Parkeren met twee maten en twee gewichten.

 
 
Vandaag kreeg ik hetvolgende berichtje onder ogen.
 
Gisteren heeft een parkeerwachter in de Hendrik Conscience in Mechelen een retributiebon uitgeschreven voor een wagen van een begrafenisondernemer. De wagen stond geparkeerd vlak voor de deur van een woning waar het stoffelijk overschot van een overledene opgehaald werd. Het stadsbestuur liet al weten dat de begrafenisondernemer de boete niet zal moeten betalen en gaat met parkeerbedrijf Vinci Park ook praten over een regeling.  

De begrafenisondernemer doet op het ogenblik van de feiten zijn job.
Hij moet, om die job uit te kunnen oefenen, zijn wagen parkeren op een betalende parkeerplaats.
De retributie wordt hem kwijtgescholden.
Ik vraag me af op welke grond deze kwijtschelding er eigenlijk komt.
Iedereen die in de stad werkt, en zijn wagen wenst te parkeren, is verplicht om betalend te parkeren.
Kunnen we vanaf nu de begrafenisondernemer als voorbeeld gebruiken om niet langer te moeten betalen ?
Waarom de ene wel en de andere niet ?

Er is wel een verschil tussen die begrafenisondernemer en de doorsnee werknemer lijkt me.

Die begrafenisondernemer kan z'n job niet behoorlijk uitoefenen zonder daar een tijdje te parkeren. (Al eens een lijk met het openbaar vervoer proberen te verplaatsen?)

Voor vele andere werknemers die in de stad parkeren (en gratis parkeerplaats willen) gaat dat niet op.

Een leverancier of een handelsreiziger die langer dan 10 minuten moet parkeren, moet ook betalen, dus waarom een begrafenisondernemer dan niet ?
Als je weet dat zelfs de personeelsleden van Vinci Park moeten betalen als ze hun wagen in de parkeergarage parkeren tijdens hun werkuren, vind ik dit echt wel raar.
Pas op, voor mij mag iedereen gratis parkeren, hoor, maar ik vind dit geval toch wel met de haren getrokken.
 

Dit artikel stond woensdag in GvA. Het was begrafenisondernemer Stijn Perdieus die me hierover eergisteren heeft opgebeld.

@Jan Goovaerts: je gaat nu toch wel snel door de bocht.  M.i. kan je een begrafenisondernemer, die een stoffelijk overschot komt ophalen en dus noodgedwongen soms 'onreglementair' zal moeten parkeren, niet vergelijken met een werknemer die in de stad werkt.  Als je dat verschil niet inziet, dan is verdere discussie over dit onderwerp zinloos.

Dan kan je de lijn doortrekken en moet een ambulance-wagen die door het rode licht rijdt, ook geverbaliseerd worden. 

Overigens is de oplossing simpel: laat de mensen van Vinci-park gerust hun werk doen.  Zij moeten niet oordelen of een wagen al dan niet gewettigd een parkeerovertreding begaat.  Zij moeten hun regelgeving volgen.  Laat bij randgevallen, zoals deze, de stad of de politie oordelen of de retributie al dan niet moet betaald worden.  Ik denk niet dat Vinci hier moeilijk zal over doen.

Jan, mijn schoonzoon heeft bij Vinci gewerkt als boekhouder, de personeelsleden betalen voor hun plaats, maar zij krijgen dit bedrag integraal teruggestort onder de vorm van een bonus voor extra prestaties of iets dergelijks, voor de werknemer vrij van belastingen en voor de werkgeven uiteraard aftrekbaar.

Het gaat 'm mij zeker niet om die paar centen voor een parkeermeter en ik gun Stijn Perdieus maar al te graag zijn vrijstelling, maar ik vond, en vind het nog steeds, een raar gegeven dat er uitzonderingen gelden inzake parkeergelden.
 
@Koen : een ambulance die door rood rijdt, wordt niet beboet, omdat deze situatie klaar en duidelijk in de verkeerswetgeving staat.
Een begrafenisondernemer staat daar bij mijn weten niet in en in casu had de Vinci medewerker dus eigenlijk gelijk.
Volgens mij word hier een grijze zone gecreëerd, waar de wetgeving eigenlijk zwart/wit hoort te zijn.
Naar mijn bescheiden mening zou de vrijstelling uitsluitend mogen gelden voor prioritaire voertuigen.
 
@Willy Delaet : Een werknemer van Vinci Park heeft me ooit vertelt dat zij, net zoals iedereen moeten betalen voor hun parkeerplaats.
Over die extra bonus heeft hij niets gezegd, dus ging ik ervan uit ......

 

@Jan: Graag een bronvermelding als je artikel ergens is op gebaseerd.

En heeft die begrafenisondernemer er dan niet aan gedacht een gratis ticket van een kwartier te nemen? Zou de oplossing zijn. Maar je moet er wel aandenken... of de moeite willen doen even tot aan de parkeermeter te lopen. Ik maak in elk geval regelmatig gebruik van deze "faciliteit".

misschien kan hij zijn wagen op de dichtsbijzijnde gratis randparking parkeren, en dan de tocht naar het huis en terug te voet doen, inclusief stoffelijk overschot. Maar dan is heel Mechelen in shock denk ik...

Om maar te zeggen dat ik ook van oordeel ben dat hij niet zou moeten betalen, en dat je van een parkeerwachter toch een iets betere inschatting kan verwachten. 

Ik ben volledig akkoord met deze laatste stelling.

artsen hebben toch ook zo'n soort "vrijstellingskaart" (arts op huisbezoek of zoiets) als ze ergens urgent moeten zijn? of tegenwoordig niet meer?

En anders is er nog altijd de parkeerschijf he, daarmee kan je 2 uur parkeren in blauwe zones zonder retributie.

@ jans: welja, of de parkeerkosten gewoon doorverrekenen ;-)

@katrientje:

Ja wij hebben zo een kaart maar de politie houdt er geen rekening mee. (zie verder)

Wij kunnen bij Vinci Park een parkeerkaart kopen voor 100 euro/jaar. Daarmee kan je overal een halfuurtje gratis parkeren (tijd voor een huisbezoek). Maar zelf behelp ik me met het ticket voor een gratis kwartier, een Piaf-toestel en mijn fiets; dat kost me veel minder dan 100 euro per jaar.

We hebben dus ook een gewone kaart "arts op dringend huisbezoek" en ik gebruik die echt niet om een brood gaan te kopen. Laatst op een dinsdagavond kreeg ik een oproep van een 85-jarige alleenwonende dame die in huis was gevallen en 2 bloedende knieën had. Ik reed erheen, het was in de Caputsteenstraat. Die avond speelde KV Mechelen de bekermatch tegen Kortrijk, dus in de wijde omtrek geen parkeerplaats. Ook alle plaatsen waar je onreglementair maar toch veilig kan parkeren zijn ingenomen door auto's van supporters. Ik laat mijn auto dus gewoon voor de deur op straat staan (zonder voet-of fietspad te blokkeren), plaats mijn kaart "Dringend huisbezoek" (mét telefoonnummer) achter het raam en zet mijn gevaarslichten op. Snel naar binnen, knieën onderzocht, wonden verbonden, voorschrift gemaakt en ondertussen 3x aan het raam gaan kijken of auto niet hinderde. Resultaat: twee weken later politieboete in de bus: 100 euro!! ("Er werd niet geladen of gelost") Dank u, agent, en wacht maar tot uw moeder eens valt!

@ Huisarts : Hoog tijd om nen brommer te kopen !

:-)

 Slechts één objectief : het moet opbrengen want koken kost geld zegt ........

Wat betreft de huisarts, vind ik deze boete ook volledig overbodig en zou men moeten rekenen op het gezond verstand van de verbaliserende agent.
Maar daar gaat het niet om.
Het gaat mij veel meer om het feit dat in het geval van de begrafenisondernemer er nergens sprake kan zijn van hoogdringendheid en dat er nergens in de parkeerwetgeving gesteld is dat een begrafenisondernemer vrijgesteld zou zijn van het betalen van een parkeerretributie.
De Vinci-medewerker heeft gewoon correct zijn werk gedaan en hem dus terecht een retributie-bon uitgeschreven.
Wat nu gebeurd is, is dat iemand, volgens mij volledig onterecht, zorgt dat de wet niet moet toegepast worden voor de ene, maar wel voor de andere.
Nu mogen wij nog honderd keer vinden dat een begrafenisondernemer niet zou moeten betalen, zolang de wetgeving inzake niet aangepast is, is die man, net als alle andere stadsbezoekers, verplicht om betalend te parkeren.

Beste mensen, je kan het graag horen of niet, maar volgens de verkeerswetgeving is laden en lossen toegelaten zonder betalen, ook op een betalende parkeerplaats.  Als dhr. Perdieus dus het lichaam van de overledene binnen gaan halen was om in de auto te laden, dan is hij volledig in zijn recht.

Omdat onlangs een overbuurman een retributie kreeg van Vinci terwijl hij duidelijk aan het laden en lossen was en op 15 meter van zijn auto stond heb ik dit nagevraagd aan een lesgever theoretisch rijbewijs.  Hij was categoriek: Laden en lossen mag op een betalende parkeerplaats zonder betalen, en men mag je niet verplichten een ticketje te nemen voor een gratis kwartiertje.  Onder laden en lossen verstond hij zowel materialen als personen in en uit de auto verplaatsen, dus zelfs dat hoeft hier niet ter discussie te staan.

Vinci maakt hier regelmatig een fout en schrijft retributies uit voor mensen die effectief aan het laden en lossen zijn.  Zij beweren dat men verplicht is een ticket te nemen voor het gratis kwartier.  Hoog tijd dus dat al deze mensen hiertegen een beroep aantekenen, want Vinci staat niet boven de verkeerswetgeving.

Laden en lossen mag trouwens ook op een bushalte.  Buschauffeurs die dus aan het station als een razende aan het toeteren gaan als je iemand laat uitstappen op de halteplaats hebben geen recht van spreken.  Kwestie van niet alleen Vinci steeds met de vinger te wijzen :-)

Het rode licht heeft volgens mij niets te maken met parkeren. Trouwens, iedere gemeente is voorzien van bewonerskaarten of abo's voor betalend parkeren.

Ik geef hier de parkeerwachter gelijk,   hij had maar een dergelijke kaart moeten aanschaffen.

 

 

@ Christian

Hier ga je wel een klein beetje kort door de bocht. In een blauwe zone kan men enkel bewonerskaarten aanvragen op naam van de bewoner uit die bepaalde zone. Een dokter, een taxi, een begrafenisondernemer of een aannemer kunnen enkel in die bepaalde zones een bewonerskaart aanvragen als men er woont. Men moet dit zelfs bewijzen aan de hand van het verzekeringsattest van de wagen. Het is dus niet van, ik ga maar een kaart aanvragen voor die 50 zones die Mechelen nu geschapen heeft want zo werkt het absoluut niet.
Een abonnement voor zo'n zone bestaat ook niet. Misschien kan er wel een formule bestaan voor bv parkeergarages maar abonnementen op zich kosten vrij veel geld. Als je voor al die zones zo'n abonnement moet aanvragen als dokter of andere beroepen ben je een pak geld kwijt. Geld dat je zowieso moet doorrekenen aan de klant. Een dokter kan dit spijtig genoeg niet als ik mij niet vergis want die werkt met vaste tarieven, een aannemer misschien.

Wanneer iedereen voor het laden en lossen een ticket moet nemen uit de automaat zal de automaat snel leeg zijn aangezien er heel wat diensten zijn die dan een ticket moeten nemen. Denken we hier maar aan aannemers, taxi's, werklieden van de stad,...

ter info: Iedereen kan een gratis ticket nemen voor 15 minuten, maar dit lost natuurlijk dit probleem niet op.