Maskesmachine gijzelt, Laïs redt en rockt

met categorie:  
lais


En blij dat ik was toen ik het nieuws vernam. 'Laïs in de stadsschouwburg in Mechelen'. Na eerst een vreugdedansje gemaakt, beselde ik snel tickets! Vrijdag 8 februari was het dan zover, een avond met Laïs! Maar wat die avond betreft heb ik gemengde gevoelens. En dat heeft niets met Laïs zélf te maken, want om maar meteen duidelijk te zijn: zij waren héél goed.
Maar...

"Men" - wie "men" dan ook moge zijn - besloot om als 'support' een gedrocht dat naar de naam "Maskesmachine" luistert, te programmeren. 'Prettig gestoord' beloofde het boeke van het CC. Nu, hou het maar gewoon op 'gestoord'! Een aanslag op oren en zenuwen en dat velen diet zo ervoeren getuigden de lauwe tot negatieve reacties in de zaal, de algehele verontwaardiging nadien in de 'foyer' en zij die gewoon vertrokken zijn, ... Gelukkig zou Läis, voor zij die de marteling doorstaan hadden toch, véél, om niet te zeggen alles, goed maken.
MASKESMACHINE
Tja. Twee meisjes gehuld in iets wat voor kleding moet doorgaan, een bassist en een gitarist die het hele optreden lang in het donker moesten blijven staan (en wellicht wel goede muzikanten zijn maar dat niet mogen tonen!). Maar goed dat is dan nog maar de "vorm". Maar dan, de inhoud. Erh. Inhoud zei u? Wélke inhoud?
Vooraleer op te komen tergde dit gezelschap de zaal met een minuten lange dreunende drone, om dan - eens eindelijk opgekomen - aan een DVD-opstelling te gaan prutsen, en wat onzinnige dingen tegen mekaar te brabbelen, en dan vervolgens ons te trakteren (nu ja) op een of ander would-be danske - of was het toch gymnastiek voor beginners?.

Maar goed, het ergste moest nog komen. Jawel: melodieën die daar in de verste verte niet op leken, maar wat veel erger is: beide dames die in een soort Verkavelingsvlaams - soms zelfs verstaanbaar, het moet gezegd - het publiek gijzelden met hun hemeltergende stemgeluid, dat naar alle kanten behalve 'ergens heen' ging en allesbehalve op melodieus en muzikaal, en ook: aangenaam leek.... Nee, zingen kon je dit bezwaarlijk noemen. Ergerlijke klanken uitbraken veeleer... En als het dan al af en toe wat op zingen leek, was het steevast goed vals.

Ik heb niets tegen experimentele muziek, niets tegen avant-garde en no-wave of noise... Kom maar eens in mijn platen- en CD-kast kijken. Maar voor de mensen van Maskesmachine maak ik graag een uitzondering en treed ik het liedje van De Nieuwe Snaar bij: "ik moet niet hebben van moderne muziek". Heel, even, jawel, heel even maar, was er een lichtpuntje en dreigde een liedje zowaar leuk te worden (stel je voor!), maar dat maakten de dames zelf maar al te gretig gauw weer ongedaan.
Iets zegt me dat deze meiskes heel graag zoals Deerhoof en Akron/Family zouden willen klinken. Maar de verschillen zijn nog heel groot, en als ze heel erg hun best doen maken ze misschien wel eens iets wat op een zwak moment van bovengenoemde namen kàn lijken. Misschien...

Tijdens de pauze: en geloof me, daar was zowat iedereen aan toe nà Maskesmachine, hoorde ik overal rondom mij slechts één ding: grote verontwaardiging. Terug in de zaal gekomen, bleken heel wat mensen de zaal verlaten te hebben om daar niet meer naar terug te keren, heel erg jammer, want het zou eindelijk toch nog een muzikale avond gaan worden!!! Dit kan toch niet de bedoeling geweest zijn????


LAÏS EN DE AVOND WAS GERED...
Vreemd, Laïs in de o zo prachtige stadsschouwburg en toch zovele lege plaatsen nog. Eén reden kent u ondertussen, maar ik vernam ook dat het concert niet uitverkocht was. Misschien speelt de 'Krokusvakantie' (dan zijn laatste dag ingegaan) daarbij mee?
De meisjes en hun prima begeleiders lieten het allemaal niet aan hun hart komen, en brachten een zeer fijne set, vooral - hoe kan het ook anders - toegespitst op hun recentste CD, 'The Ladies' Second Song'.

Nathalie, Annelies en Jorunn zagen er verrukkelijk uit in hun blauwe jurkjes (die ze later voor sexy zwarte kleedjes zouden inruilen.......)

Er werd net zoals bij de cd-voorstelling in de AB (27/09) gestart met het 'donkere' LEDA EN DE ZWAAN, het prachtige sfeervolle lied over Agamemnon (en erh Leda en de Zwaan dus). Hier werd de luisteraar die nog geen noot gehoord had van de nieuwe plaat nog enigszins met een erg vertrouwd geluid beloond, maar later op de avond zou ook meer dan ooit blijken dat Laïs anno 2008 meer dan ooit swing en rockt, met een verfrissend nieuw en gedurfd geluid ....

Het ingetogen TUMBLING met zijn knappe vocalen en heel erg bescheiden electro-pop vleugje, heeft iets, en kon me al veel beter overtuigen dan in september. Maar toch liever PANDORA dat rustig opbouwt, aanvankelijk er ingetogen is, en gaandeweg meer funky wordt en dan naar het einde toe in beste post rock-traditie wat uitzwermt in prachtige (elektrische) gitaarklanken: en het mag voor mij zelfs nog ietsje meer zijn, flink ge-injecteerd met Mogwai!

Maar dan zou een van mijn favoriete nummers van de nieuwe plaat volgen; het jazzy en swingende - en tevens: onweerstaanbare -THE WILD SWANS AT THE COOLE (The Woodlands). Heel erg overtuigend gebracht en nadat Jorunn ons nog even inlichtte over het nieuwe album en de grote invloed van ene Yates, kregen we al een tweede hoogtepunt van de set te horen. De titelsong: THE LADY'S SECOND SONG. Wooww! Ik had heel veel zin om uit volle borst mee te zingen, maar dat wilde ik mijn mede-concertgangers bij nader inzien toch niet aandoen... Wat een knap nummer is dit toch zeg ! Wat een briljante opbouw en wat een killer-chorus "lord have mercy, lord have mercy upon us..;". (nu ben ik toch nog aan meezingen, maar u hoort dat gelukkig niet!)

De single "JOSKESONG", ondertussen ben ik van dat liedje, dat ik eerst maar 'zo zo' vond (ja, het is best wennen aan de nieuwe Lais-sound: toegegeven!), toch wel wat gaan houden. Een zeer leuk catchy nummer... En dat bleek de zaal ook te vinden, want een opmerkelijk fenomeen... het applaus groeide in de loop van de set aan, en als ik me niet vergis begon die 'verheviging' met deze JOSKESONG..

ASTRONAUT (van Spinvis), met een vermelding voor Eric De Jong (Spinvis dus) "die speciaal voor onze stemmen de song herarrangeerde", volgde. De tekst blijft schitterend en de stemmen van Annelies, Jorunn en Nathalie lijken dan ook als voorbestemd voor deze song. Al vond ik dat er in de schouwburg bij deze interpretatie best nog wat meer schwung mocht inztiten, voorwaar toch: heel mooi !!!

Het werd opeens veel intiemer toen de dames zich comfortabel dicht bij mekaar zetten, vooraan op het podium en volledig a capella en zonder enige versterking een heel erg mooi lied brachten, het door hen op muziek gezette gedicht van Hafid Bouazza; "WEER VERLIEFD", daarbij enkel begeleid door duimharp. Fantastisch! Een brok in de keel bij het genieten van zoveel mooie stemmenpracht.

LAIS MEETS SWANS
Contrast moet er zijn moeten de dames gedacht hebben. Na hun korte a capella intermezzo gingen ze af, en de drummer gaf van jetje alsof zijn leven er vanaf hing. Wat zou volgen: niemand wist het. Maar je kon een of andere No Wave, Noise, Shockrock of Metalsong verwachtten. Het drumgeweld, steeds een beetje meer versterkt door de andere instrumenten werd alsmaar heviger, en eens onze vocalisten weerom op het podium stonden, zou de song ten volle losbarsten in een soort van LAÏS meets the SWANS (!). En dat is voor deze SWANS-liefhebber géén bezwaar. Echt waar. Heel even dacht ik hier een soort van SWANS met dan wel "drie Jarboe's" in plaats van één Michael Gira en één Jarboe aan de vocalen te zien... (Jarboe: zangers van The Swans). (En zo is er weer een zwanenverwijzing bij dit Laïs-project)

Het nummer zelf? We hebben het over Nico's "ALLTHAT IS MY OWN"!!! Hier dus een ongeloofelijke straffe, strakke en loeiharde song, waar je in de verste verte niet meer kan inbeelden dat dit ook "de meiskes" waren van "houdt uw kanneke proper dianneke"..... Tijdens deze song gingen de dames ook elkeen naar de op het podium aanwezige dieren. Jorunn ging bij het konijn zitten, Annelies vervoegde zich bij de zwaan en Nathalie koos het aangeklede paard als maatje....

NI VANDAAG; de vrolijke onzin of net harde realiteit, de electro-pop à la Vive La Fète, maar dan honderd keer beter (a ja deze dames kunnen namelijk wél zingen) zou volgen ... fantastisch..... 'ik zien u zo graag ik zien u zo graag, maar ni vandaag"...

Daarna kondigde Nathalie "een Heksenlied" aan en we krregen het al even gekke als geniale en stevige ITEM-SORTILEGIUM voorgeschoteld. Niet zo hard zoals in de AB Club in september, maar toch duivels en hels genoeg om helemaal in de sfeer te komen. En opnieuw: Lais rocks !

Annelies: "Spiegeltje, Spiegeltje aan de wand, wie is de mooiste van het land..." en BEFORE THE WORLD WAS MADE (Mirror Mirror) zou volgen. Mooi, mmmoooiiii !!! Maar - zo mogelijk - nog véél mooier: A CLYMENE wat er net na volgde.

Na A CLYMENE volgden nog twee heel mooie liedjes, die ik helaas ook niet kan benoemen (nieuw werk, covers?). En Annelies ons maar plagen: "ge moogt meezingen" en ons pogen wijs te maken: "den tekst ligt onder uwe stoel!". ja, right !

Met LEDA AND THE SWAN en een uitmuntend WITTE BIJ werd in stijl de set besloten, maar niet zonder eerst de band voorgesteld te hebben, en zoals verwacht (en toch ook terecht) volgde dat door een luid applaus. Luid en lang genoeg om de band opnieuw op het podium te krijgen ;-)

In de "toegevoegde tijd" kregen we nog SERENADE PORTUGESE, het van "Douce Victime" afkomstige MARIE MADELEINE en ....een pareltje van Khaled, de fantastische wereldmuziekpop die BABOUR is, ook in dit leuke Laïs-jasje!

Maar dan was het helaas echt gedaan, want tot mijn grote verbazing applaudiseerde Mechelen niet massaal en gingen dan ook de zaallichten aan. Maar goed het was dan ook al half twaalf....

Een zeer fijne avond werd het gelukkig dus toch nog met Laïs. Maar die gijzeling van voor de pauze heb ik toch nog niet verteerd eigenlijk. En ik zal dan ook niet versagen om mensen te waarschuwen vooral NIET naar Maskesmachine te gaan kijken.

En Laïs? Ja, dat is natuurlijk wel een MUST he !

Bijzonder vakkundig verslag Markec!
Hier kan menig muziekjournalist een puntje aan zuigen!
Méér van dat!
Markec, had ik geweten dat het niet uitverkocht was, dan had ik ook nog willen komen. Andere keer dan maar eens he.
Gelukkig heb ik dat voorprogramma gemist.
:-)
Ik ken da Maskesmachien van een paar jaar geleden tijdens de Dijlefeesten. Tja ... ik vond het wel geestig voor enkele minuten. Wacko ... Maar ik kan aannemen dat een halve voorstelling veel te veel is. :-)

Verder had ik ook graag Lais gezien, en we gaan er al te vaak van uit dat alles in de Stadsschouwburg steeds is uitverkocht :-)
Tja, dat Maskesmachine was inderdaad verschrikkelijk slecht...'t is dat we in 't midden van de rij zaten anders had ik de zaal zeker verlaten!

Gelukkig was er wel het prachtige optreden van Laïs om extra van te genieten.
Het was een voorstelling met echte klasse, zoals we dat van hen gewend zijn. Deze nieuwe Laïs sound was voor mij wel een verrassing maar ik vond het gewoon een fantastisch en schitterend optreden!
Nu weet ik weer waarom ik dit concert niet
geboekt heb! Ik hou niet zo van experimenten zoals "maskesmachine"
@ markec: Waarom Maskesmachine als voorprogramma van Laïs vrijdagavond? Bjorn Eriksson is de gitarist in de nieuwe groep die de drie meiden begeleid (Bjorn en Nathalie speelden vorig jaar overigens al eens samen voor hun countryproject The Parthesz). De zus van Bjorn heet Eva Eriksson (samen met haar broer te horen bij Maxon Blewitt). En Eva maakte deel uit van de eerste bezetting van Maskesmachine (ze is te horen op hun 1ste CD 'Plaktang'). De wereld kan soms klein zijn.
Ik was er vrijdag ook (ik was één van diegenen die klapte tussen de nummertjes ;-) en wist waaraan me te verwachten met Maskesmachine: prettig gestoorde klankassociaties, vrolijk surreële teksten en knettergekke choreografietjes.
De link met de nieuwe richting die Laïs uitging vind ik zo raar nog niet: luister eens naar 'Ni vandaag' of 'Item-Sortilegium' en denk de stemmen van Annelies, Nathalie en Jorunn weg ... volgens mij PURE MASKESMACHINE!

tis maar een mening ...
Een heel mooi verslag, Markec. Ik was één van de mensen die het helaas ook maar tot aan de pauze heeft volgehouden.
En net als Garda zat ik in 't midden van de rij ; anders had het zo lang niet geduurd...
Amai, mijn oren.
Ik klapte NIET tussen de nummerkes.
Slecht is slecht ! Het publiek was nog erg beleefd, vond ik. En geduldig.
Het eigenlijke optreden moet dan zo rond kwart voor tien begonnen zijn.
25 euro per ticket...
Ondanks het feit dat ik gisteren wellicht hét concert van het jaar zag (Neil Young in Antwerpen), kan ik toch nog steeds nagenieten van wat Laïs presteerde, vrijdag...

@Jans: enorm bedankt voor zoveel lof... straks ga ik nog blozen.. Laat ons zeggen: ik doe mijn best.. of ik zoooo goed ben als jij vertelt, laat ik in het midden ;-)

@MarcVC: ja, dat het niet uitverkocht was verbaasde mij ook zeer, maar zoals ik zei, daar kan de Krokus mee te maken hebben gehad... en dat de zaal leger was nà 'Maskesmachine" verbaasde me an weer niet...

@Peter: Wacko is een adequate beschrijving ja, en "geestig voor enkele minuten" ook... maar een héél uur? ;-(
En idd. toch maar af en toe eens komen kijken of er geen plaatsen 'vrijgekomen' zijn..

@Garda: het is een les, als volgende keer ergens Maskesmachine support doet en er is een pauze, ga je pas nà de pauze de zaal in he.. Zo ga ik het alleszins doen...

@driewielerke: jaja, maar Laïs, die nochthans ook veel meer experimenteren dan vroeger, waren dan weer een weinig geniaal...

@troostie: ah... de link met Bjorn Erikson had ik niet meteen gelegd. (de link tussen Nathalie en Bjorn ken ik idd. wél)

En .. ik begrijp wat je bedoelt met de link met laïs, zelfs als je "Ni Vandaag" en "Item-Sortilegium" aanhaalt, maar toch... vooral de "stemmen" van "de maskes" vond ik een ware kwelling. En zoals reeds gemeld: ik heb natuurlijk in se niks tegen experiment en het mag voor mij best ook stevig zijn ;-)

Daarom was ik zo blij met hun Swans-achtige interpretatie van die song van NICO !

En ja, smaken verschillen natuurlijk he.. gelukkig maar, zou ik zeggen.. En als jij en enkele anderen maskesmachine wél goed vinden, wie ben ik om dat te veroordelen. Maar ik kon het absoluut niet smaken dus.
Feit blijft wel dat het énorm jammer is dat door dat andere feit, dat de meerderheid, waaronder mezelve MM absoluut NIET apprecieerden en er zelfs mensen daardoor de zaal verlieten om niet meer terug te komen.

@Els: bedankt bedankt! Echt wel jammer dat je toch niet bent teruggekomen nà de pauze... Laïs was zo hard de moeite !
Enne: ook ik 'klapte' niet hoor.....
Goh. We hebben elkaar nu ei zo na ontmoet, maar weer niet gelukt dus... maar iets zegt me dat we in elkaars buurt zaten ;-)
Om eerlijk te zijn is het enige muzikale evenement waar ik naar uitkijk zijn de dijlefeesten. Naar mijn bescheiden mening weten de organisatoren toch wel echte toppers aan te trekken, ook al zijn die niet gekend in Vlaanderen. Bij het CC in Mechelen heb ik het gevoel dat ze steeds uit hetzelfde vaatje tappen. Of hebben ze daar die grotere zaal voor nodig? Als Laïs nog ni uitverkocht geraakt! Of is dat omdat half Mechelen denkt dat als ge bij het uitkomen van het boekske uw kaarten niet besteld, ge toch te laat komt. Wat bij die 2-3 interessante voorstellingen gewoonlijk het geval (was?) is.
En die meiskesmachine klonk misschien slecht, maar hoe zagen ze er uit :-p
Maskesmachine Live...

http://nl.youtube.com/watch...
@Bjorn: niet akkoord... het CC's programmatie is pico bello... uit hetzelfde vaatje tappen?? Onzin hoor..

De voorstelling van Laïs zat NIET in het abonnement, want werd pas later aangekondigd, dus daar klopt je redenering niet. Dat het niet uitverkocht raakt, betreur ik samen met jou, maar misschien speelt daar ook de periode?

Dat de Dijlefeesten een "must" zijn, dààr geef ik je natuurlijk volkomen gelijk ;-)

Wat Maskesmachine: ik heb al (veel) schoner meiskes gezien ;-)

@Gimycko: dat had nou echt niet gemoeten !!!!
Ik wil Lais "Children of God" van The Swans a capella horen zingen. Krijgen jullie dat niet gedaan? ;-)
Geweldig idee, Eddy !
Ja, dat zou wel 't een en 't ander zijn eh ;-)
Ik was er ook vrijdag en heb ook sterk genoten van Laïs. Ik was er ook bij op een optreden in de AB ergens in november, en had het gevoel dat ze het nu iets rustiger aanpakten. Zeker de moment dat ze met drie vooraan zaten en a capella zongen, was de moeite. Dat het niet uitverkocht was, heeft volgens mij ook te maken met de suggestieve aandacht die de pers aan de nieuwste ceedee geeft. Er wordt telkens veel gezegd dat het toch wel heel anders is, niet meer Laïs van vroeger, stevigere muziek en toch wel aanpassen. Volgens mij knappen velen daarop af. Wat de Maskesmachine betreft, vond ik al bij al nog leuk. Plaats dit echter niet in een stadsschouwburg, dat dit niet zou aanslaan in deze omgeving en met het gemiddeld iets oudere publiek, stond bij voorbaat vast. Plaats het bvb. op de openingsavond van het culturele jaar in de Minderbroederskerk, en volgens mij slaagt dit wel aan. Ik herinner mij twee jaar geleden Hormonia: even geschift en toch dikken ambiance.
Dat er mensen dan met de pauze weggaan, wetende dat Laïs nog moet komen, vind ik een vreemde keuze. Maar ik kan begrijpen dat als je de Maskesmachine nog nooit gezien hebt, dat dit een shock is. Maar ik vond het dus al bij al wel ok, maar dan meer de show dan het muzikale gehalte (alhoewel dat ik de twee gasten nog wel goed vond).
@Johan: idd. ik vond het ook "rustiger' en minder rommelig dan toen in de AB Club;-)

Wat Maskesmachine betreft; ik reken me vooralsnog niet tot het oudere publiek, maar vond het rotslecht, en zou dat ook gevonden hebben op een andere locatie. Een beetje zin voor muzikaliteit en enigszins kunnen zingen zou toch niet teveel gevraagd moeten zijn eh... enfin, smaken... nu: geschockeerd was ik niet, diep ontgoocheld en 'bekocht' voelde ik me wél..
Ja, die twee muzikanten waen wel goed eigenlijk...
In de mate ze kans kregen 'muzikaal' te zijn toch.. ;-)
@ Markec : Hahaha...

:-D

En om het terug goed te maken...

http://nl.youtube.com/watch...

(Laïs - Kalima Kadara)

Zet het beeld wat kleiner, anders hapert de video...
@Gim...: dat is al veel beter se ! Waarvoor dank. Al is het wel gewoon een montage van stilstaande beelden met artwork van de nieuwe CD... maar we horen dat prachtige lied dan toch weer eens eh...
Helaas brengen ze dat nu niet meer in hun nieuwe programma.. prachtig lied (gebruikt voor de reeks "Flikken' trouwens)
@ Markec :

HLZHI op YouTube.

Heb jij geen beeldjes kunnen schieten of een filmverslag ?
neen, ik had het te druk met genieten (bij Laïs he)... :-)
@ Markec :

Gaa zed e snoeperke, niwaar ?

:-D
goe verslag
omg zo ne stome naam maskesmachine ik em die ook al ne keer gehoord samen met mijn nicht we hebben gewoon onze mp3 opgezet (met laïs liekes op)