Stationsplein met Vaart
(Witte gebouwen links : Oude Zegeldrukkerij)
Moldavië?!
Dit is alvast de betiteling van het Koning Albertplein en de stationsomgeving, door onze burgervader.
En in déze etiketering kan alvast het gros van de Maneblussers zich vinden...
(foto: Jan Smets)
Maar er is hoop.
Er is een reddingsplan voor deze Oostblokachtige Mechelse wijk, met zijn sputnikachtige rotonde.
In 2018 zal de stationsomgeving er TOTAAL anders uitzien.
Dit worden de werken van de eeuw.
En volgens Somers zal dit ambitieuze project onze stad definitief op de kaart zetten...
Europalaan - Rechts naar Jubellaan
Parking achter Station
Achter Station via tunnel naar Raghenopark
Gazet van Antwerpen bracht dit weekend als eerste de plannen exclusief. (mét schitterende maquetten...)
Het masterplan zal wel een flinke smak geld kosten.
Het kostenplaatje is niet mis, en wordt geraamd op 211 miljoen!!
Hiervan zal de stad zélf 10,2 miljoen moeten ophoesten.
De rest wordt gefragen door de NMBS, Wegen en verkeer, de privéparking en de Lijn.
Maar wat in hemelsnaam doet de kosten zo hoog oplopen?
WAT zal er voor ingrijpends gebeuren?
Het huidige stationsgebouw uit 1959 wordt vervangen (en dat zullen de expo-'58-stijl-fanaten misschien betreuren).
Een gloednieuw, 'open' station komt in de plaats. Het zal boven de sporen liggen, en zal een ondergrondse parking krijgen voor 2500 auto's.
Gelijkgronds komt er een bewaakte fietsenstalling voor 5000 tweewielers.
Op de huidige parking komt er ruimte voor een kantoortoren.
De Mijlpaal zal voor de zovéélste keer verhuizen.
Hij zal belanden op zijn historische plaats uit 1837, vlak achter het stationsgebouw.
De autobrug over de Leuvense vaart wordt uit het stedelijk landschap 'geknipt'. Onder het station komt een nieuwe boulevard die de Colomabrug zal verbinden met het Kardinaal Mercierplein.
Groene partijen met een zogenaamd waterplein aan de Vaart komen in de plaats van het verdwenen beton.
Men zal kunnen wandelen vanaf de TUI-kantoren tot aan de Leuvense vaart.
Héél ingrijpend is de geplande tunnel van 585 meter lang, die het kruispunt van de Europalaan en Jubellaan zal verbinden met de buurt van de Nekkerhal, waar een nieuwe rotonde komt.
De historische en beschermde Vierendeelbruggen verdwijnen NIET uit het straatbeeld.
Net na het viaduct in Mechelen-Zuid wordt in de Brusselsesteenweg een sleuf aangelegd te vergelijken met het traject van de A12 in Boom.
Even voorbij het kruispunt van de Jubellaan en de Europalaan duikt men dan de tunnel in.
Bovengronds wordt een rotonde gepland.
Vlak naast de voorgenoemde Vierendeelbruggen gaat de tunnel op achttien meter onder de Leuvense vaart.
Samen met de nieuwe bypass voor de hogesnelheidstrein loopt hij achter het stationsgebouw door.
Een helling in een open sleuf verbindt de tunnel met het Raghenopark.
Vanaf de rotonde daar, zal men de Motstraat met de Bautersemstraat verbinden.
Via een open sleuf langs het arsenaal gaat het richting Leuvensesteenweg.
Enkele loodsen en het spoorwegmuseum zullen sneuvelen.
Aan de Leuvensesteenweg zijn er plannen voor een derde rotonde.
De HSL loopt op een viaduct over de rotonde en spoorlijn 53.
Hier komt een architecturaal hoogstandje dat te vergelijken is met de Erasmusbrug in Rotterdam.
Achter de campussen van de Katholieke Hogeschool gaat de nieuwe ringweg via een koker onder spoorlijn 53.
Over de Dijle wordt een brug gebouwd en een tweede kokerbrug onder spoorlijn 27.
Aan het Douaneplein nabij fuifzaal Perron M., sluit 'n open sleuf via een vierde rotonde aan op de N15.
De arsenaalsite, groter dan de historische binnenstad, zal zich verder kunnen ontwikkelen. Nieuwe arbeidsplaatsen worden gecreeërd.
De Mechelse vesten zullen op termijn evolueren tot groene boulevards, als de nieuwe ringweg is voltooid.
Tussen 2008 en 2010 starten de studies.
Tussen 2010 en 2018 zullen de ambitieuze werken worden uitgevoerd...
(informatie gedeeltelijk ontleend aan het artikel van Sven van Haezendonck van de Gazet van Antwerpen...)
(foto: Jan Smets - dit alles is binnen méér dan 10 jaar niet meer herkenbaar...)
reddingsplan voor 'Moldavië'...
Door Jan Smets geplaatst op 17 september 2007
met categorie:
Ik ben zeer benieuwd om zelf de maquette is te bekijken want op foto zegt het toch niet zoveel.
En dan is het afwachten of ze niet het ene miskleun van een stationsplein vervangen door het andere.
In ieder geval: ik ben redelijk blij met dit nieuws, al is het natuurlijk afwachten, maar slechter dan dat het NU is kàn haast niet !
Een bewaakte fietsenstalling! Ah: heel goed nieuws...
Over fietspaden lees ik echter niets: ook hier: slechter dan nu kan ook niet, dus HOOP is er alleszins ;-)
;-)
enfin, alle gekheid op een stokje - dit wordt een mega-project waar nog héél veel inkt zal over vloeien...
Daar is de afbraak van de Euroshopping klein bier bij...
De maquettes in de Gazet gaven anderzijds toch al wel een behoorlijke kijk op de zaak...
Ik ben echt benieuwd naar dit project !
Zijn dit er minder dan 5.000 of evenveel of meer?
Als ze het station echt willen uitbreiden met een aantal sporen, is het best dat ze ook het aantal fietsenstallingen optrekken.
In dat geval zijn 5.000 plaatsen niet zoveel voor al die werkende en studerende mensen die de trein nemen/gaan nemen als alles af is.
Dit megaproject zal ook de vesten ontlasten, en daarmee het verwezenlijken van een groenen boulevard meer haalbaar maken ...
Ik hoor RIM nu al klagen over de teloorgang van de expo-archtectuur. Tja. Ik denk wel dat als we een kwalitatieve 21e eeuwse architectuur kunnen plaatsen, dat er heel wat voor in de plaats komt !
Zeg Jan, misschien kunnen we Tervurensteenweg ook ineens mee heraanleggen ?? :-)
Ik kan me zelfs nog moeilijk voorstellen hoe het stationsplein eruitzag voor de huidige toestand.
Hopelijk herleidt men ondertussen de rotonde tot eentje met één rijstrook, want nu draaien de linksrijders nogal onbezonnen af richting conciënsestraat, zonder zich ervan te vergewissen dat de auto rechts van hen dat ook doet.
Als die laatste niet afdraait, maar rechtdoor gaat, is er een probleem.
Ja Peter op die manier wordt Brussel een voorstad van Mechelen. ;-)
(kent iemand trouwens daar de huidige stand van zaken?)
@tsjatsja: zo'n groot lawaai vormen die treinen nu ook weer niet he... heb 26 jaar vlakbij de spoorweg gewoond, en daar nooit de slaap om gelaten enz..
Nu: "die Vierendeelbruggen afbreken": sorry, maar dat vind ik haast "heiligschennis": dit is wel erfgoed (of zou het m.i. moeten zijn!) he !
Als ze zo "lawaaierig" zouden zijn, kunnen ze hoogstens buiten gebruik gesteld worden, maar afbreken? Nee...
Maar: ik kan me wél vinden in de voordelen van het treinverkeer ondergronds te stoppen op bepaalde plaatsen: vraag is alleen in welke mate zoiets haalbaar is he...
@Lieven: jaja, dat zou het wel zijn he ;-)
@Erre: de euroshopping: een goede vraag, ik weet ook niet hoe het daar ondertussen mee 'zit'
NMBS misschien een ideetje om extra geld te vragen voor een tiketje Mechelen (vervoerstitel zoals dat dikwijls uit het frans wordt vertaald) .
in maart start de afbraak.
Deze zou 5 maanden duren.
Voor aanvour van materiaal zal het traject Bleekstraat, Berthoudersplein en Blaasbalgstraat gebruikt worden.
Het afvoeren zal gebeuren via 't Vlietje en Augustijnenstraat.
Er zal gewerkt worden van 9 u tot 11.30 u en van 13.30 u tot 15.30 u, en van 18 u tot 19 u.
Dit wordt streng gecontroleerd.
De onteigening van het complex is zo goed als rond.
Over twee maanden hoopt men het stedenbouwkundig attest op zak te hebben.
Dan volgt de sloopvergunning en de aanvraag voor subsidies.
De bouw van Het Clarenhof met een negentigtal woningen zal twee jaar duren.
(info uit zaterdageditie Gazet van Antwerpen - SVH)
Laat ons hopen dat de kostprijs ergens tussen de 2 ligt en niet de 330 miljoen zal overschrijden.
da's sneller uitgesproken dan opgehoest...
Wie heeft gelijk?
Wél:
- er komt eindelijk een echte ring, waardoor vlotter autoverkeer.
- hierdoor later groenere en rustigere vesten - mooi voor wandelaars en fietsers...
- ontsluiting van de arsenaalsite, mét extra werkgelegenheid.
- fraaiere omgeving van het station, en betere ontsluiting met de wijk Coloma.
- veel parkeergelegenheid.
-- de Hogesnelheidstrein door Mechelen...
- betere verbinding met Zaventem...
- mooier ogend, open stationsgebouw...
nee - er staat niets over de tijdsduur van de treinreis naar Brussel of Antwerpen...
Is er voor jou een probleem hiermee?
Is 20 minuten sporen té lang (als er geen vertragingen zijn...) ?
We verdienen het wel vind ik om een deftige stationsbuurt te krijgen.
Gelukkig wilde hij niet de Olympische Spelen naar Mechelen halen...
LOL
Ja, maar ons Bartje beschouwt dit geheel als een soort Sluitstuk en Kers op de Taart van zijn Burgemeestersschap (Stond zo in GVA)
Hoeveel van de bloggers hebben er ooit een voet binnengezet?
http://mapt.stadmechelen.be...
Nu wordt het spoorwegmuseum matig bezocht...
Dit belangrijk stukje Mechelse geschiedenis verdient het om later elders opgenomen te worden als het museum wordt opgedoekt...
Heb je van die Maquettes van het Oude Mechelen soms foto's gemaakt ?
Ik ben razend benieuwd...
Ik herinner mij dat ik er de eerste keer ben binnengeweest in 1985 (150 jaar spoorwegen).
Je kan er een reusachtige maquette zien van het 2e spoorwegstation (dat met de koepel) en wat vooral interessant is, zijn de drie grote maquettes van Mechelen (1835, 1885 en 1935).
Er staan ook kopieën van de eerste treinen.
In elk geval een aanrader. Het is open vanaf Pasen en het zal nu wel ver gesloten zijn.
Men kan het het beste bereiken via de ingangspoort op de Leuvense stwg. Het ligt vlak achter de tennisvelden.
Zijn er in de jaren 80 ook geen Kaarten verkochten waarop elk huis in de Binnenstad van Mechelen miniteus GETEKEND was ?
Ik dacht dat die kaarten toen op een beperkte oplage zijn gedrukt geweest.
Het waren eigenlijk een getekende luchtfoto...
Heeft iemand ooit toen een exemplaar hiervan gekocht ?
De 3 maquettes in het spoorwegmuseum zijn heel goed (ik dacht zowat 4 x 4m elk) Ik heb ze enkele jaren geleden gaan fotograferen maar een crash besliste er inmiddels anders over zodat ik ze niet meer kan posten. Het museum is open zaterdags van mei tot september van 14.00 tot 18.00 of na afspraak. tel: 015/40.21.54
In het artikel in GVA sprak hij van oude en (in de herwerkte versie opgenomen) "nieuwe" Kunst...
Alhoewel ik al een tijdje geen trein meer neem en het lang geleden is dat ik aan de balie stond van het huidige station, is daar toch wel wat te ontdekken...
Ik heb nu de foto's van verschillende FlickrFotografen in gedachten...
Hier is een foto van de maquette van het vroegere station : http://www.flickr.com/photo...
Waarschijnlijk zal het nieuwe station een modern iets worden zonder een ziel.
Maar het vooropgestelde plan belooft veel moois voor Mechelen.
Deze morgen in de Gazet van Antwerpen: een nieuwe, zaterdag nog niet gepubliceerde maquette van de nieuwe stationsomgeving, samen met de reacties van een aantal (bekende) Mechelaars...
een" gedrocht" zijn.Het is beter toegankelijk dan Mechelen!
Pas als het station vernieuwd is zal Mechelen op de kaart staan volgens barbabartje? Allez vooruit, en de Lamot, de Grote Markt, het Dijlepad, den Toren, enz,.. dan? (lacht)
Voor de rest: hoopgevend mooi project, België gaat nog internationaal bekend worden als "Land met de mooiste stations" (Luik, Antwerpen, plannen van het nieuwe van Bergen zijn ook veelbelovend...)
Maar dit wil zeggen dat de Postzegellaan onder de Vaart gaat doorlopen?
Is dat technisch haalbaar?
Op de gelijkvloerse verdieping van het station komen bussen aan en afgereden ...
Maar hoe valt dit project echter te rijmen met dat andere grote project, Mechelen Culturele Hoofdstad van Europa 2015? Zullen onze kansen om deze titel binnen te rijven niet aanzienlijk verkleinen als één van de belangrijkste toegangspoorten tot de stad erbij ligt als één grote bouwwerf? Immers, Mechelen wil in 2015 al Culturele Hoofdstad zijn, terwijl de werken pas in 2018 klaar zullen zijn ...
Wat Filip betreft : je vindt natuurlijk van het huidige station wat je wil, maar dat koepelvormige roestbakkige geval van daarvoor vond ik maar een slordige bedoening. En tenslotte moeten we afwachten wat het nieuwe project wordt, maar teruggaan naar het aloude station zie ik niet zitten, gewoon omdat we nu in de 21ste eeuw leven.
Een ondergrondse tram die vanaf het station de drukste punten van Mechelen verbind.
In de GVA staat er nu ook een tekening van de mogelijke nieuwe Voetgangersbrug tussen Lamot en Vismarkt...
Ja, Bartje, tabula rasa met alles wat je niet mooi vindt. Zo ken ik jou. Je neemt niet eens de moeite om de kwalteiten van een gebouw te beoordelen. Domme kloot, waan je je nu zelf de keizer van Mechelen? Mensen met hersens lachen nu heel hard om jouw uitspraken.
Groetjes,
Frans Geys
Wat gebeurt er met het Arsenaal?Er werken daar wel 1400 mensen,verdwijnt dit allemaal?Momenteel zijn de voorbereidingswerken er reeds begonnen!!
@Beireke: het Arsenaal blijft waar het is. De werken hebben betrekking op het toekomstige Diabolospoor en al wat erbij hoort.