Waternieuws

met categorie:  
(gespot op de Radio Reflex site)
Nieuwe brug over Dijle

De brug die de Haverwerf met de Vismarkt verbindt, is een tijdelijke brug. Het concept voor de nieuwe brug over de Dijle wordt vrijdag besproken op het schepencolllege. Het gaat om een strak, modern ontwerp. Het concept van de brug is ontworpen door Studio Secchi-Vigano uit Milaan, die onder andere ook het ontwerp voor de heraanleg van de Grote Markt en het Dijlepad maakte. Het kostenplaatje bedraagt 285.000 euro. Deze kosten worden gedragen door Waterwegen en Zeekanalen die optreedt als bouwheer.

De nieuwe brug vormt het sluitstuk van de herwaardering van de Lamotsite. De brug wil de Haverwerf nauwer betrekken bij het uitgaansgebeuren op de Vismarkt. De plaatsing van de brug kadert in de inspanningen van de stad om de Binnendijle te herwaarderen en om water in het algemeen in de binnenstad zijn prominente plaats terug te geven. aldus nog schepen van Openbare Werken Greet Geypen. De plaatsing van de nieuwe brug is voorzien voor eind 2007.

Dijlepad terug open

Het Dijlepad is vandaag opnieuw volledig opengesteld. Bij de constructie van het Dijlepad werd de overgang tussen het vaste en het drijvende Dijlepad onvoldoende vastgezet. Hierdoor ontstond een gevaarlijke situatie waarbij de pontons bewogen en een opening van 30 cm ontstond. Het stadsbestuur wilde geen risico nemen om de veiligheid van gebruikers in het gedrang te brengen.

"De veiligheid van de gebruikers is het allerbelangrijkste. We hebben daarom beslist het Dijlepad tijdelijk af te sluiten. Ik ben blij dat we vandaag het Dijlepad terug op een veilige manier kunnen openen. Ik wil de uitvoeringsdiensten een pluim geven voor de manier waarop zij op korte tijd tot een degelijke oplossing zijn gekomen.” aldus nog Schepen van Openbare Werken Greet Geypen.

Door de uitvoeringsdiensten van de stad Mechelen is een flexibele overbrugging geplaatst tussen het vaste gedeelte en het drijvende gedeelte van het Dijlepad ter hoogte van het Lamotgebouw.
Goed nieuws!
Als dus alles vlot verloopt, zullen we tegen het einde van dit jaar over de nieuwe brug kunnen lopen?
Enne...
gaat ze 'Beethovenbrug' heten?
ja toch?
Want het vroeger vooropgestelde 'Vivaldibrug' is héél on-Mechels... ;-(
Moehahahah, korte tijd waarop ze tot een degelijke oplossing zijn gekomen ! Laat me niet lachen. Een relatief eenvoudige ingrijp heeft veel te veel tijd gekost.

Niks pluim voor die gasten !
Een tijd geleden zei Stevens dat het inderdaad een vaste brug zou worden, waaronder enkel toeristenbootjes zouden kunnen varen. Maar... voor die enkele keren per jaar, dat er toch eens een groter rivierschip zou passeren, zou een deel van de brug voor bijv. een uurtje van zijn plaats kunnen gelicht worden door... een kraan ! Artikel uit GVA van enkele maanden geleden.
@de mannen met of zonder die pluim:
Op het vlottend gedeelte kant Lamot, richting brug, waar vroeger die ijzeren plaat was (aan die gele meet) is nu een houten plaat aangebracht. Op 30 cm van die plaat steekt er een vijs 0,5 cm uit! Niet gezien zeker?
Die houten plaat is aangebracht nadat den dezen er Greet Geypen had op gewezen dat er weer een schroef aan het los komen was aan dit (dat was metde kinderdag) verbindingsstuk en dat er dus mogelijk weer problemen zouden komen. Het strekt haar tot eer dat zij dat in een mum van tijd heeft laten oplossen. Maar ik snap die plaat niet goed en die losse schroef zit er inderdaad nog steeds, ik denk dat het gat ervan "uitgeleuterd" is.
Ook de oude aanlegsteiger waar vroeger het Opsinjoorke lag is helemaal opgeruimd en netjes gemaakt ook na opmerkingen daar over. Er wordt dus toch geluisterd en opgetreden. Als het goed is mag het ook gezegd worden.
Blijkbaar zijn er ook lampjes aangebracht in het midden van de pontons. Ik vroeg me al af waarom ze die gaatjes erin geboord hadden. Gelukkig zijn het milieuvriendelijke LED versies.

Verder ben ik benieuwd hoe lang het gaat duren vooraleer de hekken waarmee men de toegang blokkeerde zijn weggehaald, het staat nogal slordig zo.

Men kan nu gelukkig het duivenstrontstraatje vermijden, maar de oplossing aan de trap van Lamot is bedroevend. De twee nadarafsluitingen staan ook weer slordig en ik vrees dat die wel eens in de Dijle gaan belanden. Ze blokkeren ook de nooduitgang van Lamot !

Waarom kan men iets niet ineens fatsoenlijk doen ?
De volgende aflevering in het geklungel rond het Dijlepad !

Gelukkig is het nu toch weer open en maak ik er ook geregeld gebruik van. Ongeveer halfweg de zoutwerf, waar men via een brug ook op het Dijlepad kan geraken, hingen er tientallen draadjes naar beneden. Een beetje inspectie leerde mij dat het de aansluitingen zijn van de LED's die men nog steeds aan het monteren is. Dit is echter uitnodigen voor vandalisme. Als men indertijd de kabels en kabelspanners steelde, hoe lang zal het dan duren voor men deze LED's 'verwijderd'. Aan het einde van het Dijlepad t.h.v. Diependaal hingen de aansluitingen zelfs in het water.

Geknoei! Dat is het enige woord dat ik hier voor over heb. Het Dijlepad is een aanéénsluiting van halve en inefficiënte oplossingen. Welke knoeiers zijn hier toch aan het werk en wie is er verantwoordelijk voor ? Schaam je !
Als een van de medewerkers van de stad kan ik meedelen dat bovenstaande 'analyse' van deze zelfuitgeroepen 'ingenieur' KOMPLEET FOUT IS !!!

Het is degoutant dat op deze site op die manier foutieve, laat maar zeggen 'LEUGENACHTIGE' informatie wordt verspreid !

Een reactie zal niet meer lang op zich laten wachten !!!
@TomK:
Rustig, rustig... En misschien iets minder uitroeptekens en hoofdletters gebruiken in je communicatie.
Het is de gewoonte op deze site te repliceren met argumenten. Doe dat dan: u krijgt de ruimte.
@TomK: Toon dan aan wat leugenachtig is, i.p.v. wat loze commentaar te spuien.

1. Er worden wel degelijk LED's gemonteerd

2. De draden hangen wel degelijk zichtbaar en grijpbaar voor vandalen

3. T.h.v. Diependaal hangen de draden wel degelijk in het water

4. Er zijn wel degelijk kabelspanners en kabels verdwenen in het verleden

Al deze punten wijzen zeer duidelijk op knoeiwerk ! Misschien kan je wat tegenargumenten gebruiken. Gezien deze ontbreken ga ik er vanuit dat je deze niet hebt. Mij dus zonder grond een leugenaar noemen is nog maar een uiting van onbekwaamheid. Een onbekwaamheid die hoor door anderen die voor de stad werken ook al is ten toon gespreid met zelfs een schepen die geen beter antwoord had als"f*ck y**".

Ik ben benieuwd wat voor reactie niet op zich laat wachten, of moet ik dit interpreteren als een dreigement !
@TomK:
Ja, jongen, als mensen zien dat er iets niet goed afgewerkt is, is dat niet plezant, en als het dan nog eens op een website komt te staan is het helemaal om te rotten, maar er u vanaf maken met de boodschapper voor leugenaar uit te schijten... hmm.. dat argument is toch al wat uit de mode he?
Spreek van geluk dat er niemand geen foto van gemaakt heeft, dan had het nog wat schoner geweest (lacht).

Als gepaste reaktie zou ik het volgende suggereren: Maak dat het in orde is opdat iedereen kan vaststellen dat er goed werk geleverd is dan, want vergeet niet: als het goed is zien en zeggen we het ook.

Prettige dag nog verder.
Iemand uitmaken voor leugenaar wanneer elk element van het bericht waarop hij reageerde waar was en bovendien gecontroleerd kan worden door de bloggers is zeer laag.
Vanmorgen was men aan het werken aan de LEDs, waarschinlijk de draden verder aan het wegwerken.
@TomK: Als gediplomeerd ingenieur, architect en ook nog stedenbouwkundige kan ik u aan de hand van enkele zeer eenvoudige criteria aantonen dat het Dijlepad toch een absoluut fiasco is, hoor.
Dat heeft niks met loshangende kabelkes of wat dan ook te maken, wind je hier dan ook niet langer over op, aub.
Mocht er op de blog geschreven worden dat gij elke dag 40 winden laat op uw bureau terwijl het er bvb volgens uw berekeningen minstens 54 zijn, dan kan ik er inkomen dat ge misnoegd reageert, nu is het er toch wat over om iemand een leugenaar te noemen, me dunkt.
Ik denk niet dat het verwijderen van de LEDS van het "Mechels Lichtend Pad" een onderwerp zal zijn van vandalisme. Het is teveel gepruts en duurt telang om dat te doen. Een vandaal zal eerder kort en krachtig te werk gaan, veel kapot en snel weg.
Anderzijds. Staan de beste stuurlui niet dikwijls aan de wal?