Die dag in de Sint-Romboutstoren

met categorie:  

(Foto Dominique Vanhaute)

Het lege chassis van het uurwerkmechanisme van de toren, dit zie je maar een keer in een mensenleven. Vers van de toren ...

 

Meer info: www.romboutstoren.be   ---->       restauratie torenuurwerk

Oei joei joei, als Dominique de torenwachter dat nog maar terug in elkaar geknutseld krijgt ...

Als een aquarium zonder vissen...

 Peter, dat moet ge mij toch eens uitleggen.Dat ze den beiaard in gang zetten als ze goesting hebben versta ik nu wel.Maar zijn het de kabouterkens die de rammel laten rammelen en hoe zit dat met de klokslagen op het halfuur en het uur ?

Elk half kwartier G.L.

 En waar is het binnenwerk naartoe ? Sidmar of Cockerill .

Goeie vraag ! DOMINIEIEQUE... waar is het naartoe ?

Meer info: www.romboutstoren.be   ---->       restauratie torenuurwerk

@ G.L.

Ik zal u de volledige werking toelichten als er wat meer tijd is.

Het is momenteel erg druk voor mij.

@ Peter

De onderdelen zijn op dit moment in de smidse, en worden binnenkort weer in de toren gehesen.

 

@ Klokkensteller :

Daar willen we fotootjes van zien, hoor !

:-)

@ G.L.  Het mechanisme van het torenuurwerk en de "rammel" zijn twee afzonderlijke dingen.  Wat nu tijdelijk verdwenen is, diende alleen om de wijzers van de 4 (verdwenen) torenuurwerken aan te drijven.

 Roger, ik ben in de overtuiging dat er vroeger al veel dingen van het mechanisme tijdelijk zijn verdwenen.U moet de beelden van Jos Nijs ( die volgens mij de originele zijn ) eens naast die van onzen brave klokkensteller leggen.Er schiet bijna niets meer van over.Een bewijs dat er in het verleden aan dat ding reeds duchtig geknoeid werd is de drie fasen asyncrone motor die links onderaan in dat gat steekt.Wie zou dat geflikt hebben en wanneer ?

@ Roger Kokken en G.L.



Dat is niet helemaal waar, wat nu verdwenen is is het uurwerkmechanisme dat destijds gebouwd werd om de rammel te starten. De wijzerplaten zijn pas veel later gekomen.

Het uurwerk start de rammel om het kwartier, op het hele uur komt er na de melodie de uurslag die dan weer door het uurwerk gegeven wordt. Dus na de uurmelodie start de rammel het uurslagwerkmechanisme. Op het half uur gebeurt hetzelfde maar dan op een kleinere klok. op het half uur worden de slagen volluit gegeven van het komende uur. Zo weet men het verschil. Om half 9 9 slagen op een kleine klok, om 9 uur 9 slagen op Salvator. Tijdens deze syclus is het in de uurwerkkamer klets boem bang van de mechanische commando's die beide instrumenten aan mekaar geven. Zeer interessant om eens te zien.
 

En voor de vraag komt, het uurwerk start dus om het kwartier de rammel, deze procedure gaat in 2 stappen  7,5 minuten na het uur komen we bij stap 1  De voorslag, dat wil zeggen het mechanisme zet zich klaar om het eerste kwartier te spelen. Hier klinken enkele korte noten, het Mechels halfke. Weer 7.5 min later valt de hefboom af en het eerste kwartier speelt. Onmiddelijk hierna begint de procedure om het 2de halfke te spelen enzv tot de trommel rond is en er weer 1 uur voorbij is.

 

@ G.L.

U zegt het "Tijdelijk weggenomen " gelukkig hebben we de weggenomen stukken!

Ik weet niet of we de term knoeien mogen gebruiken. Het uurwerk is van 1560 en er zijn vanaf dan steeds aanpassingen gedaan om het nauwkeuriger te laten lopen. Toen de slinger van C Huygens geplaatst werd (na 1657) is de oorspronkelijke waag weggenomen, dat was de eerste grote aanpassing. In 1860 Heeft E. Michiels een zeer interessant echappement in het uurwerk geplaatst waar wij als Belgen zeer trots op mogen zijn. Later is er een reconstructie gebouwd van de lepelgang en slinger.
Niet alleen bij ons, in alle steden met mechanische uurwerken zijn er in de loop der tijden aanpassingen gebeurd, we kunnen er veel uit leren en waar we nu staan hebben we te danken aan die experimenten.
Met de motoren waar je het over hebt ben ik ook niet zo gelukkig, deze staan wel los van het uurwerk en kunnen indien men dit zou willen weggenomen worden zonder sporen na te laten.
Deze motoren dateren van 1980 (Eijsbouts)
 

@ G.L.

Je mag die foto's posten hoor dat we dat allemaal eens kunnen zien.

 

 Beste klokkensteller, ge moet toch een internetaansluiting vragen daar boven in den toren.Dat kan toch niet zoveel kosten.In december hadden we hier nog het thema " OPROEP " met schitterende zwart-wit beelden van het originele uurwerkmechanisme dat helaas nooit gedaan heeft wat het moest doen.De juiste tijd aangeven ! Door de eeuwen heen moest er voortdurend aan gesleuteld worden.Het liep een beetje voor of het liep een beetje achter maar nooit juist.Mischien vandaar de uitdrukking " Het Mechels uur " .Iedere weldenkende mechanieker begrijpt dat .Remember de koekoeksklok die een beetje scheef hangt of de pendule die niet waterpas op de schouw staat of de slinger die te lang of te kort is.

Het zou wel interessant zijn om in de archieven te gaan zoeken naar de tijdstippen van de verschillende ingrepen door wie en waarom en vooral wat voor nut het heeft gehad.En dan zullen we over de kosten maar zwijgen.

Een echte uurwerkmaker zou ons hier veel kunnen over vertellen.Bijvoorbeeld reeds over de aandrijving van een uurwerk door : een permanent vallend gewicht of een veer of een electrische motor of een slinger.

Dus horlogemakers laat u horen.

@ G.L.

Ja ik snap het, die 2 foto's van Jos, ik kom hier niet zo vaak dus ken de mensen niet direct bij naam.

Ik heb die oproep thuis nauwkeurig gevolgd, heb boven geen internet nodig. De ultieme (scherpe) foto met name van de achterkant is nog niet gevonden.

Uiteraard wordt dit gangwerk aangedreven door een gewicht

De 2 andere gewichten die er onder hangen zijn voor beide slagwerken

De motoren waar je het al eerder over had zijn om de gewichten op te halen.

Het kanon dat tot in de kraankamer komt is voor de rammel aan te drijven en heeft niets met het uurwerk te maken.