeeld en trekt dagelijks massa's toeristen. Het is dus duidelijk dat een stad verschillende keuzes kan maken. Mechelen heeft cultureel alle troeven in handen om een deel van die mensen aan te trekken maar kiest nu voor de gemakkelijke oplossing en geeft vinci de vrije teugel. Men merkt dit aan het snel slinkende aantal toeristen en winkelende mensen. Ook toerbussen kunnen geen kant meer op en mijden de stad meer en meer,dit ten voordele van de andere kunststeden waaronder Lier. De leegstand van de winkelpanden in de Bruul is tekenend voor verder onheil. Ik vrees dat de stad maar één keuze heeft om de mensen terug naar het centrum te laten komen. Men lokt geen vliegen met azijn.

 Het kan nog wel hoor, net aan de rand van het centrum lang parkeren en dan nog gratis! Denk eens goed na, bovendien is er dan nog erg veel plaats en ook nog eens legaal. Ik wil Vinci wel niet op ideeën brengen, dus wie zoekt die vindt.

Misschien kan het feit dat er weer verkiezingen voor de deur staan een doorbraak forceren. Vandaag is immers de kiezer weer heel even belangrijk, of dit probeert men ons toch te doen geloven.

Op 23 maart heeft het MMC een brief geschreven naar schepen Geys en zijn collega's van het college met een aantal vragen en opmerkingen. Het MMC wil vooral een breed overleg met betrekking tot een autoluwe binnenstad, de parkeermogelijkheden en het openbaar vervoer. De brief ging uit van verschillende organisaties en instellingen zoals daar zijn Unizo, de diverse schoolgemeenschappen, de 2 grote vakbonden, buurtcomités en bewoners van de verschillende wijken. Op een goede week tijd ondertekenden ook meer dan 2400 mensen een petitie ter ondersteuning van deze vraag. Elke reactie van het college bleef echter uit, zelfs geen beleefdheidsformule.

Op 25/4 werd een herinnering gestuurd en ondertussen weer een maand later is er nog steeds geen enkele reactie gekomen. Deze realiteit staat helaas in schril contrast met alle beloften die nu weer opnieuw gemaakt worden.

@JC: Hmmm is kijken op het plannetje.

@Freddy: Misschien een tweede herinnering sturen ? t Is alweer een maand later. t Is wel erg.

Leegstand in de Bruul .... en alle andere straten! Het begint stilaan dramatische proporties aan te nemen want daarmee neemt de verloedering zienderogen toe en wordt de ziel uit de stad gehaald. Gisteren kon je nog spreken van een as Ijzerenleen, O-L-Vrouwestraat, Bruul maar ook de O-L-Vrouwestraat lijkt nu stilaan aan een doodstrijd bezig. En het zal niemand verbazen dat je op den duur een domino-effect krijgt dat nog heel moeilijk te stoppen is.

@Peter, onze enige troost is dat wij langs verschillende kanten hetzelfde horen. E-mails en brieven blijven vaak onbeantwoord. Ik denk dat de ombudsman in Mechelen al een punthoofd moet hebben.

@Freddy: Hebben jullie ergens een website, waar we standpunten/bireven van het MMC kunnen lezen ?

Wat een vreemd parkeer beleid hanteren ze in Mechelen.

Voor één minuut in het volgende uur mag je voor een heel uur afrekenen. 

Je reinste diefstal voor de niet gebruikte 59 minuten.

 

@nederlandse toerist: als je niet opgebruikt waarvoor je betaalt dan noemen wij dat ' verkwisting ' en niet ' diefstal '. Het formaat van je lettertype helpt daar echt niet bij.:-)

Om 1035 uur op 1.7.2011 geparkeerd Konigin Astridlaan.

Om 1040 uur reeds een retributiebon achter de ruitenwisser ! (op de loer ????)

Ging even zoeken om kleingeld te wisselen.

Toen ik terug kwam 5 minuten na aankomst (toch een vriendeljike Mechelaar tegen gekomen die mijn geld kon wisselen)  en kleingeld had om één uurtje te betalen,had men reeds in mijn plaats beslist voor een halve dag biljet ???

Opsteller niet meer te bespeuren.(Verstopt ???)

Om 1050 uur consultatie bij specialist in de omgeving.

Terug weggereden om 1120 uur. 

15 euro voor drie kwartier te parkeren.  Tot daar toe. Dat noemen ze pech,maar wat ik erger vind is dat ikzelf bevoegd ambtenaar ben,en dat ik terplaatse ook parkeerovertredingen vaststelde die de parkeervriend niet mag vaststellen. DUS het gaat hier enkel om geldklopperij. De geest van de wet is ver zoek. Maar goed dat er ook nog inteligente mensen in Mechelen wonen anders was ik daar nooit geweest.. Is het dan zo moeilijk om een klein beetje tolerantie in te bouwen tussen aankomst en vertrek? Had zelfs mijn parkeerschijf gelegd bij aankomst,om aan te tonen wanneer ik was aangekomen.

Met vriendelijk groeten.

 

 

 

 

 

@bevoegde Bonny: je weet dus niet dat je gewoon op de groene knop moet drukken om de eerste 10 minuten gratis te staan waarin je op zoek kan gaan naar kleingeld??

@ Luc, het is zelfs een kwartier dat je gratis kunt staan door op de groen knop te drukken...

Zelfs in de ondergrondse parking van de Grote Markt hoef je niet te betalen als er tussen binnen- en buitenrijden geen 15 minurten zit.

@Roger: zo zie je maar! Daarenboven kom ik nooit naar de binnenstad zonder kleingeld. Ik ben bij de vooruitziende vrouwen ;-))

@ reacties. Thx voor de info. T'zal aan de kleur liggen van mijn haar . BLOND :-))

Het gaat mij niet om die 15 euro.  Maar het gaat mij eerder om de jacht op die 15 euro. Ieder zijn gedacht en mening. Fijn om Mechelen zo te leren kennen. Groetjes . Hopelijk heeft die 15 euro nog een goed doel !!  Want dat heeft niets te maken met verkeersveiligheid.

Alles draait maar om 1 ding in deze wereld. GELD!!  Ze zuigen de mensen hoe langer hoe meer leeg. En het is nooit genoeg. Zogezegd om het leefbaar te houden. My ass. Of je nu moet betalen of niet. Alles staat even vol. En hoe lang zal het daarna duren eer de parkeertarieven weer zullen stijgen? Ik woon binnen de ring van Mechelen en op den duur zien de mensen er zelfs op om je te komen bezoeken. Als het zo doorgaat verplichten ze ons allemaal nog een stappenteller aan te doen en moet je binnenkort betalen per hoeveel stappen dat je buitenkomt. Elke dag hebben we minder vrijheid. We zouden beter gewoon een slijpschijf nemen en al die verdomde parkeermeters neerhalen !!!

 

 

 

@ trasher: je nickname belooft niet veel goeds. Heb je al eens geprobeerd om je bezoekers te voet te begroeten?

Luc, Ge haalt weeral uit naar ne mens die hier een boodschap brengt. Maar dat wat die mens zegt begint ge op den buiten meer en meer te horen. Het zal nog zo ver komen dat ge met de toeristen de stad voor u alleen gaat hebben. Ge moet dan wel zorgen dat die blijven komen. 

@g.l.: dat is deen probleem, toeristen zetten hun auto aan de Zandpoortvest en aan den oude zwemdok en die zien er niet tegenop om de laatste 10 minuten naar het centrum te voet te gaan. :-)