Waanzin...

met categorie:  

Foto GVA

“...voor een van de zeven penthouses moet zelfs 600.000 euro of meer neergeteld worden...”
Tja...
je hebt dan wel een penthouse aan het water he :-))
met zicht op inofer ...
dan toch liever mijn optrekje aan de dijle ...
Misschien klink ik nu als een donkerblauwe liberaal, maar als er in Mechelen een markt is voor zulke dure lofts en als dankzij die rijke loftbewoners de renovatie van dit toch wel opmerkelijke pand kan gefinancierd worden, waarom niet?
Ik pleit wel voor een gezonde mix met woningen in àndere prijscategorieën; en daar wringt m.i. soms het schoentje. Een buurt met alleen maar sjieke lofts en dure herenhuizen kan niet. Dan krijg je op den duur het fenomeen van de Brusselse Dansaertstraat, waar alleen nog hippe, rijke en vaak kinderloze tweeverdieners kunnen wonen.
Het is een tendens. Net zoals velen nu een jeep willen, die in ons landje ook niet echt nodig zijn. En zo veel meer. Juist zoals "koenvd",er is een markt voor. Kijk maar naar het eilandje in Antwerpen en daar worden nog nieuwe gebouwen bijgezet (6 stuks) en velen daarvan voor de gewone man onbetaalbaar. En toch geraken er velen reeds in een eerste verkoop weg en de duurste het eerst. Er zijn nu eenmaal mensen die tendensen willens nillens volgen en daar ook bereid voor zijn een (hoge?)prijs voor te betalen. Want wat is uiteindelijk duur? Ieder zijn portemonee en ik vind dat Mechelen met de gebieden die er voor in aanmerking komen ook op die kar moet springen. We zijn al jaren genoeg blijven stilstaan.
Wordt er zo veel geld verdient door sommigen, so what? Aan alles wat gekocht wordt door iemand verdient een ander geld. Eindconclusie : Laat ons verder doen, we zijn goed bezig.
Ziet er echter interessant uit, maar nét iets te duur vrees ik voor de gemiddelde Vlaming. Indien het binnen uw budget past lijkt het mij nog interessanter om zo'n penthouse te verhuren. De waarde van dit soort van woonsten stijgt enorm snel de laatste tijd.
Geen probleem mee dat ze zo'n dingen neerzetten zolang er een afzetmarkt voor is. Maar er is zeker ook een afzetmarkt voor goedkopere woningen, betaalbare huurappartementen, ... Als je dat tegenwoordig zoekt, dan moet je tevreden zijn met heel verouderde woningen en appartementen. Dus dan kan ik niet akkoord gaan met de uitspraak dat we goed bezig zijn. We zijn goed bezig voor diegene die het kan betalen, maar minder goed voor diegene die het met een modaal of eerder karig inkomen moet stellen.
Als er een markt is voor goedkopere appartementen, en die is er zeker, dan zal die zeker worden ingelost. Maar natuurlijk heeft alles een prijs. Goedkopere appartementen hebben waarschijnlijk een minder goede ligging en zijn waarschijnlijk voorzien van een minder kwalitatieve afwerking.

Ik heb niets tegen dergelijke projecten, het voordeel van dergelijke betonprojecten is dat zelfs als de aannemer de zaken niet verkocht krijgt, er op het einde van de rit het gebouw nog altijd is gerenoveerd.

Ik vind het wel belangrijk dat we verschillende functies in een dergelijk mastodont project plaatsen (a la LAMOT) EN dat we wat groen en doorwaadbaarheid kreeren om de buurt leefbaar te houden/maken !
en waar kan die informatie gevonden worden?
@ Inge : Met goed bezig bedoel ik dat de stad opgewaardeerd wordt door eender welk projekt. Krotten verdwijnen en elk initiatief is goed. Ook iemand die een krot opknapt als privépersoon. Alleen wordt daar weinig of zelfs geen media-aandacht aan geschonken. Dus mijn conclussie blijft : laat ons voortdoen, we zijn goed bezig. Kleine of grote projekten, ze zijn voor mij welkom.
het iS tevens ideaal om een gevangenis van te maken (met heliplatform) zo houden we onze politiekers in eigen huis.
Vermoedelijk betaal je in dit geval een stuk meer dan de eigenlijke waarde van het gebouw omwille van de ligging en/of het uitzicht.
Tot 600.000€ neertellen om in een appartement te gaan wonen, tja, zelf zou ik voor die som eerder opteren voor een vrijstaande woning zonder onder- en bovenburen. Maar als iemand dat nu net ideaal vind, graag over de vaart uitkijkt en er het geld voor heeft? Awel zoveel te beter, goed voor die mensen zelf en goed voor de economie, en zeer belangrijk: weeral een krot minder in Mechelen, dat kan je ook alleen maar toejuichen.
Vanuit een andere hoek benaderd, zou ik het zo stellen: Het gebouw staat leeg en is danig groot. De ligging is ideaal om kantoren in te huisvesten maar waarschijnlijk zijn die goedkoper als nieuwbouw te realiseren langs de toekomstige stationsite. Je kan er dan appartementen van maken maar de mode vereist dat we die dan 'lofts' gaan noemen: meer vloeroppervlakte, minder afwerking en vooral duurder.
Ik ben er zeker van dat er koppels zijn die evenveel geld willen uitgeven aan zo een loft op die locatie dan dat er mensen zijn die in Keerbergen willen gaan wonen. Geef nu toe: ge moet uw gras niet meer afdoen, geen haag scheren enz.. Net als men de nieuwe parking aan het station ( 2.500 plaatsen ) zou plannen om ( tussen de regels te lezen ) de parkings van Zaventem te ontlasten, zo zou ik niet verbaasd opkijken als we enkele Brusselaars als bewoners daar gaan tegenkomen. Er zal in ieder geval een markt voor zijn. ( Vettige opmerking: ze kunnen dan altijd in de Carrefour gaan winkelen:' Goede morgen, bonjour ) ;-)
ben voor sociale mix qua woonvorm.maar renoveren altijd goed
@ Jan
Gimycko heeft dit uit de gazet gehaald. Meer algemene info rond het project Zuidpoort is te vinden op
http://www.virix.be/index4.... en http://www.topdeals.be/data...
Ben weer wat vergeten: als je de gelijkvloerse verdieping naar de straatzijde/vaartzijde bekijkt dan is dat nog altijd een gesloten muur zonder bewoning. Aan de binnenzijde zijn dat ( dacht ik toch ) autostaanplaatsen.
We zijn weer goed bezig om er nog een getto bij te maken: niks te maken met de stationsbuurt. Minstens als evenwicht zou ik ( als bourgondiër ) dan toch een brasserie maken op de ronde hoek van het gebouw. Een beetje sociaal verkeer is altijd meegenomen. Ieder stukje stad dat men vertimmert moet meer zijn dan alleen een woon- of werkgelegenheid. Projectontwikkelaars hebben de neiging om dat te vergeten. Eens het project aanvaard door de stad is voor hun de kous af. Het zal hun worst wezen of de leefbaarheid verbetert of niet. Voor ons bloggers, alleen reclameren vanachter je pc helpt niet echt! Daar moet je iets voor doen. Binnen 30 jaar hebben we de stad dat we nu stilzwijgend aanvaard hebben.
@ Luc : Dit is de man die we nodig hebben...

http://www.most.nl/

Er stond een lovend artikel over deze ondernemer in de Vacature van dit weekend !
Ja, we zullen ons 'sjiek volk' van de toekomst wel op een ander moeten gaan halen, van zodra een Mechelaar een miljoen euro te veel heeft koopt hij een BMW M3, een blonde marina en een kot in Keerbergen of Bonheiden en komen ze enkel nog terug om bij Lenaerts hun haar te laten doen of een koffie te slurpen bij Den Beer (lacht)
Wat Inge vanmorgen zei is natuurlijk ook terecht. Er is bij de ontwikkelaars altijd de neiging om de beste locaties voor te behouden voor de kapitaalkrachtigen. Als éénverdiener zoek je natuurlijk iets anders en je wil natuurlijk het maximum rendement voor je lieve geld, al kopend of al hurend. Als ik het goed voor heb dan is aan het quotum ( opgelegd door de Vlaamse overheid) goedkope woongelegenheden reeds voldaan sinds enige jaren zodat daar niet direct nieuwbouw te verwachten is.
Ik heb daar geen cijfermateriaal van ( alsof dat iets zou uitmaken ) maar ik verwacht dus meer van vernieuwbouw dan van nieuwbouw, in de goedkopere sector.
Los van deze zeer interessante discussie, wil ik wel opmerken dat de foto hier helemaal bovenaan deze topic, getuigt van een schitterende pakketbootacrhitectuur ... Klasse !!!
@ peter : Hoe spreek je dat uit...

"acrhitectuur"

LOL
:-) Blijven oefenen !
@gimycko: da's architectuur met acrhil-verf!
"Value" is what a damn fool will pay for it

en daar is niets tegen in te brengen
Mooi gebouw is dat ... op de foto ...
Als je de andere kant opkijkt zal je zien dat dit gebouw als gebuur de spoorwegbrug heeft, waar vooral veel lawaai vandaan komt, daarbij nog de brug over de vaart, waar je vanaf 16 uur gerust in de file kan staan en genieten van heel wat uitlaatgassen, en waar onder de brug een waar stort en vuilhoop gecreeerd is waar autombilisten hun wagen mogen plaatsen tussen uitwerpselen van dieren én mensen. Inderdaad een mooie lokatie.
En inderdaad een mooi gebouw, maar het is niet allemaal goud wat blinkt.
Ikzelf woon ook aan die vaart, een stukje verderop, rustiger, ook met zicht op de vaart en vooral véél goedkoper ;-)
Maar laat diegenen die zoveel willen betalen om daar te wonen gerust doen ...
De projectontwikkelaars kunnen natuurlijk zo'n bedrag vragen, maar ze moeten er dan ook nog kadidaten voor vinden.
Ik zou, als ik dat bedrag zou willen spenderen, toch uitkijken naar een andere lokatie ... zeker weten