386:MOLIÈRE in première

met categorie:  

De stukken van Molière (1622-1673) zijn ontelbare keren opgevoerd. Zijn komedies zijn ogenschijnlijk lichte, ongevaarlijke schetsen van de burgerij. Niets is minder waar. De toon van zijn theater is vaak grilliger en bijtender dan wij vandaag vermoeden. Terugkerend thema in Molières werk zijn de gebreken van de burger, die hij genadeloos op de korrel neemt.

Om het niet over één aspect van de burgerij te hebben en één iemand te viseren, krijgt u meer dan één stuk van Molière op één avond: De Misantroop + De ingebeelde zieke. Wie in het eerste deel de pineut was of met de billen bloot werd gezet, zit in het tweede deel in het andere kamp. 

Zes acteurs nemen alle rollen op zich.
En ze maken samen muziek!

met Katelijne Verbeke (o.a. Flikken), Mathijs Scheepers (Kinderen van Dewindt), Evelien Van Hamme, Greg Timmermans (Ben X), Jos Geens, Lore Huysmans en Rudi Genbrugge / regie: Michael De Cock

van 22 oktober t/m 1 november, 20u15
't ARSENAAL (ingang langs het Dijlepad in de Kruidtuin)
meer info: www.tarsenaal.be

Voor het muzikale onderdeel deed 't ARSENAAL beroep op Rudi Genbrugge. Als componist en allround muzikant is hij inmiddels een vaste waarde in het gezelschap. Op slechts enkele maanden tijd begeleidde hij de spelers bij het bespelen van nieuwe instrumenten. Verder componeerde hij ook de muzikale thema’s die de soundtrack van de twee stukken vormen.

Lees het volledige interview met componist-muzikant Rudi Genbrugge op www.tarsenaal.be/documents/seizoen-0809/moliere/moliere-interviewrudi

 

Beste, dit is ene gewone publiciteitsmededeling.We verwelkomen graag een iets meer uitgebreide beschrijving, enkele vbn: reptitieproces, regisseursvisie, iets rond het stuk (Peter en Floris, voor Mechelen Blogt)

En een pak vrijkaarten?

Peter & Floris,

Dit lijkt me toch in de eerste plaats een culturele aankondiging.  Wat mij betreft minstens even relevant (!) als de veelvuldige annonces van Nite Spirit  en consoorten.   

Uiteraard is bijkomende uitleg welkom, maar als we dit al als 'een gewone publicitietsmededeling' gaan beschouwen, zal er véél moeten verdwijnen van deze site.

Overigens is er al extra uitleg ter beschikking via de link naar het interview met de muzikant.

Koen (cultuur- en theaterliefhebber) 

Hallo Koen - Ik kan je heus wel volgen.  En grotendeels heb je gelijk volgens mij als je verwijst naar andere posts die misschien minder relevant zijn....  Maar ik begrijp Peter en Floris ook in hun wat 'strenge' opmerking.  De kwaliteit van deze blog in het oog houden, vergt voortdurende oplettendheid en 'bijsturing'.  Met dit item is absoluut niks mis, en het hoort zéker op deze blog thuis.  Maar het is wel leuk dat het 'persoonlijker' zou geduid en/of gekaderd worden.  Dit leest dan 'prettiger'.  Ik denk dat de opmerking zo moet begrepen worden, en niet als 'afkeuring' - maar als opbouwende kritiek.  Misschien heb ik me  hier in het verleden ook af en toe aan 'bezondigd' (om het met een geladen woord te zeggen), maar ik probeer hier wel op te letten nu.  En ik merk dat ook andere bloggers dit méér en méér doen.  Het komt alleen de kwaliteit en het 'persoonlijke karakter' van deze blog ten goede.

Ja, 't is soms balanceren op een slappe koord. 

Maar: verder, bedankt Kim voor het posten van deze topic.  Hopelijk kent deze opvoering een groot succes.

@Koen: Als theaterliefhebber, en amateur-theatermaker draag ik t Arsenaal een warm hart toe. Je moet begrijpen dat we elke week mensen moeten weigeren die blogger willen worden om eenmalig hun zaak in de picture te zetten. Als anderen dan wel ongestoord reklame (kunnen) maken, wordt deze situatie erg moeilijk vol te houden. In deze context onze opmerking.

Ik ben ook niet tegen af en toe een aankondiging, maar we kunnen nu eenmaal niet alle theatervoorstellingen of alle mosselfestijnen op de hoofdpagina zetten.  Speciaal voor zo'n dingen hebben we trouwens een kalender die open staat voor iedereen.

 

Dag allemaal,

Sorry dat ik nu pas reageer... ik ben er even tussen uit geweest. Op weekend zonder pc, zonder internet! Het heeft deugd gedaan.

Ik wilde jullie graag wat extra rond onze 386:Molière vertellen, omdat er bij deze productie gewoon veel meer kwam kijken dan bij een gewone doorsnee theaterproductie. Gewoon opdat jullie zouden weten wat leeft in 't ARSENAAL. 

Vandaar mijn link al naar het interview met Rudi Genbrugge. Hij schreef muziek voor deze productie en begeleidde de acteurs. Want o.a. Katelijne Verbeke (die we nog wel kennen als Vanbruane uit Flikken) leerde speciaal voor deze voorstelling contrabas spelen! In amper 5 maanden!! Als je ze bezig ziet, lijkt het wel of ze nooit anders gedaan heeft. Dat verdient toch wat meer aandacht, niet? Al geef ik wel toe dat ik door tijdsgebrek (premièredrukte) voor de gemakkelijkheidsoplossing gekozen heb en ons promotioneel tekstje gebruikt heb.  Dat zal ik in de toekomst vermijden.

Wat de vrijkaarten betreft... zijn die welkom via deze weg? Of wordt dat beter niet gedaan? Want dat is mij nu niet helemaal duidelijk :-)

Groeten,
Kim