Afscheid van een merk

met categorie:  

               

                    (foto: Jan Goovaerts in Financieel Dagblad)

Een 'Mechelse'  foto van onze medeblogger, Jan Goovaerts, haalde een paar dagen geleden het Nederlandse Financiële Dagblad.  En daar mag Jan terecht trots op zijn!

Laat ons hem dan ook al maar nomineren als 'Foto van de dag'.

(foto: Jan Goovaerts)

De nostaligische reclameprint kunnen we vinden op een ouwe muur in het Klein-Begijnhof.  En...het wist al meerdere fotografen te charmeren. 

Het gaat over publiciteit voor de Rotterdamse Verzekering Sociëteiten - of korter, en beter bekend als RVS.

Na 111 jaar dienst gedaan te hebben, verdwijnt het gekende koppeltje met paraplu, dus uit het straatbeeld.  Het logo wordt opgeborgen.

Hopelijk is deze schildering niet het zelfde lot beschoren...

inderdaad ! Mooi Jan(nen) !

Ik ben dan ook heel 'hoovejerg' dat ze mijn foto gebruikt hebben.

Het is een prachtige reclameschildering, die eigenlijk heel goed onderhouden, maar niet volledig gerestaureerd zou mogen worden.

De afgeblakerde verf roept net de nostalgie op.

Jan Goovaerts goes international. Daar kan jans nog een puntje aan zuigen.  ;-)

Ik denk dat zoiets eerder te maken heeft met toeval hoor, Filip.

Waarschijnlijk is men mijn foto gewoon eerder tegengekomen dan die van iemand anders.

Het zou ook kunnen dat men bij een zusterblad geïnformeerd heeft naar de afkomst van de foto, want een hele tijd terug is dezelfde foto ook al verschenen in een Nederlands financieel vakblad.

Ik vraag me ook af hoe zo'n foto gevonden word.

De enige tag die erbij stond was Mechelen.

Ik geloof dat er vroeger al over werd gesproken in een blog van JanS of op Een foto van hem op Flickr; een paar jaar geleden

en inderdaad op Flickr postte jan

Jans op 11/01/2006

en effe verder zoeken op flickr levert

http://www.flickr.com/photos/delahaye/1414347744/
http://www.flickr.com/photos/16283292@N00/317274308/
http://www.flickr.com/photos/jangoovaerts/361964322/
http://www.flickr.com/photos/16283292@N00/85149104/

en waarschijnlijk nog meer want wie het klein begijnhof bezoekt moet dit gezien hebben, inderdaad het bewaren waard, in de staat waarin het zich bevindt

 proficiat, Jan! gepubliceerd worden streelt het ego altijd een beetje :-))

inderdaad Jans en Christophe, de Jan G marg er fier op zijn, en dan nog in een financieel blad.

We waren ooit met een ploeg fotografen tijdens de eerste meetup drie (?) jaar geleden. En we kwamen hier langs ! Succes verzekerd !

geweldig Jan G

 

@Christophe: en ook fijn dat ze het je van te voren vragen he ...

Ik hoop dat ze het logo ergens voor houden. Het is een erg sterk beeld !

Supertof! Proficiat! J.G. ik zou reuzefier zijn.

 

Gefeliciteerd Jan G.

Heel mooi gedaan!

Super, Jan: proficiat!
Tof he, gepubliceerd worden ;-)

Waarom moeten publiciteitsboys steeds knoeien aan logo's en merkbeelden die al een lange tijd meegaan en hun herkenbaarheid en deugdelijkheid ten volle hebben bewezen? Die jonge turken willen volgens mij slechts één ding: hun baas bij hoogdringendheid bewijzen dat zij stukken beter zijn dan de vorige generatie copywriters en grafici en dat ze hun maandloon waard zijn. Je kan en mag natuurlijk schaven aan de vormgeving van een merkbeeld maar uiteindelijk moet de essentie overblijven. Zie in dit geval het over de jaren heen langzaam bijgeschaafde logo van het dametje met de boa en de pluimhoed van sigaretten BELGA. Al generaties lang blijft dit logo de mensen onbewust tot het kopen van dat merk aanzetten zonder er noemenswaardige veranderingen aan te hebben aangebracht Never change a winning team!.

Schitterende foto JanG !

Idd Jef, het is zoals in het verleden al meermaals gebeurd is met sommige goeddraaiende cafés.  Ze worden overgenomen en de nieuwe uitbater is van mening dat zijn zaak een nieuwe naam moet krijgen.  Dat is al dikwijls uitgedraaid op een flop maar het kan natuurlijk ook aan de uitbater liggen :-)

Iets wat zijn commerciële deugdelijkheid heeft bewezen (logo of naam) kan men beter behouden.