4de Biënnale voor Bewegend Beeld

met categorie:  

(foto: Jan Smets)

 Voor de vierde keer op rij is Mechelen het decor voor de Biënnale voor Bewegend Beeld - of: beter bekend onder de titel 'Contour'...   En vrijdag pikte ik al een deel van het uitgebreide programma mee...

Eerlijk gezegd doe ik het ook voor de vaak verrassende locaties waar de 'bewegende beelden' worden vertoond - want hoewel er tussen het getoonde échte pareltjes zitten, is het niet steeds 'my cup of tea', om het voorzichtig uit te drukken.  Maar goed, da's persoonlijke smaak.  En je weet: over kleuren en smaken valt niet te redetwisten.

De foto hierboven werd geschoten in de schitterende art-nouveau feestzaal van het Scheppersinstituut (en in datzelfde schoolgebouw werd er ook wat op het filmdoek geprojecteerd, in het merkwaardige 'museumpje voor opgezette dieren'...

(foto: Jan Smets)

Maar ook de TSM opende haar deuren om videokunst te tonen.  In de zogenaamde 'Eiken Zaal' in het directiegebouw in de AB-straat  kon ik me niet alleen concentreren op het filmdoek, maar kon ik me ook vergapen aan een schitterend art-déco-interieur (ooit ontworpen naar aanleiding van een tentoonstelling van het beroepsonderwijs in 1930...)

 

(foto: Jan Smets)

Of: 'Huis de Lombaard' in de Kanunnik De Deckerstraat (nu zetel van de Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij...)

Maar: wat te denken ook van volgende locaties: de voormalige kapel op het Sint-Romboutskerkhof, de zolder van het Figurentheater De Maan, de Garage, het Schepenhuis, het Pastoraal Centrum....

(foto: Jan Smets)

Als Mechelaar telde ik 5 euro neer voor een 'polsbandje'.  Een deel van het programma heb ik reeds afgewerkt, maar ik ga zéker nog eens de rest bekijken met mijn afgeknipte bandje...

Concreet:

Contour toont hedendaagse kunst van internationaal niveau, bewegend beeld in verschillende vormen, geschiedenis in thema en gebouwen en alle kijktijd van de wereld...  Volgens de organisatoren is het een even spannende als ontspannende manier om hedendaagse beeldende kunst van internationaal niveau te ontdekken.  Deze tweejaarlijkse expo presenteert kunstenaars die werken met film, video en installaties in bijzondere ruimtes in de historische binnenstad, die op wandelafstand van mekaar liggen.  Deze vierde editie draagt de stempel van curator Katerina Gregos en in deze tentoonstelling worden indringende vragen over de geschiedenis, en de beeldvorming en het belang hiervan,  zoals ze tot ons komt, onder de loupe genomen...

Ik verwijs graag naar de website van Contour:

www.contourmechelen.be

www.contour2009.be

 

 

Een fantastisch festival (weliswaar voor de liefhebber) dat (zelfs) kan rekenen op internationale bijval... http://www.we-make-money-not-art.com/archives/2009/08/contour-2009.php

Ik ben ook nog niet naar alles gaan kijken, daar is ook nog tijd voor (maar geweldig toch hoe je wekenlang kan gaan kijken en terugkijken naar de werken voor 1 prijs), maar was alvast zeer onder de indruk van Eija-Liisa Ahtila, de Finse kunstenares die het Franse koloniale verleden in Algerije in een film vol schuldgevoel giet en die simultaan toont op verschillende schermen. Verwarrend, verontrustend, maar ook overweldigend en pijnlijk mooi.

Uit de pers: Curator Katerina Gregos selecteerde twaalf kunstenaars uit achttien landen die het hebben over de manier waarop we geschiedenis vertellen. "Je weet alleen wie je bent en waar je naartoe gaat als je weet waar je vandaan komt", zegt Gregos. "Dat belang wordt vandaag zwaar onderschat. Door onze snelle levensstijl en alle moderne technologie lijken we geen tijd te hebben om stil te staan bij het verleden. We lijden aan collectief geheugenverlies. Dat is gevaarlijk, want zo ontstaat onwetendheid."

Contour's Biënale is een festival om trots op te zijn...

 

 

twaalf kunstenaars........uit achttien landen (veel bipatriden dus?)

18 kunstenaars uit 12 landen uiteraard.  ;-)

Da's natuurlijk wat Swoon wou schrijven.