Mechelse mijmeringen (5)

met categorie:  



Iedereen weet ondertussen dat ik opgroeide in den Hanswijkenhoek, aan de Tervuursesteenweg, en voor de verandering hebben ze die onlangs knalrood geschilderd.
Vroeger was het beter, zegt men wel eens, en in dit geval is dat ook zo.

De grootste fout werd gemaakt bij de aanleg van de Jubellaan.
Deze brede laan zou de Tervuursesteenweg moeten ontlasten van het doorgaand verkeer, maar dat gebeurde eigenlijk nauwelijks.
Ook de steenweg zelf werd grondig aangepast en daar lag het hem aan, denk ik.
De hobbelige kasseien werden vervangen door een uitnodigend asfalt en de hele steenweg werd breder gemaakt, zodat de automobilist het aangenamer vond om langs de steenweg te rijden, in plaats van de Jubellaan te nemen.
Door het verbreden van de steenweg moest het aanwezige fietspad er aan geloven.
Aan de kant van Hofstade had je een van de straat afgescheiden fietspad, waar de fietsers netjes en disciplinair achter elkaar reden, want het was een tweerichtingsfietspad.
Ik meen me te herinneren dat het fietspad eindigde aan de Grensstraat of aan de Voetbalstraat.
Precies weet ik het niet meer, want het is ook al zolang geleden, maar ik vermoed dat het velopad een provinciale materie was en dus hou ik het op de Grensstraat, omdat daar Hofstade en dus ook de provincie Brabant ophoudt en Mechelen en de provincie Antwerpen begint.
Als kind mochten we, bij goed weer, al eens met de fiets naar school en om het veilig te houden, bracht ons moeder ons naar de overkant tot op het fietspad, van waaruit wij dan reden tot aan de grensstraat.
Die draaiden we in, om via de zandweg achteraan, in de Voetbalstraat uit te komen.
Dan draaiden we de Rozenstraat of de Schuttersstraat in naar de Elf-novemberstraat, om zo via de Goudbloemstraat in de Leliestraat terecht te komen.
Dan reden we door de Dahliastraat via de Kruisveldstraat naar de Vredestraat, waar we ons fietske parkeerden onder de gaanderij van de St.-Jozefschool.
Het plezante was, dat we op onze rit, onderweg onze vrienden oppikten, zodat je alleen vertrok, maar met een man of tien toekwam.
Hetzelfde traject werd na schooltijd omgekeerd afgelegd en het fietspad op de steenweg lag dan links, zodat we nergens hoefden over te steken, behalve dan recht over ons huis, waar ons moeder ons stond op te wachten.
Toegegeven dat er toen een pak minder auto’s reden, en de jeugd nog naar vake en moeke luisterde en we waren een stuk gedisciplineerder dan de jeugd van nu.
Welke slimmerik de Jubellaan heeft uitgevonden en wat zijn bedoeling was, is me na al die jaren nog steeds niet duidelijk.
Misschien is het wel dezelfde die de ‘suggestieve fietspaden’ heeft uitgevonden.
Ik ben eens benieuwd hoe de jeugdige fietsers, volgende week, aan de start van het nieuwe schooljaar, het suggestieve aan hun laars zullen lappen.
Het zijn parels voor de zwijnen, of in dit geval, verf voor de fietsers.
Dat geld had nuttiger besteed kunnen worden.
Rij voorzichtig !

We wachten op de foto's, gemaakt vanuit Huize Markec...
Ja, gimcycko: foto's nemen zal mij misschien wel lukken. ik heb dan ook niet anders te doen he.(lacht NIET)

Alleszins de fietssuggestiestroken zijn één grote farce... auto's rijden sneller dan voordien, toen ik gisteren te voet naar het station wandelde heb ik ze geteld: vier wagens stonden al parmantig "vollen bak" geparkeerd OP de fietssuggestiestroken, een bestelwag die ik zag toekomen deed net hetzelfde. 5 dus.

Hoe het op 3 september gaat velopen: AWEL ik hou mijn hart vast.

In Nederland is reeds bewezen dat een "fietssuggestiestrook niet echt werkt", wat doet men hier: een fietssugessteistrook aanleggen.. Tja.

In plaats van misschien eventjes te wachten, NA TE DENKEN en een weinig later een DEGELIJK FIETSPAD aan te leggen.
Oplossing voor de Tervuursesteengeg: opnieuw een kasseiweg van maken!

Zie naar de 'vernieuwde Hombeeksesteenweg': slechter kan niet!
Wat is het ideaal ?

Voetpad-Fietspad-Autostaanplaats-Rijvak Heen-Rijvak Terug-Autostaanplaats-Fietspad-Voetpad

Alleen denk ik dat de Tervuursesteenweg hiervoor wat te smal is...
Te smal ... maak van de Tervuursesteenweg een éénrichtingsstraat (met van die geweldige 'kinderkoppekes') mét deftige fiets- en wandelpaden, zodat het er weer fijn vertoeven is ... tis maar een gedacht ... (en wie de andere richting uitmoet kan de Jubellaan nemen)
@Troostie: helemaal akkoord !!!
Eénrichtingsverkeer met langs weerszijden van de baan een fietspad, afgesloten van de rijbaan, lijkt me de veiligste oplossing.
Voeg daarbij nog voldoende parkeerplaatsen en iedereen is tevreden.
De handelaars blijven dan bereikbaar, er is parkeerplaats en de steenweg wordt weer veilig.
Door de verdwijning van één rijvak kan het voetpad verbreed worden, waardoor op regelmatige afstanden ook nog eens betonnen zitbanken geplaatst kunnen worden.
Daardoor kunnen de bewoners op zonnige zomeravonden gezellig buiten zitten, zodat er meer sociale contacten zijn.

Meneer Somers, ik zal de rekening wel sturen :-)
TOP Jan !
In een ideale wereld.....

ondertussen zullen we rustig verder dromen he .....
Ik reed gisteren als automobilist voor de eerste maal op de aangepaste steenweg, maar amai het is absoluut géén verbetering, het is gewoonweg gevaarlijk!
Inderdaad, het zou veel beter zijn om er eenrichtingsverkeer van te maken, ik ben trouwens bij mijn terugkeer naar Mechelen Noord terug gereden langs de Jubellaan.;-)
éénrichtingsverkeer ... maar welke richting dan? Dan gaat het voor de één weer goed zijn, voor de ander totaal weer niet.

En een zone plaatselijk verkeer, van +/- hofstade tot +/- colomabrug?
@Katrientje: Ik persoonlijk vind logischer Tervuurse Steenweg te volgen richting Hofstade maar terug naar Mechelen te rijden langs de Jubellaan, over de brug van de vaart. Zo vermijdt men ook meteen de opstopping bij het rond punt aan het station, komende van de Colomabrug.

Ja, een zone plaatselijk verkeer is misschien ook een optie.
Daar kan ik mee leven, Garda.
Voorstel goedgekeurd.
De gemeenteraad heeft het nog alleen maar goed te keuren.