Mechelen in de reclamewereld

met categorie:  

(Foto gescand uit een advertentie in het weekblad Libelle)(zie ook www.kazenvanbijons.be)

Deze foto vond ik in een advertentie voor kaas in de Libelle.
Ik dacht bij mezelf : dit komt me niet vreemd voor en inderdaad, dit zou de Kaasmarkt kunnen zijn in Mechelen. :-)
 
 

 Dit is de Vismet, maar zwaar gePhotoshopt.

Maar daar rechts staat er toch een vreemd huisje tussen. :-)

Peter, lees eens wat Ivo schrijft.

Klopt G.L. dat is overduidelijk. Allicht weet je ook waar men dat huis gehaald heeft ? :-)

...Chaan morge al die leuke Nederlanders gesellug op soek naar die oude kaasmarkt in Mechele...

Als ze dan op de Grote Markt een (stads)gids tegenkomen, zullen ze vragen :

"Meusjeu, oe se troeve die ouwe kaasmarkt ?  Want ik heb hier een leuk feauteautje gefonne in de Libelle..."

:-D

Peter, ik denk bij Saturn. 

Ik zag het ook deze week. Wel leuk, hè? Inderdaad zwaar ge-Photoshopt maar voor ons Mechelaars toch nog overduidelijk herkenbaar. Leuk vond ik ook de boom midden in de doorgang naar de Melaan.

De foto staat op www.kazenvanbijons.be maar alleen in groot formaat door te scrollen :-(

Iemand die goed is in knippen en plakken, en genoeg geduld heeft, kan hem in elkaar puzzelen. (en mag hem mij altijd doorsturen)

Het huis aan de rechterzijde komt eigenlijk van de Grote Markt: café Den IJzer.  Knap knip- en plakwerk.

Inderdaad koen !

Die foto moet dan toch gemaakt zijn door iemand die Mechelen goed moet kennen.

 Dat denk ik ook, Wout, want meestal als je een foto pakt van een stad die je niet kent is alles wazig en monochroom.

Ik hoor die man / vrouw al bezig tegen zijn / haar kameraden: "Wedden dat ik 'Den Ijzer' op de Vismarkt krijg?" :-)

 Wel, ik zal u bij deze bekennen; gedurende een jaar of zo heb ik een tijdschrift ineengestoken, van A tot Z, en ik zat daar samen met een paar sjarels, en een van onze pleziertjes was bepaalde dingen sjamfoeteren aan foto's onder het mom van 'zou iemand het zien'.

awel, mij was het niet echt opgevallen dat ze daar den ijzer tussengegooid hadden.

Al goed dat er op Den IJzer "Père Joseph" staat

en niet "Grevenbroecker" of  "Le Petit et le Grand Rossê"

Fotoshoppen. De droom van elke publiciteitsboy. Geen ingewikkelde decorbouw meer nodig en toch een prachtig geheel krijgen. Het moet in de jaren zeventig geweest zijn dat WOOLMARK - het wereldbekende overkoepelende logo van drie in elkaar gedraaide wolklossen, dat men op ieder echt wolproduct terugvindt - in Groot-Brittannië een publiciteitsfoto voor het merk liet maken. Een toenmalig bekend fotoblad beschreef in een "making -of"-reportage, hoe men was te werk gegaan. Op een hoge heuvelhelling had men de logo uitgezet in staakjes die in de kleur van het gras waren geverfd. Die vergrootte tekening werd dan door honderden aan die paaltjes vastgemaakte schapen opgevuld tot men alle dieren op zijn plaats had gekregen door tientallen medewerkers met die beesten te laten opdraven. Gelukkig voor de schapen konden ze, terwijl ze moesten wachten op de fotograaf die vanuit de helicopter de beeldserie moest maken, nog wat gras en andere snoepjes vreten die schapen zoal lusten. Om deze weliswaar prachtfoto te maken moet het kostenplaatje van toen, exuberant hoog zijn geweest. Vandaag de dag zet men een computernerd aan de slag en binnen de kortste keren is dat schaap honderden malen gekloond en in verschillende posities in de compositie verwerkt, en weet geen mens het verschil tussen de vroegere jaren zeventig foto en de huidige fotoshop te maken.

Dus we besluiten: dankzij een programmaatje van nog geen 30.000 frank geen honderden onnodig gestresseerde schapen ( =dierenleed ) ! :-))