reddingsplan voor 'Moldavië'...

met categorie:  


Stationsplein met Vaart
(Witte gebouwen links : Oude Zegeldrukkerij)

Moldavië?!

Dit is alvast de betiteling van het Koning Albertplein en de stationsomgeving, door onze burgervader.
En in déze etiketering kan alvast het gros van de Maneblussers zich vinden...


(foto: Jan Smets)

Maar er is hoop.
Er is een reddingsplan voor deze Oostblokachtige Mechelse wijk, met zijn sputnikachtige rotonde.
In 2018 zal de stationsomgeving er TOTAAL anders uitzien.
Dit worden de werken van de eeuw.
En volgens Somers zal dit ambitieuze project onze stad definitief op de kaart zetten...

Europalaan - Rechts naar Jubellaan


Parking achter Station


Achter Station via tunnel naar Raghenopark

Gazet van Antwerpen bracht dit weekend als eerste de plannen exclusief. (mét schitterende maquetten...)

Het masterplan zal wel een flinke smak geld kosten.
Het kostenplaatje is niet mis, en wordt geraamd op 211 miljoen!!
Hiervan zal de stad zélf 10,2 miljoen moeten ophoesten.
De rest wordt gefragen door de NMBS, Wegen en verkeer, de privéparking en de Lijn.

Maar wat in hemelsnaam doet de kosten zo hoog oplopen?
WAT zal er voor ingrijpends gebeuren?

Het huidige stationsgebouw uit 1959 wordt vervangen (en dat zullen de expo-'58-stijl-fanaten misschien betreuren).
Een gloednieuw, 'open' station komt in de plaats. Het zal boven de sporen liggen, en zal een ondergrondse parking krijgen voor 2500 auto's.
Gelijkgronds komt er een bewaakte fietsenstalling voor 5000 tweewielers.
Op de huidige parking komt er ruimte voor een kantoortoren.
De Mijlpaal zal voor de zovéélste keer verhuizen.
Hij zal belanden op zijn historische plaats uit 1837, vlak achter het stationsgebouw.

De autobrug over de Leuvense vaart wordt uit het stedelijk landschap 'geknipt'. Onder het station komt een nieuwe boulevard die de Colomabrug zal verbinden met het Kardinaal Mercierplein.
Groene partijen met een zogenaamd waterplein aan de Vaart komen in de plaats van het verdwenen beton.
Men zal kunnen wandelen vanaf de TUI-kantoren tot aan de Leuvense vaart.

Héél ingrijpend is de geplande tunnel van 585 meter lang, die het kruispunt van de Europalaan en Jubellaan zal verbinden met de buurt van de Nekkerhal, waar een nieuwe rotonde komt.

De historische en beschermde Vierendeelbruggen verdwijnen NIET uit het straatbeeld.

Net na het viaduct in Mechelen-Zuid wordt in de Brusselsesteenweg een sleuf aangelegd te vergelijken met het traject van de A12 in Boom.
Even voorbij het kruispunt van de Jubellaan en de Europalaan duikt men dan de tunnel in.
Bovengronds wordt een rotonde gepland.
Vlak naast de voorgenoemde Vierendeelbruggen gaat de tunnel op achttien meter onder de Leuvense vaart.
Samen met de nieuwe bypass voor de hogesnelheidstrein loopt hij achter het stationsgebouw door.
Een helling in een open sleuf verbindt de tunnel met het Raghenopark.
Vanaf de rotonde daar, zal men de Motstraat met de Bautersemstraat verbinden.
Via een open sleuf langs het arsenaal gaat het richting Leuvensesteenweg.
Enkele loodsen en het spoorwegmuseum zullen sneuvelen.
Aan de Leuvensesteenweg zijn er plannen voor een derde rotonde.
De HSL loopt op een viaduct over de rotonde en spoorlijn 53.
Hier komt een architecturaal hoogstandje dat te vergelijken is met de Erasmusbrug in Rotterdam.

Achter de campussen van de Katholieke Hogeschool gaat de nieuwe ringweg via een koker onder spoorlijn 53.
Over de Dijle wordt een brug gebouwd en een tweede kokerbrug onder spoorlijn 27.
Aan het Douaneplein nabij fuifzaal Perron M., sluit 'n open sleuf via een vierde rotonde aan op de N15.

De arsenaalsite, groter dan de historische binnenstad, zal zich verder kunnen ontwikkelen. Nieuwe arbeidsplaatsen worden gecreeërd.
De Mechelse vesten zullen op termijn evolueren tot groene boulevards, als de nieuwe ringweg is voltooid.

Tussen 2008 en 2010 starten de studies.
Tussen 2010 en 2018 zullen de ambitieuze werken worden uitgevoerd...

(informatie gedeeltelijk ontleend aan het artikel van Sven van Haezendonck van de Gazet van Antwerpen...)


(foto: Jan Smets - dit alles is binnen méér dan 10 jaar niet meer herkenbaar...)

@jans: je bent me te vlug afgeweest want wou het artikel ook hier op de blog plaatsen.
Ik ben zeer benieuwd om zelf de maquette is te bekijken want op foto zegt het toch niet zoveel.
En dan is het afwachten of ze niet het ene miskleun van een stationsplein vervangen door het andere.
@Filip: is 't echt? Ik dus ook!!! Er hadden dus bijna drie artikels opgestaan !

In ieder geval: ik ben redelijk blij met dit nieuws, al is het natuurlijk afwachten, maar slechter dan dat het NU is kàn haast niet !

Een bewaakte fietsenstalling! Ah: heel goed nieuws...
Over fietspaden lees ik echter niets: ook hier: slechter dan nu kan ook niet, dus HOOP is er alleszins ;-)
...vroeger opstaan mannen...
;-)
enfin, alle gekheid op een stokje - dit wordt een mega-project waar nog héél veel inkt zal over vloeien...
Daar is de afbraak van de Euroshopping klein bier bij...
De maquettes in de Gazet gaven anderzijds toch al wel een behoorlijke kijk op de zaak...
:-)

Ik ben echt benieuwd naar dit project !
Kan er iemand de maquettes toevoegen aan dit artikel?
Ik vraag me wel af hoeveel fietsen er nu al gestald staan aan het station.
Zijn dit er minder dan 5.000 of evenveel of meer?
Als ze het station echt willen uitbreiden met een aantal sporen, is het best dat ze ook het aantal fietsenstallingen optrekken.
In dat geval zijn 5.000 plaatsen niet zoveel voor al die werkende en studerende mensen die de trein nemen/gaan nemen als alles af is.
Ik ben erg blij met dit masterplan. Mechelen wordt op deze manier een voorstad van Brussel, zeker als het GEN zal af zijn.

Dit megaproject zal ook de vesten ontlasten, en daarmee het verwezenlijken van een groenen boulevard meer haalbaar maken ...

Ik hoor RIM nu al klagen over de teloorgang van de expo-archtectuur. Tja. Ik denk wel dat als we een kwalitatieve 21e eeuwse architectuur kunnen plaatsen, dat er heel wat voor in de plaats komt !

Zeg Jan, misschien kunnen we Tervurensteenweg ook ineens mee heraanleggen ?? :-)
Ik heb nog geen maquette gezien en ik ben dus heel benieuwd.
Ik kan me zelfs nog moeilijk voorstellen hoe het stationsplein eruitzag voor de huidige toestand.
Hopelijk herleidt men ondertussen de rotonde tot eentje met één rijstrook, want nu draaien de linksrijders nogal onbezonnen af richting conciënsestraat, zonder zich ervan te vergewissen dat de auto rechts van hen dat ook doet.
Als die laatste niet afdraait, maar rechtdoor gaat, is er een probleem.
Wat mij blijft storen is het lawaai van de stationsomgeving doordat de treinen om zo'n hoge berm rijden en over de stalen bruggen donderen. Waarom stoppen ze het spoor niet onder de grond, zoals in Antwerpen, en breken ze die lawaaierige Vierendeelbruggen niet af?
Ben al nieuwsgierig naar 2018 om te zien hoe het uiteindelijk zal zijn.
Ja Peter op die manier wordt Brussel een voorstad van Mechelen. ;-)
Ben benieuwd, het klinkt allemaal veelbelovend... Maar het is inderdaad klein bier tov de euroshopping en daar schiet het momenteel langs geen kanten op.

(kent iemand trouwens daar de huidige stand van zaken?)
of Brussel een voorstad van Mechelen ? ;)))
@Jan G: de verkeerssituatie dient idd. alleszins grondig verbeterd te worden...

@tsjatsja: zo'n groot lawaai vormen die treinen nu ook weer niet he... heb 26 jaar vlakbij de spoorweg gewoond, en daar nooit de slaap om gelaten enz..
Nu: "die Vierendeelbruggen afbreken": sorry, maar dat vind ik haast "heiligschennis": dit is wel erfgoed (of zou het m.i. moeten zijn!) he !
Als ze zo "lawaaierig" zouden zijn, kunnen ze hoogstens buiten gebruik gesteld worden, maar afbreken? Nee...

Maar: ik kan me wél vinden in de voordelen van het treinverkeer ondergronds te stoppen op bepaalde plaatsen: vraag is alleen in welke mate zoiets haalbaar is he...

@Lieven: jaja, dat zou het wel zijn he ;-)

@Erre: de euroshopping: een goede vraag, ik weet ook niet hoe het daar ondertussen mee 'zit'
Je kan natuurlijk niet hier de trein in de grond stoppen, daar er weer uit en een eind verder er weer in, dan krijg je een rollercoaster van jewelste.
NMBS misschien een ideetje om extra geld te vragen voor een tiketje Mechelen (vervoerstitel zoals dat dikwijls uit het frans wordt vertaald) .
Wat Euroschopping betreft:
in maart start de afbraak.
Deze zou 5 maanden duren.
Voor aanvour van materiaal zal het traject Bleekstraat, Berthoudersplein en Blaasbalgstraat gebruikt worden.
Het afvoeren zal gebeuren via 't Vlietje en Augustijnenstraat.
Er zal gewerkt worden van 9 u tot 11.30 u en van 13.30 u tot 15.30 u, en van 18 u tot 19 u.
Dit wordt streng gecontroleerd.
De onteigening van het complex is zo goed als rond.
Over twee maanden hoopt men het stedenbouwkundig attest op zak te hebben.
Dan volgt de sloopvergunning en de aanvraag voor subsidies.
De bouw van Het Clarenhof met een negentigtal woningen zal twee jaar duren.

(info uit zaterdageditie Gazet van Antwerpen - SVH)
Ik lees vandaag in Het Nieuwsblad het artikel dat zij geschreven hebben over de plannen en zij spreken daar over een bedrag van 330 miljoen euro.
Laat ons hopen dat de kostprijs ergens tussen de 2 ligt en niet de 330 miljoen zal overschrijden.
...verschil van 119 miljoen euro...
da's sneller uitgesproken dan opgehoest...
Wie heeft gelijk?
Klopt wel hoor mannekes: 340 miljoen is 120 miljoen voor tgv lijnen, en 220 miljoen voor station ...
Hoeveel rapper gaan we nu met den trein in Brussel of in Antwerpen geraken? Staat dit ergens in de pers vermeld?
nee, 'Man met pint' - dat staat er niet.
Wél:
- er komt eindelijk een echte ring, waardoor vlotter autoverkeer.
- hierdoor later groenere en rustigere vesten - mooi voor wandelaars en fietsers...
- ontsluiting van de arsenaalsite, mét extra werkgelegenheid.
- fraaiere omgeving van het station, en betere ontsluiting met de wijk Coloma.
- veel parkeergelegenheid.
-- de Hogesnelheidstrein door Mechelen...
- betere verbinding met Zaventem...
- mooier ogend, open stationsgebouw...
nee - er staat niets over de tijdsduur van de treinreis naar Brussel of Antwerpen...
Is er voor jou een probleem hiermee?
Is 20 minuten sporen té lang (als er geen vertragingen zijn...) ?
Ik heb gisteren heel vluchtig de plannen bekeken en op het eerste zicht kan ik alleen maar zeggen: KNAP!
We verdienen het wel vind ik om een deftige stationsbuurt te krijgen.
Het Plan van Mechelen is in ieder geval stukken beter dan dat Gedrocht in Leuven !
20 minuten? das veel te lang, met wat geluk ben je nu al op 12 minuten in brussel. De tgv zal het zeker niet rapper kunnen.
Het idee van ons Bartje oogt goed.
Gelukkig wilde hij niet de Olympische Spelen naar Mechelen halen...

LOL
@gimycko: Het is ook geen idee van Bart maar van de NMBS om het station te vernieuwen in samenwerking met de Lijn en de andere betrokkenen.
@ Filip :
Ja, maar ons Bartje beschouwt dit geheel als een soort Sluitstuk en Kers op de Taart van zijn Burgemeestersschap (Stond zo in GVA)
Toch wel spijtig dat samen met Moldavië een ander stukje erfgoed verdwijnt, namelijk het gebouwtje waar nu nog het spoorwegmuseum huist, is waarschijnlijk het oudste nog bestaande gebouw in België met een spoorweg-functiever-leden
Hoeveel van de bloggers hebben er ooit een voet binnengezet?
Ik was er Jokke. En binnen in dat museumke, staan schitterende maquettes van het oude Mechelen. Deze maquettes verdienen een ereplaats in vb. Schepenhuis of Busleyden.
Heel zéker!
Nu wordt het spoorwegmuseum matig bezocht...
Dit belangrijk stukje Mechelse geschiedenis verdient het om later elders opgenomen te worden als het museum wordt opgedoekt...
@ Peter :
Heb je van die Maquettes van het Oude Mechelen soms foto's gemaakt ?
Ik ben razend benieuwd...
Ik heb geen foto's maar het zijn drie maquettes, van verschillende periodes. Elke (ik bedoel dus letterlijk elk) huis uit de binnenstad is minitieus nagemaakt. Ik heb er ooit foto's van gezien op internet ... effe zoeken.
Idd Jokke, het spoorwegmuseum is meer dan de moeite waard om te bezoeken.
Ik herinner mij dat ik er de eerste keer ben binnengeweest in 1985 (150 jaar spoorwegen).
Je kan er een reusachtige maquette zien van het 2e spoorwegstation (dat met de koepel) en wat vooral interessant is, zijn de drie grote maquettes van Mechelen (1835, 1885 en 1935).
Er staan ook kopieën van de eerste treinen.
In elk geval een aanrader. Het is open vanaf Pasen en het zal nu wel ver gesloten zijn.
Men kan het het beste bereiken via de ingangspoort op de Leuvense stwg. Het ligt vlak achter de tennisvelden.
@ Peter :
Zijn er in de jaren 80 ook geen Kaarten verkochten waarop elk huis in de Binnenstad van Mechelen miniteus GETEKEND was ?
Ik dacht dat die kaarten toen op een beperkte oplage zijn gedrukt geweest.
Het waren eigenlijk een getekende luchtfoto...
Heeft iemand ooit toen een exemplaar hiervan gekocht ?
klopt
Gimycko: In 1984 werd die kaart verkocht, al dan niet genummerd of op handgeschept papier. Ondergetekende heeft zo'n getekend/genummerd exemplaar op handgeschept papier.
De 3 maquettes in het spoorwegmuseum zijn heel goed (ik dacht zowat 4 x 4m elk) Ik heb ze enkele jaren geleden gaan fotograferen maar een crash besliste er inmiddels anders over zodat ik ze niet meer kan posten. Het museum is open zaterdags van mei tot september van 14.00 tot 18.00 of na afspraak. tel: 015/40.21.54
Zitten er in het nieuwe boek van Rudi Demets ook foto's van de binnenkant van het huidig station ?
In het artikel in GVA sprak hij van oude en (in de herwerkte versie opgenomen) "nieuwe" Kunst...
Alhoewel ik al een tijdje geen trein meer neem en het lang geleden is dat ik aan de balie stond van het huidige station, is daar toch wel wat te ontdekken...
Ik heb nu de foto's van verschillende FlickrFotografen in gedachten...
Ik heb ooit het spoorwegmuseum bezocht.
Hier is een foto van de maquette van het vroegere station : http://www.flickr.com/photo...
Merci voor de foto Nelly. Spijtig dat ze dat afgebroken hebben om er een draak van een station te zetten.
Waarschijnlijk zal het nieuwe station een modern iets worden zonder een ziel.
He Jan,dat is echt mooi(Mechlen of the Future)Dat is een mooie toekomst voor onze oude stad,maar,kennen julie dat oud liedje nog"Wie zal dat betalen,wie heeft dat besteld'? Het is heel schoon,maar ik kan mij niet voorstellen waar al dat geld zal van komen,dat is wel iets om op na te denken,Louis
Ja, het zal een flinke noot kosten Louis...
Maar het vooropgestelde plan belooft veel moois voor Mechelen.
Deze morgen in de Gazet van Antwerpen: een nieuwe, zaterdag nog niet gepubliceerde maquette van de nieuwe stationsomgeving, samen met de reacties van een aantal (bekende) Mechelaars...
Nooit geweten dat het Stationsplein onder de naam Moldavië bekend staat. Gelukkig dat die foto's erbij staan, anders had ik dit bericht idd gemist. Ziet er veelbelovend uit. Vooral de tunnel tussen Europalaan en de Nekker is een opluchting.
@kazamel: het is onze burgervader die het stationsplein en -buurt zo noemt. :-)
Het mag van mij worden wat het wilt. Als het maar een BETERE toegankelijkheid biedt.@gymicko Leuven station mag dan wel
een" gedrocht" zijn.Het is beter toegankelijk dan Mechelen!
Ik rij nu ondertussen 1.5 jaar met de trein naar en van het werk, dat het station van Mechelen nu een expo-58-icoon is, een betonnen kubus of een soortement plopsaland, pfff, ik zal u zeggen: mooi station of lelijk station, Moldavië of Monaco: 1 OP DE 3 TREINEN HEEFT VERTRAGING! Dat men eerst dat probleem al probeert op te lossen, en zet dan een nieuw station.

Pas als het station vernieuwd is zal Mechelen op de kaart staan volgens barbabartje? Allez vooruit, en de Lamot, de Grote Markt, het Dijlepad, den Toren, enz,.. dan? (lacht)
@sint. Klopt maar die vertraging is niet Mechels he ... Ze hebbeen er over het hele land last van :-)
Als geïnteresseerde en regelmatige bezoeker aan Mechelen, kan ik dit project alleen maar toejuichen. Momenteel is het station niet meteen het mooiste plekje om in een stad toe te komen. Het project ziet er veelbelovend uit en wat mij betreft komt dit de stad zeker en vast ten goede!
@netels: is (een deel van) de bedoeling vd renovatie niet net om wat vertragingen weg te werken?
Voor de rest: hoopgevend mooi project, België gaat nog internationaal bekend worden als "Land met de mooiste stations" (Luik, Antwerpen, plannen van het nieuwe van Bergen zijn ook veelbelovend...)
Dat er iets aan die buurt gedaan moet worden is duidelijk.

Maar dit wil zeggen dat de Postzegellaan onder de Vaart gaat doorlopen?

Is dat technisch haalbaar?
Ik lees hier niks over de plaats van de lijnbussen en taxi's. Ik vermoed dat De Lijn hier ook bij betrokken is, en dat een gemakkelijke en veilige verbinding wordt gemaakt tussen bus en spoor. Is daar iets over gezegd?
@kazemel: Ja hoor, De Lijn en het Vlaamse Gewest zouden voor 110 miljoen EURO bijdragen. Hoewel er duidelijk wordt gezegd dat met beide partijen nog moet worden gesproken ...

Op de gelijkvloerse verdieping van het station komen bussen aan en afgereden ...
Als bewoner van de stationsbuurt kan ik deze plannen alleen maar toejuichen. Zoals het station er nu uitziet kan het alleen maar beter. Als ik de plannen bekijk, zal het een genot zijn om binnen tien jaar in deze buurt rond te wandelen en een terrasje te doen, nog meer dan nu ;-)

Maar hoe valt dit project echter te rijmen met dat andere grote project, Mechelen Culturele Hoofdstad van Europa 2015? Zullen onze kansen om deze titel binnen te rijven niet aanzienlijk verkleinen als één van de belangrijkste toegangspoorten tot de stad erbij ligt als één grote bouwwerf? Immers, Mechelen wil in 2015 al Culturele Hoofdstad zijn, terwijl de werken pas in 2018 klaar zullen zijn ...
Gymicko, in mijn boek vermeld ik niks van het interieur van het nieuwe station. Ik was nu éénmaal beperkt, ik zou het boek makkelijker eens zo dik kunnen laten maken hebben, maar het moet nog wat overzichtelijk blijven en zeker betaalbaar voor iedereen hé. Maar nu schiet me net te binnen dat in de eerste uitgave een maquette stond van het AlbertI plein als voorbeeld van de ruimtelijke projecten van JP Laenen. Die zijn nu vervangen door een zeer mooie sfeerfoto van één van zijn vissenbeeldjes op de Ijzerenleen en een foto van zijn groot kunstwerk met vliegende zaden dat enkele maanden geleden op het plein voor Lamot stond.
Wat Filip betreft : je vindt natuurlijk van het huidige station wat je wil, maar dat koepelvormige roestbakkige geval van daarvoor vond ik maar een slordige bedoening. En tenslotte moeten we afwachten wat het nieuwe project wordt, maar teruggaan naar het aloude station zie ik niet zitten, gewoon omdat we nu in de 21ste eeuw leven.
Mooi project maar vind persoonlijk dat de tunnel van aan de afrit E19 zou moeten beginnen en uitmonden in Mechelen noord om zo het doorgaand verkeer uit de stad te weren.
Een ondergrondse tram die vanaf het station de drukste punten van Mechelen verbind.
Over nieuw projecten :
In de GVA staat er nu ook een tekening van de mogelijke nieuwe Voetgangersbrug tussen Lamot en Vismarkt...
beste DTJE, dan kunnen ze net zo goed afrit Mechelen Noord nemen he ipv Mechelen Zuid en dan de tunnel Of via Mechelen Zuid naar Mechelen Noord, 't is goeikoper dan een tunnel, misschien kan er dan een rijvakje bij op die plaats in plaats van een pechstrook
spijtig voor mensen die onteigent worden..en dat de stations buurt al 10 jaar geleden al veranderd is...de staat gooit toch wel veel met ons belastings geld...help arme landen of mensen maar breek toch ni alles gedurig open

Ja, Bartje, tabula rasa met alles wat je niet mooi vindt. Zo ken ik jou. Je neemt niet eens de  moeite om de kwalteiten van een gebouw te beoordelen. Domme kloot, waan je je nu zelf de keizer van Mechelen? Mensen met hersens lachen nu heel hard om jouw uitspraken.

Groetjes,

Frans Geys

 

 

Wat gebeurt er met het Arsenaal?Er werken daar wel 1400 mensen,verdwijnt dit allemaal?Momenteel zijn de voorbereidingswerken er reeds begonnen!!

@Beireke: het Arsenaal blijft waar het is. De werken hebben betrekking op het toekomstige Diabolospoor en al wat erbij hoort.