Gemoderniseerde reisinformatie De Lijn: primeur voor Mechelen

Om de tevredenheid van haar reizigers te verhogen en nieuwe reizigers aan te trekken, investeert De Lijn 12 miljoen euro in gemoderniseerde reis-informatie. De stad Mechelen kreeg dinsdag 17 februari de primeur van het eerste schuilhuisje met vernieuwde halte-informatie. De pijlers daarvan zijn informatie in realtime en het gebruik van kleuren.

Aan de 750 belangrijkste haltes in Vlaanderen komen ook realtime informatieborden. Op zo'n scherm kunnen de reizigers aflezen om hoe laat de bus of tram vertrekt, en of hun rit vertraging heeft. De eerste digitale schermen worden geplaatst in de zomer.

De Lijn werkt ook aan betere communicatie, om zo de drempel te verlagen om van haar diensten gebruik te maken. 12 miljoen euro wordt geïnvesteerd in gemoderniseerde informatie: zowel bij 'voorbereiding van de reis' als tijdens de rit. Zowel informatie over dienstregelingen als een wijziging in die dienstregeling moet daarin vervat zitten.

De Lijn belooft ook een facelift voor 346 Mechelse haltes. Deze eerste 346 dienen als proefproject voor de andere 40 000  Vlaamse haltes. Een eerste voorbeeld is te vinden aan De Nekker, ter hoogte van het Douaneplein.

Naast een moderne lay-out is het gebruik van kleuren het grootste verschil met de oude halteborden, netplannen en dienstregelingen. Door het gebruik van kleuren kunnen de reizigers gemakkelijk hun lijn herkennen. Een andere nieuwigheid is dat de schuilhuisjes een naambordje hebben aan de voorkant en de zijkant. Zo kunnen de reizigers ook vanuit het voertuig de naam van de volgende halte zien.

(Bron: De Lijn)


Zo, nu ook nog een betere dienstverlening met ook een busbediening - of 'straks' TRAMbediening -  na 21 uur, of waarom niet... (enkele) nachtbussen en we zijn hélémaal content ;-)


Zag jij ze al de vernieuwde borden van De Lijn? Het nieuwe bushokje?

De real time informatie die beloofd wordt, vind ik alvast een fikse stap vooruit. 

 

Hopelijk sturen ze, samen met al die real-time informatie, gelijk nog wat reclame mee.  Want zulk een pakketje digitale informatie up-to-date houden kost een pak geld en voor je het weet schieten de prijzen van een bus-of tramkaartje (alweer) de hoogte in.

De papieren reistabellen in bushokjes en in treinstations is natuurlijk echt Old-School (en dus voorbijgestreefd), maar het was wel een pak goedkoper.

Volgens de beelden op RTV zou het eerste vernieuwde bushokje aan Utopolis moeten staan. Maar nu weet ik niet of dat een digitaal is of nog een papieren versie van de tijdtabellen.

 

Die Digitale borden zijn enkel voor de 750 grootste haltes in Vlaanderen he ( dus zeker niet in elk bushokje ) en zouden er pas komen tegen de zomer. Waar die in de regio Mechelen komen weet ik niet. Ik vermoed al zeker Centraal Station en Veemarkt, veder zullen ook Muizen, Battel, Leest, Nekkerspoel, Walem, Hombeek ... waarschijnlijk telkens 1 dergelijk bord krijgen.

Trouwens aan het station van Mechelen kan je nu ook real-time info al krijgen.

De 'gewone' bushokjes gaan helemaal niet veel wijzigen. De routekaarten worden nu duidelijker omdat elke lijn een unieke kleurcode krijgt. En elke halte krijgt ook een duidelijk aanduiding van naam Dat is zowat het belangrijkste.

Dus veel minder 'spectaculair' dan wat men hier van maakt !

Een soortement van vernieuwde aanduiding, zoals die al een tijdje voor metrolijnen bestaan, dus...

...een stap in de richting van méér klantvriendelijkheid - valt dus toe te juichen.

ik heb die kleuren op de bussen ook opgemerkt. Mijn commentaar: absoluut niet handig als je een probleem met kleuren hebt (kleurenblind of variaties daarop) .

Misschien zijn die papieren reistabellen dan wel ouderwets, als je geen internet in de buurt hebt, of er om welke reden dan ook niet op kan, zijn die wel nog altijd het handigste!

Ach, vergeet die bussen al maar weer want ‘binnenkort’ komt er een fietssnelweg van Mechelen naar Antwerpen.  Binnen vier jaar moet de fietssnelweg klaar zijn werd gisteren bekend, een primeur voor Vlaanderen. Weer een primeur voor Mechelen dus, en die van Antwerpen mogen meegenieten.

’t Is wel weer niet helemaal zo het moet zijn: in principe streeft men ernaar geen kruisingen en altijd voorrang te hebben, dus veilig en het levert een flinke tijdwinst op. Bij ons geeft men aan dat ‘fietsers op hun weg zo goed als geen kruispunten en verkeerslichten zullen tegenkomen’. In Scandinavische landen maar ook Nederland is men er reeds veel langer mee bezig (zie bv. www.fietssnelwegen.nl). De ruimtelijke orde maakt het er gindert wel wat makkelijker dan bij ons uiteraard.

Hoe dan ook, fietsers zouden vanuit Mechelen in minder dan een uur naar het station Antwerpen Centraal geraken. Geef toe: toch veel plezanter dan op die bus te zitten in de zomer, en zo dient ons abonnement voor Plankendael weer 's ne keer meer om de buren in Antwerpen te bezoeken ;-)

Fijn.

En nu vinnig op en af, en een beetje vrolijker graag, voor verdere info kan je bij ons terecht lieve Mechelaars.

PS we kunnen beter vriendschap sluiten, want als ze aan het station gaan beginnen gaan we elkaar nog flink wat vraagjes dienen te stellen;