De Leuvense vaart is hoe langer hoe meer belangrijk geworden voor pleziervaart.
En dan heb ik het niet alleen over de 'Planckendael-boot' natuurlijk.
Nee: in het laatste weekend van april opent 'Jachthaven Coloma' aan de Hanswijkvaart:
na drie jaar voorbereiden en werken is het eindelijk zover.
Vlag en wimpel mogen uithangen voor deze nieuwe 'attractie' in onze stad.
(foto: Jan Smets)
(info gehaald uit artikel GvA - Sven Van Haezendonck)
Het Kanaal Leuven-Dijle, zoals de vaart officieel heet, is één van de oudste kanalen van ons land.
Het werd in de achttiende eeuw gegraven onder Keizerin Maria-Theresia - zo leerden ons ooit de geschiedenisboekjes. (in 1750 om precies te zijn).
Het werd uit handelsbelang aangelegd omdat de Dijle te kronkelig en te onbetrouwbaar was.
Enfin: een boeiende geschiedenis kent deze vaart; om het aanleggen ervan zelf, om de disputen met Leuven, ...
Het zou ons hier te ver leiden om er dieper op in te gaan.
(foto: Jan Smets)
Maar nu telt niet alleen het economisch belang.
Ook recreatie is heel belangrijk geworden.
De nieuwe jachthaven aan de Hanswijkvaart is uitstekend gelegen als aanlegplaats voor pleziervaartuigen.
(foto: Jan Smets)
Over een afstand van 350 meter kunnen een dertigtal boten aanmeren.
Men diende zelfs een vijftal kandidaten te weigeren.
Alles ligt reeds vol!
(foto: Jan Smets)
Voor de uitbating van de jachthaven sloot de vzw van havenmeester Staf Adams en voorzitter Roger De Witte, een contract af met Waterwegen en Zeekanaal, én met de stad Mechelen.
Zo had de stad graag vijf ligplaatsen voorzien voor passanten.
Deze passanten krijgen de eerste nacht gratis.
Alle voorzieningen zoals water en electriciteit zijn aanwezig, en men kan een warme douche nemen in de sporthal Iham, die vlakbij gelegen is.
De houders van een ligplaats kunnen ook beschikken over een parkeerplaats (er zijn er twintig aangelegd, zodat er géén plaats wordt ingepikt van buurtbewoners).
(foto: Jan Smets)
De jachthaven wordt feestelijk geopend in het weekend van 25, 26 en 27 april. (volgende week dus!)
Op vrijdag mogen de belangstellende scholen van Mechelen al eens een kijkje nemen.
Als blikvanger zal er een rivierboot van de Belgische marine aanliggen.
(de P902 Liberation)
(foto: Jan Smets)
(foto: Jan Smets)
Zaterdag volgt dan de officiële opening, en zondag kan het grote publiek tussen 10 uur en 17 uur kennismaken met de haven.
0475-23.33.80
www.de-vloot.be
Jachthaven Coloma
Door Jan Smets geplaatst op 16 april 2008
Maar Jan, het oudste kanaal ? Hmm ...
Het Zeekanaal Brussel-Schelde, ook Willebroekse Vaart genaamd, is de nieuwe naam voor het Zeekanaal Brussel-Rupel, sinds in 1997 een rechtstreekse verbinding met de Schelde ontstond.
Het kanaal is (na de Lieve) een van de oudste bevaarbare kanalen van België en zelfs Europa. De werken aan het kanaal begonnen in 1550 en duurden tot 1561. Er was nochtans reeds in 1436 door Filips de Goede toestemming gegeven om de werken aan het kanaal uit te voeren. Maar door protest van de stad Mechelen,die als enige tol mocht heffen op de Zenne , werden de plannen gedurende ruime tijd opgeborgen. In 1531 zal Keizer Karel V voor een ommekeer zorgen door de toestemming van Filips de Goede voor het graven van een kanaal te hernieuwen. Toch wordt er nog niet met de werken gestart. Het zal nog tot 1550 duren vooraleer de nieuwe landvoogdes Maria van Hongarije, de toestemming geeft om de werken te starten.
(bron http://nl.wikipedia.org/wik...)
Ik twijfelde al even toen ik het overnam van het artikel uit de krant...
(ik pas het aan)
Hopelijk komen ze niet in elkanders vaarwater.
:-D
Het wordt nog een leuke eeuw in Mechelen...
http://www.zm-fn.be/msc/m92...
Dat is een “Mine Sweeping Coast”-schip van de Belgische Marine, te vinden op de website...
http://www.zm-fn.be/home.htm
Klik op “schepen” en dan “MSC”
Groetjes,
Sven
En komt net super gelegen, nu hoef ik zelf al niet meer te zoeken naar info ivm ligplaatsen voor toeristen :-)
Maria Theresia.
Wie heeft gelijk Wikipedia of de
geschiedenisboekjes?
Want de Leuvense vaart loopt OVER de Baarbeek en ze eindigt IN het Zennegat!
haeC Dat CanaLeM
(zijne Hoogheid C (Carolus=Karel) graaft het kanaal)
en
ConDo CanaLeM (ik geef het kanaal)
Flickrs die aandachtig naar Jef Opdebeeck hebben geluisterd tijdens de "tijdwandeling" kunnen uit deze inscripties het het jaartal distilleren. Op 21 december 1752 was de bedding gans uitgegraven. Problemen volgden snel omdat de vaart in die tijd slechts 3 sluizen had (Kampenhout, Battel en t' Zennegat) Die drie sluizen waren niet bestand tegen de waterdruk en het niveauverschil van meer dan 14 meter tussen Leuven en 't Zennegat en op 25 januari 1753 braken de sluisdeuren te Kampenhout. In 1757 begaf het sas van Battel het.
Men besloot dan om 2 extra sassen bij te bouwen en die kwamen er in Tildonk en Boortmeerbeek.
Het kanaal van Willebroek is zowat 200 jaar ouder
Op 16 juni 1550 gaf de burgemeester van Brussel de eerste spadesteek en in 1561 werd het ingehuldigd.
kleinkinderen bijna niet meer buiten
laten als die boot passeert. Moet daar
geen toelating voor gevraagd worden
zoals dat het geval is voor het schilderen van een huisgevel? Misschien halen we beter Motilium in
huis...
Misschien ga ik zondag wel een kijkje nemen, misschien, want ik denk dat ik zondag wieinig tijd ga hebben...
@Herman: inderdaad, dat vraag ik mij ook af. Het is echt géén zicht! Wie verantwoordelijk is wéét ik niet, wat hij/zij bezielde nog minder !
De Mechelen was toen een "oceanografisch onderzoekschip" (sic!).(Na het verwijderen van de bewapening en het veegtuig)
De Mechelen voerde opdrachten uit in het kader van het Mathematisch Model van de Noordzee en het Schelde-estuarium.
Wij moesten monsters nemen van het zeewater, het sediment en het plankton.
Deze werden dan geanalyseerd in de universiteitslaboratoria of bij ons in het lab van EGUERMIN in Oostende.
MSC's waren zeer onstabiel, wie nog nooit zeeziek was geweest wist snel wat het betekende.
Vanaf windkracht 4-5 was het nagenoeg onmogelijk om nog deftig te werken.
Al het materiaal aan dek dat niet stevig vastgelegd was schoof van boord. Plonsde weer een of ander planktonnet, tegengewicht of monsterfles in het water dan zei de commandant laconiek: "die komt niet meer boven".
De Mechelen is later vervangen door de Belgica die speciaal voor deze opdrachten gebouwd werd op de Boelwerf in Temse.De Belgica vaart nog steeds.
Ik ben op zoek naar de contactgegevens van de jachtclub, kan er iemand deze doormailen ?
Mvg
Luc