Soms komen de berichten out-of-the-blue bij ons binnenwaaien. Binnenkort gaat de stad Mechelen zelf fietsen verhuren. Markec schreef hier reeds eerder over.
De mosterd voor dit initiatief haalt het in buitenlandse steden zoals Barcelona en Lyon, waar zowel bewoners als toeristen al gretig gebruikmaken van de mogelijkheid tot het huren van een fiets om zich te verplaatsen in de stad. Ook in Antwerpen en Brussel is het systeem ondertussen ingeburgerd.
"We gaan onderzoeken of we kunnen samenwerken met een sociaal economiebedrijf. Om het project op poten te zetten, trekken we 250.000 euro uit", legt schepen van Mobiliteit Karel Geys (sp.a) uit. "Op tien locaties in de stad zal telkens een tiental fietsen te huren zijn. Dit project ondersteunt onze ambitie om de fietsstad van Vlaanderen te worden."
(Bron GVA)
Persoonlijk heb ik in Lyon uitgebreid dit soort transport getest, en eerlijk gezegd op die plaats werkt dit echt. We zullen bekijken of dit ook uitvoerbaar is in onze stad, maar misschien kan dat wel.
PRO:
- Mechelen is klein en kan met de fiets snel worden doorkruist.
- We hebben een schitterend sociaal fiets-atelier, onlangs nog te zien tijdens open-bedrijven dag, die de fietsen redelijk goedkoop kan aanleveren.
- Het onderhoud van dit project zorgt voor nieuwe banen
- Mechelen heeft alles om fietsstad van Vlaanderen te worden
CONTRA:
- Mechelen is klein, en te voet geraak je er ook.
- Het onderhoud ervan kost geld.
- Om fietsstad van Vlaanderen te worden moeten we werken aan een autoluwere stad.
Wat denken jullie ?
Aha, Peter, ik wist niet dat jij in de mobiliteitsector zat :-) . Als je dat systeem in Lyon hebt getest, interesseert het mij wel om daar bij gelegenheid eens wat meer over te horen, maar dat is hier nu even niet ter zake.
Wat ik me afvraag :heeft men goed nagedacht welke doelgroep men wil bereiken ? Wie in de stad zelf woont, heeft naar alle waarschijnlijkheid zelf al uitgemaakt of hij/zij in een eigen goeie fiets investeert, dan wel alles te voet doet. De Mechelse kern is inderdaad klein, om historische redenen. Wist je dat bv. Leuven binnen de ring meer dan dubbel (!) zo groot is qua oppervlakte, als Mechelen ? Zelfs met de buitenwijken erbij, geraken we er niet, vrees ik. Ik bedoel : geraken aan de kritische minimale oppervlakte om hier van een echte "value proposition" (ahum :-)) te kunnen spreken.
Zoals Peter het systeem heeft zien werken in Lyon, heb ik het zien werken in Toulouse, maar ook dat is een stad die et-te-lij-ke keren groter is, waar de auto's worden geweerd of gedraineerd naar (en dit is geen grap!) Vinci-parkings, en waar autorijders al rapper een fiets gaan pakken dan te voet verder te gaan.
Waar zouden die fietsen dus idealiter moeten staan ? Juist, bij of in de parkings. De vraag is heel concreet of een autorijder die zich kan parkeren onder de Grote Markt een fiets gaat huren om een boek te gaan kopen bij Salvator :-) .... hij kan anders ook nog onder de Veemarkt gaan staan, dat is dik 200m minder efficiënt :-).. De Ijzerenleen en de Bruul kunnen perfect te voet bereikt worden vanuit de parking Lamot, en straks die van de Schuttersvest. En ook de kop en staart van de Stassartstraat niet vergeten : Sint-Romboutskerkhof en Tinelsite.
Ik vrees dus dat de kleine stadskern enerzijds, en de vrij goede spreiding van geplande/gerealiseerde parkings anderzijds, de business case voor dit velocipedaal idee onderuit halen.
Waarmee ik niets tegen fietsen heb, integendeel, ik ben een fervente fietser, doe niks te voet, en alles met de fiets. Maar dan wel mijn eigen fiets.
Nog een laatste 'raad' : als het er toch van zou komen, hoop ik dat er grondig advies wordt ingewonnen van échte fietsdeskundigen, om te bepalen welke kenmerken die fietsen moeten hebben, en dat we leren uit de kinderziektes in andere steden (voor zover die al genezen zijn, want dat weet ik niet zo zeker... werkt het bv. in Brussel echt ?)
Waauw! Wat ik verhoopte wordt dus een feit!
Ik schreef er inderdaad enige tijd geleden al over ;-)
En wel hier
Tof dat dit nu realiteit wordt.... over de pro's en cons hebben we het toen ook gehad..
Ik ben alleszins VOOR !
... ook al weet ik dat de CONTRA's toch ook wel niet uit de lucht gegrepen zijn....
@Jansenius: naar wat ik me heb laten vertellen, en wat ik al vaak zag toen ik in Brussel rondliep, wordt er daar precies wel vrij goed gebruik gemaakt van het systeem...
Een mooi initiatief, dat zeker en vast, de bedenking over de grootte van de historische stadskern is mijns inziens zeker ook terecht. Dit kan echter ook een goede zaak zijn voor onze omliggende woonkernen. Eveneens ook een goeie manier om mensen die niet zo gewoon zijn om te fietsen een eerste of hernieuwde kennismaking te doen ervaren.
Een mooi initiatief. Of het echt zal werken weet ik niet, daar heb ik geen zicht op. De stadskern is klein en de parkings liggen echt vlak in het centrum, dat wel.
En om fietsstad van Vlaanderen te worden moet de fietsveiligheid écht nog véél beter. Als ik met de fiets de stad in rijd, zijn er enkele plekken waar ik echt mijn hart vasthoud, omdat bussen en auto's je gewoon compleet negeren. Ik ben hier in Mechelen op één jaar tijd al meer bijna overreden en opzij gedrukt dan in die dertien jaar in Gent...
Een andere voorwaarde om van Mechelen een fietsstad te maken, is een beter wegdek te voorzien. En dan heb ik het niet alleen over bvb de kasseitjes op de Ijzerenleen en de Guldenstraat die er erbarmelijk bij liggen, waardoor fietsers vervaarlijk heen en weer moeten zwiepen om de ergste gaten te vermijden. Maar ook het strak trekken van de bestrating. Zo ziet de drempel langs de Korenmarkt richting OLVstraat er waarschijnlijk zeer bekoorlijk uit en leidt het bezoekers rechtstreeks richting binnenstad, maar komende vanuit de Adegemstraat moet ik bijna stil staan om deze drempel te kunnen nemen met mijn met kindjes gevulde bakfiets of fietskar. En dit geldt ook voor alle drempels en gootjes die je nooit tegenkomt als autobestuurder, maar die bij elk kruispunt voor de wielen van de fietser gegooid worden (Mercierplein, Adegempoort, ...). Ik verwacht in dit opzicht ook veel van de beloofde heraanleg van de vesten tot groendboulevards (na de voltooiing van het nieuwe treinstation, waar ik het trouwens ook vreemd vind dat de fietsenparking op -1 wordt voorzien, maar dat is weer een ander verhaal).
Ik hoop dat ze op het stadhuis meelezen én dat ze deze post en zijn reacties tot bij de juiste personen krijgen. Want communicatie, zowel intern als extern, durft daar wel eens mank lopen.
Jullie maken het de experts die een en ander moeten voorbereiden weer heel gemakkelijk. Artikel en reacties to the point, zonder zever. GOE BEZIG!
Ik vind het zeer vreemd dat de stad toch met dit project doorgaat omdat een hele tijd geleden een studie had uitgewezen dat het voor de Mechelse binnenstad niet haalbaar was.
Het kostenplaatje zou groter zijn dan de opbrengst van het project. De Mechelse binnenstad is veel te klein. Men zou het enkel in de binnenstad doen en blijkbaar spreekt men nu ook van fietsenkluizen bij te plaatsen op een aantal locaties.
De huidige fietsenkluizen op het Rode Kruisplein en aan het Douaneplein worden bijna niet gebruikt of zelfs helemaal niet. Mensen die hun auto daar parkeren en vandaar de fiets zouden nemen, kunnen te voet ook gemakkelijk in het stadscentrum geraken.
Ze kunnen het geld beter gebruiken om bovengronds een aantal parkeerplaatsen bij te maken voor mindervalide chauffeurs op verschillende locaties in de stad, bv. Ijzerenleen, Korenmarkt, Veemarkt, Wollemarkt, Melaan, ...
En morgen dan misschien, via onze nieuwe fiets-o-strade, linea recta naar Quartier Anvers ?
:-)
Als fervent fietsgebruiker juich ik het initiatief toe, maar heb wel wat vragen of het project haalbaar is voor een kleine stad als Mechelen. Maar ik hoop dat het tegendeel bewezen zal worden...
Alles wat de mensen uit de auto en aan het bewegen krijgt verdient steun.
zelfs turnoefeningen in groep op een plein ;-)
Ik was vorig jaar in Sevilla en daar werkte het systeem schitterend. Er waren heel wat plaatsen waar gene fietsen meer ter beschikking waren. Vooral voor toeristen of mensen die er tijdelijk verblijven voor het werk was dat een geweldige oplossing.
Er is wel een groot verschil tussen Sevilla en Mechelen. In Sevilla rij je niet voor je plezier met de auto rond en vind je moeilijke parkerplaats binnen het centrum. In Mechelen kan je perfect met de auto tot (bijna) voor de winkel rijden en parkeer je vlotjes met de auto in het midden van de stad waardoor alle winkels zeer vlot bereikbaar zijn.
Dus wat mij betreft komen we weer op hetzelfde punt van altijd uit: paaltjes omhoog en parkings aan de rand, en dan fietsen maar!
Wel Inge, ik vind persoonlijk jouw conclusie erg goed. :-)
En wat als het strontregent ? Een "basj" en / of "een regenzeiltje, zoals onze grootmoeders" ?
Of schakelen we massaal over op de Segway of de overdekte zitfiets van de Gebroeders Das ?
Dat klopt Anoniem. Parkings in de binnenstad, en goed openbaar vervoer komen toch al behoorlijk tegemoet aan jouw noden, neen ?
Maar het zijn helemaal niet alleen de intra-muros mensen die niet snappen dat de paaltjes niet gebruikt worden. De meeste toeristen die van hun sokken worden gereden in de buurt van de sokkel van Margaretha willen maar al te graag dat die paaltjes gebruikt worden.
Toeristen die onder Margaretha haar rokken gaan loeren zijn daar niet op hun plaats. Men stopt toch ook niet midden op de autostrade om naar de koeien te kijken. Dus een beetje discipline zou hier niet misplaatst zijn. Maar maak ze het maar wijs.
Uiteraard lever je beiden terug in wanneer je je auto weer komt ophalen.
Danke zeunne Jan, nog effe het absurde van de situatie schilderen. Men zuigt de auto 's naar de parking onder de markt en dan komt men tot de vaststelling dat men er niet meer vanaf geraakt. Heel slecht vooruit gedacht volgens mij. En nu gaan ze achter den toren nog zo ne jackpot bijmaken. Ik denk dat het om 't geld te doen is en de rest blablabla.
Ooit was het zo...
Blijkbaar is het systeem zoals voorgesteld niet rendabel, en gaat de stad voor een zogenaamde Light Version.
Daarbij zouden er drie uitleenposten met in totaal 48 fietsen zijn. "Aan de twee randparkings, Rode Kruisplein en Douaneplein, en aan het Toerismehuis".
Dus niets aan de stations, of bushalte op de Veemarkt.
Zonde.
Alright! Ik vind dat Mechelaars een fikse korting mogen krijgen op dit systeem, zodat de binnenstad nog tenminste volk trekt. Of een soort waarborg die je betaalt, maar wel terugkrijgt na de rit. Men moet er dan absoluut voor zorgen dat het financieel aantrekkelijker wordt dan betalend parkeren met de auto.
Ik pleit ook voor een grote verspreiding van de fietsstations (in Coloma, Muizen, Hombeek, Leest, Heffen, Walem, Pasbrug, Nekker, Mechelen-Zuid) en voor een 24-urensysteem, zodat je nog weggeraakt na 21:30 (de laatste stadsbus...).
Enfin, we zullen zien he :-)
Daarnaast mag men nog steeds niet de gehandicaptenproblematiek uit het oog verliezen, zie eerdere debatten. Het is een en-en-verhaal, dus geen eenzijdig "iedereen-nu-op-de-pedalen"verhaal.
Tot ik natuurlijk dat artikel lees. Drie uitleenpunten...
Misschien ook een paar fietskarren - type aanhangwagen en/of -type kinderwagen - ter beschikking stellen?
Ik heb zelf een "aanhangwagentje", heb er o.a. een 2-zit en een kast mee naar huis kunnen brengen. Auto in de stad? Niet nodig, met de fiets + fietskar kom je een héél eind! :-)
en voor mensen met kleine kinderen is het type kinderwagen misschien al een extra motivatie?
@CartoonistHenning: laten we dan hopen dat het aanslaat, wie weet komen er dan wel meer uitleenpunten bij ;-)
@Henning: Schreef ik dus. Er waren wel degelijk plannen voor een tiental punten. Maar dat is blijkbaar niet rendabel. :-/
Eerst beloven en dan under-deliveren ?
@Peter: ik was een beetje gedesillusioneerd door het artikel (van 2009) en jouw link (2012). Ik dacht even: "he tof!", maar toen besefte ik dat ik even een reis had gemaakt in tijd en ruimte.
Of het rendabel is of niet vind ik dan weer een uiterst vreemde discussie. Onafhankelijk gezien zou je kunnen zeggen dat de stad hier een logisch standpunt inneemt (niet te wild omspringen met het geld), maar in de context van de grootse projecten die Mechelen in de toekomst nog mag ontvangen, is deze financiële peulenschil dan weer veel te duur.
@Kathinka: ik denk alvast hetzelfde, maar om zo'n project te doen slagen, red je het m.i. niet met een paar stalen rossen hier en daar. Dit zou bijna overal in en rond de stad zichtbaar moeten zijn, opdat meer mensen de kans zouden hebben om het systeem uit te testen. Als het na termijn toch schadelijk verlieslatend zou blijken, kan men nog steeds een aantal zaken terugschroeven. Ik geef het alvast alle kansen.