Vanavond (zondag) kwam ik rond 18.30 uur aan in het station van Mechelen, na een weekendje te hebben doorgebracht in een stad waar je zowat op elke straathoek een bus of metro kan nemen tot ongeveer middernacht. Na een vermoeiende reis wilde ik de bus nemen tot de Brusselpoort. Jammer maar helaas ... Arm Mechelen, op dit vlak toch!
Er waren nog enkele bussen die door de binnenstad rijden, maar daarmee was ik niet echt geholpen. Al deze bussen rijden richting Bruul. De dichtstbijzijnde halte is dan aan de Vijfhoek waarna ik nog een 10-tal minuten door de stad moet wandelen met mijn bagage. Op de eerstvolgende bus die langs de Brusselpoort reed moest ik vijftig minuten wachten! Van pure miserie ben ik dus maar met bagage en al tot thuis gewandeld. Ik had natuurlijk ook een dure taxi kunnen nemen ...
Terwijl ik met mijn valies, gelukkig met wieltjes, langs de ring denderde, had ik de tijd om even na te denken over de regeling van ons openbaar vervoer in de stad. Ik vroeg me af of er eigenlijk nog nooit iemand zich had gerealiseerd dat dit bijzonder slecht geregeld is. Alle bussen rijden in dezelfde lus door de stad: langs de Bruul de stad in, langs de Ijzerenleen er weer uit. OK, Mechelen is niet echt een grootstad, maar als je slecht te been bent, of erg veel bagage bij hebt, moet je nog een fikse wandeling maken als je van aan het station naar bijvoorbeeld Hoogstraat wil. Probeer eens van aan de Brusselpoort een bus te nemen naar Nekkerspoel? Je moet eerst te voet naar de Vijfhoek of je moet een bus nemen naar het station om van daaruit naar Nekkerspoel te rijden.
Is het niet mogelijk om ervoor te zorgen dat de bussen ook andere lussen door de stad maken? Wat denk je van een lijn die de stad in rijdt via de Adegemstraat? Of een lijn die gewoon de hele ring rond rijdt, zoals in vele andere steden?
Men spreekt over een tram in Mechelen!! Is het niet belangrijker dat het bestaande openbaar vervoer eerst geoptimaliseerd wordt? Ik denk dan aan die verschillende lussen en bussen tot ongeveer middernacht.
Wat denken de andere bloggers?
Ben blij dat ook iemand dichter bij het centrum van de stad een probleem heeft met de organisatie van het openbaar vervoer in Mechelen. Ik was onlangs met bus en trein en tram van Hombeek naar Gent, Blankenberge, Bredene, Oostende en terug naar Mechelen gereden. Bijna niet moeten wachten op de verschillende aansluitingen. Perfect openbaar vervoer. Tot ik in Mechelen kwam. De trein was twee minuten te laat (rond 19 u) en ik zag de bus naar Londerzeel juist wegrijden. Dus was het wachten geblazen, 50 minuten. Ik ben dan maar te voet gegaan en ik heb de volgende bus niet gezien. Het gaat dus vlugger te voet dan met de bus (soms).
Moest dat op een zondag gebeuren dan is er helemaal geen openbaar vervoer naar Hombeek, want de "buitenlijn"-bussen naar Londerzeel (lijn 288) en Breendonk (lijn 289) rijden niet op zondag. Gelukkig is er zondag de stadsbus nr 2 die elk uur een ommetje maakt tot aan de eerste halte van Hombeek, juist over de Zenne. Maar die halte is voor weinig Hombekenaars nuttig. Op zaterdag zijn de lijnbussen erg beperkt. En in de week rijden ze vlot tijdens de spitsuren, maar daarbuiten is het pover.
De haltes op die twee lijnen liggen op de twee doorgangswegen van Hombeek-Londerzeel en Hombeek-Leest. De grote woongebieden van Hombeek liggen daar ver van weg. Er is dus geen efficient openbaar vervoer in en naar of van Hombeek. Nu belooft men de Light Rail binnen enkele jaren, maar die rijdt op de spoorweg en bereikt dus ook maar een klein deeltje van Hombeek. Trouwens, hoe dikwijls zal die rijden op deze erg drukke spoorweg met elke 6 minuten een passerende trein?
De bussen die Hombeek bedienen (!) rijden niet naar het centrum maar stoppen aan het station, op één van de verst gelegen perrons. Vandaar kan men dan te voet naar de rotonden en een stadsbus nemen.
Allemaal niet erg clientvriendelijk en gemakkelijk.
Wanneer gaat De Lijn en het stadsbestuur eens wat doen aan een regelmatig, permanent en efficiënt openbaar vervoer van en naar en door Hombeek, zodat alle Hombekenaars, waar ze ook wonen, op 750 meter wandelafstand van een halte wonen, zoals voorzien in het beleidsplan van de Vlaamse regering?
Waarom hebben andere "dorpen" en buitenwijken wel een stadsbus (en ook passerende buitenlijnen) en Hombeek (als grootste dorp/wijk) niet?
Inderdaad Inge, je haalt daar terecht een paar pijnpunten aan. Voor minder-mobielen zou er best eens aan een paar andere lussen gedacht worden. En...later rijdend openbaar vervoer...
@Inge: de routeplanner van De Lijn geeft volgende oplossing:
Het is allemaal maar een "weet" hé ;-D))
Verdorie, had ik dat nu geweten, dan had ik dat nog net gehaald :-)
Tja, het is inderdaad een pijnpunt. Voor veel scholieren is het ook geen evidentie als ze vanuit een bepaalde wijk naar bvb. de Ursulinen of Scheppers willen met de bus. En dat zijn toch niet bepaald kleine scholen, hè? Mijn broer die chauffeur is bij De Lijn vertelde me dat heel veel scholieren tot in de Bruul rijden, dan te voet doorsteken naar de Ijzerleen en daar weer de bus in de andere richting nemen. Wel ietwat omslachtig, niet?
@SintNetels (niet gecontroleerd) : en het station van Nekkerspoel, was dat geen oplossing? Dat is toch een stuk dichter bij huis? ;-)
Neejet joeng, geen trein meer die die richting uitging, teveel tijd verspeeld met zoeken naar een bus of nen taxi
Het openbaar vervoer in Mechelen rijdt helemaal niet alleen volgens deze lus. Er zijn ook bussen die aftakken naar de veemarkt en bussen die langs de zandpoortvest naar de veemarkt en verder door rijden.
Het probleem zit em ook in de leopoldstraat die éénrichting is. Een bus die een minilus Consciencestraat - Schuttersvest - Brusselsepoort - Leopoldlaan is volgens mij niet echt haalbaar en ook niet echt nodig (zo ver te voet is het nu ook weer niet en je hebt ook niet elke keer een grote valies mede).
Een ringbus die in wijzerzin rond Mechelen rijdt is misschien nog de beste oplossing. De ringbus in Leuven bleek dacht ik een succes te zijn. Zonder files doet je 8 minuten om de ring van Mechelen rond te rijden, met 2 bussen kan je makkelijk een bus om de 10 minuten krijgen. Dan heb je 2 lussen, een tegenwijzerzin binnenstadlus (met een aftakking naar de veemarkt) en een wijzerzin ringlus. Een elegante oplossing me dunkt. Voor de rest alle streekbussen aan het station, de veemarkt of het kruispunt R12/N16 laten vertrekken en aankomen naargelang de richting dat ze uitmoeten. Er moet dan misschien iets meer overgestapt worden, maar als dit vlot in elkaar draait moet dit geen probleem zijn.
Ofwel alles zo laten en de tramlijn volgens het traject langs de brusselsepoort leggen naar Mechelen - Noord (daar zullen de studenten op de zandpoortvest dan weer niet graag zien). Met andere woorden, het is nooit goed ;).
Mijn kleine analyse op 15 minuten bedacht, ik denk dat de bij de Lijn genoeg mensen werken die er al veel langer hebben over nagedacht. Pijnpunten komen soms pas te boven als iets al lang gebruikt wordt.
http://www.deredactie.be/cm/de.redactie/antwerpen/090217_Mechelen_primeur_Lijn
Beste vrienden.Jullie hebben het allemaal bij het rechte eind;
Als busschauffeurs en via de vakbond kaarten wij deze problemen voortdurend aan bij de raad van bestuur van de Lijn. Zo vinden wij het bijvoorbeeld ook niet logisch dat de industriepark ritten niet rijden op het afslostijdstip van de ploegarbeiders;
In Mechelen geraak je niet terug van de Bioskoop met de bus. Op de drukste stadslijn stopt de dientverlening vroeger dan op lijnen waar amper reizigers zijn .Logica ver zoek...
De Lijn reageert enkel op klantenreacties via zijn website.
Waar wachten jullie op?
idd in plaats van te investeren in het "derdebetalerssyteem" bij de lijn (50 cent ipv 80 cent vorr ticket als je op vorohand lijnkaart koopt) zouden ze beter investeren in bussen die wat later EN frequenter rijden, laatste stadsbus rond 21:00 à 21:00 is toch echt belachelijk vroeg, leter rijden in de week EN nachtbussen in het weekend zijn zeer dringend gewenst ;-)