'k Stond voor de Brug van Coloma...

met categorie:  

(Foto Gimycko)

In de papieren weekend-editie van de Gazet van onze Sven staat er op de laatste bladzijden een artikel over Kaaimuren.  Met een kaart van Vlaanderen wordt er weergegeven waar oa nieuwe laad-en losplaatsen zijn en worden ingeplant om vrachtwagens van de weg te houden.


Wanneer ik de kaart bekijk merk ik oa de Leuvense Vaart op (Kanaal Leuven-Dijle) en langs dit traject zijn al enkele kaaimuren in gebruik : 2 voor Bulktransport en 1 voor Containertransport.  Niet direct op het grondgebied van Mechelen, maar omdat Leuven een stopplaats is, moet natuurlijk al dat waterverkeer wel langs Mechelen.

Het artikel en de kaart vermelden wel dat langsheen de Leuvense Vaart (voorbehouden voor Klasse II-vaartuigen van 600 ton) volgende kaaimuren zijn aangevraagd : 2 extra kaaimuren voor Bulktransport, 2 kaaimuren voor Afvaltransport en 1 kaaimuur voor Stukgoedtransport.

Als al die (binnen)schepen van of naar Leuven door Mechelen moeten varen, in de toekomst, gaat het hier in Mechelen een drukte van jewelste worden op het water.  En gaat Mechelen een graantje kunnen meepikken als al dat doorgaand verkeer hier passeert ?

Goe bezig ?  Ik vraag het aan de Bloggers !

Als ge bedoelt met een graantje meepikken op ons oud succesverhaal van de ' stapelrechten ', dan zou ik mijn bonen daar maar niet op te wijken leggen. Die tram is voorbij. Maar als iedere lichter twintig camions van de baan kan weren dan zeg ok ja! Nadeel is dat men de laatste 50 jaar de binnenvaart stiefmoederlijk heeft behandeld en overal lage bruggen is gaan plaatsen die dan weeral, net als vroeger, allemaal open en toe moeten gaan.

Blijft het eeuwig dilemma : Werkgelegenheid of Natuur.

Ik zie de Leuvense Vaart meer geschikt voor recreatievaartuigen, alhoewel dat ge daar niet rijk van gaat worden.  Maar als daar constant binnenscheepvaarten gaan voorbijkomen, overbeladen met containers... dat is ook geen zicht en, ik denk, niet direct mogelijk met al die lage bruggen.

Als ge dat oud artikel van het toekomstige Treinstation er nog eens bijhaalt en de foto's bekijkt naar de Vaart toe (Stationsplein) zag ik daar ook niet direct hoge bruggen ingeplant voor zwaarder waterverkeer.

@gim: vandaar dat men de af te breken viaduct vervangt door een tunnel en niet door een supplementaire lage brug. Coloma- en Plaisancebrug zullen gedoemd blijven om als lage bruggen door het leven te gaan wegens gebrek aan plaats voor iets anders. Maar als langetermijndenken zou ik graag investeringen tegemoet die naar vervoer op het water gaan. Dat water ligt er nu toch al dus kunnen ze het maar beter optimaliseren.

@ Luc : En de Spoorwegbrug ?

Als je die nieuw te bouwen Diabolobrug bedoelt dan denk ik dat die even hoog als de Vierendeelbruggen komt te liggen want anders zit je met het autoverkeer naast de vaart terug vast.

Probleem met de vaart is de sluizen.Een erg snelle verbinding Mechelen-Leuven per speedboot zit er niet in, wegens de versassingen :-)

@ Peter : Dat wordt klunen...

in de Vorschriften für die Benutzung der belgischen Wasserstraßen innerhalb des General-Gouvernements (1. Januar 1917) lees ik:
 
die großte Tiefgang für die Schiffart auf dem Kanal ist auf 3,50 m festgesetzt, die Höchstbreite auf 8 m. Die nutzbare Länge der Schleusen beträgt 52 m. Kein Schiff wird auf dem Kanal zugelassen, dessen Bordgang nicht mindestens 10 cm über dem Wasserspiegel liegt.
Die Schiffsbedienung muß aus mindestens zwei Personen bestehen.
Die Einfahrt in den Kanal ist nur mit eingezogenen Segeln erlaubt, außerdem müssen die Anker und Rahen eingezogen und so befestigt werden, daß sie nicht über die Außenseiten des Schiffes hinausragen.

 

Mooie foto van de vaart,Ik heb maar een vraag.Mogen zij in de vaart nog zwemmen?Ik  heb daar veel plezante uurtjes doorgebracht.? Louis W.

Als ik naar de laatste jaren kijk heeft men terug veel geïnvesteerd in het kanaal en daarrond; en dat is uiteraard enkel en alleen maar positief. Oude, manuele bruggen werden vervangen door snellere, semi- of volledig automatische bruggen. De zijkanten van het kanaal worden veel beter onderhouden, evenals het jaagpad.

Aangezien er vele bedrijven rechtstreeks aan het kanaal liggen en nu ontzettend veel via de weg vervoeren is het water een soms meer haalbare oplossing; mits er goeie laad- en loskaaien zijn.

En recreatie op de vaart? Veel meer dan kanovaren en plezier bootjes (en de planckendael boot) ga je daar toch niet moeten op doen; houdt de economie ook niet bijzonder draaiende. Goed bezig? Ongetwijfeld!

 

@ Anendel :

Blijft de vraag of het inderdaad rendabel is, want -net zoals Peter zei- je zit met al dat sluizencomplex...

Het aantal sluizen valt wel héél goed mee. Van Mechelen tot Leuven zijn er slechts 5 sluizen. Van een complex zou ik niet onmiddellijk spreken. Bovendien werden alle sluizen geloof ik de voorbije jaren ook gemoderniseerd zodat de wachttijden veel minder lang zijn. Er zijn genoeg voorbeelden in België waar dat héél wat meer is.

Kijk maar eens rond op www.binnenvaart.be en laat je sceptische kant toch een beetje overtuigen. Zoek maar eens op 'goedkoop' en 'minder externe kosten'.

@gim: ik ga Anendel steunen in zijn/haar gedachtengang. Het sas van Kampenhout is natuurlijk een ( geklasseerd ) obstakel maar het is niet direct de bedoeling om 2000 tonners de vaart op te jagen maar de capaciteit ( zoveel ton per uur ) van de vaart te optimaliseren. De doorvaart langs onze mechelse bruggen is een kwestie van minuten ( of het nu één of drie lichters zijn ). Een mens moet het nu eenmaal vergelijken: ofwel langdurige wachttijden op de Leuvense steenweg ofwel kortere aan de bruggen. Toen de NMBS de dry-port aanlegde aan de Leuvense Steenweg in Muizen dan keken ze ook alleen maar naar hun eigen gemak: containers vlug op het spoor brengen. De miserie op de Leuvense Steenweg was niet hun zorg want hun slogan was ' het vermijden van de Antwerpse ring '. De mechelaars blijven met de sh*t  zitten. Dus: boer pas op uw verkeer.

Zoals je kan lezen in het artikel (en je kon zien op de kaart van Vlaanderen) waren er al kaaimuren voor bulk-en containertransport en was er een aanvraag voor 2 kaaimuren voor afvaltransport.

Leuvens afval dat per boot door het Mechelse Grondgebied vaart ?  De omgeving van de Leuvense Vaart zal dan nooit meer hetzelfde zijn, net zoals de geuren.

Ach, we leven al jaren met Leuvens bier en dat stinkt ook, de dag nadien.:-)

Aha, we hebben ne kenner !  "Bier" zou ik ne Stella niet noemen, Luc, eerder... Leuvens Water !

:-)

@Louis: Ik heb het even opgezocht voor u en blijkbaar geldt er een zwemverbod in quasi alle waterlopen hier in België, de reden hiervoor is dat men de veiligheid niet kan garanderen.

In de praktijk daarentegen wordt er naar hartelust gezwommen alwaar het niet vuil is, en blijkbaar is de vaart niet al te vuil want er wordt al eens ( oa. door mezelf  ) regelmatig in gezwommen, vooral als de zon schijnt.

Gelukkig schuilt in de meeste echte Belgen nog een klein wetsovertrederke dat het lak heeft aan onnozele reglementen (lacht)

@Anandel: over dat jaagpad lees ik in het hierboven door mij geciteerde werk:

"Für die Treidelei besteht ein Monopol mit besonderen Tarif"

Weet er iemand wie die "exclusiviteitbezittende" boottrekkers met hun speciaal tarief waren?

@ Sint : Bestaan daar geen foto's van ?

Ne Sint, int water van de Vaart !  Dat willen we allemaal wel eens zien !

:-D

Misschien staat hij daar, op ne foto, met een... bloemmekenszwembroek of ne Speedo B*ll*nkn**p*r.

@Sint: Ik zie geregeld volk zwemmen in de Melaan. Is dat dan verboden ? Er staat nergens een bordje ...

@peter: heeft "ons Tommeke" ook al kunnen genieten van een frisse duik in de Melaan? ;-)

@Peter: ja, ik weet niet in hoeverre de Melaan een waterloop is, maar blijkbaar geldt er een algemeen zwemverbod in de waterlopen met als reden dat het onveilig is ( geen opzichters/redders, te diep, koude waterlagen, scheepvaart,... noem maar op ).

@gim: ja daar bestaan vrij veel foto's van, maar als je een zweetsnor krijgt van mannen in een zwembroekje moet ik je helaas teleurstellen, ik duik en ben dus weinig boven de waterspiegel te zien, maar als je naar Hofstade of de Nekker gaat op een zwoele zomerdag gewapend met een verrekijker zul je zeker je hartje kunnen ophalen aan de jonge knapen die daar in hun -zolas je het zelf zeer plastisch uitdrukt- "Speedo B*ll*nkn**p*r" dartel rondhuppelen (lacht)

@jokke: ' de eerste trekschuit op de Leuvense Vaart dateert al van direct na de opening in 1753. Speciaal geslagen penningen dienden als vervoersbewijs. De afstand tussen Mechelen en Leuven kon in vier en een half uur afgelegd worden. In praktijk was de Vaart in twee baanvakken ingedeeld. Op elk baanvak voerde één trekschuit heen en weer tot aan het sas van Kampenhout waar de reizigers dienden over te stappen. De dienstregeling voorzag in twee dagelijkse vaarten. ' ( uit Vaart in de geschiedenis, 250 jaar kanaal Leuven - Dijle ). Dit geeft geen antwoord op je vraag maar misschien verwees men naar dit soort personenvervoer.

Ivm afvaltransport: het zal niet zo zeer Leuvens afval zijn dat Mechelen zal passeren, maar hou u vast: afval uit héél Vlaams-Brabant!

In Kampenhout is men namelijk van plan een verbrandingsoven (zie ook www.stopdeoven.be) te plaatsen, waar men hoopt een groot deel van het afval via het water te laten aanvoeren. Met verschillende woonkernen binnen een straal van minder dan 2 kilometer denk ik dat men ginder eerder recht heeft tot klagen. Feit is dat het merendeel van het afval uit Vlaams-Brabant zal afkomstig zijn. Maar och, België (of Vlaanderen) is al zo klein, dus zullen we daarvoor maar geen stenen beginnen werpen zeker? Soit, de reacties hier zijn zoals die van stopdeoven.be ; een nogal typisch NIMBY-effect.

En jokke: mijne Deutsch ist ganz nicht zo gut; sowie ich hatte Ihren Quote nicht versteht and der/die/das/den/dem/ Name ist Anendel und nicht Anandel ;-)

@luc:Tja, ik doe elke dag Mechelen Leuven, maar 4 uur en half, is net iets te veel vrees ik :-) Zal maar de trein blijven gebruiken zeker ?


 

@Voor Anendel In 't kort wat er in dat reglement stond van Het General Gouvernement:

Grootste diepgang  3,50 m; maximumbreedte 8 m; maximum lengte binnen de sluizen 52 m; de gangboord moet minstens 10 cm boven de waterspiegel liggen. De bemanning moet minstens uit 2 personen bestaan. Enkel met ingetrokken zeilen mag men het kanaal binnenvaren. Tevens moeten de ankers en de ra's ingetrokken zijn en zo bevestigd zijn dat ze niet over de buitenzijden van het schip uitsteken.

Verder vind ik nog vermelding tussen de bruggen van het spoor en de Plaisancebrug van een mouterij van de gebroeders Windelinckx en een 600 m van de Plaisancebrug richting Battel van een zwembad ("Schwimmbecken"in de tekst).

Of het mocht, weet ik niet, maar ik heb destijds leren zwemmen in de Barebeek, achterin de dreef in de Geerdegemstraat en in de Vaart, aan de Muizenstraat.
In de Barebeek of baarbeek, kon je toen nog de keien op de bodem zien liggen, zoooo proper.
Nu we toch langs de vaartkant vertoeven, kunnen we 't ook effe over de oevers van de vaart hebben.
Vroeger had je daar Jan Frans met zijn laadbrug. Het verwonderd mij dat we daarvan nog geen enkele foto te zien kregen op Mechelen Blogt.
Verder weet ik ook nog dat er, langs de kant van Jan Frans, meer naar Muizen, vroeger een kasteeltje stond en twee grote gasconcerns.
Ook hiervan heb ik nog geen foto's kunnen terugvinden.

 

@Jan

Als ik het goed voor heb was daar vroeger toch de Mechelse gasmaatschapij gevestigd.Die grote tonnen waren de voorraadtanks.En wat stond daarnaast Jan in de richting van Muizen ?

@GL :  waarschijnlijk het bommenkot.
Het kasteeltje waarvan ik sprak, werd bewoond door aannemer Smets.
Er stond zelfs een conciergewoning op het domein, waarin een andere familie woonde.
De zoon van die familie moet ongeveer mijn leeftijd hebben en heette Jan Geysels, als ik het me goed herinner.

 

Als ik me niet vergis, stond dat kasteeltje op de plek waar nu de bedrijven als Grontmij, De Lijn, Kluwer etc. staan, aan die kant net voor de huizenrij.

Oorspronkelijk was dit het buitenverblijf van de familie Bautersem (Leuven) Vandaar ook in de buurt "Bautersemstraat"

Mijn geboortehuis staat nog altijd zowat in het midden van de huizenrij aan de Hanswijkvaart, deze rij is zowat het enige dat overblijft . Waar nu De Lijn, Kluwer enz is neergestreken stond inderdaad een kasteeltje met een grote tuin en een vijver. Aan de vaartkant van het domein stond een houten prieeltje, veborgen in het groen. Langs de vaartkant was ook de toegangspoort met een lange oprijlaan naar het kasteel. Nu is dit een baan die naar de Leuvense steenweg loopt. Links van het domein stond een fabriekje, ik heb het vooral gekend als het stinkfabriek Lardex. Links van de fabriek stond een kolossaal herenhuis. Het linker-en rechterdeel staan er nog (verbouwd), het middendeel met de monumentale trap werd gesloopt om plaats te maken voor de rolkraan van Jan Frans. Achter de huizenrij, waar nu de parking van het eerste bedrijf ligt, lag een grote tuin met een groot herenhuis, bewoond door de familie Lagrou. De toegang was vlak naast  het uiterst linkse huis van de rij naast de muur met het kapelleke. In mijn jeugdjaren was het voorlaatste huis van de huizenrij richting Hofstade, een café. Rechts van de huizenrij begon de bakstenen muur van "de Gaz", een reusachtig terrein met twee toegangspoorten langs de vaartkant en een lange rollende kraan evenwijdig met de muur.

Terwijl ik dit reconstueer herbeleef ik een deel van mijn prille jeugdjaren. Ik zie mijn ouders nog zitten praten met de buren. Ze zaten op houten keukenstoelen en leunden achterover tegen de huisgevel die nog warm was van de zomerzon. De kinderen van de buurt daagden mekaar uit om door de kapotte afsluiting van de kasteeltuin te kruipen...wie durfde tot aan het prieeltje kruipen zonder gezien te worden vanuit het kasteeltje, want daar brande nog licht  't Is lang geleden want je kon de melkweg nog zien boven de vaart.

ST Netels,bedankt voor uw reply,zelfs in mijn tijd was de vaart wel ,niet al te proper,maar daar trokken wij ons toch niet veel van aan,somtijd droof daar wel een dode hond bij,maar als ge 12 jaar oud zijt  ziet ge daar toch geen gevaar in.zelfs een waterrat kon ons niet uit het water houden,in he algemeen hadden wij een plezante tijd aan de canoclub.Louis.W.

Ik was er binnen toen op maandag 24 oktober 1966 om 13.05 uur het dak van Metalurgia boven onze kop werd weggeblazen.Ik ben er gelukkig zonder kwetsuren uit geraakt wat velen niet konden zeggen.Ik ga er niet verder over praten omdat " buurtraad de spreeuw " er volgens mij een gelukt tijdsdocument heeft van gemaakt.Oude vrienden en collega 's vertellen over de gruwel. Een aanrader.                 www.buurtraad de spreeuw-home

Rap  naar die site over het bommenkot langs hier; http://marckant.be/

Voor degenen die van mooi foto's houden een aanrader, steekt tevens heel knap ineen!!!

Best te bekijken in Full Screen mode (F11 voor de Rudi !!! ;-))) )

Om dan nog niet te spreken wat het water leven hiervan gaat ondervinden !!!

Of meer effectief beter is ??

 

Enkele kanttekeningen bij wat ik hier lees.

- Zwemmen is nog steeds verboden in alle kanalen. Dus ook in het kanaal van Leuven naar de Dijle. (KLD)

- Het is binneschepen van het type spits en kempenaar toegestaan om alleen te varen.

- In geen enkel recent scheepvaart reglement wordt nog gesproken over water op gangboord. Er wordt uitsluitend nog gesproken over instroombare openingen. De tanker Marvic heeft bijna steeds water op gangboord, niet tegenstaande hij volledig in orde is. De "ijk" is nooit overschreden.

- De maximale hoogte op KLD is beperkt tot 6m boven waterpeil. Er zijn enkele bruggen die hier de oorzaak van zijn. Autostrade brug te Battel, passerel tussen Plaissance en Coloma, De verkeersbrug en spoorwegbrug afwaarts Coloma, de spoorwegbrug aan Planckendael, de verkeersbruggen aan Kampenhout sas en de treinbruggen opwaarts de brug van Wilsele.

- Het transport van containers van Cargill naar de haven van Antwerpen is relatief snel. Geen enkel vervoermiddel kan 18 containers met dezelfde hoeveelheid brandstof binnen een zelfde tijd in Antwerpen krijgen. Bepaalde schepen nemen er 22 mee.

- Het afval transport waarvan sprake zal er komen. Als alles normaal verloopt, start dit in de eerste helft van 2009. De startplaats is de kaaien van Eco werf te Leuven. Bestemming meer dan waarschijnlijk Indaver.

- Verschillende kaai uitbreidingen zitten in de pipe line.

- Onlangs werd er een vaste trafiek van brandstof opgestart van Antwerpen naar Kampenhout. Waarschijnlijk al voor 5 jaar.

- Momenteel zijn er 2 container schepen actief. Soms zijn er dat 3 of 4. Het is de vaste bedoeling om dit vast op te drijven naar 4.

- Meerdere malen per week komt er een lading zand binnen uit Terneuzen met bestemming Kampenhout of Boortmeerbeek.

- Momenteel zijn er baggerwerken gestart met als doel het kanaal te verdiepen naar 4m. Bedoeling is de "droge" plaatsen weg te nemen.

- De bedieningstijden van de sluis Zennegat zijn reeds een poos geleden uitgebreid van 3,5 uur voor en na hoog water tot 4 uur voor en na hoog water. Hiervoor werd de sluisbodem aangepast.

- De planning is ook om de bedieningstijden uit te breiden. Dit van 6h00 tot 22h00.

- Het schutten duurt afhankelijk van de sluis 10 à 12 minuten. Dit wordt vooral veroorzaakt door het verschil in verval. Battel heeft het grootste verval, Tildonk het kleinste.

- Tussen het stoppen van het verkeer en het openen van de slagbomen verloopt er gemiddeld 6 minuten.

mvg