Vijf minuten politieke moed?

met categorie:  

Ah ... de Grote Markt op zondagmiddag. Een schitterende plaats om te keuvelen, te spelen, te fietsen, te gidsen, gegidst te worden ... Schitterende plaats om een terrasje te doen !!

En toch ... Geregeld komt er een auto, vaak een buitenlandse toerist, die schoorvoetend het heiligdom oprijdt. Want eens je op de Grote Markt staat ben je verloren. Er staan nergens pijlen waar naartoe, geen aanduidingen hoe je er terug af moet. Grappig soms ... :-)

Maar het kan veel erger ...
Af en toen (eens per maand), zie ik toch bijna een ongeval gebeuren. Een auto die bvb. met piepende remmen uit de Katelijnestraat komt om dan enkele toertjes te maken rond het standbeeld van Margeretha van Oostenrijk om dan met piepende banden tot stilstand te komen aan de bankautomaat van de Post. Gelukkig ... weer net geen voetganger aangereden, en het terras van de Celtic staat nog recht.

Maar wacht eens, stonden er geen paaltjes ? Paaltjes, die auto's tegenhouden die de Grote Markt willen oprijden. Zo van die paaltjes die je volautomatisch uit de grond kan laten komen, en die genoeg gekost hebben om ze toch maar te gebruiken.

Dames en Heren politici, vijf minuten politieke moed, meer is er niet nodig ... Stel die paaltjes in werking liefst het volledige weekend, maar als dat niet kan toch op zondag !!!

Vijf minuten ... kan een mensenleven redden ....

(want ik kan echt geen enkele reden vinden om deze paaltjes op zondag niet te gebruiken)

ALTIJD gebruiken, me dunkt.
Die dingen hebben ons genoeg gekost.

En kom nu alsjeblief niet af met het argument dat de handelaars op de Ijzerenleen bakken geld gaan verliezen. De meeste automobilisten die over de Leen rijden gebruiken die weg om zo snel mogelijk de stad uit te komen. Die kijken niet eens om naar de etalages, laat staan dat ze gaan stoppen om hun aankopen te doen.
En daar gaan we weer ... de automobilist is weeral de schuldige. Hij moet uit de stad verbannen worden, de politiekers treffen geen schuld want zij hoeven geen degelijke informatieborden te plaatsen zodat auto's niet verloren kunnen rijden.

Als binnen afzienbare tijd de stad aan zijn luxeproject van de afbraak en heropbouw op de site van de Euroshopping gaat starten mogen jullie er zeker van zijn dat de stad geruime tijd vol zal staan van onmogelijke wegomleggingen ... en de overlast dat met de afbraak van het ganse komplex zal niet min zijn.
Er zal dan nog heel wat meer verloren gereden worden.

In Leuven komt dat ook snel voor dat je, als automobilist, soms het noorden kwijtgeraakt en ineens in een winkelstraat terecht komt en niet meer weet hoe je eruit geraakt ... en dat is niet altijd opzettelijk ... ik heb het zelf ooit voorgehad en dat was helemaal niet mijn bedoeling.
Dus schiet niet meteen op je medemens, gewoon omdat hij/zij zich met een blikken doos verplaatst.
Iedereen heeft zijn eigen reden waarom hij/zij een bepaald vervoermiddel nodig heeft.
"De politieker" is net wél de boosdoener.
Die laat dure paaltjes in de grond stoppen om die vervolgens niet te gebruiken.
Moesten die dingen doen waarvoor ze dienen, dan was de automobilist in kwestie niet eens daar geraakt.
Idd Lfys, maar helaas hebben wij in dit landje op zowat elk vlak een pak politiekers die niet bepaald op de eerste rij stonden als het grote verstand werd uitgedeeld.
1. Akkoord met Peter, die de vinger op de wonde legt, en dat heeft niks te maken met voor of tegen "de" automobilist zijn!

2. Peter gaf enkel aan dat de SITUATIE onveilig en onverantwoord is en dat de politici hier toch best zouden maatregelen nemen..

3. feiten zijn: men wou Mechelen verkeersarmer, er ZIJN die paaltjes. Feit. Wel, dat men ze dan gebruikt...

4. dat betere info naar automobilisten toe nodig is: ook akkoord.

De verkeerssituatie aan Schoenmarkt/ Onder Den Toren vind ik alleszins niet ideaal: niet als voetganger, niet als fietser, en wellicht niet als automobilist: duidelijk is het allerminst...
Als ik met mijn fietske er langs rijdt heb ik precies meer dan 2 ogen nodig om me te verzekeren om niet in onaangename aanraking te komen met een auto (die daarom niet eens schuld treft!) je hebt de wagens die de parking in moeten (en niet altijd richting aan geven), de wagens die de Ijzerenleen op moeten... voetgangers die ook niet goed weten welk deel van de weg voor hen bestemd is, en fietsers (uw diennaar niet inbegrepen) die het niet nodig vinden hun licht te gebruiken: en dat in de onduidelijke verkeerssituatie aldaar....

Afijn, mijn concluise: elke weggebruiker moet natuurlijk a) zich houden aan de regels b) uit zijn doppen kijken... maar c) de verkeerssituatie is inderdaad niet duidelijk en dat beetje politieke moed waar Peter het over heeft, is inderdaad een grote noodzaak !
Over politieke moed gesproken ... even een zijsprong.
Onze "opperhoofden zitten nu al maanden te zeveren over de splitsing van Brussel Halle Vilvoorde, en ze komen er maar niet uit, en nochtans is het heel eenvoudig, kijk maar ...
brus-sel-hal-le-vil-voor-de , voila, is gesplitst ;-)
L-O-L
Hé, is er soms een gebrek aan verkeersborden? Ga even vragen aan Stevens of die soms iemand kan inschakelen... en die onoverzichtelijke situatie, hoeveel verkeersdeskundigen hebben daar een centje aan overgehouden?
Opnieuw een studie laten uitvoeren, alles opbreken en heraanleggen? werkzekerheid!
@michael: Ik heb niets tegen automobilisten (ik ben er zelf ook een) :-)

Maar een plein aanleggen, nadenken over mobiliteit op dit plein, paaltjes zetten om de mobiliteitsoplossing af te dwingen en dan .... niets doen !?

Dat begrijp ik niet. Ik zie geen enkele reden om die paaltje niet te gebruiken ! Misschien kan iemand anders mij inlichten ?

(p.s. en het is echt wel gevaarlijk ! Ik kom er vaak en ik vrees dat er binnenkort wel eens iets ergs zou kunnen gebeuren)

Of om het met de woorden van onze nationale (Mechelse) politici te zeggen. Vijf minuten politieke moed !
En zo sluit ik me opnieuw bij Peter aan: ook ik kom daar regelmatig langs (toch enkele keren per week) en het is inderdaad een erg gevaarlijke en onduidelijke situatie: onduidelijk voor verschillende weggebruikers, gevaarlijk voor vooral fietser en voetganger...
Peter,op de Veemarkt staan ook van die volautomatische paaltje.Nog nooi gebruikt!Kost zeker te veel aan energie?
en in de merodestraat en den bruul

probleem is wel dat de kaartlezers langs de rechtse kant staan (voor al die britten dat hier rondkoersen ?) dat is dus echt wel een praktisch probleem
Misschien hebben ze de electrische installatie vergeten te plaatsen toen ze de paaltjes gezet hebben. Of misschien was de verantwoordelijke voor die taak toevallig die dag ziek of gewoon afwezig ;-)
Het verkeersbeleid in Mechelen laat al heel wat jaren te wensen over.
Als automobilist kom je in de Mechelse binnenstad in een doolhof terecht, alle omkoopaffaires en overstock aan verkeersborden ten spijt.
Wanneer ik in 't stad moet zijn, probeer ik mijn wagen te parkeren in de Hallestraat.
Meestal rij ik dan via de Bruul, hazestraat en de leermarkt, om eerst te kijken of ik geen plaatsje kan veroveren in de muntstraat.
Als dat niet zo is, probeer ik de Hallestraat, in vogelvlucht een goeie 150 m van de muntstraat verwijderd.
Je moet dan door een doolhof van straatjes, die een buitenstads iemand nauwelijks kent.
Het is als Mechelaar al moeilijk.

Het is me ook al opgevallen dat de blaasbalgstraat opnieuw dubbelrichting geworden is.
Als je dus via de Bruul komt en je rijdt met je wagentje op de leermarkt, kunnen uit de blaasbalgstraat weer auto's komen, die bovendien nog voorrang hebben.
Je zou dan zeggen, plaats een waarschuwingsbordje op de leermarkt, ze zijn toch in voorraad na het omkoopschandaal.
Maar neen, dat is niet nodig.
Met de wagen heb je dan wat blikschade, maar een fietser raakt daar gewond, of erger.

Dat de paaltjessystemen niet werken, is algemeen geweten.
In de bruul weet de automobilist nauwelijks wat dat bordenbosje aan de hazenstraat betekent, laat staan dat hij de tijd heeft om het te ontwarren.

Daarom, duidelijke regels en veel meer politiecontrole op het gedrag van alle weggebruikers.
De chauffeur voor jou mag niet lukraak stoppen en het verkeer ophouden om een babbeltje te doen met een vriend die toevallig te voet passeert.
Voetgangers horen niet in het midden van de hazestraat te lopen.
Parkeren op blauwe plaatsen mag niet zonder parkeerkaart.
Meer en strengere controle en meer onderling respect tussen automobilist, fietser en voetganger én een duidelijk aangegeven verkeerstraject zijn hierin zeer belangrijk.
Nog een tip aan de heren van 't stad : geef het juiste verkeerstraject ook eens door aan de kaartmakers van GPS-systemen, want in Mechelen wordt je door die dingen nog altijd over de grote markt gestuurd.
Aangezien zowat alle nieuwe wagens tegenwoordig standaard over gps beschikken, zal het probleem van op de markt gestrande automobilisten alleen maar erger worden.
Die opmerking van bert is terecht. Eén van de hinderpalen aan het schepenhuis is dat de buschauffeurs niet op de knop kunnen drukken daar die aan de verkeerde kant staat. Maar, als je ziet hoeveel bussen er daar passeren dan denk ik dat die paaltjes sowieso meer naar beneden staan dan naar boven. Wat is daarvan dan het nut. En... ik blijf er bij dat er een uitweg moet zijn naar de tweede parking (Lamot) als die van de Markt vol is. En ga nu niet zeggen dat die paaltjes naar beneden kunnen als de marktparking vol is. Hoe gaan we dat regelen, wie gaat dat zien? Hoe gaan we dat regelen, denk eens aan marktdag zaterdag. Volautomatisch? Dus paaltje omlaag als de laatste plaats benomen is en één minuut later als er één of twee autos's wegrijden uit de marktparking alles weer omhoog? Eén minuutje later bij volzette parking weer naar beneden en weer wat later weer omhoog? En dan daar nog de bussen tussen. Dat zou pas knap zijn! Jawadde. Dus pragmatisme aub. Weg met die paaltjes an de IJzerenleen. Al geef ik wel toe dat de situatie aan de schoenmarkt verre van ideaal is. En een nieuwe verkeersstudie gaat niks oplossen want dan zijn er weer een boel ontevreden... Nooit goed en dat kan inderdaad nooit goed zijn voor iedereen.
Voor de rest wel akkoord met de stellingen van Jan Goovaerts
Terecht aangekaart Peter!
@rudi:
- Dit gaat hem eigenlijk niet eens over 'goed doen voor iedereen', laat ons duidelijk zijn dit gaat gewoon over een levensgevaarlijk situatie. En het is dat wat me zorgen baart.
- Doorgang naar een tweede parking, daar is iets voor te zeggen. Voorstel, graaf een parking bij bij de heraanleg van het Romboutskerkhof.
- Verder denk ik dat er afstandsbedieningen zijn voor buschauffeurs.
@jan goovaerts, laat de politie zich in godsnaam maar eerst bezighouden met criminaliteit, daar zijn ze tenslotte recentelijk zo massaal voor aangenomen. Als ze zich nu met automobilisten inlaten is dat voor hun een quick win geld in 't laatje een een pak bonnen op de bureau van hun baas en aan het moeilijkere werk willen ze dan niet meer raken.
Terechte topic, Peter.
Zelf rij ik niet meer langs daar met de fiets wegens ronduit gevaarlijk, ik snij nu de GM en de Yzerleen af via de Melaan en de Vismarkt.

Populair klinkt dat niet, maar doorgaand verkeer altijd en overal dat is niet meer van deze tijd.

Wat mij al langer eveneens stoort: die paar onnozele parkeerplaatsen op de vismarkt! Brengen die paar wagens die daar staan dan zoveel op dat het zicht op de 'hipste' plek van Mechelen er constant door mag bezoedeld worden?

Net zoals je in Langemarck-Poelkapelle niet een filiaal van elke grote winkelketen of over de 100 restaurants en café's en een cinema en theaterzalen zal je in Mechelen Centrum niet rap een boer vinden waar je verse eieren en patatten kan kopen EN elke wagen(s) van elk gezin kwijtkunnen TENZIJ elke woning voorzien wordt van een garagepoort.
@Lfys_: "De meeste automobilisten die over de Leen rijden gebruiken die weg om zo snel mogelijk de stad uit te komen. Die kijken niet eens om naar de etalages."
Dit interpreteer ik als volgt:
De meeste automobilisten die over de Leen rijden gebruiken die weg om zo snel op de Vismarkt uit te komen. Die willen bekeken worden vanachter de etalages of vanop de terrasjes!
Netels, als ik me goed herinner gaan die parkeerplaatsen 'binnenkort' verdwijnen bij de geplande heraanleg van de Vismarkt. En dan mogen ze aan het begin van de Nauwstraat direct vaste paaltjes plaatsen.
@Lieven P : Ik denk dat die criminaliteit een beetje opgeklopt wordt door hen die er hun profijtje willen mee doen.
Ik heb me nog nooit onveilig of bedreigd gevoeld in mijn eigen stad.
In ieder geval, als de politie werkt aan de verkeers-orde in de stad, wil dat ook zeggen dat ze aanwezig zijn op straat en meteen ook een oogje in het zeil kunnen houden inzake criminaliteit.
De politie is er tenslotte voor veel meer dan voor het bestrijden van de criminaliteit alleen.
Dat we ons onveilig voelen is de schuld van de media.
Ik voel mij daar ook niet op mijn gemak bij, als ik een cameraploeg, een reporter of een paparazzi in de mot krijg loop ik er ook liever in een boog rond, met mijn hand stevig op mijn portefeuille!
Het gaat mij niet om onveilig voelen, het gaat mij om misdaad die onder mijn venster, achter mijn kerk op mijn stationsplein gebeurt, ik voel me niet onveilig, ik voel me tekort gedaan in zekere zin. Als misdaad niet wordt bestreden maar klein verkeersovertredingen wel, dan moeten we misschien met zen allen een bank aandoen en met een dikke zak geld naar huis gaan, zolang we maar netjes geparkeerd staan blijft het blauw beleefd op een afstand. Als je een aangifte van vandalisme gaat doen dan moet je eerst weten wie het gedaan heeft of er wordt zelf geen nota opgeschreven, moet er nog iets bij?
@ sint netels, ik ben volledig akkoord met je idee over de vismarkt
Ik doe aangiften van vandalisme online ...
Nooit iets meer wat van gehoord, maar het staat wel in de statistieken ... :-(
Da's nog een idee, dan heb je tenminste het gedacht dat je mee-TELT. hebjem? lol
"de politieker" is niet altijd schuldig ... Het kleine stukje Begijnenstraat juist aan de vismarkt is enkel richting, enkel toegestaan vanaf de Vismarkt.
Er staat zelfs een bord(je) aan het begin van dat heel smal stukje in de Begijnenstraat dat je er niet in mag.

En toch ... regelmatig (zéér regelmatig) veegt "de automobilist" daar klink zijn voeten aan.
Onlangs heb ik voor 10 meter over een leeg voetpad en het niet op zak hebben van mijn identiteitskaart de ronde som van 100€ mogen neertellen.

De dealer is de donkerblauwe Renault die regelmatig in mijn straat tussen 22u en 22u30 hoe zal ik zeggen.. euh.. marktkraam komt houden zeker verdient op die tijd een veelvoud van dat bedrag en wordt niet gestraft, terwijl ik niemand kwaad gedaan heb en hij drugs verkoopt aan jonge gasten.

Hoe voel ik mij: Dik In Het Zak Gezet! Want hij mag voor minder geld zwaardere misdrijven plegen!

Maar ja, de dealer heeft waarschijnlijk een colt .45 of erger in zijn wagen liggen, een item dat ik niet bij me heb als ik ga werken.

En dat laatste: dat weet de politie ook, en voor een preeke van 1200€ in de maand.. ja: laag risico, hoge opbrengst. Tactisch en financieel goed bekeken.
Die tien meter over het voetpad heb ik afgelegd met de fiets, dat detail moet ik er nog bij vermelden. effe verstrooid
Uh Netels ... een nogal hoog "ja maar hij doet het ook!" gehalte in uw post ...

Fout is fout. Ben je betrapt, dikke pech en eigen schuld. Punt aan de lijn. Je weet tenslotte dat dat risico bestaat.
Het zal ook wel te maken hebben met: de ene prooi is makkelijker dan de andere.
Ja, Katrientje, maar daar klaag ik ook niet over, want blijkbaar is het risico dat je als dealer gepakt wordt niet veel groter dan als kleine verkeersovertreder. En dat plaatje klopt niet, niet in mijn ogen, en niet in anderen hun ogen. Het gelopen risico is in een van de twee gevallen niet evenredig met het schadelijk karakter van de overtreding. Ook punt aan de lijn.
Ik dacht dat er in de Merodestraat ook (ongeveer aan die bewuste paaltjes) een verkeersbord staat dat zegt dat je er niet zomaar mag door rijden. Dus in theorie kan het niet dat je via die weg op de Grote Markt uit komt. Nochtans word ik 2 keer per dag geconfronteerd met het feit dat er auto's vanuit de Merodestraat de Grote Markt op rijden. Het heeft dus niet alleen met politiek en paaltjes te maken, maar ook met het feit dat de mensen niet deftig lezen wat er voor hun neus staat. Ik vind het een algemene tendens in het verkeer dat iedereen (auto, fietser en voetganger) er zomaar op los rijdt, fiets of wandelt. Het ligt in mijn ogen niet alleen aan signalisatie, maar even goed aan een mentaliteit.
Wat de paaltjes betreft is het inderdaad zo dat de kaartlezers voor buschauffeurs en bewoners aan de foute kant staan, dus dat ze op deze manier niet gebruikt kunnen worden. Misschien is dat gewoon de reden waarom ze nooit in gebruik genomen zijn??
Pech Netels, maar er zou toch mogen verondersteld worden dat je verstandig genoeg bent om te weten dat je niet over het voetpad moogt fietsen. Dat verstrooid... my ass! Wat het andere betreft... er is nu eenmaal een bepaalde groep waartegen van hogerhand niet al te streng mag worden opgetreden. En dat is al een kleine 30 jaar zo. Dat weet ik van mijn vader die goed bevriend was met een vroegere substituut bij het gerecht en een inmiddels overleden politiecommissaris, tot spijt van wat de "politieke correcte" bloggers hier ook over mogen denken.
@rudi: Zeg Rudi, ik heb er nog eens over nagedacht. Jij wil dus graag met de auto van de ene ondergrondse parking bv. Grote Markt, naar de andere kunnen. Nu eigenlijk is dat toch voor niets nodig ?
Stel je wil parkeren op de grote markt. Dan kijk je eerst op de bordjes op de ring of het niet volzet is, toch ? Als het volzet is parkeer je gewoon ergens anders.
Als het niet volzet is op het bord rij je naar de Grote Markt en parkeer je.
Ja, ja het kan natuurlijk dat er intussen enkele auto's zijn bijgekomen, maar dan wacht je terwijl je rustig geniet van het uitzicht op Ons Margriet.
Zo simpel kan dat zijn, en geen IJzeren Leen nodig.
Als ik 's avonds langs de Grote Markt rij, dan staan de paaltjes omhoog. Allé dat was gisteren toch zo.
Ik moet eerlijk zeggen: ik heb er nooit op gelet of ze in het weekend ook omhoog staan (maar als 't markt is op zaterdag, dan zijn ze er toch niet hé?)

En in de Merodestraat zijn ook paaltjes ofwa? Nog nooit gezien!

Nee inderdaad: paaltjes omhoog ten allen tijde, er loopt overdag te veel volk rond in 't stad en dat is inderdaad wel gevaarlijk. Ik mijd altijd het centrum tussen 08u en 10u en tussen 14u30 en 18u. Er zijn dan zoveel scholieren met de fiets (die zich trouwens ook niet altijd aan de regels houden!), kinderen die naar huis wandelen,... En een ongeluk is snel gebeurd natuurlijk.
we hebben het over andere paaltjes nadia ... :-D

Stop op IJzerenleen vanaf 9 juli. Blijkbaar is er schot in de zaak.