Copyright

met categorie:  
toren
In de krant:

CAIRO - Egypte wil een wettelijk copyright op zijn archeologisch patrimonium invoeren. Door de wet kunnen schadevergoedingen gevraagd worden aan makers van reproducties van piramides, van de sfinks en de oude Egyptische monumenten.

Moeten we in Mechelen ook onze toren beschermen? iedereen die een fotoke neemt beboeten met een torentax, en alle reproducties verbieden ?

In Brussel kennen ze dat al, je mag geen commerciele foto meer maken van het Atomium zonder center te betalen aan de bedenker van dit monument.

(c afbeelding Lady Estelle)


Wat denken de dames en heren van de blog hiervan ?
Of mogen we B.S. geen ideeën geven ? :-)

Als dat erdoor komt, dan krijgen we gestilleerde foto's door erkende fotografen met een zicht van een lijkbleke toren.

Geen afdrukken meer van pointillisten, surrealisten, tekenaars, schilders, etsers en fotografen die onze Toren afbeelden als een levendig iets in de Stad ?

Geen gedichten meer of liedjes over onze Trots maar een neergelegd No-Copyright versie van het Beiaardspel met notities over hoe de standaardversie moet klinken ?

Brrr... ik moet er niet aan denken.
Dan wordt alle fantasie gefnuikt en dan gaat er niet veel volk meer naar Mechelen komen.
Voor Egypte is dat een héél goed initiatief. De kwaliteit van hun toeristische brol is beneden alle niveau. Als de motivatie voor deze wet het optrekken van de kwaliteit is dan doen ze maar. Heel het corrupte handeltje: één plaasteren pyramide voor 1 euro, verdwijnt dan misschien van de aardbol. Ik maak me geen illusies want de ene corruptie maakt plaats voor de andere. In ieder geval heeft Egypte andere historische katten te geselen dan deze copyrightstory. Egyptisch erfgoed bestaat niet meer binnen 50 jaar wegens vervuiling, verloedering en ga zo maar door. Men tracht er vandaag zoveel mogelijk geld te maken van die kunstschatten en ik vrees dat het de regering worst zal wezen wat er binnen enkele decennia gebeurt. Deze ervaring is bij mij twee maanden oud.
In West Europa ga ik daar niet van wakker liggen. Zolang men hier geen echte prullen als aandenken aan Mechelen gaat verkopen maak ik me geen zorgen. Indien de prullen gaan winnen dan zal ik zelf voor een Mechels kwaliteitslabel ijveren.
In de Wiesenkirche in Soest (D) mag je zonder te betalen zelfs geen foto meer maken.
De reden laat zich raden, want deze laat-gotische kerk staat al bijna 20 jaar in de steigers.
Nog erger
in de kathedraal van Antwerpen moet je inkom betalen.
Ik betaal geen inkom om een "huis van god" binnen te gaan.
Totaal ongehoord vind ik dat.
Als je moet betalen om foto's te maken dan is dat in mijn ogen platte commercie, tenzij dat geld in een fonds 'tot behoud van...' zou gaan. Als men vreest dat men daardoor geen folders over de kerk meer zou verkopen dan moet men maar zorgen voor foto's die uit een gezichtspunt zijn genomen die niet toegankelijk zijn voor de toerist. Als de lokale pastoor/kerkfabriek/gemeente een beetje gezond verstand heeft dan zoekt hij een originele oplossing om aan geld te geraken.
Inkom betalen in een museum vind ik de normaalste zaak. Voor vele kerkmusea is dat een dankbare bron van inkomsten. Er is een verschil tussen 'het huis van God' bezoeken, want dan spreek je over eredienst, en het bezoeken van een plaats met ' merkwaardigheden '. Voor wat , hoort wat. Er zal een tijd komen dat het toeristisch bezoek aan een aantal Mechelse kerken ook betaald zal moeten worden. Anders moet iedereen eens een kijkje nemen naar de huisvesting van onze Rubensen, Van Dijcks, Coxies en ga maar verder. Willen we daar niet voor betalen, dan moeten de kunstwerken verhuizen naar de musea en dan maken we van de kerken lofts. Het zou niet meer de eerste keer zijn in Mechelen.
Het doet me denken aan situaties in Polen en Rusland.
Voor elk klein dingetje dat je wou doen moest je extra betalen.
Je komt in een groot museum bijvoorbeeld en voor elke afdeling moet je weer extra betalen. Dus liever niet eerlijk gezegd.
Laat er aub nog een beetje vrijheid zijn.
Er zijn al zo weinig souveniers van Mechelen, straks helemaal geen meer als er taxen moeten voor betaald worden.
Had de groep op flickr ooit bestaan als we er voor moesten afdragen??
laat maar...
Ik zou een héle zware boete moeten betalen...
;-))
Er is een verschil tussen een particulier die een foto maakt voor zichzelf én een fotograaf of cameraman met commerciële doeleinden.
Wie in Brussel een huis van Horta fotografeert en die foto's gebruikt in een artikel, moet betalen aan de erven Horta. Idem voor de Eifeltoren in Parijs, maar particulieren en toeristen zijn vooralsnog vrij om te doen en te laten wat ze willen.
kunst zou voor iedereen toegankelijk moeten zijn letterlijk en figuurlijk
Hier is mijn opinion "het stinkt",juist een ander Idee om geld uit de bevolking te trekken.Louis
De nagel op de kop, Louis...

You are 100 pct correct !

Pure geldklopperij...
Daar waar copyrights commercieel geëxploiteerd worden (google maar op Sabam, Semu, billijke vergoeding, Auvibel en nog veel meer), daar stinkt het inderdaad.
Net gelezen in Knack on line:
quote
Belangrijk manuscript dreigt uit Vlaanderen te verdwijnen
27/12/2007 12:00

Een klein jaar na de verkoop van het Gruuthuse-handschrift aan Nederland dreigt opnieuw een belangrijk Middelnederlands manuscript uit Vlaanderen te verdwijnen. Geen enkele Belgische culturele instelling wil het kopen.

In februari ontstond in culturele en academische kringen commotie nadat bleek dat het wereldberoemde Middelnederlandse Gruuthuse-handschrift, met de tekst van onder meer het overbekende Egidius waer bestu bleven _ tot dan in het bezit van een Brugse adellijke familie - voor een fors bedrag was aangekocht door de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag.

Eerder had de familie het manuscript, voor een veel lagere prijs, aangeboden aan de Koninklijke Bibliotheek in Brussel, maar de instelling botste op een gebrek aan belangstelling bij de politieke verantwoordelijken die het nodige aankoopbudget moesten vrijmaken.

Die pijnlijke geschiedenis dreigt zich nu te herhalen. Onlangs bood de Belgische prinselijke familie De Mérode het al even befaamde Antifonarium Tsgrooten via een Brusselse antiquaar te koop aan bij Belgische culturele instellingen, waaronder de Koninklijke Bibliotheek in Brussel.

Het Antifonarium is een uitzonderlijk manuscript, met 42 prachtige miniaturen en 21 gehistorieerde initialen, dat rond 1500 werd vervaardigd door de Leuvense scribent Franciscus van Weert in opdracht van Antonius Tsgrooten (1460-1530), abt van de abdij van Tongerlo. Experts bestempelen het Antifonarium als een schitterend voorbeeld van de Brabantse kunst in de 16e eeuw.

Twee handschriften van dezelfde herkomst bevinden zich in de British Library. Volgens experts is dit voor de Belgische of Vlaamse instellingen de laatste kans om een manuscript te verwerven uit de reeks die destijds in opdracht van abt Tsgrooten werd vervaardigd.

De familie De Mérode biedt het Antifonarium bij de Belgische instellingen te koop aan voor 400.000 euro. Kenners verzekeren dat het manuscript op internationale veilingen in Londen en New York een veelvoud van dat bedrag kan halen.

Het aankoopdossier ligt al geruime tijd bij Vlaams minister van Cultuur Bert Anciaux (Spirit). Omdat het antwoord uitblijft, zal het Antifonarium Tsgrooten begin volgend jaar naar Londen worden overgebracht, waar het wellicht door Christie's zal worden geveild.

R.V.C.
unquote
Van waar moet dat geld komen? Van de minister, dus van de gemeenschap, of van de toekomstige bezoeker? Of van alletwee?
Goh, de volgende 500 jaar elke dag tien bezoekers die elk 0.5 EURO geven om het manuscript te zien ?

10 * 500 * 365 * 0.5 = 912 500 EURO
Oei moet Bert den bleiter over dat manuscript beslissen? Dan vrees ik het ergste. Een minister die een subsidie geeft aan een schlagerzangeres lijkt me verdacht....

En verder: ik heb geen moeite met het moeten betalen voor een museumbezoek. Geloof me: in België is dit nog steeds niet duur, eigenlijk te goedkoop. Je kan echter dat patrimonium niet beschermen en behouden zonder dat het geld kost. Over de kerken ga ik nu niet discuteren. Ook in het buitenland moet je regelmatig betalen om die te bezoeken, zeker de grote monumenten. Zo kan je in Pisa rustig de toren bekijken, maar voor het baptisetrium is het betalen geblazen en dat is ook zo in Firenze etc... In Venetië betaalde ik 2 € voor een bezoek aan de kerk van San Giovanni en San Paolo.
Ik volg verder Luc grotendeels over de kwaliteit van de Egyptische "souvenirs". Maar ik heb hier iets tegen mijn muur hangen dat ik daar in 1994 voor toen 10 Egyptische pond gekocht heb
( vraagprijs was 100 pond !!!)en dat mag gezien worden. Ik wil dat eventueel eens fotograferen en Luc mailen.
Het is zoals altijd - goed uitkijken en een beetje kennis ( ik ben al gek op alles wat de oude Egyptenaren aangaat sinds ik een kind was, dus ik heb toch een minimum aan inzicht)en dan kan je wel een selectie maken ( en vooral niet veel betalen daar!)
@ Rudi :
Dus een begrip zoals "Sep Tepi" is je dus niet vreemd ?

:-)
Bert den bleiter, die van zolang als hij al op onze kosten teert nog nooit iets zinnigs gepresteerd heeft, verschijt liever het belastinggeld aan kniezwengels... Of was het misschien om toch eens in beeld te mogen komen??? Blijkbaar heeft dat politiek vlieggewicht gans aparte opvattingen over "cultuur"....
@gymicko: eerlijk gezegd was dat Sep Tepi mij totaal onbekend tot ik dus even gegoogled heb. Sta me toe net zolas jij :-)

Zonder verdere commentaar over de theorieën van Von Däniken en anderen....
@ Rudi :
"Sep Tepi" staat bij de Oude Egyptenaren bekend als de "BeginTijd" of 10.000 voor Christus.
Het is de Beginperiode van de Beschaving der Oude Egyptenaren, die ik liever wil aanduiden als de "Faraotische Beschaving", dat geen enkele link heeft met het Egypte van vandaag.

Von Daniken heeft hier niets mee te maken...
@Gymicko: Akkoord, maar men verwijst in bepaalde artikels naar Hancock en Bauval. Beide zien overal resten van oude beschavingen gelinkt aan sterrenconsellaties en denken aan een soort natuurramp (Atlantis) 10.000 jaar voor Christus. Ik heb daar zo men bedenkingen over al geef ik graag toe dat er een wat te opvallende overeenkomst is tussen Egyptische en Amerikaanse pyramides. Al zijn die laatste dan weer een stuk jonger, wat het weer wat moeilijker maakt iets vast te bewijzen. Enfin ik ben een beetje sceptisch (maar toch ook een beetje begrijpend - ) wat dat allemaal betreft: zeker aangaande de ouderdom van de sfinx. Etc... Etc....
@ Rudi :
Aha, een kenner !
Ook het "Orion-Mysterie" gelezen of de "Eeuwigheidsmachine" van Hancock en Bauval ?
Zonet stond ik nog effe in het Forum.
Liggen daar ook nog turven van ene De Mets Rudi.
Koop ik zijn boek of vraag ik het hier rechtstreeks aan de auteur ?

LOL

:-D
offtopic
De theorie van Hancock en Bauval is al jaren ontkracht.
En Atlantis lag hoogstwaarschijnlijk op een vulkaan in de buurt waar nu Santorini ligt. Het is letterlijk ontploft.
Het komt blijkbaar zover dat niemand nog een fotooke in publiek mag nemen zonder iemand te moeten betalen.
Er staat altijd wel een huis op of een mooi beeld en zo.
Als je zoiets maakt is het omdat het gezien zou worden en als de maker dat niet wenst moet hij Christo maar uitnodigen om er een roos kleedje om te doen zodat er geen toerist het kan kieken of nabootsen.
Jans steek uw kiekedoos maar weer in zijn hoesje of betaal voor elk fotook op FLICKR de auteursrechten :-(
@ Wim :
En de Theorieen van Von Daniken en zijn uitleg over die Griekse Oude Mythen ?
Het gevecht, onder de Goden op de Olymposberg, zou een ruimteoorlog geweest zijn.
En de Vliegende Kastelen op oude Hindoetekeningen zouden een naieve voorstelling zijn van ruimteschepen ?

Waarheid of Quatsch ?

Geen idee, maar leuk om te lezen en misschien om weg te dromen.

Daarbij de eeuwige vragen :
-Hoe zijn de pyramides gebouwd ? Levitatie door... Geluid ?
-En wat dan met de Bagdad-Batterij ?
-En is de Sarcofaag in de Koningskamer in Gizeh gepolijst met Diamantzagen ?

:-)
Guy, ik heb alle boeken van Von Däniken (zelfs zijn handtekening) en zijn theoriën zijn aanvaardbaar tot quod errat demonstrandum.
hahaha...
Terug nog even over de kwestie van het geld... hier het vervolg van het Bert verhaal uit Knack on line.
quote
Anciaux: "Dossier manuscript ligt hier niet te composteren"
28/12/2007 11:00

Het beeld dat het dossier van het befaamde manuscript "Antifonarium Tsgrooten" al geruime tijd ligt "te composteren" op het bureau van de Vlaamse minister van Cultuur, Bert Anciaux, klopt niet. Dat zegt Pascal Ennaert, de raadgever erfgoedbeleid van minister Anciaux.

Anciaux weerlegt ook de kritiek dat de Vlaamse overheid te weinig inspanningen zou doen om de topstukken uit het Vlaamse erfgoed in Vlaanderen te houden. "Dat is onzin. Het tegenovergestelde is waar", zegt Anciaux in een reactie aan Belga.

Donderdag meldde Knack.be dat het belangrijke manuscript, het "Antifonarium Tsgrooten", uit Vlaanderen dreigt te verdwijnen. De prinselijke familie De Mérode bood het voor 400.000 euro te koop aan bij Belgische culturele instellingen, waaronder de Koninklijke Bibliotheek in Brussel, maar geen enkele instelling zou interesse hebben.

Het aankoopdossier zou al geruime tijd bij de Vlaamse minister van Cultuur, Bert Anciaux (Spirit) liggen, maar omdat een antwoord uitblijft, zou het manuscript begin volgend jaar naar Londen worden overgebracht, waar het wellicht door Christie's geveild zal worden.

Volgens Ennaert, de adviseur van minister Anciaux, klopt het verhaal "relatief weinig". Zo is de Vlaamse overheid zelf nooit door de verkopers (de familie De Mérode of de betrokken antiquaar) op de hoogte gebracht. "Het is dankzij het proactief handelen van onze administratie dat wij op de hoogte zijn gebracht van het dossier", zegt Anciaux. Hij benadrukt dat er momenteel een wetenschappelijk onderzoek loopt naar de kunsthistorische waarde van het werk. Op basis daarvan wordt beslist of de Vlaamse overheid kandidaat-koper is.

Meer middelen voor erfgoedbeleid

Adviseur Ennaert wijst er trouwens op dat het dossier niet definitief is afgevoerd bij de Nationale Bibliotheek. Daar zou het binnenkort opnieuw op de tafel komen.

Anciaux is intussen allesbehalve opgezet met de perceptie dat de Vlaamse overheid weinig of geen inspanningen zou doen om topstukken uit het Vlaamse erfgoed in Vlaanderen te houden. "Het tegengestelde is waar. Zo voorzien we ook in de toekomst nog meer middelen voor het erfgoedbeleid." "Bovendien is het niet zeker dat het 'Antifonarium Tsgrooten' momenteel in Vlaanderen is. Het is vermoedelijk in Frankrijk", aldus nog Anciaux.

Op het kabinet-Anciaux vermoedt men dat het dossier niet toevallig onder de aandacht wordt gebracht. "Ik heb het gevoel dat er een commercieel spel gespeeld wordt", aldus Anciaux. Raadgever Ennaert deelt dat vermoeden. "Ik vermoed dat het dossier nu wordt aangehaald om druk op de zaak te zetten en de prijs op te drijven door overheden tegen mekaar uit te spelen."
unquote

Tiens, tiens ... ook platte commercie?
"Antifonarium Tsgrooten" ofwel het "Gruuthuuse-Manuscript"...

http://nl.wikipedia.org/wik...

(Effe ter verduidelijking)

:-)
Hoe de pyramides gebouwd zijn weten we ondertussen al. Is onlangs nog uitgebreid op National Geographic getoond. Gewoon door alles met taluds omhoog te slepen op sledes. Zo staat het trouwens ook afgebeeld op diverse Egyptische bas-reliëfs. En in de temple van Karnak vind je vandaag nog zo'n talud aan de achterkant van één van de hoge pylonen van de tempel. In Assoean kan je trouwens gaan kijken naar een nooit volledig uitgehakte obelisk ( zij barstte tijdens de bewerking) en die werd gewoon geduldig met bronzen beitels uitgehakt uit de rots. In de gleuven stak men houten spieën en die werden met water overgoten tot ze opzwollen en de rots deden barsten. Men nam gewoon de tijd vroeger en mogelijk hadden zij enkele technieken die wij niet meer kennen. In het museum van de prehistorie ergens in de Périgord demonstreert men hoe men stenen werktuigen maakte, met steen andere steensoorten polijstte, gaten boort in benen instrumenten, vlijmscherpe meslemmeten maakte etc...
De "bagdad batterij" is inderdaad een raadelachtig ietst, maar was het wel een batterij? Of kenden de ouden één of andere toepassing van electrolyse ( of hoe noemt men zoiets) die we nu niet meer kennen/gebruiken?
En de fantastisch gepolijste sarcofagen - zie misschien boven polijsten op één of andere manier?
Het is verleidelijk en romantisch om hier een oudere beschaving in te zien of buitenaardse inbreng, maar is dit ook niet "wishfull thinking"?
Hieronder een Engelse tekst over die fameuze bagdad batterijen:

Not all scientists accept the "electric battery" description for the jars. Some suggest that they were simply containers used to hold papyrus scrolls. The scrolls have since rotted away leaving just the jars. If they were batteries, though, who made them and what were they used for

Khujut Rabu was a settlement of a people called the Parthians. While the Parthians were excellent fighters, they had not been noted for their technological achievements and some reseachers have suggested they obtained the batteries from someone else. A few people have even suggested that this someone else was a space traveler that visited Earth during ancient times.
As romantic a notion as this is, there is nothing about the Baghdad batteries that is high-tech. All the materials used are common in origin and the manufacture was well within the ability of many of the peoples of that era. What is surprising about the jars is that somebody figured out how to put the right materials together in the right way to make a device that has a function which was not obvious. It is likely that the batteries (if that is what they are) the result of an isolated and accidental development.
What might they have been used for? German researcher Dr. Arne Eggebrecht used copies of the batteries to electroplate items (a feat recently duplicated on the show Discovery Channel show Mythbusters). The electroplating process uses a small electric current to put a thin layer of one metal (such as gold) on to the surface of another (such as silver). Eggebrecht suggests that many ancient items in museums that are thought to be gold may actually be gold-plated silver.
@ Rudi : Gewoon effe een vergelijking...
Optellend vanaf JC zijn we nu in 2007, dus 2007 jaar "beschaving" en een rush van Technologie van, laten we aannemen, een dikke laatste 100 jaar.
"Sep Tepi" wordt beschouwd als de Begintijd van de Faraotische Beschaving, het begin der Tijden, maar laten we aannemen dat deze periode echt begon rond 6000 voor Christus en eindigde een 100 jaar voor Christus met oa de Inval of vermenging met oa het Romeinse rijk. Een beschaving dus die 5900 jaar heeft geduurd en die wetenschappers en geleerden bezat en een hele Bibiliotheek (Alexandrie).
In die periode moet er toch iemand de mogelijkheden van bv electrititeit hebben ingezien. Misschien hebben ze er toen geen radio's mee gebouwd, maar als ze de kracht zagen van bv de Bliksem...

Ivm de bouw van de Pyramides, onlangs nog een leuke theorie gelezen : ipv ze van de grond op te bouwen heeft men ze van de top naar beneden gebouwd. Je begint met de punt, je haalt het zand eronder weg, en je begint aan de volgende reeks stenen.
Dus geen levitatie door geluid of het sjouwen met sleeen, zoals in de Asterix-boeken, maar van boven naar beneden. Heel slim gezien, naar mijn mening.

En dan nog even in het Magisch-Religieuse te blijven : Waar kwam het Manna vandaan, gekend uit de Bijbelse teksten, dat neerdwarrelde vanuit de hemel ?

Zoveel vragen en zo weinig antwoorden...
Is dat manna niet gewoon een natuurverschijnsel één of andere plant of zoiets die ook vandaag nog bestaat? Ik moet nu even de stad in wegens winkelen, misschien kan jij eens googelen Gymicko?

Enne die omgekeerde pyramidentheorie is te gek om los te lopen vrees ik.
He bloggers,ik heb een vraag hier.Moeten julie nog geen Tax betalen voor het gebruik van een computer?het ziet er naar uit dat julie op bijna alles tax moeten betalen,of ben ik daar verkeerd mee?
SSSSSSTTTTTTTTTTT!!!!!Louis breng ze ni oep slechte gedachte. ! :-D
Manna bestaat nu ook nog.
Het is inderdaad plantaardig.
Heeft een witte kleur en de grote van korianderzaad; smaakt naar honing.
De Tamariskboom, behorende tot de familie der acacia-achtigen "maakt" het manna nadat hij gestoken is door een bepaalde soort schildluis. Zodra de zon wat hitte afgeeft smelt deze lekkernij als sneeuw voor de zon. Vandaar dat de Israëlieten dat voor dag en dauw moesten plukken.
De Tamarisk met manna groeit nog steeds in het gebied van de Sinaï en langs de Arabische woestijn tot aan de dode zee.
Bron: En de Bijbel heeft toch gelijk. Werner Keller. Een boek dat vele bijbelse vragen wetenschappelijk benaderd en ....oplost!
Sterk aan bevolen hoor. Gegevens voor bestelling bij de boekhandel:Uitgeverij Elsevier D/MCMLXXX/0199/69 ISBN 90 10 03050 4
Bedankt voor de uitleg, Jos, maar ik denk dat we wat aan het afwijken zijn van het onderwerp.

Misschien kunnen we dit onderwerp verderzetten bij het nuttigen van een goed Mechels biertje in een goed Mechels Cafe.

Voor mij Carolus Classic met kaasblokskes...

:-D
@gimycko: ik doe mee :-D
Hahaha...
@ Aan Gimycko,
Ik,reageer simpel op een vraag van Rudi,
Meer niet. En er staan hier wel tientallen "afwijkingen" Over en uit.
De laatste reactie van Jos is de meest correcte en de suggestie van Gymicko betreffende de Carolus de meest interessante.
Doen, maar dan in 2008 zeker?
Zolang we maar geen copyright op onze ' afwijkingen' moeten betalen.;-)