Nog eenmaal onder de Stationsplaats lopen.

Vanaf vanavond, tot en met 21 juni 2009 is er een tentoonstelling onder de stationsplaats in Mechelen, in de in onbruik geraakte voetgangerstunnels. Titel van de expositie is 'Mechelen : herkomst & toekomst' en de expo vormt het architectuurluik in het Cultuurfestival 'Stadsvisioenen'. De expositie toont recente realisaties en op stapel staande projecten in de stad Mechelen, aan de hand van foto's en maquettes.

'Mechelen : herkomst & toekomst' is gratis toegankelijk, nog tot en met 21 juni. Vandaag, vrijdag 24 april is er een nocturne vanaf 20.30 uur. Het is de allerlaatste kans om de voetgangerstunnels onder het Koning Albertplein aan het Mechelse centraal station te betreden. Na de expo worden deze immers volledig afgebroken voor de aanleg van een compleet nieuwe Mechelse stationsomgeving.

Meer info op : www.stadsvisioenen.be.

(Foto: Jan Goovaerts - Open monumentendag 14-09-2008)

 @ Peter,

                 top of the bill, nooit gebruikt en het word afgebroken.Maakt dat ook deel uit van dat waardevol erfgoed waarvan sprake in het item over het arrethuis?

Waarom afbreken of vol beton gooien ?  Ze zouden er de Fuifzaal "Koning-Albert-Kelder"  of "Perron -1" in kunnen onderbrengen !

:-)

Deze tentoonstelling ga ik één van deze dagen heel zeker bezoeken.

 

Enne, in de marge, over het stationsgebouw uit 1958: ik zou het jammer vinden mocht dit verdwijnen, want het is toch wel een bijzonder voorbeeld van de zogenaamde 'Expo-architectuur'.  Integratie in de nieuwe site zou ik beter zien zitten.  Niet alles uit de fifties is even waardevol, maar dit gebouw van glas en aluminium, met zwevende luifel enz, enz.. : het is het bewaren waard!  (we gaan toch niet dezelfde fout maken als met het afbreken van wat enkele decennia voordien gebeurde met art-déco, of art-nouveau...).  Enfin, zo denk ik er tenminste over...

méér over de fifites-architectuur in  ouwe posten van mij:

http://www.mechelenblogt.be/2008/08/wandelend-door-tijdperk

 

http://www.mechelenblogt.be/2008/07/door-fifties-fietsend

 

@G.L.: Ik had het over het stationsgebouw, maar van mijn part mogen ze tunnel ook hergebruiken. Laatste keer met erfgoeddag was dat wel een bijzondere ervaring. Daarbinnen staat trouwens het minst bekende kunstwerk van Mechelen.

@G.L. Nooit gebruikt? Ja watte! Die tunnels zijn jaaaren functioneel geweest en gebruikt voor wat ze dienden: veilig van de ene kant het Koning Albertplein naar de andere zijde geraken.

 

 Jokke, door wie ? Door de ratten want de mensen dierven er niet meer door.

 Peter, nu begrijp ik u toch niet goed.Deze catacomben uit 1958 zou u als erfgoed kunnen beschouwen.En laten we Jokke ook een stukske gelijk hebben wat het gebruik betreft.Maar leg me dan eens uw afkeer voor het arresthuis uit.

Ik zal het nog eens herhalen.Gebouwd in 1831.Heeft in zijn meer dan honderdzeventig jarig bestaan meerdere historisch belangrijke functies vervuld.Bevindt zich in een toestand die recupereerbaar en betaalbaar is.Is er dan een achterliggende reden waarom het weg moet.Laat de waarheid nu opstaan. 

Ik heb geen afkeer voor het arresthuis, bewaar dat als het betaalbaar is. Maar ik heb wel een probleem dat mensen ineens erfgoed belangrijk vinden omdat ze een ander doel willen maskeren. Bvb. het zicht op de kathedraal, ... etc etc

Als ik moest kiezen tussen het station redden of het arresthuis, dan kies ik het station.

G.L. die "ratten" reden zelfs per fiets er onder door (streng "ferboten"!!! = altijd uitkijken naar de flikken); al was dat in bepaalde richtingen omwille van de trappen onmogelijk!

 Dat begrijp ik Peter maar voor u is het vrij eenvoudig omdat geen van beide gebouwen u last berokkend en ten tweede omdat u zijnde van een jongere generatie meer bindingen hebt met het station dan met het arresthuis.Laten we het zo stellen : het arresthuis, het zegt u niet veel en dat is duidelijk.Waar we het echter nog niet over gehad hebben is de druk die van elders wordt uitgeoefend op deze dossiers.We zullen het hier maar bij houden want we zitten op een verkeerde golflengte.

 Jokke, hebben ze daar ooit eens geen boksmeting willen houden ? 

Ik heb als jonge gast meermaals gebruik gemaakt van deze tunnels en een blik in de spiegel leert me dat ik geen rat ben.
Ook de andere voetgangers maakten gebruik van deze tunnels en zagen er niet uit als ratten.
Waarom zouden de mensen bang moeten geweest zijn, Louis ?
Was er misschien instortingsgevaar zonder dat we ervan afwisten ?
Als ik me goed herinner, had je twee ingangen vlak voor het station, één met trap en één met een vlakke bergaf, met tussenin de telefoonhokjes.
Dan had je er eentje aan het busseneilandje, geintegreerd in het wachthok met pissijn.
Je had er eentje dat aan Hotel Europa uitkwam en eentje aan de Zodiac en de Conciensestraat.
Momenteel is alleen nog de gang van het station tot aan het voormalige Hotel Europa bewaard gebleven, met in het midden de toegang naar het ondbekendste kunstwerk van Mechelen, onder het Monument van de eerste treinrit van Antwerpen naar Brussel. (of was het net andersom ?)
Het is knap om na al die jaren nog eens door de tunnel te wandelen en ik denk vanavond alvast de sfeer eens gaan op te snuiven.
Spijtig dat dit mooie plekje moet verdwijnen voor de vernieuwing van de stations-site, maar je kan nu eenmaal geen omelet bakken zonder eieren te breken. .
 

 

Iets wat bij bijven hangen is over die tunnels: de idee was goed en veiliger dan de oversteekplaatsen nu, maar door slecht onderhoud, vandalisme en urineren werden ze als onguur ervaren en gemeden. Uiteindelijk heeft men er dan poorten gehangen om de tunnels 'snachts af te sluiten maar toen was het al te laat

ik ben nooit in de tunnels geweest, maar hetzelfde met de tunnel van aan de Hanswijckstaart (allez, eigenlijk vlak voor frituur Veemarkt) richting Leuvensesteenweg. Vol graffiti, stinkt er naar pis en als je pech heb ben je je portefeuille kwijt als je bovenkomt. Als ik er al doorga is het op deze manier: met een deftige fiets, volle vaart naar beneden, wel eventjes eventuele voetgangers waarschuwen en een sprintje trekken tot de andere kant :D

Ik heb net de tentoonstelling in de tunnel bezocht en was aangenaam verrast. Toch iets opgestoken over stedenbouw. Persoonlijk ben ik enthousiast over de heraanleg van de stationsbuurt. Het zal de hele omgeving opnieuw leefbaar maken. Dat hierbij het oude station sneuvelt, lijkt me niet zo erg. Het gebouw is weinig functioneel, en lijkt me moeilijk aan te passen aan hedendaagse noden. Qua fifties' architectuur niet slecht, maar zeker ook niet bijzonder.

Ik ben daarstraks ook even langsgeweest en mijn aandacht ging niet zozeer uit naar de tentoonstelling zelf, maar naar de tunnels, die nu allemaal open waren.
De vorige keer was dat maar één gang.
 
Aangezien de tentoonstelling nog duurt tot 21 juni, zal ik er nog wel eens binnenwippen om me te focussen op de expositie ipv op de tunnels :-)
 
 
 
 
Foto's : Jan Goovaerts - 24/04/2009

 

 Jan Goovaerts, nu hebt ge daarboven toch wel een klein doodzonde gedaan.De eerste trein in Belgie die heeft toch wel gereden van Mechelen naar Brussel.Ze noemden hem den Olifant.En dat is nog logisch ook want in Brussel konden ze geen treinen maken maar in Tersenaal wel.Het zal in 1835 geweest zijn zeker.Toen stond het arresthuis er al - tussen haakskes.Maar allee in de gazet van vandaag staat dat ge voor veel erger dingen kunt worden vrij gesproken.

Ik ben daar vroeger als tiener ook verschillende keren door de tunnels gewandeld. De netheid was niet altijd even goed maar soit.

De tunnel aan de Hanswijkstraat is na al die jaren nog altijd hetzelfde. Urinegeur en afval dat er ligt. Ik was een paar weken geleden nog is door de tunnel naar de Hanswijkstraat gewandeld.

Het is spijtig dat ondanks de verwoede pogingen om het daar toch proper te houden er mensen zijn die er van alles achterlaten, van afval tot ....

@ Filip :

Over die ondergrondse passerelle aan de Hanswijkstraat, daar zou (vetzakske) Geubels (M!LF) nog een heel avondvoorstelling van kunnen maken.

:-D

@G.L.

Mijn waarde,

Op uw website vermeld u iets over een doodzonde, terwijl U zelf een kleine pekelzonde bedrijft!

 Den Olifant was de derde trein die op 5 mei 1835 van Brussel naar Mechelen de officiële stoet vormde!

En die locomotief is gemaakt in de werkplaatsen van Georges Stephenson, niet in het Arsenaal!

En wat uw logica betreft van het verband tussen de naam Olifant en Brussel, daar snap ik geen moer van!

 Jokke, het is voor mij ook lang geleden en daarom ben ik even bij WIKI langs geweest.

" Op 5 mei 1835 reed de eerste trein " DE OLIFANT " op het Europese vasteland tussen Mechelen en Brussel.

Wel ja Gym, die uitleg brengt me op een idee, Men maakt een waarheidsgetrouwe makette van het huidige station ter bewaring voor het nageslacht en eventueel een ganse fotoreportage met plannen en al, en die bewaart men tot iemand het spijtig vind dat het plaats moest ruimen voor een nieuwere, grotere, kortom aan de huidige en toekomstige noden aangepaste stationsruimte.
En als er dan voldoende mensen vóór zijn kan men dat gebouw dan reconstrueren naar het oorspronkelijk model. Dan hebben ze direct niks meer te herstellen en is het station terug, misschien wel in bokrijk, met al zijn facetten en nadelen erbij.

Probleem opgelost en we behouden de plannen voor een eigentijdse stationsruimte.

De tunnelkes inrichten als fuifzalen, geen slecht idee maar ik vrees dat er onvoldoende evacuatieruimte en verluchting is.

Wat het tunnelke aan de Hanswijkstraat betreft vind ik ook dat het absoluut te mijden is in zijn huidige toestand, dat waren de stationstunnelkes vroeger ook, afschuwelijke pisgeur en vies en vettig, de fotos hierbij vertellen genoeg, ik kan ze na al die jaren weer rieken van ze te zien alleen al. Ik vermoed dat dat komt omdat die tunneleks te nauw zijn, minder mensen frekwenteren die dan en dat nodigt uit om er snel van je ongemak af te raken.

Een bredere tunnel heeft dubbel effect, er komen meer mensen door dus de kans om ongezien te P.. is klein, en anderzijds als je dan toch in die ruimte wil P.. dan is het alsof je er mee op de markt staat

@ Lieven :

Ik herinner me die tunnels levendig want opdat we vroeger thuis geen auto hadden was elke verplaatsing met openbaar vervoer : bus en trein.  Met gevolg : geregeld het Koning Albertplein over (of was het onder) richting Station of Lijn 6 (Battel - Abeelstraat).  Op het einde zag je een pak minder omdat, naast de vuiligheid, de lichten in die tunnels ondergespoten zaten door de vele grafitti.

Voor die ondergrondse passerelle aan de Hanswijkstraat zie ik niet direct een oplossing.  Ofwel dichtgooien of misschien voorzien van een glazen plafond, alhoewel ik niet weet of glas een overrijdende camion kan houden zonder breken.  En of je daarmee tasjesrovers of grafittispuiters kunt tegenhouden betwijfel ik ook.  We kunnen daar natuurlijk ook een bovengronds bruggetje aanleggen à la passerelle aan de Vaart of Leuvensesteenweg, maar of dit een gelukkige keuze is...

Foto Gimycko

Waarde G.L.: kijk eens hier: http://bop.vgc.be/tijdschriften/kits/011115/trein.html

wat een meer reële weergave is dan wat er op wikidingens staat!

In mijn reply, waar ik de eerste trein even kort vernoemde, was dat onderdeel geen hoofdzaak en daarom was ik het niet gaan opzoeken.
Vandaar de vermelding "of was het net anderson ?".De restanten van een herseninfarctje, een tiental jaar geleden, hebben aan mijn detail-memorie geen goed gedaan, dus moet ik af en toe de dingen eens gaan verrifiëren.Maar soit, er zitten hier mensen genoeg om de foutjes recht te zetten.
 
 
In ieder geval, het ging over de tunnels onder het station en ik heb daar niks misroken, gisteren.
Voor zover ik weet, vroeger ook niet, maar ik heb de tunnels zelf maar gebruikt tot 1979 en daarna had ik een wagen en moest ik niet langer te voet oversteken aan de statie :-)
 
@Lieven : Zo smal zijn die tunnels niet, hoor.
Die aan de Hanswijkstraat is een stuk smaller, maar die aan het station zijn vrij breed.
In de periode dat ik de tunnels doorwandelde, heb ik daar nooit echt onregelmatigheden gezien, nog geroken.
Er was trouwens een openbaar toilet tussen de trappen en het wachthokje op het autobusseneiland in het midden van het toenmalige stationsplein.
Daar dierf het al wel ne keer fel stinken, wegens slecht onderhoud.
Ik weet niet of dit onderhoud voor 't Stad was of voor de Spoorwegen.
 
Wie heeft er nog foto's van het stationsplein voor de rotonde er aangelegd is ??
Publiceren he mannen !!
 
@Gimycko : De laatste foto die je plaatste, is niet van het tunneleke.
Da's de ingang van een ondergrondse parking :-)
 
 

 Jokke, en gij hebt ook gelijk.Maar daarmee zijn we bij de point.Met de intrede van het internet hebben ook de feitenchirurgen zich gemeld.Wat wil ik daarmee zeggen.Iedereen die lust heeft sleutelt aan de geschiedenis en gooit het dan maar links en rechts in die hele grote informatievijver met alle gevolgen vandien.En dat gebeurt zowel met feiten als met teksten en zelfs met beelden.Voorbeelden daarvan duiken helaas ook hier op.Het verleden en de geschiedenis worden herschreven op verzoek van de klant.

Jokke en wie moet nu onze knoop doorhakken ?

@ JanG :

Ik weet het.  Ik heb (nog) geen fotoke van den tunnel, maar deze foto laat oa de passerelle over de Leuvense steenweg zien.

Wat ik me al die jaren al afgevraagd heb, is wat er zich achter die deuren bevond.

Iemand ?

de tunnels vond ik eind jaren '80 begin '90 nog tedoen 

spijtig dat deze moeten verdwijnen , er zijn vele van ons dagelijks doorgegaan .

het wacht hokje aan de eerste bus stopplaats en de toiletten daar  vond ik erger

dit was voor vele hun persoonlijjke vuilbak, om van de geur nog maar te zwijgen

Voetgangerstunnels dateren uit een tijd dat koning auto absolute voorrang kreeg en de voetganger dan maar onder de grond moest oversteken in plaats van in de open lucht. Aan de Raghenoplaats werd het grote rondpunt opgeofferd en op het Stationsplein heeft men er eentje gecreëerd dat op niks trol op gebied van veiligheid: noch voor de automoblist als voor de fietser, buschauffeur en voetganger. Hoe vlugger die twee ' ellendigheden ' aangepakt worden hoe beter. En kijk, daar waar men 50 jaar terug de voetganger begroef, begraaft men nu het autoverkeer, is dat goed of is dat goed?

Zijn die tunnels eigenlijk gelijk gebouwd met het station, of zijn ze later aangelegd ?.

 

@Jan Goovaerts: achter de grijze dubbele deur is een kleine technische ruimte van 2*4m met een elektriciteitsbord, een watermeter en een kleine pompput vanwaar het binnengelopen regenwater wordt weggepompt naar de riool. Verder geen geheimen achter deze deuren.

 

 

@JanG: dat is een goei vraag. Uit het vuistje zou ik zeggen dat de voetgangerstunnels jonger zijn maar ik kan me niet herinneren wanneer ze de hele boel zouden opengebroken hebben. Over naar familie! ;-)

Awel Luc, dat idee heb ik ook, maar ik ben helemaal niet zeker van mijn stuk, vandaar de vraag.

Ik had het toch liever iets mysterieuze gehad, een geheime kamer of geheime gang ipv een banale technische ruimte :-)

Those were the days...

:-)

@ G.L. : Voor alle duidelijkheid: de eerste trein op het Europees vasteland reed van Brussel naar Mechelen en niet omgekeerd.

Op 5 mei 1835 om 12u23 geeft te Brussel een kanonschot het signaal en de eerste locomotief, De Pijl, vertrekt met zeven wagons, bevlagd met de nationale driekleur en volgeladen met ingenieurs, magistraten, hoge ambtenaren en hoge officieren.  Daarna volgt de Stephenson met nog eens zeven wagons voor de ministers, leden van het parlement en diplomaten.  Tenslotte komt de Olifant, een mastodont met zestien wagons, waarvan er negen versierd zijn met de wapens van de negen provincies.  Daarin zitten de andere gasten, waaronder - bescheiden en onopvallend - George Stephenson, uit wiens atelier de drie machines komen. De reis voorloopt voorbeeldig, de reizigers zijn enthousiast en tijdens de eerste rit wordt niet te snel gereden.  De afstand van 22 km tussen  Brussel en Mechelen werd in 45 minuten afgelegd!

Bij de terugtocht vertrok men in dezelfde volgorde maar deze keer werden alle dertig wagons getrokken door "De Olifant".  Er waren problemen met de andere locomotieven en "De Pijl" was zelfs in de vaart gereden en werd pas 5 dagen later terug op de sporen gezet.  Tot in de buurt van Vilvoorde liep alles gesmeerd, maar de locomotief had te veel water verbruikt en moest worden losgekoppeld om te gaan tanken in Mechelen.  De negenhonderd passagiers moesten noodgedwongen in de velden gaan zitten wachten.  Natuurlijk zorgde de opgelopen vertraging te Brussel voor geruchten over ontplofte locomotieven en ontspoorde wagons.  Maar om 17u45 was iedereen gerustgesteld.  De trein was aan de Allée Verte aangekomen.

Om het publiek en de reizigers gerust te stellen had "Le Moniteur Belge" in alle ernst verwittigd dat de snelheid van het nieuwe voertuig de ademhaling in het geheel niet zou hinderen, zelfs niet in de wagens 'met banken' - de derde klas voertuigen - waar de passagiers in open lucht moesten zitten.

Bron: Mechelen Waar is de tijd

Bij deze uitstekende uitleg van onze Roger hoort een prentje...

En in oa 1913 hadden we prijs...

Het stond zelfs in de blaadjes...

@Jan G.: In het boek ' Mechelen op wielen deel 2 ' vind ik op pag. 16 een foto met als ondertiteling ' Werken aan het Koning Albertplein: uitgraving voor de voetgangerstunnel herfst 1965 '.

@ Luc,  Tiens, ik wist niet dat er ook een 2e deel van "Mechelen op wielen" bestond.  Ik heb alleen (vermoedelijk dan) deel 1.

En hier nog eentje voor allen die zot zijn van oude stations en stationspleinen...

Het Mechelse Station in 1888 oftwel 121 jaar geleden

Roger, hier zie je de omslagfoto:

Speciaal voor Jan G. : het stationsplein zoals het ooit was (foto voor 1953)

Merci Luc,  dat schaf ik me aan (als het nog te krijgen is)  Fraaie foto van de Winketbrug trouwens.

Ik ga in ieder geval ook op zoek naar deel 2.

'k Wist evenmin dat het bestond.

Bedankt voor de mooie foto, Roger.

 

Jan G.  Ik had ooit je e-mail adres, maar toen ik eind vorig jaar een nieuwe PC kocht, vergat ik om de e-mail adressen te kopiëren.  Als je het jouwe doorstuurt, dan bezorg ik je die foto in een "convenabelere" versie.

erkaa@telenet.be