Zoutwerf in nieuw kleedje...

met categorie:  
Vanaf midden 2008 zal de Zoutwerf in een nieuw kleedje gestoken worden!
In de politiek van vernieuwing en verfraaiing van pleinen en andere historische sites, wordt nu ook binnenkort deze Dijlekant grondig aangepakt...


(foto: Jan Smets)
Het asfalt zal opgebroken en vervangen worden door afgezaagde mozaiëkkasseien.
Ook zullen er meer lindebomen aangeplant worden.
Net zoals op de Haverwerf komt er een perk in dolomiet. met drie rustbanken in zwart beton en toegangen naar het Dijlepad.
En...
er zullen maar 16 parkeerplaatsen overblijven...
20 plaatsen voor koning-auto sneuvelen.
(dit zijn alle plaatsen tussen Hoogbrug en Maalderijstraatje).

De Italiaanse Suske en Wiske van het nieuwe Mechelen, Secchi en Vigano tekenden de plannen voor dit stukje Dijle-oever.

Maar niet alleen de Zoutwerf wordt aangepakt - ook 't Plein, het Maalderij-en het Hoogstraatje worden verniewd.
De twee laatste straatjes worden op één niveau aangelegd.

Een historische site met bijzonder fraaie gevels zal véél beter tot z'n recht komen.
Dat staat vast.
(de geplande wederopbouw (?) van de Lepelaer zal de Zoutwerf zeker nog verrijken...
Of is hier geen sprake meer van?...)


(foto: Jan Smets)

NB.: vandaag ook een artikel hierover in de Gazet van Antwerpen, van de hand van Sven Van Haezendonck.
Het laatste wat ik hoorde van de heropbouw van de Lepelaer is dat ze nog drie (3 !) stenen hebben teruggevonden. Verder zou bij een eventuele reconstructie enkel de gevel worden heropgebouwd.

Verder juich, juich ! Dit stukje Mechelen (ik rij er dagelijks langs) verdient beter dan de huidige toestand ! En zijt maar zeker dat de Zalm ook snel zal worden opgepoetst met dit wandelpad voor de deur !
Zijn er al plannen beschikbaar zodat we is kunnen zien hoe het er zal uitzien?
Of is dit te vroeg?
En zo verdwijnen er weer wat parkeerplaatsen en wordt met in het weekend weer wat meer verplicht om in de betaalparkings te rijden...
... en dan rustig te voet langs de verkeersarme zoutwerf te kuieren.
... die er helemaal verlaten bijligt omdat niemand op zondag €1.6/uur wil betalen aan de Lamot om op die verkeersarme zoutwerf te kuieren.

Ik ben wel voorstander van stadsvernieuwing. De Melaan is zeer geslaagd en als fietser wordt Mechelen er steeds beter op. Ik kan me echter niet van de indruk ontdoen dat Vinci serieus wat in de pap te brokken heeft in de vernieuwing van de stad.
;-)

Hier nog een fan van het nieuwe kleedje voor de Zoutwerf. Net ook het artikel van Sven VH gelezen..
Ben écht heel benieuwd naar hoe ze het gaan aanpakken !

@bosduif: in het weekend, om bvb. naar de markt te komen kan je:
a) je parkeren op een van de randparkings en verder de mooie Mechelse binnenstad inwandelen of met de bus...
b) de bus nemen van een halte in je buurt
c) hele traject fietsen of wandelen

Optie b en c neem ik heel erg vaak, optie a nooit...
En: optie b is goedkoop, optie c gratis ;-)

En, net als Filip ben ik benieuwd naar de "plannen"...
@bosduif: zoals markec al zei je kan gerust op de randparkings gaan staan. Op zaterdag kan je gratis parkeren op de Zandpoortvest, kant van de hogeschool. Op zondag moet je niet betalen want dan parkeer je gratis in de ganse stad.
Zit je op je centen kan je altijd te voet of met de fiets naar het stad gaan. :-)
Indien de Zoutwerf terug wordt heraangelegd dan kan hopelijk ook die afgrijselijke noodpasserelle die daar nu in het water ligt snel weer verdwijnen.

Stel u voor dat die noodpasserelle("Dijlepad" of zoiets in de volksmond) net als de IJzerenbrug in Antwerpen -o ramp- daar meer dan 30 jaar blijft liggen...

Ik mag er niet aan denken !!!
Bedoel je de voorlopige voetgangsbrug?
Die ligt wel aan de HAVERwerf...
Maar inderdaad, ik hoop ook wel dat dit lelijke bruggetje snel plaats zal maken voor een vast, estetischer exemplaar...

Wat de Zoutwerf betreft: dit is één van de mooiste plekjes van de Dijlestad.
Hier mogen gerust parkeerplaatsen sneuvelen om het stadszicht te verfraaien (net zoals op de Vismarkt).
Tja, alles heeft zijn prijs...
Neenee JanS ik bedoel daadwerkelijk het Dijlepad waar gij al zeer veel mooie foto's van hebt gemaakt! Dat Dijlepad is bij gewoon licht en met een kritisch oog bekeken toch een absolute schand? Of niet?

Mijn bewondering dus voor uw talent (idem Femke) om van deze totale miskleun (stedenbouwkundig, technisch, esthetisch, ...) toch mooie foto's te kunnen maken.

Ik zou dat echt niet kunnen.
@bosduif: Toch eens checken hoeveel volk er tegenwoordig Dijlepad en dergelijke gebruikt, *ondanks* de 1.6 €. :-)

Nu weet ik niet van welk bos jij komt he bosduif, maar er zijn heel wat bosduiven die in de tijd naar Bonheiden en Rijmenam in de bossen zijn gaan wonen, om de stad met al haar onvolkomenheden en belastingen te verlaten. Het zijn ook vaak die bosduiven die nu steen en been klagen als ze eens efkes ofwel moeten betalen voor hun auto, ofwel een stapke te voet moeten doen, door bvb ons schitterende Begijnhof.

Verder denk ik dat het vaak genoeg bewezen is dat autoluwe stadsvernieuwing haar vruchten afwerpt. Waar ik vroeger reacties kreeg op de aanleg van de Melaan als zijnde, 'Waar zijn nu al die parkings ?', krijg ik momenteel bijna uitsluitend positieve reacties ! En als jij daar dan een complot van Vinci in ziet ? Je doet maar.

Studies in andere steden hebben trouwens uitgewezen dat het verkeersarm of -vrij maken van een binnenstad alleen maar positieve gevolgen heeft *zelfs* voor het aantal winkelende mensen.
Jan ,dat is een echte mooie foto,over die andere zaak kan ik niet veel zeggen,Parkeren zal wel altijd een moeilijkheid zijn.omdat er meer autos bij komen,ge zoud het hier vantijd eens moeten zien,waar verschillende families 2 of 3 autos hebben.Hun teenagers rijden ook.Al goed dat de shopping Malls grote Parkeerplaatsen hebben.
AAN DE BEVOEGDE INSTANTIES: Het is te hopen dat die zwarte banken NIET, zoals op de Haverwerf, gebruikt worden door skaters als testramp. Triestig hoe die zijkanten van de banken al beschadigd zijn door die gasten. En het zijn geen kleine kinderen, hoor! Nochtans eenvoudig op te lossen. Plaats bovenop die banken een houten zitting in dwarse latten, zoals op de grote markt en het is direkt opgelost. Misschien een tip.
Ik wist niet dat dit in de pijplijn zat, da's heel goed nieuws. Ben reuze benieuwd hoe dat er zal uit gaan zien, inclusief de verbindingen met het Dijlepad.
Ik weet niet wat "afgezaagde mozaïekkasseien" zijn, maar ik vermoed dat men zijn lesje heeft geleerd met de Grote Markt/Veemarkt en dat ze nu nog enkel van die platte kasseisteentjes gaan gebruiken. En bvb niet wat er nu in de Hertshoornstraat ligt.
Klopt kazamel wat die afgezaagde kasseitjes betreft. Wat dat verkeersarme betreft heb ik de volgende bedenking.
Ik ben 14 dagen geleden een viertal dagen in Venetië geweest. Daar rijdt geen auto, vespa of fiets. Alles te voet of met de vaporetto. Nooit aangenamer gecitytript dan toen. Ik geef dat graag toe, ondanks het feit dat ik autogebruiker ben en hem dus veel in de stad gebruik. Tot mijn eigen financiële schade, maar ik kan dus die verkeersluwheid wel realtiveren en dus mopper ik niet. Laat ze maar doen! We zijn goed bezig
Lijkt mij ook een prima gedacht... 't Is een mooi plekje dat er momenteel niet zo mooi uitziet, dus fijn dat er verbetering in de maak is.

@een zorgzame mechelaar: groot gelijk! We zaten onlangs te eten aan de Lamot, en er werd wat afgescratched op die arme banken. En het geluid van dat gerem, niet te harden! Mechelen had toch skate-voorzieningen aan de Nekker, of ben ik nu zo fout?

Dat Dijlepad: over esthetiek valt niet te twisten, maar 't is in elk geval een schitterend idee, en ik vind het zelf ook bijzonder aangenaam om over te wandelen...
Het overlastteam van de Mechelse politie heeft afgelopen zomer een 13-jarige jongen en zijn vijf vrienden opgepakt omdat ze skateten op een openbaar plein. Het nieuws raakte nu pas bekend.
De jongeren waren afgelopen zomer aan het skaten op het plein aan de Haverwerf, bij de Lamotsite. Daarom werden ze een uur vastgehouden op het politiecommissariaat.

Mechelse politie treedt op tegen skaters
vr 12/10/07 http://www.vrtnieuws.net/cm...
Mechelen is één van de minst toegankelijke steden voor rolstoelgebruikers.
De Mechelse kasseien schrikken Brenda Van der Aa het meest af. 'Vroeger ging ik graag naar de markt in Mechelen, maar het is gewoon te vermoeiend. Er zijn wel speciale stroken aangelegd, maar het zijn er te weinig.'
Voor Rita en Brenda is het niet evident om bepaalde plaatsen vlot te bereiken. De deur van sportcentrum Winketkaai bereiken is geen probleem dankzij het hellende vlak. Maar een deur met een pomp openen is niet evident als je in een rolwagen zit. Mama Rita heeft meteen een oplossing: een spie. 'Die hebben we altijd op zak', lacht Rita. 'Toch zouden er meer schuifdeuren moeten komen in openbare gebouwen', vindt Brenda.
De dienst Bevolking geeft alvast het goede voorbeeld. Ook de hellende vlakken zijn doorgaans in orde. Aan het cultureel centrum werd zelfs een antisliplaag aangebracht.
Het grootste probleem in Mechelen ligt echter verspreid over de hele stad: kasseien en ongelijke klinkers. 'Een nachtmerrie', zegt Brenda. Verzakkingen in voetpaden zijn ook een probleem, want dan moet je de straat op en da's niet zelden een gevaarlijke onderneming. 'Vijf trappen om het postkantoor aan de Grote Markt binnen te geraken. Dat is onhaalbaar met een rolwagen', besluit ze.

http://www.nieuwsblad.be/Ar...

Als we spreken over stadsverfraaiind, zoals de heraanleg van de zoutwerf denk ik dat iedereen voor is. Maar het weren van de wagens uit de stad kan voor sommige mensen ook "ambetant" zijn. De stad spreekt over openheid naar het water, is het dijlepad nog niet genoeg openheid naar het water...

We krijgen gewoon twee dijlepaden naast elkaar als het ware. Moest dit nu nodig zijn omdat er zoveel wandelaars de zoutwerf doorkruisen zou ik dit nog begrijpen. Maar gaat er bij deze heraanleg zoveel meer volk in de zoutwerf komen?

Kijk maar naar eht voorbeeld van de "melaan", het is daar meestal zo dood als een pier. Is dit allemaal de moeite om het merendeel van de parkeerplaatsen te weren? Ik heb er mijn bedenkingen bij.

 

De Melaan is niet zo dood als een pier hoor. Het water trekt daar veel wandelaars aan. Wat verwacht je eigenlijk, zoveel volk als op de De Meir ?

Juist Peter,

De Melaan en het Jef De Nijnplein is niet zo doods. Als ik daar voorbij kom, ontmoet ik daar redelijk veel volk. Niet alleen Mechelaars maar ook toeristen (of komen die voor de Luna Luna !!!).

De Melaan is in ieder geval veel leuker dan vroeger, toen een plein met parking, uit de stenen groeiende bomen en scheefgetrokken asfalt. En er loopt regelmatig volk voorbij, het is ook veel leuker daar nu. Zelfs de twee "moderne" gebouwen ogen aantrekkelijker. Misschien wordt dat op de zoutwerf ook wel zo. Maar de anonieme opmerking van "twee dijlepaden" is wel begrijpelijk en gefundeerd. Wat dat Dijlepad betreft: ik meen uit goede bron vernomen te mogen hebben ( wel niet vanwege de stad; toegegeven) dat het verlengen van dit pad tot aan den botaniek niet zou doorgaan wegens te veel tegenpruttelen van de "aangelanden".... Tja!