invoering blauwe zone in Mechelen

met categorie:  

Het is al een tijdje aan de gang maar ja, ik wil de mening van de rest van de Mechelaars hier eens over weten. Ik start deze discussie op basis van een brief van de afdeling communicatiebeleid van de stad Mechelen waarin men de blauwe zone nog maar eens uitbreidt.

De stad is momenteel bezig met het invoeren van blauwe zone in heel de stad, dus ook de wijken buiten de ring van Mechelen. Het gevolg is dat mensen met 3 auto's enkele straten verderop moeten parkeren en misschien binnenkort hun wagen op één van de randparkings moeten zetten aangezien men slechts 2 bewonerskaarten kan aanvragen zonder hiervoor te moeten betalen.

Ook de mensen die geen wagen hebben en af en toe gebruik maken van een wagen van een familielid (of eentje huren) om bv grote aankopen te doen moeten het stellen met een parkeertijd van maximum 2 uur.

Er zijn ook mensen, zoals taxi's of aannemers die regelmatig wisselen van wagen die met dit systeem in de problemen komen aangezien men deze wagens soms mee naar huis mogen nemen om sneller op het werk of werf te komen. Deze mensen maken telkens lange dagen dus ik kan ze geen ongelijk geven om deze mee naar huis te nemen.

Mijn inziens is de invoering van de blauwe zone slechts voor 1 partij goed in Mechelen en dit is Vinci Park. Je kan niet ontkennen dat de stad denkt aan de werkgelegenheid want in heel de stad ziet men de parkeerwachters gretig parkeerbonnen uitschrijven.
Dit begint meer en meer op Leuven te gelijken. Daar ging vroeger (nu weet ik niet maar vermoed dat het daar nog altijd even erg is) de ronde dat de parkeerwachters niet mochten binnenkomen onder een bepaald aantal bonnen. Geen flauw idee of dit hier in Mechelen ook zo is maar het zou me absoluut niet verbazen.

Interessant topic.
Wanneer heb je die brief precies gekregen en weet je ook welke wijken men precies 'blauw' wil inkleuren? Dat wij die brief (nog) niet ontvangen hebben wijst er hopelijk op dat onze wijk de dans ontspringt, hoe dan ook, wij hebben toch een garage. Maar dat neemt niet weg dat wie geen garage heeft toch wel gescheten is. Per slot van rekening wordt een wagen al serieus belast me dunkt. 

Je hebt tegenwoordig van die handige parkeerschijven die mee opschuiven met de tijd.
Ze zijn te koop via internet, maar zo illegaal als de pest.
In mijn buurt ben ik niet meteen voorstander van een blauwe zone, maar ik hoop nog altijd dat men parkeervakken zou komen aanbrengen.
Er is hier net genoeg parkeerplaats voor iedere bewoner, maar er zijn enkele egoisten bij die zich op een meter of drie voorbij een garage plaatsen en op een metertje of drie van de wagen voor hen.
Op die manier kan er net geen wagen voor of achter hen, wat tot gevolg heeft dat er enkele bewoners hun wagen een straat verder mogen gaan parkeren.
Ook in tegenovergestelde richting parkeren schijnt in te zijn.

Ik denk dat men daar al goed mee bezig is.  Toen ik eergisteren mijn auto op de Brusselse stwg parkeerde (tussen Posthoornstraat en Plaisancebrug) , zag ik dat er thans borden staan dat je er nog maar 2 uur mag parkeren.  Blauwe zone buiten de ring lijkt verdacht veel op geldgewin.

Het gevolg is dat mensen met 3 auto's enkele straten verderop moeten parkeren en misschien binnenkort hun wagen op één van de randparkings moeten zetten aangezien men slechts 2 bewonerskaarten kan aanvragen zonder hiervoor te moeten betalen.

Ik pik er deze zin even uit omdat ik die wel grappig geformuleerd vind. Men kan "slechts" 2 gratis bewonerskaarten krijgen.... Tja, dan moeten de "sukkelaars" die absoluut 3 wagens moeten hebben de derde kaart maar betalen zeker ? Lijkt mij de normaalste zaak van de wereld.

Voor de rest kan ik niks zinnigs zeggen als niet eerst geweten is wat de parkeertoestand op dit moment is in de wijken net buiten de ring. Het zou kunnen dat de stad vastgeketend zit aan commerciële afspraken met Vinci ivm omzet in parkeerbonnen. Het zou ook kunnen dat parkeren effectief problematisch aan het worden is voor bewoners in die wijken, en dat ze daarom blauwe zone invoeren. Ik weet het niet want ik ben niet geïnformeerd. Anderen wel misschien ?

 

Ik woon in de buurt van het vrijbroekpark en op zonnige weekends kan ik er best voor zorgen dat ik niet met de wagen wegrij, want dan loop ik het risico dat ik enkele straten verderop moet gaan parkeren omdat er een parkbezoeker zijn wagen geplaceerd heeft.

Doe mij maar een blauwe zone. Ik kom toe met één bewonerskaart :-)

Id Jansenius,  het lijkt me ook wat belachelijk dat men zou treuren om die sukkelaars die geen bewonerskaart voor hun derde auto kunnen krijgen.  Ik weet één ding, ik heb plaats om verschillende auto's te parkeren, maar nu mijn echtgenote onlangs ook gepensioneerd is, vliegt er binnenkort ene buiten, alhoewel er slechts 53.000 echt gereden km op de teller staan.  Wij hebben onze portie melk meer dan genoeg aan de staat geleverd. 

Wanneer gaat dat hier eens allemaal stoppen. Ik denk er op dit moment sterk aan om buiten Mechelen te gaan wonen. Ik woon nu midden in het stad en parkeren is gewoon een hel. Ook voor mensen die op bezoek komen. Sommige mensen die komen al niet meer naar Mechelen omdat ze hier toch geen parking vinden en als ze dan toch iets vinden, dan moeten ze er nog voor betalen of een schijf leggen. Leuk als je volk over de vloer hebt... Sorry, maar ik kan even niet verder eten aan mijn soep want ik moet nog een half uur stappen tot aan mijn auto om mijn schijf te verleggen.

Ik stuur mijn vrienden en familie naar het Rode Kruisplein. En weet je wat ? Zo ontdekken ze het Begijnhof ... :-)

 Peter,

            die uitleg is een beetje te goedkoop.

Wat met mensen die een beetje bagage bij hebben ?

Wat met mensen die kleine kinderen bij hebben ?

Wat met mensen die niet goed te been zijn ? Of helemaal niet te been.

Ge moet een beetje aan iedereen denken hé.

En dat van die portie melk van Roger zal wel kloppen denk ik.

bagage en kinderen kan je afzetten en dan parking zoeken

@G.L. Ik kan alleen maar zeggen hoe ikzelf daar mee om ga. En dat komt dicht in de buurt met wat Marc VC daarnet zei.

Wat betreft mensen die niet te been zijn, wel een goede vriendin zit in een elektronische rolwagen en die komt vaak op bezoek. Dan rijdt ze voor de deur uit de auto en gaat de autombilist een parking zoeken en er zijn er heel wat voor gehandicapten.

Wat betreft boodschappen, die laad ik af voor de deur en dan ga ik een parking zoeken, eventueel op het Rode Kruisplein.

Als we gasten hebben met kinderen worden er meestal uitgeladen voor de deur en dan ... jawel het begint eentonig te worden, meer het is perfect werkbaar.

Een auto voor eigen deur ? Hmmm niet evident in de stad.

En ja we hebben een garage maar daar staan alleen fietsen in :-)

 Peter en Marc,

                           wat ik wil zeggen is dat er zoveel varianten zijn dat het moeilijk is om in algemeenheden te stappen.De ene mens zal dat probleem al beter kunnen aanpakken dan de andere.De vraag was echter waarom  iemand beter moet worden door de problemen van anderen.

Ik woon op de Astridlaan en hier is het betalend parkeren een jaartje geleden van start gegaan...

 

In het begin was ik tegenstander, maar achteraf bekeken hoef ik nu niet meer te zoeken achter een parkeerplaats en kan ik me in het merendeel van de gevallen gewoon voor de deur parkeren.

 

Wat niet wil zeggen dat ik ook maar enige symphatie koester voor het bedrijf Vinci en hun samenwerking met de stad, ik verdenk beide partijen ervan dat ze alles er aan doen om het parkeren in de stad zo moeilijk mogelijk te maken om op die manier zo veel mogelijk winst te maken.  Ik hoop dat de stad zich in de toekomst wat minder laat meeslepen het Franse bedrijf.

Parkeren is een heet topic. En iedereen verdedigt gewoon zijn standpunt ivm zijn private situatie. Wie een garage heeft ligt er niet van wakker, wie elke avond moet zoeken, om zijn auto kwijt te geraken, wordt aggressief.

Sinds we 2 bewonerskaarten gratis mogen hebben, zelf indien men een garage heeft, is het in de goede richting geëvolueerd. Er waren tijden in de klassieke blauwe zone in de binnenstad waar elke bewonerskaart betalende was (de 2de 130 € als ik me goed herinner)  en waar men bovendien niet over een garage mocht beschikken...

We mogen geen privé-bezittingen op de openbare weg stellen, misschien moeten we eraan wennen, dat een auto daar ook bijhoort. Wij persoonlijk huren een 2de bijkomende autostaanplaats, dat kost elke maand ook geld, gewoon om de wagen in de buurt te hebben en 's avonds niet te moeten zoeken naar een plek, daar krijg je misschien wel 5 - 6 bewonerskaarten voor !

Middeleeuwse steden zijn niet gebouwd om overal auto's voor de deur te zetten. De straten zijn te smal. Wij hebben tijdens onze verhuisphase gesmeekt om een uitzondering te krijgen om voor onze eigen garage te mogen staan - maar neen, het mocht niet.... Dus onze gevoelens zijn ook soms voor soms tegen de maatregelen.

Bezoekers ontvangen is een groot probleem, en zoals G.L. zegt, soms hebben ze heel wat in de wagen waarmee ze dan te voet een km of zo moeten sleuren.

Eén probleem is dat dit parkeerbeleid alles behalve te verenigen is met de zogenoemde autoluwheid in de Mechelse binnenstad, waar de burgemeester altijd mee afkomt. Neem al die wagens weg, die gewoon moeten draaien en keren om elke avond een plaats te vinden, zelf is die betalend, of al die extra straten waar men doormoet om gewoon zijn eigen woning te bereiken. Dat zijn voor ons tegen de 400 km per jaar met 2 wagens - in straten waar we niet moeten zijn !! Dat komt overeen met tal van parkeerkaarten, boeten en of betalende bewonderskaarten. En dat betekent overlast voor alle straten waar we gedwongen worden door te rijden.

Konklusie: auto's kosten geld, en parkeren hoort erbij - misschien ter kompensatie van al die overlast die we anderen (moeten) bezorgen .... 

twee zaken vallen in de topic mij ook al op. Het beschikken over drie auto's is een keuze die je zelf maakt, in een stad als Mechelen weet je dat dit tot problemen kan leiden. Niet zo heel lang geleden kon je maar een bewonerskaart krijgen, en toen was de reactie dat dit te weinig was voor mensen met 2 auto's. Nu kan je er 2 krijgen, en dan is het nog niet genoeg. 

Voor mensen die slechts af en toe een auto gebruiken zijn de huidige projecten van het autodelen de moeite waard. Samen met anderen een auto gebruiken en zelf een systeem op pten zetten (autodelen), of deelnemen aan een groep binnen Cambio (waarvoor er parkeerplaatsen voorzien zijn).

En dat je enkele straten verder moet parkeren is vooral iets dat je gewoon moet worden. Je kan hiermee rekening houden en je dagplanning hier wat aan aanpassen. Ik zie dus momenteel echt het probleem niet. 

 

Net zoals 'erre' ben ik ook bewoner van de Koningin Astridlaan en best tevreden met de huidige situatie van betalend parkeren voor niet-bewoners.  Over de invoering van blauwe zones kan ik niet veel zeggen en wacht ik liever af tot duidelijk is wat men nu precies van plan is.  Maar zolang er voldoende randparkings zijn, waar men lang kan parkeren tegen een minimale prijs (cfr. Zandpoortvest / Rode Kruisplein), zie ik niet écht een probleem.

En tegen 'Ils' wil ik zeggen dat ik de binnenstad nu véél aangenamer vind dan vroeger, toen àlle straten en pleinen vol stonden gestouwd met auto's. 

Apropos, ik was het voorbije weekend in Gent en logeerde pal in het stadscentrum.  Met de wagen is het daar nog veel complexer dan in Mechelen, zowel om te rijden als om te parkeren, maar o zo aangenaam om 's avonds in het autoluwe centrum te wandelen!

 En in diverse gemeenten in Brussel is het Russische roulette.Als ge geluk hebt vindt ge een plaatske en als ge pech hebt rijdt ge gewoon een paar keer het blokske rond.Zij hebben wel een voordeel, buiten de hoofdstraten is het alles gratis.

Mijn vrouw en ik rijden niet met de wagen (bewuste keuze) en zijn daarom in Mechelen (op wandelafstand van een station) in de caputsteenwijk komen wonen om zo te kunnen gaan werken in een plaats op een half uurtje van Mechelen (Leuven, Brussel, Antwerpen, Lier, Mechelen zelf...)

Wij houden van een verkeersluwe (liever nog -vrije) binnenstad, maar hebben vanzelfsprekend respect en begrip voor iedereen die minder mobiel is.

Anderzijds, wij winkelen en doen inkopen voor een hele week met de fiets en bewijzen daarbij geen auto nodig te hebben voor de boodschappen. Dat is een bewuste keuze van ons en die willen we geenszins opdringen aan anderen. Enkel iets om over na te denken...

Ik kan mij echter wel vinden in het feit dat een auto een eigen keuze en een privé-bezitting is. Privé-bezittingen kan je niet zomaar overal kwijt...

Daaraan gekoppeld, Mechelen is echt niet groot en heeft van oudsher smalle straten (is dat niet één van de redenen waarom we deze stad zo mooi en gezellig vinden?) en dat moet ook zo blijven...ze vol met blik stapelen maakt de stad er niet mooier op.

Gezond verstand en wederzijds begrip kunnen een mens veel verder brengen dan eender welk vervoermiddel...
Is, als je gezond bent, enkele honderden meters lopen echt zo'n onoverkomelijk probleem?
Zijn die 2 og 3 auto's écht noodzakelijk?
Kunnen we ons bezoek (als ze mobiel zijn) niet overtuigen met de trein te komen (ga ze afhalen op het station en maak er een gezellige stadswandeling van...)
Ieder doet wat hij wil en kan, maar eens nadenken over alternatieven doet geen zeer.

 

ja Koen, dat is waar, maar als je op een vrijdag avond laat thuis komt en je kan niet in de buurt parkeren dan is het niet leuk om alleen door de stad te moeten lopen om van je parkingplaats naar huis te stappen. Ben altijd blij dat ik zonder problemen thuis kom. Ben al een keer lastig gevallen... 
Net als Ils woon ik in de stad. En heel leuk, maar op al de straten in de buurt waar ik woon, daar mag je overdag niet parkeren met een bewonerskaart, wat is het nut dan nog van die kaart. Als ik zelf geen parking vind in de straat, dan moet ik tijdens de week op een parking buiten de ring parkeren. En het is al meer dan 1 keer gebeurd dat ik dan aan de auto kom, dat mijn raam ingegooid is of dat er een kras op de auto staat;
Het zou voor ons gemakkelijk zijn als we ook overdag zouden mogen parkeren waar we mogen staan met een bewonerskaart.

We hebben een auto en we willen zo kort mogelijk bij ons huis, of bij onze plaats van bestemming parkeren.
Dat is toch logisch, je koopt een auto omdat het gemakkelijk is en niet om alsnog een eind te voet te moeten gaan.
 
Natuurlijk is dat in de stad quasi onmogelijk om aan de wensen van de parkeerder te voldoen, da's ook logisch.
 
Een deel van de inkomsten van de stad komt uit het innen van parkeergelden, dus gratis parkeren is geen optie, of de stadsbelasting moet omhoog, wat niet eerlijk zou zijn ten opzichte van wie geen auto heeft.
 
Mensen die goed te been zijn kunnen hun wagen een eindje verderop parkeren en een wandelingetje maken en de stad voorziet in voldoende parkeergarages en randparkings.
Sinds enige tijd is 's avonds parkeren in de parkeergarages ook een pak goedkoper geworden en kan je de ganse avond en nacht je auto stallen voor 3 euro, wat een redelijke prijs is.
 
Mindervaliden hebben niet de keuze om verderop te gaan parkeren en voor hen is het parkeren gratis (met blauwe parkeerkaart) en op de voorziene plaatsen.
Ook dat lijkt me een redelijke regeling, omdat deze mensen niet in de mogelijkheid zijn om verderop kosteloos te gaan parkeren.
 
Tot zover de goed nieuwsshow, want elke medaille heeft een keerzijde.
De keerzijde is de parkeergarage onder de Lamot-site die niet door Vinci Park beheerd wordt en waar een degoutant hoog tarief gehanteerd wordt, ook 's avonds en 's nachts.
In die buurt zijn ook geen mindervalidenparkings voorzien, zodat je bijna verplicht wordt om je te laten stropen door Q-parks, of kan kiezen voor een boete, door noodgedwongen verkeerd te parkeren..
De kortstbijzijnde blauwe vakken situeren zich daar aan de IJzerleen thv de Borzestraat, aan de OLV-kerk en in de Moensstraat, zodat het voor iemand die slecht te been is een onbereikbaar stadsgedeelte is, tenzij je over een privé-chauffeur beschikt.
 
Ook lappen heel wat bestuurders de verkeersregels moedwillig aan hun laars en parkeren ze hun wagen onterecht op de blauwe plaatsen.
Dit wordt momenteel amper gecontroleerd.
 
Dus wat mij betreft, is de toestand zeker bevredigend, maar mogen er op sommige plaatsen best wat mindervalideparkings bijkomen en moeten ze vooraal zwaar gecontroleerd worden, met eventueel takelen als gevolg, of het plaatsen van een wielklem, zodat de overtreder er een hoop tijd mee verliest om weer te kunnen vertrekken.
 
De blauwe zones, waarover het hier gaat, lijken me zeker een goeie zaak, zeker wanneer je over twee bewonerskaarten beschikt.
Een derde en vierde kaart zou toch maar dienen voor de kids en die kunnen zich best nog goed voortbewegen.

 

Het is toch maar logisch dat de stad het hebben van DRIE auto's niet meteen aanmoedigt. Als je kijkt naar de gevellengte van het gemiddelde huis in Mechelen, is 1 in feite zelfs het maximum. Vanaf een tweede wagen moet je maar zorgen dat je een garage of privéstaanplaats hebt, of die tweede wagen aan de rand van de stad parkeren. Vele mensen wandelen te voet of nemen de bus naar het station, waarom kan men niet wandelen of de bus nemen naar zijn (tweede) wagen? Iedereen zou toch moeten inzien dat de boel in het honderd loopt wanneer elk gezin met een eigendom van 5 meter breed in een volgebouwde stad een stuk openbare weg opeist ter lengte van drie auto's?

Ik kan begrijpen dat auto-voor-de-deur een belangrijk gemak is voor bepaalde mensen. Maar dan moeten die mensen niet in een historisch stadscentrum gaan of blijven wonen, met alle beperkingen die daarbij horen.

Dat van die 3 auto's daar kan ik volledig mee leven wat betreft bovenstaande reacties. Als iedereen inderdaad een 3de wagen voor de deur zou zetten zou heel de stad volstaan.

Wat betreft de straten die blauwe zone worden. Dit zijn: Het Eitje, Wittebroodstraat, St-Gommarusstraat, Kalverenstraat, Ontvoeringsplein, Caputsteenstraat (tussen St-Gummarusstraat en Grote Nieuwedijkstraat), Paardenkerkhofstraat (tussen Grote Nieuwedijkstraat en Kalverenstraat).

Ik leidde ook af aan bepaalde reacties dat ze het een zegen vinden dat van die blauwe zone of betalend parkeren bij hun. Deze mensen vermelden inderdaad erbij dat ze ofwel in de stad wonen ofwel op de ring. Wanneer mensen een parkeerplaats zoeken voor de stad te bezoeken of boodschappen te doen proberen ze zo dicht mogelijk tegen de winkel te staan en zoekt men dus eerst in de stad en dan op de ring.

Mijn punt is dat men BUITEN de ring zoals de Caputsteenstraat omvormt tot blauwe zone waar enkel en alleen buurtbewoners parkeren. Daar staan zeer weinig mensen van buiten de wijk omdat de randparkings dichterbij zijn dan die parkeerplaatsen in die straten.

Ook vind ik het een beetje onrechtvaardig dat mensen 2 bewonerskaarten kunnen aanvragen en iemand die zonder wagen zit en af en toe eentje huurt of leent om boodschappen of wat dan ook te willen doen, dat deze persoon verplicht is om na 2 uur deze wagen te verplaatsen omdat hij geen recht heeft op een kaart.

 Men zou beter een systeem maken dat men een kaart maakt waar geen wagen opstaat maar wel het adres. Dit zou veel eerlijker en makkelijker zijn.
Ook zou dit systeem beter zijn voor aannemers, zo kan je dergelijke mensen een kaart geven die ze achter hun ruit kunnen steken zodat ze een hele dag daar ongestoord kunnen werken i.p.v. ze weg te jagen na 2 uur.

@Krikke : eerst en vooral ook welkom als blogger, hoe meer zielen, hoe meer vreugd :-)

Ik heb geen ervaring als autoloze, maar ik denk dat mensen die sporadisch een wagen huren om boodschappen te doen, een zeldzaamheid zijn en er waarschijnlijk niet aan tillen om hem wat verder te parkeren.

Wat wel een probleem kan zijn, zijn de aannemers, maar ook de mensen die een huis gekocht hebben, maar er nog niet wonen, omdat ze er nog in aan het werken zijn, terwijl ze elders huren.

Maar wat de aannemers betreft zou je de lijn dan zover moeten gaan doortrekken, dat wij, Belgen, er weer gretig misbruik zouden van gaan maken en op die manier gaat het effect van de kaart dan weer totaal verloren.

 

 

Ik merk wel dat meer en meer mensen nadenken over het gebruik van mobiliteit. En dat is een goede evolutie. Een auto voor de deur is geen must, en in bepaalde gevallen kan je zeker zonder, vooral in de binnenstad.

En wat ik merk is dat meer en meer mensen dit inzien.

meer info over de uitbreiding blauwe zone en ander buurtnieuws vind je op www.buurtcaputsteen.be.

@ Peter: akkoord dat je in de binnenstad zonder auto kunt, maar wat dan met hen die hun auto nodig hebben om gaan te werken.  Niet iedereen is ambtenaar die met de trein naar zijn werk rijdt.  Zelds indien er maar één auto in het gezin is èn met een bewonerskaart, is het nog altijd geen zekerheid dat je in je eigen straat kunt parkeren, laat staan voor je deur.

Inderdaad, het kan niet voor iedereen, dat is duidelijk. Maar voor de deur parkeren, is een luxe geworden, en dat is stilaan doorgedrongen ...

Hm, blauwe zone in de buurt rond de caputsteenstraat? Misschien geen eens een slecht idee, wij hebben vorig jaar een half jaar in de wittebroodstraat gewoond en je moest daar zeer vreemde capriolen uithalen bv. als er achter de kazerne gevoetbald werd. Ik kan me voorstellen dat mensen met kinderen die op het eitje wonen soms hun hart vasthouden als er weer zoekenden voorbij komen scheuren.

Overigens ben ik ook van mening dat fatsoenlijk alle plaatsen benutten ook zou helpen; zorg ervoor dat je geen plaats van 2,5 m aan beide kanten van je auto overlaat.

Bij ons is het blauwe zone -Jan Govaert, jullie straat valt er net buiten, daar stopt de zone - , en ik ben er alleen maar blij mee. En ter verduidelijking: niet in de stad, niet op de ring, maar áchter de vaart, over de plaissancebrug.

 Vroeger was het geen uitzondering dat ik elke ag bijna aan de fortuinstraat stond geparkeerd, om dan tevoet weer heel de parklaan af te mogen om naar huis te gaan. Zat ik niks mee in, maar met nogal wat boodschappen bij is dat niet altijd even prettig - zeker niet als je de boodschappen in het zicht van anderen moet achterlaten om de eerste lading thuis te brengen.

Als mijn ouders op bezoek komen - uiteraard zonder bewonerskaart, en altijd langer dan een dag - laden ze hun auto zo dicht mogelijk bij ons huis uit, en dan zetten ze de wagen gewoon net buiten de blauwe zone. Ja Jan, sorry, maar inderdaad bij jou in de buurt. En daar hebben ze - ondanks hun leeftijd - geen problemen mee. Pech als het regent, maar dan droog je ook wel weer.

Maar er zijn altijd mensen die persé voor hun eigen huis willen staan - en daar heeft gezondheid niet altijd iets mee te maken, er wonen genoeg voorbeelden in onze straat - en daar dan ook alles voor doen. Maar ga je nu echt dood aan een paar stappen meer verzetten omdat je wagen een straat verder staat?? Vóór de blauwe zone stond ik zééééééééééééér zelden in de straat, nog gezwegen over voor ons eigen deur. Nu al wat vaker, maar ik ga daar beslist geen moeite voor doen.

Het enige waar ik het vliegend van krijg, zijn die aanhangwagentjes die vastgeroest lijken te zijn en zonder bewonerskaart veel plaats innemen. Als er zo okkasioneel eens ene staat, kom, wat geeft het. Maar als er zo 3 staan, de ene al (veel) groter dan de andere, en van tijd komt er nog es een 4e (grote, tamdem-asser) bij ... dat zijn minstens 6 parkeerplaatsen, en dat zonder bewonerskaart.  Dan vloek ik ook wel, als ik midden de parklaan of verder richting park moet parkeren en door de gietende regen dat eind terug moet wandelen.

 

en wat betreft plaats overlaten ... ik heb zo eens van een buurvrouw onder mijn voeten gekregen dat ik teveel plaats overliet. Wat was er gebeurd? Er staan 2 grote wagens geparkeerd, met zo'n halve meter  of iets meer ertussen. 1 rijdt weg, een gebuur zet haar wagenTJE op die plaats met de neus bijna tegen weer een ander ervoor. Oeps, die halve meter tussenruimte wordt ineens bijna een meter. De tweede rijdt ook weg, ik zet mijn wagenTJE op die plaats, en   ... oeps, die "bijna een  meter" tussen mijn wagentje en het wagentje van die gebuur wordt ineens méér dan een meter!  er zijn inderdaad mensen die in het midden van 2 parkeerplaatsen gaan staan, maar situaties zoals hier beschreven komen evenveel voor. Geloof me, ik heb er na die kwaaie buur speciaal eens op gelet! Er bestaan nu eenmaal wagens van verschillende lengte. Kijk eens naar parkeerplaatsen waar wél vakken getekend zijn, je zal zien dat als die vakken er niet waren, er soms een 3e auto geparkeerd kan staan als die 2 die er staan iets dichter op de ander zouden staan.

Wat op de parklaan ook veel voorkomt - vooral dan het eerste deel van de laan -  is het bumper tegen bumper parkeren. Heerlijk, botsauto'tje spelen 's morgens vroeg! Ik trek me er dus geen jota van aan wie of wat er voor/achter me staat, ik moet er uit dus ik zal er uit.  

Dit stadsbestuur geeft trouwens VINCI meer macht. Vanaf nu mogen de parkeerwachters ook boetes geven voor wagens die niet correct geparkeerd staan. Terwijl dit een bevoegdheid is van de politie.

De politie zal dan in de buitenwijken, geparkeerde wagens controleren ipv hun werk te doen.

Begrijpe wie begrijpen kan!

@Anoniem : Je aan de verkeersregels houden lijkt me hier de simpelste oplossing.
Hoe meer overtreders er opgeschreven worden, hoe beter de regels zullen gevolgd worden en hoe ordelijker alles gaat verlopen.
Er zijn teveel chauffeurs die denken dat alles kan en alles mag, dus moet er gewoon een pak strenger opgetreden worden om zo hun gedrag te wijzigen.
Als de parkeerovertredingen vastgesteld kan worden door de mensen van Vinci, kan de politie zich met andere zaken bezig houden.
Ook in de buitenwijken gelden de verkeersregels en die worden dan ook meteen strenger gecontroleerd.
Als de parkeerovertredingen die Vinci Park noteert ondersteund worden met een foto als bewijsmateriaal en de uiteindelijke boete door de politie wordt gecontroleerd, zie ik hier zeker geen graten in.
 
Ik stel mij vragen bij je voorlaatste zin :

De politie zal dan in de buitenwijken, geparkeerde wagens controleren ipv hun werk te doen.

Behoort het controleren van in buitenwijken geparkeerde wagens dan niet tot het takenpakket van de politie ?

@jan: foutparkeren is een verkeersovertreding. Dat heeft niks te maken met geen geld in een parkeermeter steken.

Sorry, voor mij is dit er fameus over, het vaststellen van verkeersovertredingen is een taak van de politie en niet de taak van een -buitenlandse nog wel- privé firma wiens medewerkers helemaal niet opgeleid zijn voor die taak. 

@Christophe : Dat de mensen van Vinci niet opgeleid zijn is een punt.
 
Ik dacht zelfs niet dat ze beëdigd worden voor de taak die ze momenteel uitvoeren, dus je kan maar best hopen dat ze geen pik op je hebben of niet tegen je gezicht kunnen.
Vandaar mijn stelling dat de politie uiteindelijk moet beslissen, aan de hand van bijgeleverde foto('s) of er sprake is van een overtreding of niet.
 
Ik heb zelf tot hiertoe ook nog nergens gehoord of gelezen dat Vinci park boetes zou mogen uitschrijven en aangezien de posting vanuit de anonimiteit gebeurd en er nergens een bronvermelding terug te vinden is, heb ik grondige twijfels over de authenticiteit van het bericht.
 

 

Jan Govaerts, ik heb van de week ergens hetzelfde gelezen ivm Vinci, alleen vraag me niet meer waar want ik ben niet zo helder deze week. De achterliggende reden is dat er meer en meer mensen buiten de parkeervakken parkeren om geen retributie te hoeven betalen. Er wordt in het nieuwe geval van uitgegaan dat wie parkeert in een parkeerzone met automaten, moet betalen, of je nu wel of niet in een parkeervak staat. De retributie die je dan dus moet betalen is géén boete omdat je verkeerd geparkeerd staat, maar gewoon het verschuldigd bedrag wegens het niet nemen van een ticketje uit de automaat. Daarbovenop kan je altijd nog een boete krijgen van de politie wegens niet wettelijk parkeren. 

@Katrientje : idd, ik heb het bericht ondertussen ook gelezen, het stond in de Streekkrant.
Anoniem heeft het totaal verkeerd geïnterpreteert en compleet verkeerde conclusies getrokken, al dan niet onbewust :-)
 
@ Anoniem & Co.: Veel mensen maken geen onderscheid en noemen de retributie een boete, wat totaal iets anders is.
De mensen van Vinci geven dus geen parkeerBOETES, maar parkerrRETRIBUTIES.
Het is gewoon de rekening voor een half dagje parkeren in de stad, omdat je daar, door geen ticket te kopen, als automobilist, zelf voor gekozen hebt.
Of je nu binnen of buiten de toegelaten parkeervakjes gekleurd hebt, doet er dus niet langer toe.
Het kan dus perfect dat, zoals Katrientje stelde, dat je na een winkelbezoek terug bij je verkeerd geparkeerde auto komt en een retrubutie van Vinci Park onder je ene ruitenwisser vindt en een parkeerboete van de Mechelse politie onder je andere.
Je kan dan je zakdoek dan gebruiken als tranenwisser :-)
 
Dat Vinci Parks jaagt op zwartparkeerders kan je hen moeilijk kwalijk nemen, integendeel, het bewijst dat ze daar over gedreven personeel beschikken die hun job goed uitvoeren :-)
Het is tenslotte niet hun schuld dat iemand geen geldig ticket achter zijn/haar ruit plaatst.

de streekkrant? goh, da's de enige krant die ik zonder lezen doorgeef omdat die altijd de gewoonte hadden van achter de feiten aan te lopen. Blijkbaar is het toch een beetje veranderd dan, zal ze komende week toch ook maar weer eens lezen ;-)

Het valt me op dat hier al een keer of 3 gesproken wordt over de 'autoluwe binnenstad'.

Vinden jullie Mechelen autoluw?  Ik vind Mechelen eigenlijk een grote kluwen van auto's.

Er is een grote tegenstrijdigheid in wat het beleid zegt en wat er gedaan wordt.  Men wil een autoluwe binnenstad, maar men legt de binnenstad vol met betaalparkings: Grote Markt, Veemarkt, parking Lamot en binnenkort nog een parking onder de Wollemarkt.  Al die parkings die zich midden in het centrum situeren zuigen als het ware alle verkeer de stad in.

Dat speelt natuurlijk perfect in op de hedendaagse mentaliteit dat iedereen tot vlak voor zijn bestemming met de auto wil rijden.  Maar jammer genoeg zorgt het er ook voor dat het stadscentrum overladen is met auto's.

Ik vind Mechelen een aangename en mooie stad die de laatste jaren een schitterende evolutie heeft doorgemaakt.  Maar niet op gebied van verkeer.   In tegendeel: Er rijden veel meer auto's door het centrum dan vroeger.

Blauwe zone of niet, ik stel me de vraag, waar ik, met mijn vrouw (rolstoelpatiënt), zo kort mogelijk bij het centrum kan parkeren, om ook dat te bereiken. Alhoewel de steentjes op de grote markt niet zo goed bollen, en de terrasjes niet uitnodigend zijn voor gehandicapte bezoekers, blijkt toch de Vinci parking onder de Grote Markt een pluspunt.

Trouwens nog een opmerking, van al die tavernes op de Grote Markt, wie heeft daar een Toilet toegankelijk voor Rolli's.

In Duitse steden en in Oostenrijk loopt, en is het veel beter aangeduid.

ik ben slecht te been (33% invalide) en hier wonen 3 gezinnen op 1 adres, een heel groot huis.

ik kan geen invalide kaart krijgen, daarvoor moet je 66% invalide zijn en ik kan niet zonder de wagen, ik kan echt geen kilometers gaan.

dus 3 kaarten is geen luxe.

geen (gratis) kaart voor mij en ongeacht het feit dat hier met of zonder kaart toch zo goed als geen plaats is, ben ik echt ontevreden over het parkeerbeleid in het algemeen.

Dat er verbetering mogelijk is dat is duidelijk en dat vinci niet echt begaan is met realiteit maar vooral uit is op geld ook.