Tram

(originele foto - bezit Karel Somers)

Tijd voor wat 'fotografische nostalgie'...  Wellicht hebben een aantal bloggers onder ons, deze ouwe foto al zien verschijnen op Flickr?  Dit unieke tijdsdocumentje uit 1939, werd inderdaad een tijdje geleden door  Mechelaar Karel Somers op deze fotowebsite gegooid...

Karel vond de foto in het archief van zijn schoonouders.  Een aardigheidje: de jonge vrouw met het kind op de arm, tussen de toeschouwers van het ongeval, is niemand minder dan de schoonmoeder van Karel: Maria-Theresia Lagrou...

Bizar ongeval op de Fonteinbrug...

Geboeid door het onderwerp, ben ik wat verder gaan zoeken in het 'tramverleden' van deze stad...  En wie kon hierover beter berichten dan Werner Devroey, in zijn 'Mechelen op wielen'  Ik plukte dan ook verwachtingsvol het werk van mijn boekenplank, ...en inderdaad: op blz. 47 tref ik dezelfde zwart/wit foto aan!  (de foto werd blijkbaar aan schrijver uitgeleend om het boek te stofferen).

Ik krijg nu ook wat 'technische details':  de tram die de auto plet op de Fonteinbrug, is een Seneffewagen 9696 (voor de kenners...).   Bij dit ongeluk, dat gebeurde op een 16 november, geraakten twee dames zwaargewond.

Maar waar Karel Somers de foto dateert in 1939 (en ik durf hier niet aan twijfelen), laat Devroey het voorval plaatsvinden in 1934...

Laat ons niet struikelen over dit 'detail van vijf jaar'.  Ik vond het een uiterst boeiende foto, en wil deze uit een grijs verleden opgediepte foto dan ook graag nomineren als 'foto van de dag'!

 

Meer van dat, Jan.

Helaas heb ik dat boek ooit uitgeleend en nooit meer teruggezien :-(

Het is een wetmatigheid dat uitgeleende boeken zelden de weg terugvinden naar hun eigenaar.

Hebben die twee dames een boete gekregen omdat ze op het voetpad reden?:-D

A propos, waar stond het merk CIRIO, op het reklamepaneel van de tram, voor?

Bedankt Jan/ Karel !!!
Had de foto idd. al zien opduiken op Flickr.com.....
Mooi tijdsdocument!  En een interessant verhaal, Jan...

Wéét iemand hoe het nu zit met die plannen om opnieuw een tram te laten rijden, of waren dat toen maar losse flodders?

@Luc... ik vermoed CIRIO tomatenpuree

@henherman: thanks maar nooit van gehoord.

@ Luc : En ze bestaan blijkbaar nog altijd...

http://www.cirio.co.uk/

Check it out !

:-)

Voor zij, die er meer over willen weten...

(Met meer dan 180 foto's)

@gimycko: ge hebt weer maar zus en zo gegoogeld, zo heb je dit pareltje gemist:

het komt uit "de Liederenkrans" van een voetbalploegske (bijgenaamd The great Old") uit Anwterpen

Cheerio, cheerio...

Cheerio, cheerio, in Antwerpen zingen ze zo, weg met de zorgen en weg met 't verdriet,
zijn wij Sinjoren of zijn wij dat niet? En zolang de Sinjoren bestaan,
zal Antwerpen nooit niet vergaan,
wij weten wat lol is, als 't pintje maar vol is,
en van de rest trekken wij ons niet aan.

 

Ik heb ooit een versie gehoord (tijdens de memorabele schoolstrijd) hoe ze in Mechelen zongen van weg met Van Acker en weg met Collard

@ Jokke :

Dat was ook mijn eerste gedacht, maar ik wou er zelf ni iest over beginnen !

:-D

Just Jokke, zal ergens in '57-'58 geweest zijn.

Die foto met dat samengeperst autoke doet me wat denken aan de intro van een "Comedy capers" filmpje.

En speciaal voor deze bezienswaardigheid had Jan met de Pet zijn pet opgezet... :-)

 @ Roger Kokken

De schoolstrijd liep van 1952 toen minister Harmel het vrij onderwijs subsidies toekende die wederrechterlijk werden geacht. De ganse heisa rond de latere wet Collard van juni 1955 eindigde op 4 november 1958 toen een schoolpact werd opgesteld door Lefevre,  Harmel, Van Hemelrijk en Houben voor de CVP. Buset, Collard, Spinoy en Bracops voor de BSP en Destenay, Janssens, Motz en Van Audenhove voor de Liberale Partij. Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat er van die mensen geen enkele nog in ons midden verkeert. Wat ik me uit die jaren nog levendig kan herinneren zijn de menigvuldige protestacties die door de stad liepen met de regelmaat van een klok. Het was voor de Vrije Onderwijszuil "Their Finest Hour".

@ Luc

Heb jij dan nog nooit een spaghettisaus of eender welke tomatensaus in elkaar gehutseld? jij gebruikt misschien liever ELVEA Die puree staat nu toevallig bij ons in de schapraai. Wel bij gebruik een slabbetje voorbinden  want die dingen maken vlekken waar zelfs Tante Kaat soms radeloos van wordt. Smakelijk Luc.

@Jef ( off topic ): bij het hele culinaire gebeuren sta ik uitsluitend aan de gebruikerskant. Zoals je zelf al aangeeft, is de producerende cel veel te gevaarlijk ( in mijn geval ). Onze keuken is voor mij alleen een transitzone.

Ik heb zulk accident ook gezien aan de Kathelijne brug,de chauffeur had daar zijn leven verloren.Ik begrijp ook niet hoe die auto tussen den tram en de reeling van de brug was gekomen.Louis

@ Jef Van Ransbeeck Van al die politiekers zou er nog één in leven zijn. De inmiddels 98-jarige Pierre Harmel (geb. in 1911)

 @ iene van de Beurght

Mijn echtgenote en ikzelf noemden Harmel, toen hij ergens begin jaren zeventig als regeringsformateur werd aangesteld, en hij steevast voor hetzelfde behangpapier of behangstof werd gefilmd door de cameramen van het BRT-nieuws: "Het Bloemekespapier". Hij sprak toen steeds de natie toe van op dezelfde plek in ons Parlementsgebouw. Toevallig een "deseignske" met bloemen. Na een tiental intervieuws van die stijve hark hing dat stevig mijn reproductieapparaat uit. 98 Jaar! Voorwaar een gezegende leeftijd als je nog een beetje gezond gebleven bent.

@  Jef Van Ransbeeck

En daarmee is vanaf vandaag Pierre Harmel ook geschiedenis, hé Jef

Van mijn vriend Tonny Schaerlaeken ontving ik volgende tekst i.v.m. "Bizar ongeval op Fonteinbrug"

 

GEWELDIGE BOTSING TUSSCHEN ELECTRISCHE TRAM EN AUTO TE MECHELEN
 
Donderdagnamiddag, omstreeks 2,30ure, had er op de Fonteinbrug eene botsing plaats, die als bij wonder geen menschenlevens heeft gekost.
            Voor het verkeer en voor de voetgangers is het voor en achter de brug allergevaarlijkste doorgang, bij het, om het zo te zeggen, onophoudend tramverkeer. Zoo kwam uit de Lange Schipstraat de handelaar Quienen Fr. R., wonende Vogelenzangstraat 20 te Cortenberg, met zijn autocamionette gereden om in de richting van den Vijfhoek de brug op te geraken.
            Voor den auto, op het voetpad van de brug gingen J.B. Moortgat 38 jaar oud, werkman aan de telegraaf en telefoon, met zijn fiets aan de hand, en drie meisjes, de 13-jarige Mathilde Heyvaerts , uit de Statiestraat 16 en de 12-jarige Simonne Van Hoeck, uit de Nieuwstraat, beiden van Capellen-op-den-Bosch; de twee meisjes gaan te Mechelen naar school en begaven zich naar de statie. Het derde meisje is de genaamde Elisa Paternoster, van dezelfden ouderdom, die eene boodschap ging doen en in de St-Jacobsstraat te Mechelen woont.
            Toen de auto van Quienen juist de brug opdraaide, werd hij aan de reservewielen gevat door de electrische tram, met eene remorque, van Rumst, gestuurd door wattman Jos Horemans, die in dezelfde richting naar de statie reed.
            De auto werd een heel eind op de brug gesleurd en als verpletterd tusschen de ijzeren brugleuning. Op hunne beurt werden nu Moortgat met zijn rijwiel en de drie meisjes door de auto meegesleurd en verpletterd tusschen den auto en de brugleuning.
            Gelukkig dat de wielen van den auto vóór het voetpad bleven steken en het rijwiel tusschen auto en brugleuning geprangd bleef zitten, of de 4 personen waren doodelijk verpletterd geweest of in het water gevallen. Nu echter bekwamen de twee schoolkinderen Mathilde Heyvaerts en Simonne Van Hoeck slechts lichte kneuzingen. De werkman Moortgat werd erger aan het linkerbeen gekwetst en het meisje Elisa Paternoster werd de linkerarm gebroken en heeft daarenboven inwendige kwetsuren.
            De vier gekwetsten werden bij dokter Van de Merckt, in de Lange Schipstraat gebracht. Na voorlopige verzorging werden Moortgat en Elisa Paternoster voor verdere verzorging naar de Sinte-Elisabethkliniek overgebracht.
            De twee andere meisjes konden na verpleging naar de statie gaan om naar huis te keeren.
            Politieofficier Claes, die verwittigd werd, kwam ter plaatse voor het onderzoek, alsook het parket.
 
Gazet van Mechelen
Nov 1934

Schitterend Jos ! Wat een speurwerk !

knap

het verhaal bij de foto

Mooi verhaal Jos. Om bij het thema te blijven. Dit gebeuren uit 1934 toont volgens mij aan dat het niet verantwoord is om heden ten dage nog een tram door de binnenstad te sturen als u weet dat die dingen nu nog sneller rijden dan 75 jaar geleden. Er is maar een mogelijkheid en dat is de eigen bedding en dan moet men maar eens uitleggen waar men dat gaat realiseren in den Bruul, de Kathelijnestraat en de Merodestraat. De Lein en de hoogstraat laat ik nog een kans als men ze totaal autovrij maakt maar hoe gaat men dan de winkels beleveren en de parkings ontlasten ? En de reddingsdiensten ? Dus thema tram in de binnenstad vergeten voor eeuwig en drie dagen. 

@G.L.: dit "wreed accident" is niet te gebruiken als argument tegen trams door de binnenstad. De remmen van de moderne trams zijn niet te vergelijken qua efficiëntie met die van het bouwjaar 1930! 

En bekijk maar eens de tracé's van de tramlijnen in Duitsland: door de winkelstraten!

Jokke, ge hebt niet alles gelezen. EIGEN BEDDING 

Awel G.L. door de Winkelstraten zomaar, zonder eigen bedding! Door winkelWANDELstraten, die buiten de winkeluren kunnen beleverd worden!

Jokke, ge hebt het nu over Duitse winkelstraten hé, maar kunt ge u voorstellen, een tram over de Lein. Dan zal er in de koppen van de mensen toch nog veel moeten veranderen. Anders gaat de gelen taxi nog veel werk hebben. 

In Gent rijdt de tram toch ook de Veldstraat, weliswaar in één richting, en die straat is ook smal en er zijn nochthans geen problemen om erdoor te rijden en het zijn Hermelijntrams en dat zijn lange trams

Dus door de Bruul en de Ijzerenleen die zelfs breder is zou dat zeker geen problemen zijn om een tram door te laten rijden

In Gent rijdt de tram toch ook de Veldstraat, weliswaar in één richting, en die straat is ook smal en er zijn nochthans geen problemen om erdoor te rijden en het zijn Hermelijntrams en dat zijn lange trams

Dus door de Bruul en de Ijzerenleen die zelfs breder is zou dat zeker geen problemen zijn om een tram door te laten rijden

Misschien zien we nooit een tram terug in Mechelen, maar in halfnul (HO, 1:87) wel degelijk! Hier het prototype dat ik heb vervaardigd voor een modelproductie die in de loop van 2010 verschijnt. Het is een zogenoemde 'gemoderniseerde' La Hestre op 'lijn 3 Elzenstraat'  www.ferivan.be

Was er ook een tram naar Brussel, via Zemst, Vilvoorde?

Neen Marcanne er reed een bus naar Vilvoorde en daar kon je overstappen op de tram naar           Brussel. Je kon wel vanuit Mechelen met de tram via Keerbergen en Haacht in Brussel geraken.

Ik hoorde het verhaal van iemand die zei dat ze eind jaren '50 nog tramsporen op den ouwe Brusselsesteenweg zag liggen. Vandaar mijn vraag.

De tramsporen van Vilvoorde naar Brussel zijn midden jaren '90 verwijderd.

Ik heb nooit tramsporen op de Brusselse stwg weten liggen, noch op de oude (Zemstbaan?) noch op de nieuwe.

Met de tram naar Brussel was zoals G.L. het beschrijft: over Haacht..

Eind 1944 stond op de oude Brusselsesteenweg, oftewel de Zemstbaan, een colonne Amerikaans? legermaterieel, vooral vracht- en gevechtswagens en tanks in een lange rij, nog ingepakt, speciale kappen van hout en teerpapier (op het hout gebrand) als bescherming tegen het zeewater, te wachten op de montage. Dit gebeurde, (door de Geerdegemstraat), in Hofstade-Plage waar de Amerikanen het montage- en reparatiecentrum hadden ingericht.

Hoe kwamen ze tot op de Zemstbaan, op sporen?

Marcanne, de spoorlijn Mechelen - Dendermonde lag in 1944 precies op dezelfde plaats als waar ze nu ligt. Ze lag echter gelijkvloers op de Brusselsesteenweg. Die transporten naar Hofstade plage was buiten ons gezichtsveld. Ik vermoed echter dat het met platwagens zal uitgevoerd zijn. Treinsporen hebben er nooit gelegen.

Nog een levendige herinnering aan toe voegen. Over de Zenne in Hombeek lag bij de bevrijding een noodbrug, juist breed genoeg voor een boeren kar. Toen de gealieerden hun zware Sherman tanks aanvoerden op platwagens stelden ze vast dat de brug te smal was. De tanks werden dan de een na de ander afgeladen en over de brug gereden en de platwagens moesten rond langs Zemst.

Marcanne, speciaal voor u heb ik ze nog eens allemaal laten werken. Als u het hebt over een montagecentrum voor legermateriaal aan Hofstade plage kan het natuurlijk ook zijn dat het ruw materiaal werd aangevoerd via de spoorlijn die vanaf Weerde gaat richting Hever, daar ergens achter Plankendaal. En inderdaad gaat die aan Hofstade plage voorbij. Op een ding wil ik mij niet vastpinnen, of die toen gelijkvloers of verhoogd lag. Toendertijd wel te verstaan.

@ G.L.  DIe spoorweg lag verhoogd maar ik denk niet dat het montagemateriaal via die weg werd aangevoerd

De Amerikanen hebben echter wel een weg door het Schiplakenbos aangelegd en gebruikten na de bevrijding Hofstade voor het monteren van zwaar geschut.

Roger, misschien kwam het boeltje wel van de vliegplein in Melsbroek.