Jan Lauwers, de modernist...

Als een vreemde eend in de bijt staat ze erbij - op de IJzerenleen:
het modernistische bouwwerk, nr.4, van de Mechelse architect Jan Lauwers (1898-1988).
Het staat er als schril contrast met z'n buren - de 'historische interpretaties' die na de verwoestingen van de Eerste Wereldoorlog werden opgetrokken...


(foto: Jan Smets)

...niks van de tierlantijntjes en krullen van 'Het wapen van Spanje', of 'Het Paradijs'...
maar pure zakelijkheid en wars van alle franjes...
Het verhaal gaat dat Lauwers, om het stadsbestuur niet te fel voor het hoofd te stoten, op z'n oorspronkelijk ontwerp een trapgevel tekende, maar dat hij nadat hij de broodnodige goedkeurende handtekening van de vroede vaderen ontvangen had, hij dit 'overbodige' ornament prompt uitgomde...
Waarheid of verzinsel?
Vroeger had ik voor het bouwwerk van Lauwers weinig belangstelling - laat staan waardering - maar na verklarende uitleg van specialist ter zake, Marc Rubben, en na de laatste Open Monumentendag, ben ik wél geboeid geraakt door de visie van deze grote architect.

De dubbelwoning 2-4 werd in de jaren 1930 ontworpen.
Het pand ontleent zijn belang aan de uitzonderlijke positie die het inneemt in de wederopbouwcampagne van de IJzerenleen vanaf 1919-1922.
Deze straat werd nagenoeg geheel verwoest in WO I, en een volledige wederopbouw was noodzakelijk geworden.
Dit gebeurde vooral in een historiserende gevelarchitectuur met verwijzing naar vroegere bouwstijlen...
Als fel contrast staat tussen al die andere pronkerige gevels, het minimalistische ontwerp van Jan Lauwers.
De soberheid van de woning sluit sterk aan bij de vormentaal van het 'Nieuwe bouwen'.
Enkel de geglazuurde pannen op de kroonlijst en enkele andere details doorbreken de lijnvoering.
Ook in het interieur werd dezelfde vormgeving gehanteerd.
De eigenaar, die het pand wil omvormen tot appartementen, wil het unieke interieur behouden in de verbouwing.


(foto: Jan Smets)


(foto: Jan Smets)

Jan Lauwers was de meest vooruitstrevende modernist onder de Mechelse architecten.
Hij werd sterk beïnvloed door het werk van de Nederlandse architect Willem Marinus Dudok, wiens werk een aparte plaats inneemt tussen de Amsterdamse School en De Stijl.
Vooral tijdens het interbellum begon Lauwers erg bekend en vermaard te worden.
In 1934 werd hij zelfs winnaar van de Grote Prijs van Rome.
Naar aanleiding van deze prijs, verscheen in het gezagwekkende tijdschrift 'Bâtir' een artikel waarin zijn houding tegenover de 'functionaliteit' werd geprezen.

Andere belangrijke Mechelse bouwwerken van zijn hand zijn: de tuinbouwschool op de Antwerpsesteenweg uit 1927-1930 (beschermd!), een klassenvleugel van de TSM, het labo van de brouwerij Lamot op de hoek van Adegemstraat en Zwaanstraat...


(foto: Jan Smets)

Ook het woonhuis Brusselsesteenweg 416 (1929) is van zijn hand; evenals het hoekpand 49-51 (1932-1935) van de architectonisch héél boeiende Willem Geetsstraat.
Enne... ken je het apartementsgebouw in de Louizastraat dat hij tekende?


(foto: jan Smets)

Van een héél andere orde zijn de moderne glasramen die hij ontwierp voor de OLV-over-de-Dijlekerk.
Ze zijn een ware stijlbreuk met de zeemzoeterige neo-gotische glasramen die verwoest werden in de Wereldbrand - maar iedereen die deze kerk bezoekt op een zonnige dag, staat bewonderend te kijken naar het prachtige licht-en kleurenspel...


(foto: Jan Smets)

Ja, Lauwers - zéker een talentrijk en creatief architect en Mechelaar...








 

Mooie bijdrage Jan !
Prachtig artikel Jan! ik had nog nooit van die man gehoord.
Het Glasraam doet me denken aan Piet Mondriaan...

http://nl.wikipedia.org/wik...

http://www.metzemaekers.com...
Voor bijkomende informatie over Jan Lauwers...

http://www.provant.be/vrije...
Toen de heer De Ruysscher, eigenaar van dit pand in 1914 constateerde dat zijn eigendom net zalas dat van de buren platgebombardeerd werd tijdens WO I, dan liet hij als sigarenproducent ( ik denk Schimmelpenninck maar het kan ook Dick Op geweest zijn ) niet op zijn kop zitten. Terwijl zijn buren zich na de oorlog lieten omkopen voor 6.000 frank subsidies van stadswege om een mooie nieuwe voorgevel ' in historiserende stijl ' te bouwen, stak onze man zijn middenvinger omhoog en ging op zoek naar Lauwers die hem een ultra moderne gevel bezorgde in 1928.
Vriendelijk als we zijn noemen we dat de 'pakketbotenstijl' omdat de ballustrades op het dak ( voor het ogenblik in restauratie door de nieuwe eigenaar ) verwijzen naar de brug van een schip. Dank zij privékapitaal bewaren we zo een werk van een dwarsliggende mechelaar in de charleston jaren. Niet mekkeren over subsidies in de twenties, gewoon doen!
@jans
om dus kans van slagen te hebben voor zijn bouwwerk, moest Lauwers dus een ' truk met de duif' zijnde de getekende ( maar nooit uitgevoerde ) trapgeveltjes ten tonele voeren voor het stadsbestuur. Nadien volgde dan waarschijnlijk het deemoedige ' Oeps, vergeten!'
Luc, het was Dick-op. Op de bruine persienne" van de winkel stond vroeger een grote kale kabouter geschilderd die een dikke sigaar in zijn armen droeg.
@Roger
Natuurlijk heb je gelijk, maar nu springt mij weer een reclametekening van Alfred Ost voor de geest .... Dick-op? Ik kan het nu niet direct terug vinden. Klopt dat?
Luc, ik weet niet wat je bedoelt want ik kan mij niet onmiddellijk een Dick-op van Ost voor de geest halen..
Vriendelijk als we zijn noemen we dat de 'pakketbotenstijl'
dixit Luc

Uw verhaaltje klopt, 't waren architecten die, op vlucht voor 'den groeten ourlog' (lees = 1ste wereldoorlog) op de boten die hen naar Engeland voeren, hun inspiratie hadden opgedaan. Ondertussen zijn 'de laddertjes' en het 'kajuitraampke' van het gebouw verdwenen.
Zeg Luc, als gij die ‘Luc’ zijt die ik vermoed dat gij zijt, en gij blijft op dit forum nog wat hangen, zullen wij nog van véél goeie verhaaltjes kunnen genieten! Joepie …
Miljaar, weeral vergeten:
;-)
#eddy, ;-) oe is da int Mechels?
(goei vraag he)
Die 'Pakketbotenstijl'...

Vind je die ook niet terug op het einde van de Koolstraat ?

http://www.flickr.com/photo...
Vind je die ook niet terug ...
dixit gimycko

Dat zou nu echt eens een goeie 'opdracht' voor zijn jans zie. Die loopt toch (quasi professioneel) de Mechelse straten af, en zou elke keer als hij zo'n 'type' tegenkomt een foto kunnen maken. Ik weet er nog eentje staan op de Liersesteenweg, maar 'k weet de nummer niet dus kan ik er niet naar verwijzen!
Jans zou er dan (bijna traditiegetrouw) een ‘zoekspel’ kunnen van maken: hier is de foto, waar staat het in ‘t echt ?
Die sigaar, getekend door Ost blijkt een reklametekening voor ' Opsinjoor' een sigaar van sigarenmaker Jan Goetgebuer, te zijn.
Wie ik ben? Ik ben die Luc die tegen zijn mensen meestal zegt dat hij 90% de waarheid spreekt . Om het wat cryptisch te zeggen: ik bekijk Mechelen van binnen en van buiten. (-: ( of staat die smiley in de verkeerde richting? )
Eddy kent de "Rarara-foto's" nog niet op de FlickrWebsite, I presume ?
... oe is da int Mechels?
dixit nen echte Mecheleir

Ik weet niet wat U bedoeld? Indien Uw vraag op ‘pakketbotenstijl’ slaat dan moet het ‘pakkettemboetêstoal’ zijn natuurlijk.
Mâ da wêtte goa toch oek?
Ik ben die Luc die tegen zijn mensen meestal zegt dat hij 90% de waarheid spreekt ...
... en terwijl voor 99% liegt; Gelijk wij allemaal!
:-)
(of is da nie voor te lache misschien?)
Eddy kent de "Rarara-foto's" nog niet op de FlickrWebsite, I presume ?

Dat 'presjoemde' juist Stanley gimycko!
Welkom Luc ! Keep up the good work. Eindelijk iemand van mbb die van zich laat horen op deze blog :-)
Eddy schreef :

"...dat zou nu echt eens een goeie 'opdracht' voor zijn jans zie. Die loopt toch (quasi professioneel) de Mechelse straten af, en zou elke keer als hij zo'n 'type' tegenkomt een foto kunnen maken..."

http://blog.stadmechelen.be...

En dat is nog maar eentje (van de velen) van onze allerbeste Jans, monsieur Eddy...

LOL
Ja maar, daar doe ik niet aan mee. Da's véél te moeilijk voor mij!
Bij de weg: Weetgij wat ze in Mechelen tegen zo'n straatlantaarn zeggen?
Was dat vroeger in het programma van Jos Gijsen, te bed of niet te bed, dat men zei: 'hij heeft ons bij ons pietje maar we hebben ons toch geamuseerd' ( vrij vertaald )?
Die pakketbotenstijl vind je zowat overal, let op 'patrijspoortachtige' raamopeningen in muren en garagepoorten, ronde gebogen stalen leuningen aan deuren en vensters.
Ik heb gehoord trouwens dat balustrade en vlaggenmast zouden terugkomen op het huis aan de IJzeren Leen.
Wat ik zo apprecieer aan de gebouwen van Lauwers, is dat ze ondanks hun complete stijlbreuk en afwijkende architectuur toch niet misstaan naast de historiserende eclectische gevels. Hun soberheid doet a.h.w. de andere gevels nog beter uitkomen, terwijl de eigen modernistische architectuur toch niet wegvalt. Een prachtig voorbeeld van modernisme in een historiserende omgeving.

Waren àlle moderne bouwels maar van die kwaliteit! Ik denk aan de lelijke blokkendozen à la Amelinckx en Etrimo op de vesten, die totaal misstaan tussen de herenhuizen.
@ Peter :
Hopelijk wordt het niet zo zot als in Nederland...

http://www.locaties.nl/imag...

(Het Science Museum NEMO in Amsterdam)
Klopt, maar aan de Winketbrug staan dan weer 2 schitterende moderne bouwsels die de tand des tijds kunnen trotsteren. Ook Haverwerf en Dijle heeft knappe gevelkes.
Ik heb gehoord ...
dixit peter

Wie? Waar?
Geen idee. Waarschijnlijk van de eigenaar zelve ? Kan iemand dit bevestigen ?
Zoals ik vannacht schreef zijn die dingen in restauratie, voor zover ze niet compleet opgeroest waren. Dus oud of nieuw, ze komen terug. De eigenaar heeft me dat gezegd en wie dit is doet eigenlijk niet terzake. Dus wachten is de boodschap.
Luc, had gij die fotos van de schuilkelder onder de Leen al eens eerder gezien?
Deze foto's zijn genomen tijdens het heraanleggen van de IJzeren Leen, en zijn me toegestuurd door Dhr. Temmerman. Hartelijk bedankt !
Gimycko: het NEMO in Amsterdam ligt aan de overzijde van het IJ in het havenkwartier aan het Oosterdok, niet in de historische binnenstad. De scheepsvorm herinnert zelfs aan de oude functie van die locatie.

Moet kunnen. Ik vond het bij mijn laatste bezoek aan Amsterdam best geslaagd.

Maar ja, hoe zei men dat weer: "de gustibus et coloribus non disputandum"
En mijn oude leraar Latijn voegde er altijd aan toe: "et mulieribus" :-)
Jan,tante Maria heeft daar destijds gewerkt om sigaren te maken
Het was niet de naam Goegebuer maar bij de Ruysscher
Bedankt Foga...
Ik wist ik niet, dat mijn (groot)tante Maria Anthoons daar sigarenmaaktster was...
Enne, Eddy, je brengt me op een idee...
Misschien post ik nog wel eens wat foto's van de pakketbotenstijl.
Deze ronde vensters zijn in Mechelen inderdaad nog (veel) te vinden.
Als ge dat moest doen hé jans, doe het dan eens in uw 'kwis' stijl als ge wilt. Kwestie van het 'spannend' te maken ...
Wat parate kennis was, was het beeld in mijn geheugen van een ventje met een sigaar in zijn mond, getekend door Ost. Maar waar ik dat beeld vandaan haalde was ik allang vergeten, dus moest ik de boeken in. Waar de sigaar Dick-cop van De Ruysscher afgebeeld werd met een prent van een kabouter met een 'dikkop' en een kaboutergrote sigaar onder zijn arm, was de ontwerper zeker niet Ost.
Onze vriend Goetgebuer daarentegen had zijn fabriek in de Lange Schipstraat tot hij het net voor WO II verhuisde naar de Begijnenstraat waar ze sloot in 1956. Nu ga ik weer gokken: omdat de naam van één van zijn sigaren Op Sinjoor was kon hij waarschijnlijk vlugger Ost overtuigen om een prentje te maken dan de andere sigaar die Dick-cop heette en dus niks met %Mechelen te maken had. De tekening van Ost dateert van 1911 en dat was in volle belfortstrijd.
En wie niet gelooft dat Jan Lauwers een sublieme en bekwame architect was moet maar eens de OLVrouw over de Dijle-kerk bezoeken! deze kerk werd onder zijn kundige leiding omgetoverd tot een zuiver gotisch kunstwerk en ontdaan van alle brol en kitsch. alle glasramen ontwierp hij zelf, evenals het prachtige nieuwe altaar, ook het openmaken van het hoogkoor was zijn idee.
een man met viesie!
@ Luc : En hier is jouw Kabouter...

http://ou-vont-les-cops.org...
Hoogst interessante informatie. Nooit van die architect Lauwers gehoord, maar nu weet ik tenminste wie de dader is achter die schreeuwlelijke gevels. Tja, smaken verschillen, voor sommigen moet eender wat kunnen.
Grappig Paulster dat iemand na meer dan 70 jaar nog steeds problemen heeft met het ontwerp van Lauwers op de IJzeren Leen.
@Peter Die gevels zullen me helaas nog vele jaren blijven storen. Jammer hé.
@Poolster: hopelijk voor U leef je nog vele jaren gestoord!
Er zijn andere "bouwsels" in Mechelen die ik liever onder het Zuiderkruis opgetrokken zag!
@Paulsteir: Jammer vind ik het niet. Het is gewoon nieuw voor mij ... Het weze je gegund. (ook dat lange leven dat Jokke u toewenst trouwens)
@jokke oep zeun blokke: Op mijn lijst van schreeuwlelijke stadsverminkingen staan deze panden niet bovenaan. Ik heb eerder al opgemerkt dat het wederopbouwbeleid pro klassieke gevels van na WOI voor wat de ijzerleen betreft scherp bekritiseerd wordt. Het waarom heb ik nooit geweten. Kritiek op de moderne bouwsels die tussen de klassieke gevels 'gepoot' werden, wordt niet aanvaard.

Anderszijds volkomen eens, ook ik zou andere bouwsels nog veel liever zien verdwijnen:
- Het huis van de Mechelaar, wat een gedrocht achter het stadhuis...
- Pand waar stedebouw huist... staat als een tang op een varken op die plaats.
- Shoppingcenter Botermarkt
- Lamotsite kant Adegemstraat
- enz

Misschien een goed onderwerp, vraag iedereen om z'n top vijf 'historische stadsverminkingen'. Wat stoort de Mecheleir het meest aan lelijke bouwsels?
En binnenkort misschien weer een misbaksel in de Bruul.
Wat is Saturn van plan van daar neer te poten ?
Hoeveel leegstandsheffing zou zo'n projectontwikkelaar aan de stad moeten betalen om al die opgekochte panden te laten verloederen en het uitzicht van den Bruul jarenlang te schaden? Heeft men nog altijd niet begrepen dat shoppingcentra weggesmeten geld zijn?
Sommigen blijven hangen in de Sixties-Seventies-Eighties en blijven dromen van Super-Shoppingmalls, zoals de City II in Brussel (Bestaat die eigenlijk nog ?).

Wakker worden, mensen, the times, they are a'changin...
Jaja Gimycko, de City II bestaat nog wel degelijk, met een druk bezochte (heel grote) Fnac op de bovenverdieping.
Maar dat men het nog eens wil avonturen om een galerij in de Bruul neer te poten...?? De Euroshopping en Van Fleteren waren al een scheet in een fles...
Akkoord met de opmerkingen over dat Saturngebeuren. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat zulk een grote keten een winkel wil neerpoten voor een relatief klein potentieel ( of ik moest die markt volledig verkeerd inschatten)
En wat Paulsteir betreft : ik denk dat die best in Bokrijk gaat wonen. Dan kan hij lekker nostalgisch wegdromen... het is hem van harte gegund.
Ergens begrijp ik niet goed wat er eigenlijk tegen een Saturn kan zijn: electronica aan lage prijzen...
Uiteindelijk zal het uitzicht van hun winkel mij wel worst wezen, en als het écht zo erg is?? Get real he mensen: al eens goed uw ogen de kost gegeven in den Bruul? 't Is nu ook niet al direct een bastion van goede smaak dat gevaar loopt besmeurd te worden he?
Schrik van een concurrent erbij zal het wel zijn zeker (lacht)
De grote zorg betreffende Saturn is de "houdbaarheidsdatum"van een dergelijk bedrijf. Men teert hier toch op rages van een weliswaar bloeiende maar onder sterke concurrnetie lijdende sector. Buiten de vraag of er in Mechelen en omgeving een voldoende grote markt is ( zijn er geen twee Saturns - of Media Markt alleen al in Antwerpen op 24 km ?) twijfel ik hoe lang een dergelijke formule stand houden kan om na enkele jaren met stille trom uit de stad te verdwijnen. Ik denk aan voorbeelden als P§C, nu Vögele ( ik lees in de krant dat zich daar nu weer de H§M gaat komen - blijft hun "oude" gebouw hoek Botermarkt dan bestaan of wat komt er in de plaats?). M.a.w. schrik voor opnieuw leegstand ingeval van flop.
@Rudi: Mij naar Bokrijk verbannen omdat ik de kakefonie van bouwstijlen in Mechelen lelijk vind?

Ik woon al 50 jaar in Mechelen en ik heb vaak overwogen naar Bonheiden en Keerbergen te gaan wonen, neen niet in Bokrijk. Waarom denk je dat vele honderden gezinnen Mechelen zijn ontvlucht? Het Mechelen zoals Spinoy en z'n opvolgers het destijds vorm gaven, straalde marginaliteit uit, trok volk van een bepaald allooi aan en stootte de middenklasse af. Wie het zich kon permitteren ontvluchtte de stad.

De titel "Moldavië aan de Dijle" ivm het stationsplein vond ik schitterend. Het ziet er echt Stalinistisch uit maar her en der zijn er meer zulke 'vuile' plekken in het Mechelse stadsbeeld. De stempel van een minderwaardig beleid, van en voor een bepaald soort volkje. Je weet wel er zijn er die hun antieke stijlmeubelen in hun allesbrander opstoken en wegwerp Ikea in de plaats zetten. Datzelfde is herhaaldelijk in Mechelen gebeurd en dat is jammer want Mechelen zou anders "Brugge aan de Dijle" kunnen genoemd worden ipv nu "Moldavië aan de Dijle".
Paulsteir, ik kan je niet helemaal ongelijk geven. Reden waarom in na 42 jaar in Mechelen te hebben gewoond, 22 jaar geleden naar Schiplaken ben verkast. Maar dat was nog de tijd van "zatte Jokke" toen verloedering blijkbaar een norm geworden was. Het huidige beleid doet m.i. wel zijn best om er iets van te maken. Voor de rest, persoonlijk vind ik ook dat de "moderne" bouwsels op de IJzerenleen passen gelijk een tang op een varken .... Maar smaken en kleuren verschillen nu eenmaal en niemand hoeft overtuigd te zijn van zijn eigen grote gelijk.
Hopelijk stuurt Rudi mij nu niet mee naar Bokrijk :-)
TV's, ijskasten, wasmachines, fototoestellen, stofzuigers, stereo's, Koffiezetapparaten,... mja, tegen het licht van de eeuwigheid zijn het waarschijnlijk slechts rages, maar in ons leven lijken het toch blijvertjes -tenzij de chinezen ons morgen naar de stenen tijd bombarderen natuurlijk, haha-.
En wil je zeggen dat winkels die failliet kunnen gaan beter uit Mechelen wegblijven? Alle winkels kunnen failliet gaan, als die dus hun schup kuisen zullen we rapper in Bokrijk zitten dan je lief is (lacht).
Als zo'n winkel (lees: werkgever) hier even een tussenlanding maakt, al is het in de tijd beperkt, wat is daar tegen?

En hou er steeds rekening mee dat wat jij ook beschouwt als zijnde mooi zeker door minsten één andere persoon als lelijk wordt ervaren, en omgekeerd natuurlijk.
Is het huidige stationsplein lelijk? Naar mijn smaak wel, daar komen we blijkbaar overeen, het huis van de Mechelaar beschouw ik dan weer als geslaagd, daar verschillen we dus, en wie heeft er nu gelijk? Gij? Ik? De meerderheid misschien? Mij zult ge het antwoord nier horen geven, maar dat zal mij niet weerhouden degene die het wel geeft eens goed uit te lachen, wat het ook is.
@ Roger Kokken: ik heb de indruk dat er veel meer "stuwkracht" én visie in de ploeg van Bart Somers zit dan wat de stadsbesturen van de voorbije 40 jaren van verloedering ons aandeden. Volledig met je eens, Mechelen verbetert zichtbaar maand na maand, ik ben daar blij om.

@St Netels: we hebben er niets aan als niemand nog z'n mening durft te zeggen, als spreken betekent uitgelachen te worden. Een blog is een verzameling individuele meningen. Het stoort me niet als iemand het huis van de Mechelaar 'mooi' vindt. Op zich is het een degelijk bouwsel, maar zulke aquarium vlak achter een gotisch stadhuis... Alleé zeg!

Wat die architect Jan Lauwers geflikt heeft op de Ijzerleen, is hetzelfde als dat Pablo Picaso één van zijn werken in een Rembrandt zaal van een museum zou zijn gaan hangen. Picaso mag er zijn, en Rembrandt mag er zijn, maar hang hun schilderijen niet naast elkaar, de hoen die dat wel doet komt in afrit 9 op TV om 'duiding' te geven en zal velen aan het lachen te zetten.
Nee, over smaak valt niet te twisten...
Ik kan alleen maar mijn mening geven.
Is het de juiste? Ik weet het niet - maar ik voel het wél zo aan:
een stad is geen statisch gegeven - een stad groeit, bloeit, bouwt, breekt af, verbouwt...
Modes gaan en komen: romaanse rondbogen worden gevolgd door gotische spitsbogen en verticale opwaartse lijnen...
Dan herontdekt men via de Renaissance de klassieke vormtaal.
En daarna komen de zwierige barokke krullen, om het nog uitbundiger te maken met de rococco...
Classisisme zuivert al dat overdadige terug uit, om architechten later vrolijk weer in neo-klassieke stijlen te laten hervallen.
Art-Nouveau en art-déco experimenteren met nieuwe lijnen...
En modernisten en architecten van de Nieuwe Zakelijkheid durven verder creatief te wezen..
Prachtig toch!
En nu wordt op wéér andere manieren omgegaan met architectuur.
Dit maakt een stad - ook ons Mechelen zo boeiend -
Zet over deze stad géén stolp.
Zijn er al eens misbaksels tussen: tja: dat is dan zo.
Het enige waar men over dient te waken is om het bouwkundig erfgoed goed te bewaren voor het nageslacht. Da's klaar.
Maar laat aub de klok niet stilstaan.
Een stad is een laboratorium van creativiteit - ook in bouwkunde.
Geef hoogwaardige moderne architectuur ook een kans.
Het kan perfect in evenwicht zijn met oudere stijlen.
Dat wordt in Mechelen genoegzaam bewezen.
(de enkele miskleunen niet te na gelaten...)

PS: ik durf niet beweren dat een Picasso niet in dialoog kan gaan met een Rembrandt...
Waarom niet? 't zou een boeiende vergelijking kunnen zijn.
(trouwens: opstellingen in hedendaagse musea gaan hoe langer hoe meer minder chronologisch werken, maar eerder thematisch...)
Enne: in onze Sint-Rombouts gaan gotische lijnen toch ook een perfect huwelijk aan met het barokke interieur, én het moderne Italiaanse altaar in carraramarmer...
En de moderne tuin van het Hof van Busleyden is (volgens mij dan toch) mooi in harmonie met het gebouw zelf?
En het Hof van Savoye verbindt renaissance perfect met de gotische achterbouw...
En Lamot maakt een geslaagde combinatie van een stukje industriële archeologie met moderne vormtaal...
En wat te denken van de binnenhuisarchitectuur van het Schepenhuis...
enzovoort...
Dit is inderdaad natuurlijk alleen mijn mening.
Misschien heb ik het niet bij het rechte eind hoor.
Maar ik voel het wel zo aan.
... akkoord Jan, of om het met een vrije weergave van de woorden van Bart Stroobants te zeggen:

Tijdens de 15e-16e eeuw zullen veel Mechelaars gezegd hebben:

"Wat voor een modern gedrocht van een toren zijn ze nu weer aan onze Sint-Romboutskerk aan het zetten. Hoe lelijk !!"
Het is deze combinatie van stijlen die een stad als Mechelen toch wel boeiender maakt op architectonisch gebied dan bijvoorbeeld Brugge...
Mechelen is een ware staalkaart van de bouwkundige geschiedenis van Europa...

Wat de architect Lauwers betreft:
vroeger vond ik z'n ontwerp ook niet zo geslaagd - dat geef ik eerlijk toe; maar nadat ik het gebouw eens grondiger bezocht, en hierover uitleg kreeg - kreeg ik hoe langer hoe meer waardering voor zijn visie op architectuur.
Het is erg representabel voor deze architectonische periode - net zoals de, overigens prachtige, neo-stijlen van zijn buren.
Het heeft hierdoor evenveel bestaansrecht.

Op een sigarenbandje  in mijn bezit staat de ' kale kabouter met de dikke sigaar ' afgebeeld ' met als opschrift DICK-COP.

 

Verder staat links en rechts ook de naam J De RUYSSCHER  MECHELEN afgedrukt.

Daar bestaan ook lucifers van...


Kan iemand mij vertellen of dit de architect is van het hoofdgebouw van het Stedelijk Conservatorium in Mechelen? Ik moet hier een paper over schrijven.
Alvast bedankt.

Ward, ik geloof dat dien architect Van Meerbeeck was. Maar de bouwondernemer is me heel goed bekend; dat was namelijk familie:-)