Voor en na...

Nee - er zijn niet enkel 'gecraqueleerde' Madonna's te vinden in onze stad.  Zopas is er zelfs eentje prachtig gerenoveerd.  Op de hoek van Gerechtstraat en Augustijnenstraat werd de 'afgebladderde Moeder-Gods' weer in het nieuw gestoken.  En het moet gezegd: in haar kleurrijke outfit springt ze dadelijk in het oog!

 

(foto's: Jan Smets)

Voor en na: het resultaat mag er zijn!

Niet alleen de prachtige monumentale kerken en andere bouwwerken bepalen het fraaie gezicht van een stad, maar ook het 'kleine erfgoed' kleurt het plaatje mee in.  En daarom ben ik ook blij dat deze 'kanttekening' in ere werd hersteld.  Misschien inspireert de renovatie van dit Mariabeeld om nog andere Madonna's 'aan te pakken'?

 wat 'n verschil!!

Bravo voor dit opknapwerk!

Meer van dat !

Amai! Dat is serieus mooi opgeknapt. Nu nog even die mooie trapgevel onder handen nemen.

ja Luc, die trapgevel ! :)

Schitterend restauratie ... toch eens even opzoeken welke geschiedenis dit beeld heeft ...

Amaai, schitterend gewoon, even langs gaan ( misschien morgen al) als ik met een groep naar het paleis van MvO ga.

Volgens Bouwen door de eeuwen heen.

Barok OLVrouwenbeeld met kind op een wereldbolvormige sokkel met statig gestyleerd wolkendek, slang, engelenkopjes en banderol met opschrift Maria, wees gegroet. Toegeschreven aan Theodoor Verhaegen.

En Theodoor was niet van de minste !!

't Is héél mooi gedaan.....jammer van de nieuwbouw  ernaast maar die staat er nu ook alweer tientallen jaren. Het beeld is echter prachtig gerestaureerd...proficiat!

Google is zo'n mooie uitvinding. Ik leer net dat die Theodoor ook de kansel van de OLV van Hanswijckbasiliek heeft gemaakt.

Wat mij benieuwd is of dit een privé initiatief is. Als dat zo is, wie ? Ere aan wie ere toekomt!

En heeft Verhaegen ook niet het Mariabeeld aan het OLV-gasthuis in de Keizerstraat gemaakt?  ja toch?

Inderdaad Jan, Theodoor leefde tussen 1700 en 1759. Preekstoel en kerkmeestersbanken in Sint-Jan zijn van zijn hand. En ik hoorde gisteren van Lucas van de Leur, dat hij een zenuwziekte kreeg aan het einde van zijn leven, zodat hij niet meer kon verder werken. Wat een ontgoocheling.

Werken van hem volgens wikipedia:

  • preekstoel voor de norbertinessenkloosterkerk te Leliëndaal/Mechelen, thans in St.-Rombout (samen met Michiel Van der Voort)
  • groep van wenende Adam en Eva, preekstoel O.-L.-Vrouw van Hanswijk, 1743–1746, Mechelen
  • biechtstoel, 1736, Abdijkerk, [[Ninove]]
  • preekstoel (1736–1741) van de Sint-Janskerk
  • kerkmeestersbanken (1744) van de Sint-Janskerk
  • orgelontwerp van de Sint-Janskerk (uitgevoerd in 1784 door [[Pieter Valckx]])
  • twee zijaltaren (1751) in de Abdijkerk te Ninove
  • stenen beelden van de vier kerkvaders (1743) in de St.-Rombout te Mechelen

(maar of dit nu een referentie is ?Dit artikel ben ik intertijd begonnen :-))

En die kerkvaders weet ik niet staan in de kathedraal ...

 

Bedankt voor deze aanvullingen over de beeldhouwer Peter!  Ik zocht het ondertussen ook nog eens op: in 1753 vervaardigde hij het Mariabeeld in de Keizerstraat...

(foto: Jan Smets)

(mag trouwens ook wat opgeknapt worden... Met het avondlicht valt het nog wel mee, maar...)

Ja...ja herkent de hand van de meester wel in het nu gerestaureerde beeld in de Gerechtstraat...  Maar men is er blijkbaar niet zeker van?

 Ik ben een stevige atheïst maar voor dingen, waarvoor men zich zo sterk inzet zoals voor deze restauratie of toch op zijn minst verbetering van de belabberde toestand waarin Maria ons stond aan te kijken, breng ik de grootste bewondering op. Prachtig gedaan! En voor onze Mechelse stadsgidsen weer een pareltje meer om aan de bezoekers van ons patrimonium te laten zien met een bijkomende zinnige uitleg van de kunstenaar die ze hier gratis hebben bijgekregen op de blog.

@ Gastblogger

De trapgevel lijkt mij toch in goede doen. Het is alleen de onderkant met houten lambrizering die enige braakneigingen teweeg brengt. Maar daar kan misschien nu ook een mouw aan gepast. Daden wekken, voorbeelden strekken. Of iets in die aard. 

Verleden week in Hoogstraten geweest en daar heeft men in de kerk een prachtige preekstoel van Verhaegen. Met daarop onder andere fijn bas-reliëf , zelfs fijner dan dat op de kerkmeestersbanken van de St.Janskerk. Maar sterker is nog dat 104 meter hoge toren  (een Keldermans ontwerp)in 1944 door de Duitsers werd opgeblazen en dat de kerk en het aanpalende stadhuis (ook van Keldermans) in puin lag. In 1958 was echter praktisch alles hersteld. Ook de preekstoel die volgens de koster in 4000 stukken lag. Alleen het klankbord werd niet gerestaureerd en is nu weg.

Even totaal terzijde : VTM zone stad nu op dit moment met als decor - brouwerij Het Anker.

 

@rudi: ik ben een beetje betrokken partij omdat dit mijn ouderlijk huis is. Het is wel degelijk privé initiatief en wel van Patrick De Greef. Je spreekt hier wel over een restauratiedossier van ettelijke tienduizenden euro's en het probleem is dat zulke muurkapellen dikwijls geeneens eigendom zijn van de eigenaar van het huis waartegen ze bevestigd is. Dus niemand staat te springen om aan restauratie te beginnen. In dit geval gaan alle credits naar Patrick én naar de Nederlandse restauratrice die er nu enkele maanden geduldwerk heeft opzitten. Theodoor mag terug komen kijken.

@ Rudi

en jaren geleden al in een kortfilmpje (eindwerk Rits) figureert het Anker ook

http://nl.youtube.com/watch?v=zS9QCJZEkSg

Proficiat voor Patrick, bedankt voor de info Luc.

Met wat centen, maar vooral ook met een groot hart voor deze stad is véél mogelijk!  Patrick is van onschatbare waarde voor Mechelen!  (enne...dan is hij ook nog bezig met het opknappen van de vroegere directeurswoning van 't Lemmensinstituut...  Een betere 'beschermheer' kan dit pand niet krijgen!  Ook de sgrafitti lijken me gered nu Patrick De Greef zijn schouder onder dit project heeft gezet.)

In ieder geval: bedankt Patrick om jouw inzet voor dit Mariabeeld!

Als Patrick De Greef zich ergens aanzet, weet je waar het begint, maar nooit waar het eindigt :-)  Hij is een doorbijter, een cultuurhistorische pitbull die niet loslaat voor hij de kluif heeft afgebeten tot de laatste vezel.  Châpeau alleszins voor dit stukje patrimonium!

 

Mooie typering Koen, moet ik onthouden:

Een cultuurhistorische pitbull ... :-)

De wereld zou meer Patricken moeten hebben.   Goed gedaan jochie!, heet dat op zijn Nederlands. Een muurkapel is niet van de eigenaar van het huis? Van wie dan? Van de locale overheid?

Dat is een goei vraag. Het huis, drager van de kapel, heette in de periode voor de huisnummering, ' de melkboerin ' en maakte deel uit van het 'godshuis St. Pieter'. Je kan je de vraag stellen of het een initiatief was van dit godshuis? Vermits dit beeld ondertussen al 250 jaar oud is en de administratie misschien nog niet echt accuraat, blijft dit voor mij nog een vraagteken. Ik ga er vanuit dat dit een 'gemeenschapsbeeld' is.

Spannend in elk geval, maar het  zou me niet verwonderen dat dit ooit een initiatief van het Godshuis was. Lijkt me toch mn of meer logisch, of was die "melkboerin" zo'n vrome ziel?

In elk geval hoed af voor Luc en Patrick. Ik vermoed anderzijds dat Patrick wel kan uitvogelen wie de opdrachtgever was.

De voor mij oudste bekende foto kan je terugvinden op de Mechelese beeldbank via deze link: http://www.beeldbankmechelen.be/index.php?option=com_memorix&topid=8&collection_id=1&data_id=1221&photo_id=7724

Vele schilders plaatsten in de vijftiger jaren hun ' ezel ' aan het Brandijzer, aan de overkant van de straat maar ik heb er nooit een schilderij van gezien. Indien jullie wel dan hoor ik het graag.

 

En nu echt voor de liefhebbers: indien je teruggaat naar de jaren vóór de franse revolutie, dan kreeg je dit beeld: het huis met de kapel rechts en de muur met de poort  in het midden staan er nog. Nu weet je waar ze vandaan kwamen.

http://www.beeldbankmechelen.be/index.php?option=com_memorix&topid=8&collection_id=1&data_id=2500&photo_id=10523

 

 

knap winkelpuitje

Ik heb alle Mariabeelden in Mechelen in kaart gebract en foto's gemaakt. Maar, droom ik nu of komen er altijd weer bij ?

Els Goes

 

Maar goed ook dat er bij komen. Bestanddeel van onze cultuur.