Foto van de dag

met categorie:  

(Foto emmapatsie)

Wettelijke witte strepen, in plaats klinkernagels om het fietspad aan te duiden aan het station.

Jawel, Peter! Heb het tot mijn vreugde ook mogen vaststellen!

Eindelijk duidelijkheid! Dat het zo lang heeft moeten duren eer men door had dat de onduidelijkheid simpel op te lossen was door witte strepen te trekken gaat echter mijn petje te boven.  Maar goed: nu is het dus een pak duidelijker voor voetganger (die vaak  zich van geen kwaad bewust op het 'fietspad' liep) én fietser !

heel wat beter nu kun je zien waar en fietspad is  vroeger niet

groetjes van iemand uit de stad mechelen

als de fietsers nu ook nog die afgebakende fietspaden willen berijden dan komt alles nog laattijdig in orde.

Als de voetgangers nu ook eens willen uitkijken als ze dat fietspad kruisen, of erger nog er niet meer gaan opstaan in kudde.

Het gaat allemaal niet zo veel uitmaken vrees ik. Men blijft daar met zijn hoofd bij de gsm, men sms-t, men haast zich voor de trein of men is nog niet goed wakker. Als fietser blijft het daar een gevaarlijke plek.

Alles zal afhangen of er een verkeersbord D7 werd geplaatst anders verandert er niks en blijft het net zoals vroeger een ' fiets-suggestiepad ' wat geen enkele wettelijke waarde heeft. De ganse infrastructuur van het stationsplein blijft een onding.

Eindelijk is er wat duidelijkheid.  Een oplossing (zoals die witte lijnen) was voor de "slumme manne van 't Stadôôs"  misschien te simpel  en moest er wellicht eerst een dure "studie" aan voorafgaan...

Ondanks de strepen zullen zowel de fietser àls de voetganger toch moeten oppassen, maar dat moeten ze altijd en overal, net als alle andere weggebruikers.
 
@Luc : de rood-roze kleur die er een suggestiepad van maakt ontbreekt en ik dacht dat de witte onderbroken lijnen aangeven dat het wel degelijk om een écht fietspad gaat.
Correct me if i'm wrong.
Als ik me niet vergis staan er ook borden die dat aangeven.
 
 

 Ik ben eens curieus of het wat gaat uithalen.
Maar allez, toch weeral een potje verf minder in 't schap, dat is ook al iets he.

Duidelijker is het alvast.  Ik ben als fietser die daar haast dagelijks passeer, dus tevreden mee.

Witte lijn of niet, het zal voor de fietser in elk geval oppassen geblazen zijn als hij daar  passeert op het ogenblik dat de working klas heroes massaal het station uitgestormd komen.  Of gaat men daar misschien ook iemand plaatsen met zo'n rood en wit plakske zoals aan de scholen?

Daar kan je gelijk in hebben Roger.

Zo'n velopad vlak voor de uitgang van de statie is idd. niet echt ideaal in de spits.

Ze zullen daar tot den duur nog verkeerslichten moeten zetten :-)

Een revelatie ! Daar is dus echt een fietspad, ik dacht dat die fietsers daar altijd op het voetpad reden.

Voor die ene keer dat ik voor directe inbreng kies, heeft het nog resultaat ook :-)

26 mei 2009:

Document: VRAGEN_FORMULIER_FAQ
Voornaam: Stefan
Gemeente: Mechelen

Onderwerp FAQ: Fietspad stationsplein

Beste,

Alhoewel het Mechelse stationsplein waarschijnlijk een gewestweg is, wil ik toch via deze weg aandacht vragen voor de gevaarlijke situaties die zich dagelijks voordoen bij de uitgang van het station. Aangezien het fietspad daar in het midden van een voetgangerszone ligt en slechts uiterst sumier is aangeduid met oversized punaises op de grond, hebben de meeste voetgangers niet eens door dat er fietsen aan hoge snelheid hun baan kunnen kruisen. Enkel een bord bij de uitgang van het station kan dit niet verhelpen.

Vandaar 2 suggesties: - schilder een twee volle lijnen om het fietspad af te bakenen - zelfs als dit ingaat tegen het artistieke gevoel van de ontwerper - met in het midden het logo van fiietspad om de 20 meter - zet er 's morgens en 's avonds gedurende een maand twee stadswachten om voetgangers op het gevaar te duiden.

Met vriendelijke groeten,
Stefan

vrijdag 5 juni 2009:

Beste,

Het stationsplein is ingericht als een plein voor gemengd gebruik. Dit wil zeggen dat fietsers en voetgangers zich vrij kunnen bewegen, in alle richtingen. Er is geen volwaardig fietspad, de fietser moet zijn snelheid aanpassen aan de omstandigheden, bij grote hoeveelheden voetgangers kan dit stapvoets verkeer zijn.

Indien we een volwaardig fietspad over het plein aanleggen(met schilderingen) wil dit ook zeggen dat deze strook uitsluitend is voorbehouden voor de fietsers. Dit gaat er alleen voor zorgen dat fietsers nog sneller en minder oplettend gaan rijden, wat de veiligheid zeker niet ten goede komt.

Op plaatsen met vele voetgangers en fietsers zijn deze conflicten niet te vermijden. Met een beetje hoffelijkheid en verantwoord gedrag van zowel fietsers als voetgangers is het gevaar zeer beperkt.

Met vriendelijke groeten,

(naam verwijderd)
Dienst Ruimtelijke Planning en Mobiliteit
Stad Mechelen,  Befferstraat 25, 2800 Mechelen

 Naïeve kul.

Dat werd tijd, ik vroeg me al jaren af of de fietsers waren vergeten in het ontwerp van het stationsplein

De strepen halen niets uit want gisteren zag ik nog voetgangers rustig blijven staan op het fietspad en sommigen liepen zelfs op het fietspad.

@Filip: ik weet het... lastig. Maar gelukkig geldt dit vast niet voor ALLE voetgangers he...
Maakte het eergisteren ook nog mee hoor, dat mensen, ook na een aantal keer te bellen en vriendelijk verzoek, onverstoord op het fietspad bleven staan... Maar ik denk dat dit zeker niet voor all voetgangers geldt he... Maar de lijnen maken alleszins de zaak al duidelijker ...

En nu maar hopen dat mensen nu eindelijk door hebben dat het een fietspad IS ;-))
Maar - zoals Jan Goovaerts, Roger en ook wel JC al aanhaalden - het blijf oppassen geblazen aan het stationsplein...

Wat die motivatie van de stad betreft over dag 'gemengd verkeer'. Ik geloof er ook niet in, en dat het niet werkt heeft de praktijk ondertussen wel bewezen. Er is nog een lange weg te gaan vrees ik voor duidelijke verkeerssituaties in dit land...

//
ik lees hier op de blog ook wel (weer eens) een en ander over fietsers die zich niet aan de regels zouden houden: mijn standpunt daarover - dat niet veranderd is - heb ik hier al eens/meermaals gegeven: KORT Samengevat: niet veralgemenen: "DE fietser, DE voetganger, DE automobilist bestaan niet. Allen moeten zich aan de verkeersregels houden. Punt. 
Jammer genoeg is het voor sommige weggebruikers idd. moeilijk zich aan de regels te houden.
//


 


 

hopelijk schuiven er nu geen fietsers meer uit op de klinknagels als deze onder de sneeuw liggen, ik heb weet dat dit wel eens gebeurde

De échte zwakke weggebruiker hier aan het station is de fietser, niet de voetganger. Bij een botsing tussen fietser en voetganger is het risico op lichamelijk letsel bij een wielganger groter dan bij een voetganger.

De naam van persoon van de Dienst Mobiliteit werd terecht preventief verwijderd :-) , dergelijk antwoord is om het met de brutale (maar m.i. juiste) woorden van christophe "naïeve kul". Het wordt tijd dat fietsers als volwaardige deelnemers in het verkeer worden beschouwd, en dat voetgangers, ook en zeker als ze zich 'en masse' verplaatsen, leren van de elementaire verkeersregels te respecteren.

 

Toen ik vanmorgen met de wagen door de St-Katelijnestraat reed, merkte ik dat men daat ook een stukje straat heeft voorzien van zo'n klinknageltjes.

Het kunnen ook stenen geweest zijn, ik ben niet uitgestapt om het te gaan verifiëren, want uitstappen terwijl je rijdt, is niet echt gezond.

Aangezien ik meermaals door deze straat tuf, is dit mij nog nooit opgevallen.

Je zou hier dus kunnen spreken van een gecamoufleerd fietspad en ik denk niet echt dat zoiets de bedoeling is.

Een duidelijke afbakening is ook hier aangewezen, lijkt me.

De goeie ouwe fietspaden, apart van de rijbaan, zoals dat vroeger zowat overal het geval was, waren in ieder geval een stuk veiliger.

 

Volmondig akkoord met Jansenius & Jan Goovaerts...

En op gebied van mobiliteit, en fietsverkeer in het algemeen, maar dat is geen nieuws, kunnen we nog héél veel leren van onze Noorderburen...

Zeg Jan G. daarover kan ik je een ietsje meer zeggen. In de katelijne straat is geen plaats voor een volwaardig fietspad over de ganse lengte, daarom werd er geopteerd voor een fietssugestiepad. De afbakening bestaat uit kasseitjes die een paar tonen lichter zijn dan de rest, daar zijn geen wettelijke staartjes aan mi het is een gewone baan waar men de fietsers liefst links ziet rijden maar als ze nu rechts rijen kan geen kat daar iets op zeggen. Als men daar strepen zou schilderen mogen er geen wagens meer over rijden en is bijna iedereen iedereen in overtreding omdat ze niet anders zouden kunnen.

Klopt Lieven.

Als ze nu nog een officieel RITS bord plaatsen aan het rond punt zijn we er. Voor mijn part mogen ze de peperdure plannen van het station dan nog even wegbergen.T'zou een schoon geste zijn tenaanzien de krisis. Misschien een ideetje voor Van Butsel, die rechtse rakker weet nu toch al niet van welk hout pijlen te maken. Het initiatief zou hem misschien op de politieke agenda kunnen plaatsen.

Als men enkel lijnen trekt maar niet het bijhorende verkeersbord plaatst dat aangeeft dat het een fietspad is, mogen de auto's over het "fietspad" rijden en er zelfs op parkeren.