Autobusperikelen

 

Het viel mij de laatste dagen op, dat men steeds meer bushaltes uit de parkeerstroken haalt en het voetpad een stukje breder maakt, zodat de autobus op de rijstrook moet stoppen om mensen in en uit te laten stappen. We vinden een voorbeeld aan het St-Maartenziekenhuis in de Leopoldstraat en op de Tervuursesteenweg. Ik zie daar echt het nut niet van in, integendeel, het lijkt me eerder gevaarlijker.

 

Het eerste punt bevindt zich op de ring en net na de verkeerslichten aan de Van Benedenlaan, worden de automobilisten gedwongen om een maneuver te doen om de bus voorbij te steken. Alles moet er, wanneer er een bus staat, plots van twee naar één rijstrook, terwijl vroeger de bus netjes aan de kant stond. De situatie wordt er dus eerder gevaarlijker.

 

Op de Tervuursesteenweg idem dito. Daar gaat het verkeer opgehouden worden door de bus, of moet men de bus gaan voorsteken, wat ook weer gevaarlijker is dan vroeger. Tweede raar punt is de Van Benedenlaan. Daar heeft men bushaltes aangelegd in de middenberm. Ik maak me wel de bedenking dat de deuren van de gemiddelde autobus dan aan de verkeerde kant zijn, zodat de passagiers bijna de rijbaan op moeten om op te stappen.

 

Zie ik hier iets over het hoofd ?

 

(Geen politiek steekspel aub.)

De bushaltes op de Van Benedenlei zijn aangelegd om buschauffeurs een plaats te geven waar zij met hun lege bus even kunnen rusten. Vroeger deden ze dat aan de kant van de huizen met overlast voor de bewoners. Maar of dat zo duidelijk is aangeduid weet ik niet. er staan trouwens geregeld auto's op geparkeerd.

Da's dus al één probleem opgelost.
Ik had me laten vertellen dat het hier om een gewone bushalte ging, om de overlast (?) van de wachtende schoolkinderen aan de woonhuizen te verminderen.
Niet dus.

Als iedereen de aangeduide plaats voor de bushalte zou vrij houden ! Dan zou men die werken niet moeten doen. 

Het gevolg is, nu moeten ook diegenen die het verkeersreglement na leven ook wachten achter de bus. 

Ik zie geen probleem. Het enige wat die stroken veroorzaken, is dat je als auto de bushalte niet meer kan innemen voor een snelle stop. Maar gezien dat sowieso toch niet mag... what's the problem?

OK, misschien is het nu wel af en toe even wachten achter een bus die mensen oppikt en afzet, maar die halve minuut zal het toch ook niet maken, zeker?

Er zijn plaatsen waar de bus op zich al een halte heeft op de rijbaan, dus daar doet zich hetzelfde voor. Eventjes geduld mensen en je kan weer doorrijden!

Het belangrijkste vind ik dat nu de veiligheid van de reizigers meer gegarandeerd wordt bij het in- en uitstappen.

Ja, ik begrijp wel dat ze hun plaatsen verliezen aan snelparkeerders.

Maar waarom verbreden ze dan de strook niet met de grootte van één parkeerplaats? Zodat er twee parkeerplaatsen vrijkomen? In het geval van de Tervuursesteenweg is er op die plek gewoon een tekort aan parkeerplaats (mede door die camper dat 350 dagen per jaar 3 plekken inneemt).

De busstrook verlengen met één plaats, en van de rest '5-minuten' parking maken zou heel het probleem oplossen. Zonder gigantische werken of domme uitvoeringen. Een nog mooier voorbeeld is het versmallen van de afrit van de ring naar de Colomastraat, waarbij er nu elke dag een fille staat omdat men voor de bussen 2 stroken innam. Of hoe De Lijn zomaar hun dwaze beslissingen goedgekeurd krijgen.