NIEUWS van de week

met categorie:  

(Bron: GVA)
Mechelen voert studie naar autoluwe binnenstad
Mechelen laat een studie uitvoeren om de binnenstad autoluw te maken. Dat kondigt schepen van Mobiliteit Karel Geys (sp.a) aan.

"We willen niet alleen op een autovrije zondag minder verkeer in het centrum", zegt hij. Geys ziet daarin vier voordelen: afname van de luchtvervuiling, het terugdringen van lawaaihinder, prettiger flaneren voor inwoners en shoppers, en de toename van de verkeersveiligheid. De studie moet uiteindelijk resulteren in een nieuw circulatieplan. "Daarbij kiezen wij voor het STOP-principe: eerst stappers en trappers, dan openbaar vervoer en tot slot privé-auto's. Verkeer dat niet in de binnenstad moet zijn, weren wij", besluit Karel Geys.

Het stadsbestuur gaat ook resoluut voor een tram door het centrum.


Burgemeester Somers test asielzoekers zelf op kennis Nederlands
Mechels burgemeester Bart Somers (Open Vld) wil kandidaten voor een regularisatie zelf testen op hun kennis van het Nederlands. Hij of een van zijn kabinetsmedewerkers gaan dat doen.

Somers zegt dat hij misbruik maximaal wil uitsluiten. "Voor mij is een behoorlijke kennis van het Nederlands een absolute voorwaarde om in aanmerking te komen voor regularisatie. Zeker als je als asielzoekers lokale verankering inroept. Wie buist, krijgt van mij alvast een negatief advies", zegt hij.

Federale politie strijdt mee tegen inbrekers
Mechelen roept de hulp van de federale politie in om de inbraakgolf van de laatste dagen een halt toe te roepen. Daarover heeft de Mechelse burgemeester Bart Somers (Open VLD) afspraken kunnen maken met zijn partijgenote en minister van Binnenlandse Zaken Annemie Turtelboom.


(Bron: Het Nieuwsblad)
'Iedereen stond verstijfd van schrik'
Een Armeense man heeft donderdagnacht voor heel wat opschudding gezorgd in de buurt van het station Nekkerspoel. Hij loste vier schoten aan café De Brug. Een van de schoten doorboorde het plafond van de zaak. Niemand raakte gewond.

De twee Armeniërs werden in de loop van vrijdagnamiddag voor de Mechelse onderzoeksrechter geleid. De schutter is aangehouden.

Parket eist zes maanden cel voor bezit kinderporno
Het Openbaar Ministerie heeft gisteren zes maanden celstraf gevraagd voor F.V. uit Mechelen. De man stond terecht omdat de politie kinderporno had teruggevonden op zijn computer. ‘Op de computer werden 3.500 foto's met schaarsgeklede of naakte meisjes gevonden. Op een externe harde schijf stonden nog eens meer dan 100 foto's', zei openbaar aanklager Nancy Swerts.

Wandelen langs Mechelse cryptes
Op zondag kun je ter gelegenheid van Allerheiligen naar de hoogmis, opgeluisterd door de kardinaal. Na de viering begroet de kardinaal zijn voorgangers in de graftombe van de Prelaten. Deze tombe wordt gedurende de hele namiddag voor publiek opengesteld.
Tijdens de wandeling Graftoer krijg je de unieke kans om de crypte van de Sint-Pieter-en-Paulkerk en de graftombe van de Prelaten te bezoeken. Een gids vertelt je vakkundig over begrafenispraktijken van vroeger en nu. Onderweg bezoek je plekken die exclusief voor deze gelegenheid toegankelijk zijn. Afspraak aan het Toerismehuis. Volwassenen betalen 5 euro, kinderen de helft.

Informatieavond kleinschalige logies
Op donderdag 12 november organiseert Toerisme Provincie Antwerpen samen met de Dienst voor Toerisme van de stad Mechelen, een informatieavond rond kleinschalig logies in Mechelen voor geïnteresseerden uit Mechelen en de nabije omgeving.

De informatieavond richt zich tot potentiële starters en juist opgestarte uitbaters als actieve aanbieders van kleinschalig logies maar bestaande uitbaters van kleinschalige logies zijn uiteraard ook van harte welkom. De diverse sprekers geven duiding bij de werking van kleinschalig logies en stellen de toeristische sector in de regio voor.


(Bron: Radio Reflex)
Voormalige cinema ruimt plaats voor appartementen
Het stadsbestuur van Mechelen verleent de nodige vergunningen om de leegstaande panden aan de Tervuursesteenweg 172 – 174 om te bouwen tot een gezellig woongebied. “Reeds jaren proberen we de voormalige bioscoop en daarna supermarkt een nieuwe invulling te geven. Onder onze impuls en goedgekeurd door de hogere overheid komt er nu toch een einde aan de leegstand en de verkrotting van deze panden”, zegt schepen voor wonen en stadsvernieuwing Karel Geys (sp.a).

“Het nieuwe project voorziet 7 appartementen, allen voorzien van terrassen en privétuintjes. De gezellige site zal eveneens voorzien in voldoende fietsenstallingen en een prachtige gemeenschappelijke tuin. Door de zeer slechte staat waarin de bestaande panden zich bevinden, kan de stad de afbraakwerken niet lang uitstellen. De bouwwerken zullen starten na het bouwverlof van eindejaar. De nieuwe site zal afgewerkt zijn eind 2010. Met dit project verdwijnt opnieuw een bestaande stadskanker”, aldus schepen Karel Geys.

“Het project vormt samen met de projecten voor de heraanleg van de Tervuursesteenweg en het Colomaplein en de geplande wegenwerken een mooie aanzet tot de verbetering van Tervuursesteenweg en omgeving”, besluit schepen voor wonen en stadsvernieuwing Karel Geys.

Restauratie 1ste fase Sint-Jozef-Colomakerk weldra van start
Het college van de stad Mechelen beslist om de eerste fase van de restauratiewerken van de Sint-Jozef-Colomakerk te gunnen voor een bedrag van 982.482 euro.  "Ik ben zeer verheugd dat we weldra met de belangrijke restauratie van deze definitief als monument beschermde Sint-Jozef-Colomakerk kunnen starten.", aldus schepen van Stadsvernieuwing en Monumentenzorg Karel Geys.

Op 8 september werd de Sint-Jozef-Colomakerk definitief beschermd als monument. Vanaf dan kon er beroep gedaan worden op de restauratiepremie van 88% van de kostprijs van de restauratieve werken van de Vlaamse Overheid.    

Vier verdachten bekennen vandalisme aan bushokjes

De politie van Mechelen en Lier heeft intensief samengewerkt in het onderzoek naar het vandalisme bij meer dan 40 bushokjes en dat leidde tot de arrestatie van vier verdachten. De vier zijn 17, 19 en 21 jaar oud en afkomstig uit Lier.

Op 28 en 29 september werden tussen Lier en Mechelen niet minder dan 40 bushokjes vernield. "De daders schoten vanuit hun wagen met een gasdrukpistool in de richting van de bushokjes", zegt parketwoordvoerster Goedele Van den Brande. "Daarbij werden niet alleen bushokjes vernield maar ook de ruiten van enkele auto's en ramen van etalages".

Mechelen maakt budget vrij voor ondergrondse parking Ganzendries
De stad Mechelen heeft €1,5 miljoen ingeschreven in de begroting voor de aanleg van een ondergrondse parking aan de Ganzendries. Door de bouw van een ondergrondse parking wil de stad van de Korenmarkt een open plein maken. De bedoeling is om de aanbesteding dit jaar nog rond te hebben. De heraanleg van de Hoogstraat en de Korenmarkt zou zo samen kunnen verlopen. De werken starten in het voorjaar 2010. De aannemer die de werken uitvoert is dezelfde als die de Melaan en de Sint-Katelijnestraat een nieuw gezicht heeft gegeven. Vanavond vraagt de stad Mechelen aan de gemeenteraad de toelating om het appartementsgebouw aan de Hoogstraat 50 en het garageboxcomplex aan de Nieuwe Kapucijnenstraat 13 te mogen kopen. Beiden gebouwen zullen worden afgebroken om ruimte te maken voor de nieuwe ondergrondse parking.

Wildplakkers lopen tegen de lamp
Verschillende personen werden in het Mechelse stadscentrum geverbaliseerd omdat zij als verantwoordelijke uitgever hebben toegelaten dat hun affiches werden aangeplakt op plaatsen waar dit niet toegelaten is. De affiches kondigden fuiven aan en werden geplakt op gevels van leegstaande panden. Er werden inbreuken vastgesteld in de Scheerstraat, Bruul, Frederik de Merodestraat, Keizerstraat, Leopoldstraat en Stationsstraat. Deze actie kadert in de stedelijke campagne ‘Stad om te zoenen’. De gemachtigde stadsambtenaar kan aan de overtreders een administratieve sanctie opleggen.
 

Ha ... alweer goed nieuws ! Onderzoek naar autoluwe stad  De beweegbare paaltjes binnenkort in aktie op Zondag ?

Onderzoek naar autoluwe binnenstad? Is dat niet een tikje tegenstrijdig met berichten over ondergrondse parkings aan het St. Romboutskerkhof en nu blijkbaar ook de Ganzendries? (da's trouwens gdvd het eerste dat ik daarvan hoor.) Ons stadsbestuur graaft blijkbaar graag putten?

Wout,

De stad graaft inderdaad graag putten

maar wil ze het liefst vullen met auto's

om toch maar geen euro te moeten missen

van die gehate auto's.

Hopelijk sluiten ze de toeganswegen naar hun putten niet  af

 

Dat onze burgemeester zelf even de taalvaardigheid van te regulariseren mensen gaat onderzoeken vind ik, in tegenstelling tot CDV/NVA, een zeer goed idee. Dat is nu eens persoonlijk verantwoordelijkheid nemen zie. Om het zaakje gezelliger te maken, zou ik de burgemeester wel graag erbij assisteren; kwestie van het glazen huis.....:-))

En natuurlijk ook om de welles/nietesspelletjes achteraf te voorkomen!!

Ik sluit me volledig aan bij Wout. Enerzijds nog maar net toestaan dat het plein van het Cultuurcentrum kan dienen als parking tijdens de werken op Sint-Romboutskerkhof, en anderzijds pleiten voor een autoluwe binnenstad ??? Het lijkt me ook tegenstrijdig. Wanneer voorzien ze eindelijk grote parkeerzones aan de stadsrand, en weren ze echt het autoverkeer in onze stad?

 

Stad Mechelen wil een ondergrondse parking op de Ganzendries.

Geen probleem volgens schepen Greet Geypen, en om de oppervlakte rendabel te maken voor Vinci Park wordt besloten het pand nummer 50 met drie appartementen in de Hoogstraat en  het  garagecomplex met elf boxen in de Nieuwe Kapucijnenstraat aan te kopen.

Er zouden 20 plaatsen voorbehouden worden voor de Kleine Landeigendom maar over de elf garageboxen in de Nieuwe Kapucijenstraat wordt met geen woord gerept.

Dus worden er eigenlijk 11 garageboxen opgeofferd om plaats te maken voor 20 voorbehouden plaatsen.

Proper.

Niemand die zich iets aantrekt van die mensen hun autoprobleem, maar dat is hun zorg en schijnbaar niet die van de stad Mechelen en van Vinci Park of  zijn we verkeerd en wordt hun wel een alternatief aangeboden.

 

 

 

 

 

 

 

 

@Sponske, initieel zouden er parkeerplaatsen voorzien worden voor buurtbewoners; maar aan welke condities .....weet ik niet!

Hoe lang gaat men ons nog vervelen met een autoluwe stad, ondertussen het omgekeerde doende.  "Luister naar onze woorden maar kijk niet naar onze daden" is het devies dat ergens in het stadhuis moet hangen. Hoeveel randvoorwaarden zijn er vandaag al vervuld? Juist ja. Ondertussen zijn er wel die zich rijkelijk in de handen wrijven. Vinci en consultancy, houden elkaar graag in beweging.  Interessant voor zij die van tradities houden;  de Mechelaar kan immers blijven kankeren en zo zijn naam alle eer aandoen.  

En wat doen onze heren en dames van stand  ondertussen op het stadhuis?  Resoluut  spelen met de Marklin. Politiek moet toch  gezellig blijven nietwaar?

 

De stad heeft jaren geledenbeslist om ondergronds parkings te maken op de Veemarkt, de Grote Markt en het SintRomboutskerkhof. Dat was nog vorige eeuw. En vreemd, toen kloeg men niet. Toen is de beslissing gevallen.

Wat men nu enkel nog kan doen is enkele mogelijke verkeerslussen doorknippen. Wordt daarmee de binnenstad autovrij ? Neen. Dat is indertijd beslist. Maar men kan ze nog wel autoluw maken: vooral verkeer naar en van de parkings mogelijk maken en niets anders.

En dat is een goede keuze. Gebruik van de paaltjes in de binnenstad (op zondag). Yes !

@ Peter: de bouw van de Euroshopping, daar is ook ooit over beslist.

 

Heb je op een willekeurige weekdag 's morgens of 's avonds het verkeersinfarct aan de Ganzendries al gezien? En dan nog een parking waar wagens af en aan rijden erbij? Hoe gaan ze dat doen?

De Hoogstraat verbreden?

Klopt. Wout. En daar hebben we 40 jaar op staan kijken. En dat zal met Vinci parkings helaas niet anders zijn. :-(

No wat putten en binnenkort zakt Mechelen in  :-)

@ Roger :

Ja, maar als morgen Mechelen aan zee ligt en er is ne stormvloed, dan kan al dat water ineens weg en houden we onze voeten droog (ondergrondse parking EN wateropvangbassin) !

:-D

Ik ben niet tegen parkings dichtbij het centrum op zich. Het complete gebrek aan beleid waar het parkeren en verkeer aangaat stoort me.

Bekijk de huidige ondergrondse parkings. De ingang van die onder de Grote Markt is pal op de plek waar zowat de meeste toeristen en marktgangers passeren. De situatie aan het beeld van Margareta is ronduit gevaarlijk.

De ingang van die onder de Veemarkt is pal op de plek waar de studenten van het College rondhangen en waar de bezoekers van de Schouwburg binnen- en buitengaan.

Als de geniale ontwerpers van deze parkings ook de andere gaan aanleggen hou ik m'n hart vast. Sint Romboutskerkhof vlakbij de Academie en De Maan en Ganzendries vlakbij de schoolpoort van de Ursulinen.

@peter

Om een stad autoluw te maken is veel veel, heel veel meer nodig dan wat lussen knippen. 

En eerst moeten alternatieven uitgewerkt.

Wat het verleden betreft, de parking van het Sint Romboutskerkhof is een beslising is van het heden, altijd zijn er Mechelaars geweest die het stadsbestuur vroegen een visie te ontwikkelen. Helaas heeft men zelden of nooit rekening gehouden met de "gewone" man. En vandaag is dit niet anders. Prestige en snelheid (vluchtig electoraal gewin) zijn helaas zoveel belangrijker dan kwaliteit en duurzaamheid.

@ Wout :

Dat van die in-en/of uitgang kan simpeleweg opgelost worden door... een vijslift.

Vervang het figuurtje door een auto en de manuele aandrijving door een tweerichtingsmotor.  Ook interessant voor reddingen uit appartementsgebouwen.

ID en tekening : Gimycko

Shame on me dat ik ondanks de veelvuldige aanwezigheid van vijsliften in onze ondergrondse parkings niet zelf op dat idee kwam.

Maar er gaat echt geen auto minder naar die parkings komen denk ik. Kan me hierbij wel langere wachtrijen voorstellen.

Men wil een stad met zo weinig mogelijk auto's, maar toch zoveel mogelijk volk terug naar de binnenstad lokken.  Een heleboel mensen, die in het verleden de stad hebben verlaten, komen nu terug (kinderen het huis uit en woonst te groot geworden).  Dus een appartement in de binnenstad.  Meestal een pak actieve senioren, die nog overal naar toe reizen (met hun eigen auto) of die graag de kinders op bezoek krijgen (met hun eigen auto). 

Maar beide dingen (autoluw/autovrij en terugkomen naar de stad) botsen met elkaar.  En buiten het idee om alles maar buiten de ring te parkeren, komen ze ook af om al die blikken dozen onder de grond te steken.  Beide ideeën zijn lovenswaardig, maar we hebben er amper plaats voor.  Buiten de Grote Markt en Veemarkt is er geen enkel plein echt geschikt om ondergronds te gaan en dan nog eens met een iets of wat degelijke en niet-hinderende in-en/of uitrit (Zowel Grote Markt als Veemarkt is echt rampzalig). 

En waar gaan dan al die in-en uitritten gelegd worden of uitkomen van toekomstige mini-ondergrondse-parkingskes op bv het Sint-Romboutskerkhof, Korenmarkt, Sint-Janskerkhof, Vijfhoek, Ganzendries, enz.  Ten eerste zijn al die pleintjes veel te klein enkel en alleen omdat we geen grote pleinen hebben in de binnenstad.  Hierbij zou zo een lift een mogelijke oplossing zijn voor deze compacte stad, zonder megapleinen, en met een middeleeuws stratenplan.

Ooit werd hier het idee geopperd om, in de binnenstad, een voorrang te geven aan het bouwen, renoveren of omturnen van (oudere) woningen en kleine leegstaande winkelpanden tot kleine bell-etages, zodat al een pak privévoertuigen netjes kunnen worden weggeborgen.  Veel van die oudere woningen werden gebouwd in een tijd dat er nog geen of amper auto's rondreden, maar we leven nu al een tijdje in een andere eeuw.  En de ideeën van oa autodelen zullen sommigen wel aanspreken of gebruiken maar zal nooit de grote meerderheid charmeren.  Want delen of ruilen is soms echt huilen, net zoals het openbaar vervoer.

ID en ...

Hoogstraatparking: veel zal afhangen of de grafische weergave van de geplande parking in de GVA van 28/10 waarheidsgetrouw is. Twee dagen voordien leerde ik van de architect van de Kleine Landeigendommen dat zij op de hoek van de Ganzendries en de Nwe. Kapucijnenstraat 20 appartementen/studio's plannen met 20 staanplaatsen onderin. Inrit van de ondergrondse parking in de Nwe. Kapucijnenstraat. Er was ' sprake ' dat de stad de aanpalende 11 garageboxen zou verwerven.

Blijkbaar zijn we dus nu eensklaps in een scenario dat de stad / Vinci een ondergrondse parking gaat maken ( onder en in de plaats van onder andere de 11 boxen ) pal naast de ondergrondse parking van de Kleine Landeigendommen. Wanneer die twee in mekaar overlopen dan spaar je één in/uitrit uit wat ik vanzelfsprekend goed vind. Alleen geeft de tekening van de GVA dat niet weer.

Wellicht weet Svengazet hier wel een uitleg voor.

De ondergrondse parking onder Novotel / Match is ruim, breed en groot met 2 verdiepingen, maar de in-en uitritten zijn gewoon knudde : Inrit in de Guldenstraat (je auto mag zeker niet te hoog zijn) en de uitrit (met bocht) is serieus stijl.  En dan sta je in het Hertshoornstraatje en mag je al blij zijn dat in die straat geen camionetje zijn waar aan het in-of uitladen is.

Autoluwe binnenstad: in mijn perceptie wil dat zeggen dan men het doelloos rondtoeren in de binnenstad wil vermijden. Ik kan me wel voorstellen dat je 's avonds een plekje zoekt om bovengronds te parkeren maar met de huidige technologie kan men zeker het avondlijke sightseeing ontmoedigen of desnoods beteugelen. In de loop van de dag is dat onbegonnen werk maar na 21u - 22u moet dat gedaan zijn.

Sightseeing na 21-22 uur ?  Ik geloof niet dat we Mechelen met Parijs kunnen vergelijken.

;-)

Man, man, man, wat een groene zever.

Graaf greppels rond de stad, kap er water in en bouw er smalle brugjes over waar alleen voetgangers en fietsers over kunnen en 't probleem is opgelost.

Op korte tijd heb je dan een dode stad, zonder handel en zonder bezoekers.

Paard en kar kan je misschien nog toelaten, maar dan gaat er weer gezaagd worden dat er stront op 't straat ligt.

De ondergrondse parkings zijn toch een prachtinitiatief, zolang het bewaakte parking zijn.

Je creëert mooie open pleinen bovengronds en toch heb je de nodige parkeerplaatsen, zonder dat koning auto het zicht ontsiert.

En neen, het was geen brand in de toren en omvallen gaat hij ook niet doen.

Als de toeristen in 't midden van 't straat gaan staan kijken naar Margriet en bij het fotograferen ervan onachtzaam een paar passen achteruit gaan, dàn wordt een gevaarlijke situatie gecreëerd, niet door de automobilist, maar wel door de toerist/voetganger.

Als je even kijkt naar het stukje rijbaan op de Grote Markt, net voor het stadhuis, zie je daar de voetgangers en toeristen vaak gewoon onachtzaam de weg oversteken, terwijl er auto's afkomen.

Fietsende jongeren rijden na schooltijd met 4 of 5 naast elkaar of flaneren met hun fietske zig-zaggend tussen de auto's in de Hoogstraat, terwijl ze het normaal vinden dat ze wagens links inhalen.

Meestal zijn ze, in het beste geval, aan het sms'en of aan het gsm'en en in het slechtse geval hebben ze een hoofdtelefoon op hun kop en horen ze geen enkele auto afkomen.

Sorry hoor, maar als dit allemaal kan, steek dan niet de schuld op de automobilist.

Wat er dringend moet gebeuren, is Mechelen mobiel maken op een deftige manier.

Een streng toezicht op zowel de automobilist, de fietser én de voetganger en beboeten waar nodig, tot iedereen weer weet dat er zoiets bestaat als verkeersregels.

De auto weren uit het stadsbeeld is géén oplossing.

De volgende stap is dan weer dat de voetganger gehinderd zal worden door de fietsers, die dan nog roekelozer door de straten gaan scheuren en dan kan men 't stad ook nog fietsvrij gaan maken.

Laat de auto's gewoon rijden en laat ze ondergronds parkeren en voorzie gewoon bovengronds in elke straat een aantal parkeerplaatsen voor kortparkeerders en mindervaliden en zorg dat die extra gecontrolleerd worden.

Iemand die deze parkeerplaatsen niet mag gebruiken rijdt dan vanaf de ring rechtstreeks naar de dichtsbijzijnde ondergrondse parking en vice versa.

Die gaat dan niet nodeloos kringetjes rijden, op zoek naar een bovengronds alternatief.

Als er dan nog frequent gecontrolleerd wordt op snelheid en rijgedrag, is iedereen tevreden.

Wie ongestoord wil wandelen zonder zich te storen aan auto's, moet dat in 't park gaan doen.

Mechelen is een handelsstad en geen groot stadspark.

Inderdaad.  Het is verdomd goed uitkijken voor het stadhuis en rond ons Margriet.  En ga het maar eens uitleggen in een (verkeers)rechtbank als je daar wordt aangereden als voetganger.  En nu zouden ze, tussen al dat gewriemel, nog ne tram willen doorjagen !

Bon, als ze dan toch nen tram door de binnenstad willen jagen, misschien het idee opperen om hem... ondergronds te steken - LOL.

Alleen noemt dat dan niet meer nen tram, maar ne moltrein (of ne metro, in 't goe Nederlands).

@ Anoniem: Een historische binnenstad als Mechelen is niet ontworpen om een oneindig aantal wagens te ontvangen. Straten zijn niet breed genoeg, pleinen te klein etc ... Ze is dan ook gebouwd in een tijd dat er geen auto's waren. En ze zal dat ook nooit zijn.

Wagens onder de grond stoppen is dan ook niet meer dan een cosmetische ingreep.

Autoluw wil zeggen dat de wagens zoveel als mogelijk aan de rand van de stad moeten achtergelaten worden.

In wat anoniem hierboven schrijft, zit een stuk waarheid maar ook een flinke scheut eenzijdigheid. In zijn laatste zin komt de ware aard van het beestje naar boven, anoniem zal wel een handelaar zijn (grijns), en dan is een autoluwe/loze stad natuurlijk een nachtmerrie want een kortwieking van de potentiële klanten. Maar Mechelen is evenzeer een woonstad (ja, ik ben een bewoner, geen handelaar). Met parkeerplaatsen alleen voor mindervaliden en kortparkeerders zoals jij achteloos stelt, beste anoniem, zijn de bewoners van de stad niks, maar ik begrijp dat dat uwe rayon ni is :-) .

Een goed mobiliteitsplan moet de verschillende belangen zien te verzoenen (handelaars, bewoners en toeristen).

De toestand rond Margaratha en Schoenmarkt is inderdaad verwarrend en gevaarlijk. Volgens mij ligt dat echter in de eerste plaats aan de inrichting van de plaats. Men heeft verzuimd om duidelijk te maken wat voetgangersdomein is en wat rijweg is. Margaretha houdt het midden tussen een rond punt en een plein, maar is als een verkeersagent zonder bevoegdheid. Gewoon verwarrend ingericht, ook voor Mechelaars zelf, dus a fortiori voor toeristen. Voor mij is het ware probleem niet zozeer de in/uitgang van de parking zelf, wel de signalisatie en inrichting van de ruimte op Schoenmarkt en Steenweg, ook omwille van het occasionele (bussen, fietsen, soms auto's) verkeer vanuit de richting Merodestraat.

Hoe gaat men dat autoluw-maken opleggen ? 

Terug de stadspoorten invoeren en elk voertuig controleren of elektronische poorten (à la London) invoeren en, als je niet in de databank zit, zwaar beboeten om te ontmoedigen ?

Den Toerist en de Familie uit de Vlaonders zal (groen) lachen en volgende keer wel een andere bestemming kiezen.

Dit is een interessante discussie:

Ik onthou vooral dat de inrichting van het openbaar domein rond de parkings en of Margaretha veel te wensen overlaten. Ik herhaal even, en ondersteun daarmee Jansenius en Wout, wiens mening ik hier onderschrijf:

De ingang van die onder de Grote Markt is pal op de plek waar zowat de meeste toeristen en marktgangers passeren.

De situatie aan het beeld van Margareta is ronduit gevaarlijk. Margaretha houdt het midden tussen een rond punt en een plein, maar is als een verkeersagent zonder bevoegdheid.  (Ik heb al heel wat toeristen hier het noorden zien verliezenop dit rond punt::: levensgevaarlijk !)

De ingang van die onder de Veemarkt is pal op de plek waar de studenten van het College rondhangen en waar de bezoekers van de Schouwburg binnen- en buitengaan.

@Gimycko: Ik autodeel al bijna 4 jaar erg succesvol. Nix te huilen. Autoluw maken kan perfect, de infrastructuur ligt er. Enkel zorgen dat ze werkt is dat te veel gevraagd ?

1/ Electronische borden die aangeven hoeveel parking er waar nog vrij is. DIt vermijdt extra parkeerverkeer.

2/ Verzinkbare paaltjes. Gebruiken zou ik zo zeggen, misschien eerst enkel Zondag ?

Hopelijk zijn die verzinkbare paaltjes snel genoeg als er morgen een ambulance door je straat moet voor een noodgeval.

Blijft nog altijd het eeuwige fiasco van de Hoogstraat met dan binnenkort nog eens, daar bovenop, een ondergrondse parking op de Ganzendries en zijn in-en uitritten.  En omdat Mechelen blijkbaar een voorliefde heeft om, in die omgeving, aquariums neer te planten, misschien die aquariums dan ineens voorzien van nen auto-vijs-lift.

Het idee om Hoogstraat-Korenmarkt-Adegemstraat éénrichting te maken wordt precies niet opgepikt.  En met die kraan in de Adegemstraat, vandaag, is het al helemaal een ramp.

@ jansenus

je bent nog iets vergeten, niet alleen het verkeer komende van de Merodestraat, ook het verkeer richting Merodestraat; Nergens staat er een bord en dan plots worden verbaasde bestuurders geconfronteerd met 2 verbodsborden weliswaar op een plaats waar je geen kant meer uit kan. Een terrasje doen bij café Concorde levert schitterende plaatjes op en velen rijden dan maar tegen de richting in door de Merodestraat. Toppunt is dat ook de schepen of leden van het kabinet daar regelmatig zitten en toch veranderd daar niets

@gimycko, de eenrichting in de Hoogstraat  komt er wel degelijk

@ Freddy : Goed.

Maar wel ff opmerken dat, wanneer dit inderdaad zou gebeuren, een pak verkeer, dat nu via de Adegemstraat de binnenstad in moet, dan vermoedelijk zal doorrijden tot aan de Brusselpoort om dan alzo de binnenstad in te rijden met een misschien nog groter verkeersinfarct rond de Brusselpoort.  Dus eenrichtingsstraat ja, maar daar moet toch nog effe over bijeen gezeten worden.

De merde aan een compacte stad, waar elke kubieke meter volgebouwd is en er geen enkel megaplein is à la Vlaamse en Waalse kaai, is dat we er ook gene serieuze boulevard hebben à la Keizerlei of Meir.  We kunnen de Bruul nu toch echt gene boulevard noemen, zekers ?

En of ze morgen gaan snijden in dat middeleeuwse stratenplan, dan voorzien was voor de citoyen, de kar, het paard en de tramway, daar geloof ik niet direct in, want voor je het weet leg je weer iets historisch plat of begraaf je het onder den beton.

 Zeer interessante discussie en ik onderschrijf grotendeels de mening van anoniem, al ben ik zelf geen handelaar. Ik huiver van de gedachte dat onze middenstand klanten gaat verliezen door het feit dat de stad te sterk autoluw zou worden. Middenstanders zonder klanten moeten hun zaak sluiten. Wat dan overblijft zijn zaken van een lagere klasse zoals de Zeeman en ik huiver bij de gedachte te moeten rondlopen in een stad met armoedige winkels.Of wat dacht je wat er al gebeurd is in pakweg de O.L.Vr straat?. Van Mechelaar modaal te voet en met de fiets moet die middenstand het niet helemaal hebben, want te veel modale Mechelaars hebben niet genoeg geld te spenderen in mooie en dure winkels. Er wonen er in onze binnenstad te veel mensen die die middenstand niet voldoende doen draaien, deels om dat ze te weinig geld daarvoor hebben, deels dan weer in hun eigen volksgebonden handelszaken en goedkope zaken gaan winkelen. Dus moet die handelaar wel mikken op het kapitaalkrachtigere publiek van de rand of buiten Mechelen. En die willen gemakkelijk Mechelen binnen. Een groot aantal daarvan maalt er niet om, met de wagen rondjes te rijden om toch zo dicht mogelijk aan de geliefkoosde winkel te geraken. Moeten zij maar weten, ik doe het zelf niet, maar koppigheid is sterker dan logisch nadenken.. Dat de politiek met paaltjes dat wil belemmeren kan ik evenwel aannemen, maar ik zou toch wel eens nadenken over o.a. de stop aan de Ijzerenleen. Als Vinci  Grote Markt vol zit, dan denk ik dat je moet verder kunnen rijden naar pakweg de Lamot parking. Je stomweg laten terugkeren naar de ring om dan via die ring naar Vinci Veemarkt  of Lamot te rijden (of binnenkort Vinci Wollemarkt?) vind ik niet erg efficiënt. Akkoord dit is dan weer een aanal auto's in volle binnenstad toelaten, maar  het volledig afsluiten van de Ijzerenleen is toch riskant vrees ik. Maar er zijn enkele terechte opmerkingen. Zo klopt het, dat er verdorie moeilijk een scheiding te maken is tussen al die weggebruikers als je de hele stad vol leg met min of meer dezelfde kasseitjes en op de koop toe geen stoepen meer aanlegt. En de in-uitritten van de parkings liggen inderdaad te veel op het domein van andere weggebruikers en creeëren chaos.

Vandaar dat ik denk dat de aanleg van een parking aan de Ganzendries (al vind ik die te klein) en onder het Sint Romboutskerkhof al met al nog niet zo'n slecht idee is. En ik ben ook niet van idee dat dit Sint Romboutskerkhof de zoveelste stenen woestijn zal worden, alle onheilsprofetiën  ten spijt.

Ik wil echter pleiten voor paaltjes aan de Bruul en aan de Merodestraat. Die staan er, maar laat die nu verdorie eens echt werken. En inderdaad, hou streng toezicht op misbruik.

En, Luc, die paaltjes enkel doen werken vanaf 21 u is niet nodig. Laat ons zeggen open laten van 18 u, tot  11 u 's morgens en uiteraard met afstandsbediening intrekbaar voor de bus.af 

Dit is toekomstmuziek, maar misschien binnen 50 of 100 jaar realiteit : combineer de principes van YellowCab (à la NYC) met autodelen met GSM en GPS.  In de nabije toekomst bezit niemand nog een auto en wanneer we ons willen verplaatsen roepen we, naargelang van ons te besteden budget, een GPS-gestuurd voertuig op.  Enkele ogenblikken later verlaten we ons appartement in de zoveelste pyramidewoonblok (in of rond Mechelen) en staat het gevraagde voertuig voor ons deur.  Met het indrukken van een GSM-nummer of een GPS-code rijdt dit voertuig ons naar onze ingegeven bestemming, zonder een poot uit te steken.  Tegen die tijd is GPS op de millimeter nauwkeurig, houdt hij elk verkeersregelement in de gaten en scant hij elke vierkante meter rond zijn blikken doos om geen voetgangers aan te rijden.  Ne soort taxi, maar dan zonder chauffeur.  En op het einde van de maand krijgen we dan, online, netjes een overschrijvings-PDFje voor de gemaakte kilometers.  Wedden dat oa Vinci in zoiets wel winst ziet zitten, alhoewel zij dan moeten zorgen voor de voertuigen, de opslag en het onderhoud ervan (liefst een stuk buiten welke stad dan ook).

Maar voor het zover is zullen we ons nog maar verder behelpen met bel-etages, ondergrondse parkings en... (zucht) verzinkbare paaltjes.

ID en ...

@Rudi: Je moet toch geen rondjes rijden als de digitale borden goed werken. Je weet van te voren als je de stad binnenrijdt of er een plaats is onder de Grote Markt. En dan volg je deze parkingroute. Kijk maar naar Gent bvb. Werkt daar perfect.

@peter

zo eenvoudig is het allemaal niet. De borden staan aan de Katelijnestr en tegen dat je aan de parking bent kan ze vol staan en dan moet je wel verder kunnen.

 

@rudy

ik vrees dat de middeenstand vandaag al klappen krijgt. Het volstaat rond te kijken. Je moet blind zijn om niet te zien dat Mechelen ongelooflijk veel leegstand telt. En de restaurants aan de rand van Mechelen en omiliggende gemeentes met parkeergelgenheid krijgen alsmaar meer  Mechelaars over de vloer. De Merodestraat is door, de Hanswijkstr idem, de Adegemstr en ga zo maar door. Als ik terug denk aan mijn jeugd en zelfs tot enkele jaren geleden. Het aantal handelszaken daalt zienderogen.

Ik wil graag nog een andere invalshoek in deze al interessante discussie brengen. Autoluw, met aandacht voor de parkeergelegenheid voor bewoners uiteraard, zal de levenskwaliteit in de stad voor bewoners, toeristen en shoppers zeker verhogen.

De heraanleg van Hoogstraat, Korenmarkt en Ganzendries start mogelijk al in maart van volgend jaar en zal in verschillende fases gebeuren. Er komt ook eenrichtingsverkeer, maar over de rijrichting wilde Geypen gisteren nog geen uitsluitsel geven. Er is wel al beslist dat er niet langer kan worden geparkeerd op de Korenmarkt en de Ganzendries. “De pleinen krijgen een creatief ontwerp, maar meer verklap ik voorlopig niet”, besluit de schepen.

Klinkt nogal geheimzinnig en veelbelovend. Weet er iemand wat men van plan is met de Korenmarkt?

@RP: er bestond een planning om de Korenmarkt aan te leggen met verschillende niveau's.... dus met trapsgewijze niveau's. Daar is logischerwijze tegenwind over gekomen vanwege monumentenzorg. Het trapsgewijze werd gemotiveerd als overgang van de oudste stadskern naar het lagere stadsdeel. De opposanten daarvan stellen dat de Korenmarkt als oudste kern steeds één niveau had en dat het "trapsgewijze" eerder een denkpiste zou kunnen zijn voor de Guldenstraat richting Dijle. Hopelijk dan toch niet voor de rijweg....:-))

Dus wachten voor de definitieve beslissing! Ook wat de rijrichting van de Hoogstraat betreft, alhoewelmen  daar toch eerder lijkt te opteren voor "stadsinwaarts"....

er is ondertussen gekozen voor "stadinwaarts" als rijrichting

Allez, morgen is dat nieuw complex van diene nieuwe traiteur officieel geopend op de Korenmarkt en overmorgen kan hij zijn zaak misschien weer dichtgooien wegens niet bereikbaar tijdens de werken.  Dieë gaat nog lachen...

@Freddy: Zo eenvoudig is het dus wel. Geef een teller mee die het aantal lege plaatsen aangeeft aan de automobilisten op de ring. Dan kan je goed inschatten hoeveel kans je maakt op en plaatske. Is er dan nog onverhoopt geen plaats,dan zal je nooit lang moeten wachten.

Dat werkt dus in anders steden (Avignon, Gent  bijvoorbeeld) dus ook in Mechelen. Geen extra parkeerverkeer nodig.

@peter

de afstand tussen de vest en de Markt is te groot en dus onbetrouwbaar. Probleem is dat je vandaag weinig alternatieven hebt. Wat de effecten van het aanschuiven betreft, dat kan je elke zaterdag gaan bewonderen. En tijdens het marktgebeuren is het helemaal te gek voor woorden. We missen nog altijd een echte visie en mensen die met hun ogen open door het leven gaan. Ik gaf eerder het voorbeeld van de Grote Markt richting Merodestraat. Ga eens een terrasje doen aan de Concorde. Je gelooft uw ogen niet en toch blijft dit gewoon mogelijk.

@Freddy: Je kan perfect vertrouwen op de borden indien je duidelijk aangeeft hoeveel vrije plaatsen er nog zijn, en indien je er één enkele toegangsweg naar maakt. Akkoord, je kan er enkele plaatsen naastzitten, maar de kans dat er iemand wegrijdt uit een net volle parking is wel erg groot.

Wat we vandaag zien is een gevolg van een slecht funtioneren aanduidingssysteem.

Wat Merodestraat betreft heb je overschot van gelijk trouwens.

Er zit niks anders op dan in herhaling te vallen op een aantal vlakken:

  • Ja aan de verzinkbare paaltjes
  • Nee aan nog meer ondergrondse parkings in de binnenstad die de auto's de stad inzuigen.

Zolang men op dat vlak niet van visie wil veranderen blijft een autoluwe binnenstad een utopie!

Zouden we daar ook eens een volksraadpleging over houden ?

;-)

het is voorzeker een zeer interessante discussie, maar de randparkings zijn niet de oplossing.

De bevolking vergrijst en dus zal de wandeling van de randparkings tot het centrum voor een groot aantal mensen er teveel aan zijn.

Het openbaar vervoer is voor velen geen optie, omdat dit al een hele tijd niet zo veilig meer is en omdat mensen die over een wagen beschikken zich niet meteen geroepen voelen om naar een bushalte te lopen en afhankelijk te zijn van de bus-uren.

Ten opzichte van vroeger hebben zowat alle gezinnen nu één of meer wagens, dus waarom zouden ze dan het openbaar vervoer nemen of een stuk te voet gaan lopen ?

Het verkeer weren is klanten weren en zonder klanten geen verkoop en op termijn geen winkels meer.

Dan draaien we de klok weer terug en zitten we opnieuw in het dode Mechelen twintig jaar geleden.

Wie op de Meir of de Keyserlei in Antwerpen loopt heeft geen last van de auto's en toch zijn ze er maar er is steeds vlakbij voldoende parkeergelegenheid in parkeergarages.

Daar zijn het lelijke parkeergebouwen, in Mechelen zijn het goed onderhouden, bewaakte ondergrondse parkings, waardoor je grote aangename pleinen creëert waarop evenementen kunnen georganiseerd worden.

Mechelen leeft weer !! Laat het leven.

Als iedereen zich op de openbare weg zou gedragen zoals het hoort, zouden er zich totaal geen problemen voordoen.

Alleen is er een grote groep fietsers, voetgangers én automobilisten, die de verkeersregels niet (willen) kennen.

In plaats van de wegen te herschikken, moet de mentaliteit van de weggebruiker veranderd worden, desnoods met harde hand.

Wederzijds respect is iets dat blijkbaar door de jaren verloren gegaan is.

Er wordt hier door verschillende posters beweerd dat méér ondergrondse parkings een aanzuigeffect gaan hebben op autoverkeer in de binnenstad. Dat vind ik een redelijk ongefundeerde opmerking, zolang het niet duidelijk is of er nu per saldo parkeerplaatsen bijkomen of niet. Tel eens de plaatsen die bovengronds verdwijnen (ook die in de Katelijnestraat en op de Wolmarkt), en kom dan nog eens terug met statements dat er een aanzuigeffect gaat zijn. Ik denk dat hier nogal kort door de bocht wordt gegaan... en dat dient het debat niet natuurlijk.

Overigens herhaal ik nog eens mijn punt dat Mechelen niet alleen een handelstad is maar ook een woonstad moet zijn. Als er alleen maar kopers en handelaars rondlopen, en bewoning in de verdrukking zou geraken, gaat de binnenstad ook zo dood zijn als een pier. Ik zeg niet dat dat nu het geval is, maar er is (om het eufemenistisch te zeggen) nog 'ruimte voor verbetering'. Wonen boven winkels is een nobel initiatief, maar die bewoners moeten natuurlijk ook ergens hun auto kwijtraken....

 @ Anoniem:

Geen slechte argumentatie, maar houd er rekening mee dat Mechelen niet hetzelfde in elkaar zit als Antwerpen. In Antwerpen heb je binnen de stad nog een aantal brede boulevards die redelijke wat autoverkeer kunnen verdragen, maar hier in Mechelen zijn er intra muros enkel vrij smalle straten, en die zitten snel overvol. Ik ben zelf een fervent fietser, en ik stel vast dat het bvb. op de as Hoogstraat-Korenmarkt-Ijzerenleen op de spitsuren bijna onmogelijk is om je als fietser op een reglementaire manier door het verkeer te bewegen. We zijn dan gewoon met teveel en dan moet er maar een beetje flexibiliteit zijn van alle kanten... Ik erger mij soms ook aan het fietsgedrag van onze schoolgaande jeugd, maar moet eerlijk toegeven dat ik tussen mijn 12 en 18 jaar ook niet direct een prioriteit maakte van reglementair fietsen...

 Zoals reeds gezegd, anoniem heeft een zeer gefundeerde en doordachte visie op de situatie.  Verder pleit ik voor het echt laten werken van de paaltjes aan Bruul en Merodestraat en we zijn al een hele stap verder. De vergeljking A'pen/Mechelen die Wannes maakte lijkt me ook wel goed doordacht en de visie over het zogenaamde aanzuigeffect van Jansenius kan ik ook wel volgen. Als we nu die bovenstaande maatregelen wel degelijk uitproberen en de diverse weggebruikers eens beter controleerden en strenger aanpakten zouden we al een grote stap voorwaarts zetten en onze middenstand laten floreren. Want inderdaad, het scenario van Mechelen 20 jaar geleden doemt op als je de handel te veel gaat belemmeren.

Heeft er al ooit eens iemand over nagedacht dat de handel ook wel eens baat zou kunnen hebben van een verkeersarmere straat ?

Aangenamer wandelen, aangenamer winkelen, meer mensen in de straat ? Uit studies blijkt dat dat echt geen illusie is.

Moet mogelijk zijn, peter. Mijn ouders (75-80j) behoren tot de generatie van de verstokte autorijders, ze wonen op amper 2km van de grote markt (Leuven) maar namen vroeger steevast de auto. Dat doen ze nog altijd voor de supermarkt en andere grote boodschappen, maar voor Leuven centrum durven ze nu al de bus nemen. Ik had nooit gedacht dat ze zo laag zouden vallen (grijns) maar jawel hoor. En zoals ik al eerder (een beetje treiterend maar toch :-) ) zei : tussen Mechelen en Leuven zit ongeveer 10-15 jaar verschil.

Tijd dus om de zitfiets (terug) in te voeren !

Ideaal bij het overbrengen van een six-pack Spa Brôôs en tweullef blikskes cola-light.

:-)

Het wordt tegenwoordig tof in Mechelen.
Laatst kocht ik één en ander bij Blokker en het zakje om alles in te verpakken moest apart betaald worden.
Een zakje, nota bene, met het logo van de zaak erop.
Stel je dan nog eens voor dat je naar één van de randparkings moet.
Dan loop je ofwel met je komisses in je hand, zodat iedereen kan zien wat je gekocht hebt, of je geeft geld aan zo'n zakje, terwijl je ook nog eens reclame maakt voor de zaak die net het geld uit je zakken klopte.
 

 

@Jan: Plastiek zakjes moeten al maaaaanden betaald worden Jan. Wake up. Je neemt gewoon uwen eigen mètzak mee, zoals iedereen.

Tsja, Jan, met zo een plastieken zakske van Den Blokker of de Wibra (waar ge dan nog voor moet betalen) en daarmee door den Bruul flaneren, dat is natuurlijk Not Done.

Volgende keer beter ne carreau winkelkabas meepakken als ge naar Den Blokker gaat.

:-D

Ik zal mijne kabas van den Aldi of de Lidl meepakken, da's zo affrontelijk ni :-)

@Peter : Dat ge in Carrefour en Delhaize uw kabaske moet betalen, wist ik al, maar dat je nu ook al in Blokker een zakje moet bijkopen, wist ik nog niet.
Men klopt de mensen, als het ware, nog wat extra geld uit hun zakken, aan de kassa.
En zeggen dat men in Amerika iemand aan de kassa plaatst die je boodschappen netjes voor je inpakt en zonodig ook nog naar de auto draagt.
Daar is de klant nog echt koning en de concurrentie veel groter.

 

@ Gim en Jan:

ik vraag me dan wel af hoe het zit met de 'eigen verantwoordelijkheid' van de klant. Uw eigen zakske meepakken en zelf uw aankopen naar de wagen dragen is toch zo moeilijk niet?

Nog een ondergrondse parking erbij onder de Schuttersvest las ik in ODT?

@ Wout :

Ja, maar die nieuwe Gucci-schoenen, die ge dan zojuist hebt aangekocht, gaat ge nu toch niet door den Bruul dragen in een ordinair plastieken zakske van de Lidl of den Aldi, zekers ?  Of in ne carreau winkelkabas !

Stijl moet er nu eenmaal zijn en als de mensen dan uwe Gucci-shoppingbag hebben gezien, zullen ze zeggen : "Absolutely Fabulous, Dude !"

:-)

@Wout : De wet van Murphy doet mij altijd een zakje vergeten mee te nemen.
 
Op die manier ben ik 9 kansen op de 10 eraan om een zakje te kopen, waarna ik me altijd voorneem om er een paar in de auto te leggen, wat ik dan steeds weer vergeet te doen.
 
Ik ben opgegroeid in een tijd dat de klant nog een mens was ipv een nummer en toen ik zelf nog een winkel uitbaatte had ik toch nog zoveel respect voor een klant om ervoor te zorgen dat hij de aangekochte goederen meekreeg in een verpakking.
 
Laten we aannemen dat de winkelier écht inzit met het milieu, dan zou je tenminste een bruine papieren zak meekrijgen, zoals dat vroeger het geval was in de GB en consoorten.
Zo'n zakken vormen door de recyclagetechnieken niet zo'n zware belasting voor het milieu, en een klant die een sterkere, milieubelastende zak wil, kan dan kiezen voor een plastieken exemplaar, waarvoor hij eventueel betaald.
Als klant voel ik alleen de verantwoordelijkheid om te betalen wat ik koop, niet om te zorgen voor mijn eigen verpakkingsmateriaal.
 
Ik vind het wel volkomen van de pot gerukt als ik een niet geplande aankoop die van 12 kapstokken, ik ook nog een zak moet kopen om ze in te steken, of met 12 kapstokken over straat moet lopen, wat een vrij belachelijk zicht zou zijn.
En dan heb ik nog geluk gehad dat ik geen onvoorziene aankoop gaan doen ben in een sexboetiek :-)

Jan, gij ne man van den boeren buite zou toch moeten weten dat de mensen  vroeger hun melk rechtstreeks bij den boer kochten. Want zeg nu zelf, melk in uw klak was niet alles.

Jan, ziet ge nu , ik was het kenneke vergeten. 

Tsja, waar is den tijd dat den bakker, de brouwer, de melk-en eierboer, de soepmadam, de patattenboer uit Putte en algemene voeding Merckx van den Hombeeksesteenweg nog aan de deur kwamen en Moeder, de Vrouw, haar natje en haar droogje bezorgden aan huis ?

The times, they are a' changin...

Over dat gedoe met die in-en uitritten van die ondergrondse parkings : daarstraks was het goed prijs !  Noem het maar een serieuze farce !  Gaan winkelen in de Match, dus ondergrondse parking in langs de Guldenstraat en, een uur later, er weer uit langs het Hertshoornstraatje.  Waren ze toch net vandaag aan het werken op den hoek van Hertshoornstraatje en Adegemstraat en heel het straatje natuurlijk, van huis tot huis, afgezet !  En omdat ge schuin de parking komt uitgereden (ge kunt nu eenmaal niet draaien in 't straatje), moest iedereen dan in achteruit tot aan de Dijle, zien dat ge niet tegen die "betonnen banken" zit en dan de Haverwerf op, richting Kraanbrug.

Ik herinner me nog dat ik vroeger, als kind, bij Jan Vaeck, één van de boeren in de Geerdegemstraat, melk moest gaan halen in een stoopje.
Die melk moest voor consumptie gekookt worden en mijn grotemoe (grootmoeder) liet die dan in de meeste gevallen ook nog overkoken :-)
Heel het huis stonk dan naar overgekookte melk en ik mocht weer naar den boer voor een nieuw stoopje melk.
De Carrefour bestond nog niet en de legumen groeiden nog echt in den hof.
Aten we kip of konijn, dan werd die net ervoor ter plaatse geslacht.
Verser dan dat kon het niet :-)
De rest van de kruidenierswaren werden gehaald in het winkeltje bij Marcel en Roza, naast de velowinkel van Van Boxem.
Je kreeg daar toen steeds een snoepje en je gekochte goederen werden netjes voor je ingepakt.
 

 

@ Jan :

Geregeld ben ik, met de fiets, ne zak patatten van 50 kg gaan halen bij "den boer" (Geen idee hoe dat dieë mens noemde), op de boerderie, in het begin van de Geerdegemstraat...

:-)