Groen in de stad !!

met categorie:  

(Bron GVA)

Het ontwerp voor de vernieuwing van het Sint-Romboutskerkhof en de Wollemarkt is bijna rond. Aan de kathedraal kiest de stad voor een grasplein met bomen. Vinci Park bouwt ondergronds een parkeergarage voor 120 auto’s.(...)

“Wij kiezen er bewust voor om elk plein een eigen karakter te geven. Het plein aan de kathedraal wordt een oase van rust”, zegt schepen van Openbare Werken Greet Geypen (Open Vld). De herinrichting is gepland voor begin 2010."

(visual: GVA)

“Op enkele details na is het ontwerp volledig klaar. Wij moeten alleen nog bekijken waar we de parking voor toeristenbussen inplanten. De in- en uitrit van de parking komt aan het café op de hoek met de Katelijnestraat. Maar we zijn er nog niet uit hoe de verkeerscirculatie zal lopen. Daarover hakken wij de komende dagen knopen door”, aldus schepen Geypen. Vinci investeert opnieuw in een ondergrondse parking met 120 plaatsen, veertig meer dan nu.

(...)

Mooi om deze post aan te maken Peter!  Zo jij hem niet had gemaakt, zou ik er morgen eentje opgesteld hebben, met deze collagefoto...

Ik ben erg benieuwd hoe het er gaat uitzien...  Het ziet er alleszins niet slecht uit zoals ik kon opmaken uit de ontwerpfoto in GvA...  (wat zou er trouwens gebeuren met het monument voor de oorlogslachtoffers?...)

Na het 'Rode Plein' (Veemarkt) nu een 'Groenplaats' in Mechelen...   ;-)

 

Nóg een ondergrondse parking van één verdiepke? Vlakbij de Grote Markt?

Dat wil zeggen drie parkings van één verdiepke, drie inritten en drie uitritten op goed een paar honderd meter van elkaar pal in het centrum waar het meeste volk circuleert.

Iemand op een zaterdagochtend als eens met de fiets of te voet van de Ijzerenleen naar het St. Romboutskerkhof proberen te gaan? Gekkenwerk.

Idem op een avond wanneer het theater is aan de Schouwburg.

In alle steden doet m'n moeite om de auto aan de rand van het stadscentrum te houden. In Mechelen blijkbaar net andersom.

Zijn ze daar zot geworden op het stadhuis? Of zit Vinci Park in het schepencollege?

Misschien bestaat dan in de toekomst een mogelijkheid om een autostaanplaats te kopen onder het Sint-Romboutskerkhof (zoals onder de Match / Novotel) en kan ik eindelijk dat oud antiquariaat kopen om (eindelijk) een vaste eigen stek te hebben in de Binnenstad.

Staat dat winkeltje eigenlijk te koop ?  Hoe groot is dat eigenlijk ?  En waar kan ik de huidige eigenaar vinden ?

Just2know...

@wout: Goed gezien ! Helaas te laat nu. Quid Katelijnestraat  ?

- En Quid, vijf minuten politiek om de paaltjes te laten functioneren Onder Den Toren ? Ik denk dat er eerst een serieus ongeval moet gebeuren ... :-(

@Gym, ik zag er vanmorgenvroeg een jongedame uitkomen.

Ergens heb je wel een punt Wouter.  Ik kan me vinden in het plein en de groene invulling er van.  Dit oogt fraai, en zal er veel aangenamer uitzien dan een parking; maar een derde ondergrondse voor een kleine stad als Mechelen: 't lijkt me ook wat gek (een tweede verdieping aan de Grote Markt was zinvoller geweest; maar goed: gedane zaken nemen geen keer...).  En ondertussen staat de parking op de Zandpoortvest nooit vol!  (op een boogscheut van het centrum... Gek toch?).

Vinci boert goed in Mechelen...

Ik vrees dat de ruimte tussen de Steenweg en het begin (einde?) van de Katelijnestraat een organisatorische chaos gaat worden. 2 drukke smalle straten (Katelijnestraat en de Stassartstraat , 2 parkinginritten vlakbij elkaar, de 'passage' van het Cultuurcentrum en de Academie...

Ik weet niet hoeveel plaatsen we winnen met een ondergrondse parking op die plaats tegenover nu? 50 plaatsen? Dan is dat een goei zaak voor Mechelen. Hopelijk is er dan bovengronds eindelijk eens plaats voor een tiental reisbussen. In ieder geval zal de plaats er frisser en groener MOETEN uit zien dan vandaag. Bereid je maar al voor dat het monument van de oudstrijders ook verhuist naar een andere locatie maar wie gaat daar nog van wakker liggen? En dat Vinci weer voor 30jaar de erfpacht krijgt? So what? Kom je naar de stad met de auto, zet hem op de Zandpoortvest en wandel 10 minuten naar het centrum want dat is gezond. Moet je maar effe in de stad zijn? Neem de bus of de fiets.

Als Mechelen weer niet de laatste in de rij wil zijn dan moeten er oplossingen gevonden worden voor de mobiliteit en dan maakt ge geen omelet zonder eieren te breken. Waar is het negatieve in dit plan?

Kunnen ze die ingang en/of uitgang niet ergens kwijt in de Oude Beggaardenstraat ?

In den trant als de ondergrondse parking onder de Match/Novotel met nen uitgang in het Hertshoornstraatje.

Hoe meer parking in't centrum stad hoe meer auto's dit aanzuigt. Katelijnestraat krijgt dan nog meer verkeer te slikken. Het wordt daar een drukke bedoeining zoals Wout zegt.

Groene long is dan weer een goede oplossing.

Wat bussen betreft, kan er me iemand vertellen waar die zich ergens mogen positioneren in plaats van SintRombouts Kerkhof ?

Een parking voor reisbussen lijkt me ideaal aan den ouwen dok. Vlakbij de op-en afritten en de ring. Mensen die willen kunnen dan de bus naar het centrum nemen. Anderen kunnen wandelen door het Begijnhof.

Geen slechte optie lijkt me.

@ Luc, ik heb geen enkel probleem met de aanleg van parkings. Maar waarom zo pal in het centrum?

De strijd om de binnenstad autoluw te maken werd al verkwanseld wanneer men de Zandpoortvest en de Stationstraat is beginnen volpompen met scholen en kantoren. Het had inderdaad handiger geweest dat Mechelen een grotere gratis parking had gemaakt aan het Rode Kruisplein en het zou handiger zijn als de stadsbezoekers wat meer zouden gebruik maken van de Zandpoortparking die goedkoop is en waarschijnlijk daarmee altijd voor 50% leeg staat. Awel, diegene die zijn wagen onder de toren wil zetten om boodschappen te doen dia zal dat dan maar tegen een prijske moeten doen dat wat hoger ligt dan vandaag. Ik lig daar niet wakker van. Dat we op die plaats een groen plein krijgen spreekt mij eens te meer aan. Tot zover het goede nieuws. Ergens meen ik mij te herinneren volgens het bestuursakkoord, dat er in de binnenstad geen parkeerplaatsen mochten bijkomen tenzij er op een andere plaats weer wegvielen. Dit kan achterhaald zijn maar ik hou mijn zakken toe.

Klopt, parkeerplaatsen die bijkomen in ondergronds parking komen van Zoutwerf, Katelijnestraat (en Melaan ?)

@Wout: mijn vorige ' interventie ' legt misschien al iets uit maar een rustplaats voor reisbussen is nog altijd een pijnpunt. De meeste bussen trachten zich ergens rond den dok te zetten maar dat is allemaal een beetje op zijn belgisch geïmproviseerd. Waarschijnlijk moeten we de stedelijke plannen voor die Dockside-site afwachten of daar iets voor voorzien wordt. In ieder geval zou het zinloos zijn wanneer Mechelen zich profileert als aantrekkingspool voor werknemers en toeristen als ze daar geen parkeer-mogelijkheden voorzien. En die zijn niet allemaal geslaagd maar als het gaat over de auto's die nu het St. Romboutskerkhof ontsieren, dan zie ik ze liever ( in eerste plaats ) buiten de binnenstad of anders onder de grond.

Je oplossingen om van de rand van de stad naar het centrum te wandelen zijn 100% valabel maar de bezoekers blijven het nog ten dele negeren. 

@ Peter: zou wel eens kunnen! En dan is de vraag gerechtvaardigd: wie gaat opdraaien voor de meerkost.

Allemaal goed en wel, maar is het wel een goed idee een ondergrondse parking aan te leggen in de onmiddellijke omgeving van de St Romboutstoren ???

Grondwater wegpompen, enz... Ik heb mijn bedenkingen hierover. Maar ja, wie ben ik. Knappe koppen zullen wel een stabiliteitsstudie gemaakt hebben zeker !!!

Is die toren dan niet verzekerd ?

@ Luc,

wat ik mis in dit alles is een 'visie' op mobiliteit. Waar wil ons bestuur naartoe met het gebruik van in oppervlakte relatief beperkte ruimtes. Wat er nu aan de hand is is prutswerk, ad hoc. M'n neemt een beslissing, huiswerk maar half gemaakt, voert die uit, blijkt onvoldoende en m'n gaat naar het volgende. Gedane zaken nemen idd geen keer zoals Jan zegt. Waar uiteraard.

Maar hier gaat het over één beleidsterrein op een erg beperkte oppervlakte. (Mobiliteit, centrum centrum). Je gaat mij niet vertellen dat een bestuur voor die zaken geen éénduidige visie had kunnen ontwikkelen.

De binnenstad wordt op 3 compleet verschillende momenten voor langere periode op verschillende plaatsen open gelegd.

Tikje gebrek aan planning toch. (Los van al de overwegingen die je maakte en waar ik me wel in kan vinden ergens).

 

toeristenbussen? Heeft dan nog niemand opgemerkt dat het centrum vandaag verboden gebied is voor toeristenbussen? Elke toeristenbus die zich in het centrum bevindt heeft een zware verkeersovertreding begaan. Misschien moet eindelijk eerst de signalisatie aangepast.

@Wout: als stad moet je maf zijn om de parking van de euroshopping te vervangen door eentje onder de Grote Markt en eentje onder de Veemarkt op 150 meter afstand. Het had beter geweest dat enz....enz.;. maar het is niet zo. We zitten nu met een aantal gebroken potten waar we moeten mee verder koken. Als je spreekt over gebrek aan visie geef ik je volkomen gelijk. In de jaren zestig zouden we alles gedaan hebben om met de auto tot in St. Rombouts te kunnen rijden. Decennia lang daarna hebben we alles gedaan om winkelstraten, wandelstraten enzo te maken en de auto buiten het centrum te houden of in het uiterste geval in de parking van de voormalige Match of de toen nieuwe Euroshopping te parkeren. Op dat ogenblik waren alle vesten vrij maar geen kat die er aan dacht om daar openbare vrije parkings te maken. De laatste jaren sleuren we de auto's terug in de binnenstad en dan gaan we weer klagen.

Alles hangt af waar de klemtonen geplaatst worden: We voelen dat Brussel en Antwerpen onbetaalbaar en onbereikbaar geworden zijn en we gaan ons dus profileren als wél bereikbaar en wél betaalbaar. De resultaten daarvan zijn het onderwerp van deze topics. Maak het beste van het slechtste.

@Eddy: signalisatie aanpassen is één ding, meer belangrijker is: waar geef je die mensen een plaats? Indien je als stad geen toeristen wil dan ban je gewoon alle bussen. Wil je je stad toeristisch aantrekkelijk maken dan moet je verzamelplaatsen voor toeristen en stopplaatsen voorzien voor bussen en dat wil dus ook niet zeggen dat er kampeerplaatsen moeten gemaakt worden. Laad- en losplaatsen voor autobussen voor 30 min. en een vrije staanplaats buiten het centrum. We moeten toch niet het warm water uitvinden!

- Ik zie toch regelmatig lege reisbussen (m.u.v. de chauffeur) staan aan de Post, dus pal in het midden van het centrum.  Ook aan de Holliday Inn Express, maar dat is voor 'laden en lossen' denk ik.

- Over het graven met risico voor de toren's vesten, meen ik me te herinneren dat we het daar al in een andere topic eerder over hebben gesproken.

- Persoonlijk vind ik het ook belachelijk om een extra parking op die locatie te zetten, vlak bij die vd Grote Markt.  Maar ja ...

- Enerzijds halen ze idd de auto's naar het stadscentrum, maar anderzijds is het zo goed als overal éénrichtingsverkeer, dus zit je daar ook maar rondjes te rijden om op je bestemming te geraken.

 @wout: Ik herinner me wel masterplannen voor stadsheraanleg, nog voor de Grote Markt een parking kreeg, en daar stond ook al de heraanleg van het Sintromboutskerkhof op.

@luc: Het lijkt wel of Mechelen qua mobiliteit altijd achteraanhinkt.

Wat is er van de plannen met de ondergrondse parking op de Schuttersvest ?

Het plein is nu een parking en het wordt gewoon terug een parking, meer niet.

Alleen zullen er nu bussen staan naast de toren... hmmmm, gezellig (lacht)

Dat was een parking vanaf de jaren 50 als ik me dat goed herinner (lacht).

In dat oud antiquariaat woont een vriend van mij. Het winkeltje staat nog leeg, maar hij is de rest nog aan't opknappen. Het is niet groter dan 3x de winkelruimte.

@peter: het is inderdaad geen sinecure om in een middeleeuwse stad een deftig mobiliteitsplan op te stellen. In 1835 maakten we een lijnrechte verbinding van het station naar de Grote Markt. Nu willen we die auto's weg uit de Bruul dus ergens moeten ze de zijstraten in. We zouden graag fietsveilige straten hebben en als voetganger en rolstoelgebruiker willen we ruimte op het voetpad. De combinatie van dat alles vind je alleen in een compromis. En dat durft al wel eens aangepast te worden. Het is een oud zeer dat automobilisten in Mechelen ' het noorden ' kwijtraken. Als je je kan inbeelden welk bijkomend werfverkeer we gaan krijgen met het vertimmeren van de euroshopping en hoe dat dan in goede banen moet geleid worden,... .

Hoe kan je een groen plein maken als er een parking onder ligt? Behalve gras en wat kleine beplantingen laat een betonnen ondergrond toch weinig begroeiing toe?

Je ziet op de computersimulatie al dat er enkel wat bomen overblijven aan de randen van het plein, dus om nu te spreken van 'groen in de stad' lijkt me wat optimistisch.

Ja, veel boom kan je daar dan niet verwachten, klopt kazamel.

Over zin en onzin van parkings in het centrum of niet is al veel inkt gevloeid. Ik ben niet  zo huiverig voor een bijkomende parking onder het Sint Romboutskerkhof. Een goede oplossing vinden in een oude stad is m.i. praktisch onmogelijk

Het gebrek aan succes van de randparking aan de Zandpoortvest ligt hem volgens mij aan het feit dat je geen echt makkelijk, rechtlijnig en aangenaam traject hebt naar het centrum. Je ziet het centrum ook niet liggen van daar en dus ben je in het ongewisse hoe dichtbij het wel is. Ik geef grif toe dat ik in het buitenland zo dicht mogelijk bij de bezienswaardigheden probeer te parkeren en daarvoor wil ik ook betalen. De laatste keer heb ik gepareerd op een randparking van Pistoia (Toscana)  en die lag zeker verder van het centrum dan onze zandpoortparking. En ook daar had ik het gevoel van:  ik ben te ver weg en ik had nauwelijks een idee waar het centrum was, want ik zag het niet liggen.... Zelfde gevoel kan dus een niet-Mechelaar hebben.

En toch is de parking van het Rode Kruisplein wel een voltreffer. Maar die is volledig gratis, die van de zandpoortvest niet, maar wel goedkoop en je kan daar maar per halve dag betalen,( denk ik toch)  wat inhoudt dat je bij langparkeren tweemaal geld moet offeren en je dus daarvoor moet verplaatsen, want anders retributie. Tenzij ik me vergis, want eerlijk, ik heb aan de zandpoortvest nog nooit geparkeerd.

 

Op zaterdag moet je niet betalen op de Zandpoortvestparking en aan de kant van de Hogeschool. Nochthans heb ik al veel mensen op zaterdag aan de parkeermeter zien staan die er geld insteken, resultaat: ze mogen tot maandagmiddag blijven staan. :-)

Waarom een dure ondergrondse parking "sint romboutskerkhof" als er in de kan. de deckerstraat een stuk grond ligt (vroegere parking ovam) waarop men een parkeergebouw met vier verdiepingen (één ondergronds en drie boven) zou kunnen plaatsen met een inrit en uitrit aan diezelfde straat en een voetgangers in en uitgang in de katelijnestraat en dit alles slechts honderd meter verwijderd van de toren.

't zal weer te eenvoudig zijn zeker en niet genoeg problemen veroorzaken waarschijnlijk.

@Marc: als je nu wil zeggen drie ondergronds en één boven dan zou het nog gaan, want dan maak je geen nieuwe euroshoppingtoestand!

Er verandert volgens mij niet zo heel veel aan de situatie, buiten het feit dat de bovengrondse parking ondergronds gaat...  Ik zie dus niet in waarom het meer verkeer zou aantrekken.

Hopelijk kunnen de huidige terasjes van de horeca zaken wat uitgebreidt worden naar zonnigere plekjes.

Een parking die van aan de stadsrand staat aangegeven met grote borden, een VINCI die eigenaar wordt en dus erg veel baat heeft bij een volle parking. Dat zal wel het een en het ander opdrijven, denk je niet erre ?

Maar ik sluit me aan bij sommigen hierboven: Weinig aan te doen, hopelijk wordt het wat groen (maar dan wel met oppervlakkig wortelende bomen ???)

Wat in de reacties ontbreek is dat blijkbaar niemand opmerkt dat zo stilaan de laatste gratis parkeergelegenheid verdwijnt en dat nog meer van ons Mechelen verkwanseld wordt aan een privébedrijf. Een bezoek aan Mechelen kan binnenkort alleen nog betalend voor veel mensen. 's Avonds een terrasje, een voorstelling in het CC, een beiaardconcert, een misviering, ... noem maar op. Wat vandaag nog gratis is 's avonds en op zon- en feestdagen wordt morgen betalend. Mechelen lijkt als winkelcentrum in verval, de leegstand is nooit zo groot geweest als vandaag en op deze manier zal het niet veel beter worden. Iedereen heeft niet het geluk vanop wandelafstand van het centrum te wonen of  zich met de fiets te kunnen verplaatsen.

@ Freddy,

Ik ben een voorstander om de auto zoveel mogelijk uit de stad te weren en alternatieve verplaatsmogelijkheden te gebruiken. Maar met je opmerking over het 'privé-bedrijf' ben ik het volkomen eens.

Wat Vinci Park doet is niet meer dan gelegaliseerde diefstal. Monopoliepositie er gratis bovenop. Hun parkings trekken de wagen de stad in en hun parkeerwachters innen de cash.

En geen één politieker die zich daar vragen bij stelt.

 @Freddy: SIntromboutskerkhof was betalend

@Peter, niet 's avonds en niet op zon- en feestdagen.

Voor al uw vragen, check de Vinci Faq’s !

Jokke, ik bedoelde een ondergronds, een gelijkvloers en een eerste en een tweede verdieping, dus niet hoger dan de aanpalende woningen hoor.

Freddy, inderdaad gaat men alle gratis perkeerplaatsen naar de rande verschuiven zodat Vinci zelfs na 19.00 uur  nog drie eurokes kan ontvangen zoals onder de grote markt en de veemarkt. ze zijn zelfs in staat om ons per uur t edoen betalen als onze kar in onze eigen garage staat!

@Luc en Hanna1

reglementaire plaatsen zijn inderdaad belangrijk en absoluut noodzakelijk. Vandaag zijn er geen gereserveerde plaatsen en hangen de Carchauffeurs bovendien af van de "goodwill" en de tolerantie van oom agent. De binnenstad is immers officieel verboden terrein voor alle voertuigen van meer dan 10 ton en langer dan 11 meter. Alle toeristenbussen vallen in deze categorie en kunnen beboet worden. Dit is al meermaals gesignaleerd aan het stadsbestuur maar tot op heden werd de signalisatie niet aangepast. Conclusie; eerst moet er uiteraard gezorgd worden dat autocars reglemantair toegang tot het centrum krijgen, een onderbord en goedkeuring van de gemeenteraad zijn noodzakelijk, en dan moet nog de nodige ruimte (staanplaatsen) voorzien worden.

Dat wil dus zeggen dat al de Mechelse scholen in de binnenstad die met hun klassen op uitstap gaan met de bus, in overtreding zijn?

@Filip; de scholen niet, wel de sukkelaar van een chauffeur. Iedereen is en blijft immers hoofdelijk verantwoordelijk voor gepleegde verkeersovertredingen.

Op de volgende gemeenteraad wordt een voorstel ingediend om in Mechelen het aantal uren parkeren constant te houden.

Dit voorstel is een initiatief van Karel Van Butsel, fractieleider CD&V/N-VA Mechelen.

Zo moet de parking onder de Wollemarkt gratis blijven, zowel 's avonds als op zondag.

Of indien deze parkings toch betalend worden, dan moeten elders betalende parkings gratis worden. Volgens de formule: aantal uren betalend per parkingplaats x aantal plaatsen = constant.

Benieuwd hoe de Mechelse meerderheid op dit positief voorstel reageert?

 Nu weer  tschjeevenstreken ?

 Ga eens een kijkje nemen in groot Brussel.

Gentse steenweg en alle andere hoofdassen betalend parkeren en alle zijstraten onbeperkt gratis parkeren.Hoe is dat nu te verklaren ? Het staat alle dagen bomvol maar als het vol is dan is het vol.En wij hier maar afdokken.Tscheevenstreken !!!!!!!!!!!!

@ Freddy, bedankt voor de uitleg ivm toeristenbussen.

Wat gratis parking betreft, op zaterdag staat de (gratis!) parking van station Nekkerspoel stampvol van mensen die naar de markt gaan 's ochtends. Maar daar moet je dus vroeg bijzijn, anders heb je geen plaats meer. En dan is het enkel maar te voet de Keizerstraat door en je bent er.

Als het verhaal van Freddy klopt, dan vraag ik me toch af of de politici hier niet wat meer spoed achter kunnen zetten ...

Toeristen komen met de bus, en hun eerste kennismaking met onze stad is dus een sakkerende chauffeur ?

Busbestuurders mogen  hun passagiers laten in - en uitstappen in het centrum, doch dienen daarna zich te plaatsen op de busparking aan het ex-douanegebouw aan de Nekker!

Wat de parkingpolitiek betreft is het wel zo dat de VINCImachtsgreep tijdens de vorige coalitie samen met CDV en NVA werd toegelaten. Nu blaast de CDV/NVA terzake koud,maar vroeger wel heel warm (motto "geld is geld").

Dankzij een initiatief van VB werd in de parkings het systeem 3 euro van 19 tot 09 uur ingevoerd; wat dus nu eveneens zal (hopelijk) toegepast worden bij parking Sint-Rombautskerkhof!.

Blijft de vraag of die parking ondergronds wel nodig is; en wie weet houdt onze toren dat allemaal wel uit, of zakt hij wat scheef zoals in Pisa???? Het alternatief dat marc aandraagt is volgens mij een goede optie, maar in het zichsveld van Genneke zal dat wel niet kunnen zeker?

 

Aangezien mijn voorstel hier ter sprake komt toch even kort een reactie.

Aan Ron: "op de volgende gemeenteraad wordt een voorstel ingediend om in Mechelen het aantal uren parkeren constant te houden" betreft in feite "het aantal uren betalend parkeren". De rest van je uitleg klopt.

Met andere woorden: maak je de Wollemarkt een ondergrondse parking met 24uur/24uur betalen, dan zijn er 2 mogelijkheden.

Ofwel behoud je de gratis uren die nu bovengronds zijn ook ondergronds. Dus Wollemarkt gratis 's avonds en op zondag. Dat is zeker de eenvoudigste oplossing, en ook de beste voor wandelaars, horeca en genieters van zeg maar een beiaardconcert.

Ofwel zorg je er voor dat in de binnenstad elders betalende uren gratis worden die nu betalend zijn. Op termijn zou je zo kunnen evolueren naar een situatie waarbij alles wat aan parking betalend is ondergronds gaat, en wat aan parking bovengronds blijft gratis is.

We hebben daar een globale visie over ontwikkeld in ons partijprogramma naar de gemeenteraadsverkiezingen toe. Dit opent heel wat perspectieven, ook om met electronische middelen de parkeerproblematiek optimaler te laten verlopen. Al is daar nog een deel technisch studiewerk mee gemoeid.

Kortom, de wereld evolueert (ja ja, Eddy Luyten, echt waar, dat gebeurt), en dus ook de keuze wat een optimale oplossing is.

 

Heren politici, klopt dit ?

De binnenstad is immers officieel verboden terrein voor alle voertuigen van meer dan 10 ton en langer dan 11 meter. Alle toeristenbussen vallen in deze categorie en kunnen beboet worden.

Beste collega Karel,

                                     deze uitleg is een beetje te doorzichtig.Het is onder het vorige bewind waarvan de CD&V deel uitmaakte dat heel het dossier " PARKEREN " werd overgedragen aan VINCI PARK met als enige doel het opzadelen van - in hoofdzaak -de Mechelse burger met een verdoken personenbelasting.VB heeft zich tegen dit gedrocht steeds met klem verzet.

Dat u nu tegengas geeft is begrijpelijk , uw partij kennende.Maar u bent niet alleen, er zijn er nog die warm en koud kunnen blazen.( RA RA RA )

 @ Peter

Ik ben geen stadsmens en nog minder een busbestuurder .Als ik over de vesten rij heb ik ook geen behoefte aan het bestuderen van alle verkeersborden.Wanneer hier wordt beweerd dat die signalisatie er is dan neem ik dat ter goeder trouw aan.Ik denk dat Eddy juist zit met de thesis van lossen en laden en dan de stad uit.Ik geloof dat in de meeste oude steden dit de logica zelf is.Natuurlijk moet er ook de mogelijkheid geboden worden om kinderen aan de scholen op te halen.

Achach, morgen parkeren we met zijn allen onder... de Brusselpoort, want in de papieren editie van de Gazet van onze Sven staat er een artikel dat de Handel een parking vraagt onder de Brusselpoort.

Morgen leven we en werken we op niveau Mechelen -1.  Niet langer gebruiken we dan Waterstraatjes, maar Ondergrondse Beleveringstraatjes.

Nu alleen nog zorgen dat onzen Toren niet gaat overhellen !

:-D

@ GIM

             De handel vraagt dat de mensen niet zouden gestroopt worden wanneer ze naar de stad komen winkelen en dat hun " parkscheintje "niet duurder zou zijn dan hun pintje. 

Even voortborduren op ideeën, voorstellen e.d.

Het voorstel van Karel betreffende gratis ondergronds parkeren is misschien wel logisch vergeleken met de huidige situatie, maar is het dan weer niet gezien het wel betalend parkeren in de andere parkings in die periode. Weliswaar aan een interessant tarief bij Vinci, maar zeker niet bij Q-park. Raar dat men altijd maar foetert op Vinci ( al zal dat wel met het beheer van de straatparkeerplaatsen te maken hebben) en dat Q-park, nota bene de duurste van allemaal, altijd de dans ontspringt. 

Maar om terug te komen. Met gratis ondergronds parkeren 's avonds op de Wollemarkt herval je in de huidige situatie. Overdag plaats voorhanden tegen centjes en 's avonds gratis, maar meestal alles volgeparkeerd door de bezoekers van de avondscholen in de buurt. Ik heb hier al dikwijls betoogd dat dit fundamenteel oneerlijk is. Overdag kan Mechelaar modaal wel betalen om te parkeren maar na19 u worden de plaatsen ingenomen door mensen die verder de stad niks opbrengen. Trouwens ook al dikwijls gezegd:  Scholen zouden zelf moeten zorgen voor parking, zo simpel is dat.

Het alternatief om alle bovengrondse parkeerplaatsen vrij te maken en de ondergrondse betalend zie ik ook niet zitten. Dan staat alles direct vol bovengronds en vervallen we in de situatie van vroeger. Vandaag vind je in de binnenstad bovengronds wel een plaatsje. Mogelijk zou dan een blauwe zone soelaas bieden, maar ook dat betwijfel ik, want je kan om de 2 uur je schijf komen verzetten. Dat mag wel niet, maar elke goeie Belg veegt daar zijn voeten aan. Een heikel thema verkeer in een oude stad,een ideale oplossing is er niet en eerlijk gezegd, de huidige vind ik nog niet zo slecht. Als je met de wagen naar de stad komt en je wil in het centrum parkeren dan betaal je. Punt uit. Dat doe ik soms ok en daar kan ik mee leven, al kost me dat wel ettelijke Carolussen en ik laat nu in het midden of het gaat om het geld of de drank :-).

Gene drank, gene klank (of zoiets), Rudi ?

:-)

 @ Eddy,

                Wat dat omvallen van den toren betreft hebben we twee kansen.Hij valt om of hij blijft staan.Eèn zekerheid hebben we , hij kan maar ene keer omvallen.

Ik blijf erbij dat het Mechelaarvriendelijkste systeem datgene is wat in sommige Zwitserse steden wordt toegepast: 2/3 van de parkeerplaatsen in de binnenstad voorbehouden voor bewoners, de bezoekers staan gratis op randparkings of betalen een aardige duit voor een plekje in de stad en daarmee gedaan. En de ondergrondse parkings blijven gewoon betalend, die zijn toch privé, dat die er dan zelf maar hun foor me trekken ook.

@ Sint :

Misschien elke STADSbewoner zijn eigen aantal vierkante meter parkeerruimte ?  En als je een garage hebt in de binnenstad wordt die aantal vierkante meter gewoon doorgegeven aan iemand die geen garage heeft, net als die stadsbewoner die (nog) geen auto heeft of wilt.

En zij die buiten de ring wonen hebben meestal wat meer (parkeer)ruimte, behalve dat je die Heilige Koe nu ook weer niet moet gaan parkeren tussen de koeien in de wei !

:-)

Just an ID

Al die parking die er bijkomt voor de mensen die naar Mechelen komen... wanneer wordt er eens gedacht aan de mensen die in Mechelen wonen. Je moet eens proberen om op een zaterdag avond, na een avondje uit een parking te vinden in de stad. Dat is gewoon onmogelijk.

Wat betreft de Q-Parking, aan de Lamot site, heeft Rudi gelijk.
Dit is een schandalig dure parking, waar je 's avonds en 's nachts evenveel moet neertellen dan overdag.
Bovendien is er in die buurt ook een schrijnend tekort aan parkeerplaatsen voor mindervaliden.
De dichtsbijzijnde parkeerplaatsen voor mindervaliden daar in de buurt, zijn bij mijn weten de IJzerenleen (bijna aan de Markt), aan de OLV-kerk en in de Moensstraat.
Voor een mindervalide is een wandeling van die plaatsen naar de Lamot site een zware opgave, aangenomen dat de parkeerplaatsen vrij zijn of niet bezet worden door overtreders.
Beneden in de Lamot parking is ook een parkeerplaats voor mindervaliden, maar wat doe je als de lift defect is ?
Bovendien word je daar ook nog eens letterlijk en figuurlijk gepluimd.
Voor 's avonds vind ik het alternatief dat Vinci Parks biedt een mooi initiatief.
Maximum drie euro is een redelijke prijs lijkt me.
Op die manier kost je parkeerticket niet meer dan het bedrag dat je de drankgelegenheid waar je 's avonds naartoe gaat spendeerde.
Voor mensen die hun wagen kwijt moeten wanneer ze in de stad werken, zou ook best een speciale regeling komen, want zij moeten dagelijks meer dan 10 euro spenderen aan parkeergeld, wat neerkomt op meer dan 200 euro per maand.
Parkeren aan de rand van de stad is geen optie, want iedereen parkeert graag zo dicht mogelijk bij zijn bestemming en als ik eerlijk ben, ga ik geen kilometer te voet lopen om naar een winkeltje in de stad te gaan.
Dan rij ik wel even naar een winkel aan de rand van de stad, waar er een ruime parking voor de deur is en waar ik achteraf niet een hele weg moet sleuren met plastieken zakken, dozen e.d.
In de zomer kan zo'n wandelingetje misschien wel deugd doen, maar in de winter is dat niet erg aangenaam.
 
Dat scholen zelf voor parking moeten zorgen, vind ik een beetje vergezocht.
Dan kan je stellen dat de winkeliers ook zelf voor parkeerplaatsen moeten zorgen, want hun klanten moeten ook hun wagen kwijt.
 
Het is, ook voor mij, altijd gemakkelijk te zeggen hoe de ander het zou moeten doen, zonder dat je zelf je theorie in praktijk moet omzetten. (de beste (be)stuurlui .....)
Ondanks alle opmerkingen vind ik wel dat ons stadsbestuur prima werk levert en dat het dode Mechelen van 15 jaar geleden weer behoorlijk alive and kickin' geworden is.
Een stad waar ik graag in leef en woon.

 

@ Ils :

Elke (binnen-de-ring-wonende) stadsbewoner zou een eigen parkeerruimte moeten (kunnen) hebben.  Heeft deze bewoner een eigen garage (in zijn woning - beletage- of een ondergrondse parkeerplaats in zijn flatgebouw), dan heeft hij deze parkeerruimte niet nodig.  Is hij of zij nog te jong om al een auto te hebben, dan heeft hij of zij die parkeerruimte niet nodig.  Is deze stadsbewoner te oud geworden en heeft hij besloten zijn auto van de hand te doen, dan zal ook deze geen behoefte meer hebben aan een parkeerruimte.  Sommigen willen overgaan naar autodelen en zullen ook dit privilege opgeven.

Waarom de stad niet laten weten dat je behoefte hebt aan een parkeerruimte in een cirkel van 100 meter rond je woning in de binnenstad omdat je hier een oud huis hebt gekocht dat je gaat renoveren, maar dat deze woning onmogelijk kan voorzien worden van een eigen parkeergelegenheid.  Hierdoor krijgt de Stad een inzicht in het aantal parkeerbehoeften in de binnenstad en kan dan uitkijken naar het aantal geschikte parkeerplaatsen die recent zijn vrijgekomen in de onmiddelijke omgeving van de woning.

En als Tante Nonneke uit Zichem-zussen-Bolder op bezoek komt zijn dit misschien enkele opties : 

Tante Nonneke springt nog over een haag van 2 kontjes hoog : Die parkeert haar autootje aan de ring en wandelt naar de familie (max. 0,5 uurtje)

Tante Nonneke is slecht te been : Die parkeert haar autootje aan de ring en neemt vlakbij een stadsbus

Dit kan ook voor zij die van rond Mechelen komen en graag willen winkelen in de binnenstad van Mechelen.  En geef toe : er zijn een pak mensen die zonder problemen naar Oostende rijden, maar doodnerveus worden om in de binnenstad van Brussel, Antwerpen, Brugge, Gent, Hasselt of Mechelen te moeten rondrijden op zoek naar een geschikte parkeerplaats vlakbij het doel (winkel, cafe of theater)

@Jan G.: de Q-parking is nu eenmaal een privé-aangelegenheid van investeerders en die mogen voor hun parkings aanrekenen wat zij nodig achten. Niemand is verplicht om er gebruik van te maken en wie dat wel doet legt dus vrijwillig zijn hoofd op hun (geld)kapblok! Er is parkeergelegenheid op Ijzerleen (altijd volzet), Matchparking of langsheen de Dijle.,Graanmarkt.

Een beetje lichaamsbeweging kan wonderen doen... Natuurlijk blijft in die omgeving wel een probleem bestaan voor de mindervaliden, maar men kan toch moeilijk à la carte gaan werken!

@Karel: op de toren staat buiten de vlaggen ook nog een windhaan...

@Eddy Luyten : Dat men niet voor iedereen goed kan doen is een feit, maar je kiest er niet voor om mindervalide te zijn/worden en als men moeilijk te been is, is elke 100 meter er soms 50 teveel.
Misschien is dat moeilijk te begrijpen voor een buitenstaander, maar het is zo.
De parkeerkaarten worden niet voor niks uitgereikt en neem gerust van mij aan dat je alleen zo'n kaart krijgt als je ze echt nodig hebt.
Eigenlijk zou het niet overbodig zijn om per straat een tweetal plaatsen te voorzien voor mindervaliden.
Als dan de andere chauffeurs er ook nog eens respect zouden willen voor opbrengen en de Mechelse politie consequent en streng zou optreden tegen overtreders, zou er al een groot deel van de problemen opgelost zijn.
 

 

@Eddy Luyten:

met alle respect maar je uitleg over het afzetten van reizigers in de binnenstad door autocars klopt niet. Aan alle straten die rechtstreeks toegang geven tot het centrum staan overal verbodsborden en dit zonder onderborden die in uitzonderingen voorzien. De wegcode is voor iedereen gelijk en in deze niet voor interpretatie vatbaar.

Rudy,

De discussie wat betreft gratis bovengrondse parking op lange termijn, is nogal technisch en voor onderzoek vatbaar. Zeker geen fetisj.

Wat wel duidelijk is, is dat men bij parkeerstudies niet meer moet vertrekken van de aard van het aanbod, maar van de aard van de vraag (welk soort behoefte is er). Je moet hierbij uit gaan van de verschillende categorieën mensen die naar de stad komen. Ik heb dat ooit de B-B-B genoemd:

1) Bezoekers (zoals toeristisch (lang aanwezig), of winkelaars (kort of lang aanwezig)...),

2) Bewoners,

3) Beroepsactieven (met ook hier 2 soorten, wie bv 8 uur aan een stuk komt werken of wie er zoals verplegers op vele plaatsen korte tijd moet zijn, wat een andere behoefte is).

Op termijn biedt de bovengrond dan heel wat mogelijkheden voor gratis beschikbaarheid van parking aan sommige van die groepen, zeker waar de nood aan parking beperkt in de tijd is. En als je dit technologisch laat ondersteunen kan er heel wat, maar voor een omstandige uitleg hierover is dit bestek te kort.

Voor de drie B's werd inderdaad al behoorlijk wat gedaan de voorbij 8 jaar. Ik denk dat Mechelen daar fier op mag zijn.

Voor beroepsactieven zijn er bv. de werknemerskaarten, hoewel ze voor onderwijzend personeel (die daar wettelijk van hun inrichtende macht geen vergoeding mogen voor krijgen) nog veel te duur zijn. Maar voor zaken en bedrijven (belastingaftrekbaar) zeker een goede regeling. En er is de "hoffelijkheidskaart", er is de kaart voor verplegers en andere gelijkaardige beroepen om kort ergens te staan, enfin, het gamma is daar vrij uitgebreid.

Voor bewoners zijn der de bewonerskaarten (2, allebei gratis).

Het is dus vooral voor de bezoekers dat de regeling nog verbeterd moet worden, en dat dreigt nu net omgekeerd te worden met een 24/24 betalende Wollemarkt parking. Zo wordt het nog maar eens duurder. Dat is waar we met mijn voorstel iets willen aan doen: het comfort van de ondergrondse parkings combineren met een stand-still wat betreft het steeds duurder worden. Wij willen dus niet terug komen op alles wat goed is, maar vooral evolueren naar iets dat nog beter is.

Wat niet belet dat bepaalde prijzen bij mij als Mechelaar ook de haren ten berge doen rijzen. Q-park is daar een spijtig voorbeeld van.

@Jan Govaerts

Inderdaad Jan, groot gelijk, de stad moet op maat van alle Mechelaars gemaakt worden. Parkeergelegenheid dus ook.

Waar men daar geen expliciete aandacht voor heeft van bij het begin, loopt het gewoon fout. En niet alleen als het over parkeren gaat. Zoals bij de nieuwe Beethovenbrug (Vismarkt-Lamot), die jammer genoeg niet toegankelijk zal zijn. Al loopt er nog steeds een klacht van ons bij de raad van state hierover, ik ben bang dat we daar moeilijk ons gelijk zullen halen. Met als gevolg dat drie bruggen vlak bij elkaar alle drie moeilijkheden opleveren voor rolstoelgebruikers of mensen die moeilijker te been zijn: de Kraanbrug (daar zijn de voetpaden niet geschikt voor buggys of rolstoelen), de Beethovenbrug (wordt eveneens niet toegankelijk wegens té stijl volgens alle Vlaamse normen (en ook volgens het eerste advies van de provincie dienaangaande trouwens)), en de Hoogbrug (dat is ook al een Tourmalet voor vele senioren en mensen met beperkingen).

Een zoveelste gemiste kans om een stad op maat van álle Mechelaars te maken. En ja, je kan inderdaad niet altijd voor iedereen goed doen. Maar een subjectieve mening over wat mooi is voor een nieuwe brug (een nieuwe brug die trouwens meteen ook het prachtige zicht op de Hoogbrug vanop de Kraanbrug zal verbergen) zou m.i. toch ondergeschikt moeten zijn aan de objectieve normen die aangeven wanneer een brug voor iedereen toegankelijk is. En dus ook toegankelijk voor die 30% mensen in Mechelen die minder jong zijn, of een rolstoel moeten gebruiken, of bv zich met kinderen in een buggy verplaatsen.

 @ Karel,

                 met uw B.B.B. kunt ge uw afkomst niet loochenen , uw vroegere partijgenoot de heer Leo Stevens die sprak beledigend over de Z.Z.Z. brigade wanneer hij het had over zijn eigen stadspersoneel waarmee hij bedoelde ziek, zat en zot.Oh schande.

Karel, u moet bij de les blijven want uw partij heeft dit kluwen mee op poten gezet.

En op deze wijze rijden we, met zijn allen, van de groene parking onder het Sint-Romboutskerkhof linea recta de Dijle in.

"Het kan verkeren", zei Bredero !

:-)

@gimycko: keut ons na is lache: de jongens van d' opposiese zén mekaar den baad an 't afdoen: G.L. dien heid eut allien over de verleden taud en Karel die sprekt in den toekomende taud!

Ma gienen iene van de twie sprekt in den tegenwoordigen taud, leut staan in de "voorwaardelijke wijs"

@ Jokke :

Allez, de Bloggers zullen het moeten oplossen !

:-)

Nog één om op te lossen: onderzoek wijst uit dat in binnensteden als de onze er 90 % van de wagens 80 % van de tijd stilstaat.  Nu gij...!

En wat de sakkerende buschauffeurs met toeristen betreft: ik heb er op verzoek van een aantal mensen die in die sector actief zijn, onlangs op de gemeenteraad nog een vraag over gesteld aan de bevoegde schepen (van toerisme).  Deze beweerde dat dit allemaal fel overtrokken is en er eigenlijk geen problemen zijn (geluidsband is op te vragen).  't Is maar dat ge 't weet...!

@ Jan Goovaerts

"De dichtsbijzijnde parkeerplaatsen voor mindervaliden daar in de buurt, zijn bij mijn weten de IJzerenleen (bijna aan de Markt), aan de OLV-kerk en in de Moensstraat."

Tip: Mocht je een parkeerplaats voor mindervaliden zoeken in de buurt van de Lamot, aan wijkhuis Den Deigem in de Karmelietenstraat zijn er een paar bijgekomen.

Er mogen enkel maar reisbussen in het centrum voor laden en lossen,

awel, misschien op deze speciale stakingsdag dat ze een uitzondering maken.... Ik zag de hele VM meer dan 12 bussen staan op het stuk Veemarkt-Biest, met diverse vakbonds-leden. De politie was ook wel 'en garde', maar toch ....

(Dat is weer eens het voordeel van zo'n staking, met een dagje vrij vanwege treinstaking, zie je wat er op een doordeweekse dag in de binnenstad afspeelt!)