Mechelen voert plan voor garage aan Commiezenhuizen af

met categorie:  

Bron GVA
Mercierplein
(c Foto: Tijl Vereenooghe)
De bouw van een ondergrondse parkeergarage aan het Kardinaal Mercierplein in Mechelen blijkt technisch een te moeilijke en te dure zaak.
(...)
In het bestuursakkoord van Open Vld-CDO-Groen! en sp.a-Spirit was de bouw van een parking onder het Kardinaal Mercierplein een van de belangrijke programmapunten. Maar dat plan gaat niet door. (...)
Het grote struikelblok is de hoofdriool die onder het plein ligt. "Ze loopt van de Hendrik Consciencestraat richting binnenstad en heeft een doorsnede van 1,8 meter. De riool verleggen alleen al zou een pak geld kosten en de ruimte is er ook te beperkt blijkt nu."

Het college van burgemeester en schepenen heeft de stedelijke diensten de opdracht gegeven om op zoek te gaan naar een alternatief. "De Hendrik Speecqvest, die vlakbij ligt, is volgens ons de beste optie. Volgende week hebben wij alvast een informeel overleg met de Vlaamse overheid om na te gaan wat er mogelijk is, want de vesten vallen onder het beheer van het gewest", zegt schepen van Openbare Werken Greet Geypen (Open Vld).

Dat zou wel eens een tijdje voor (véél) verkeersellende kunnen zorgen op de Speeckvest...
Of vergis ik me? Laat me hopen...
Jammer dat men het idee voor de parking onder de Kommiezenhuizen al als programmapunt lanceerde, zonder een degelijke voorstudie...
Maar dit is misschien detailkriktiek?
@Jan: Ik denk dat je gelijk hebt, iets opperen zonder de haalbaarheid ervan eerst gechecked te hebben is van bedenkelijke allooi ... Die riolering lag daar toch al veel langer ?
Waarom gebruiken ze het terrein van de Comet niet om een mooie ringparking aan te leggen ? Dat terrein reikt tot aan de Leuvense Vaart. Als je daar dan ergens een wandelpoortje hebt, kunnen wandeltoeristen hun auto op de Comet-parking zetten, via het wandelpoortje de Vaart bereiken, een wandeling maken van brug tot brug langs de Vaart en nog een Pizza gaan eten, waar vroeger de KanoClub was. Het is maar een ideetje...
Leuk idee van die Parking. Maar het prijskaartje van de bouwgrond alleen al, zal wel afschrikken denk ik.
Gymicko, de Kanoklub is er nog steeds. Namelijk net naast het restaurant la Terrazza waar je op alludeerde! Zoals vanouds trouwens.
@ rudi : Ik ben er enkele weken nog voorbij gelopen. het cafe is veranderd in een mooie nette pizzeria, maar ik zag geen activiteit of een kano liggen. Dus ging ik ervan uit dat de KanoClub weg was.
@ peter : En wat zijn de plannen dan voor de Comet en zijn terreinen ? Ik had al geopperd om het Speelgoedmuseum er in onder te brengen.
Misschien moeten ze dat van die parking onder het KM-plein nog maar eens bekijken. Als men daar de boel opengooit dan kan men misschien ook ineens het kruispunt ondertunnellen waardoor er daar in de toekomst veel minder problemen zijn.
Hoe kunnen ze dat nu doen JC?? Er loopt daar een rioleringsbuis en als ze dan daar een parking moeten onderleggen en dan nog is ondertunnelen?? Dat zal een serieuze rekening worden.
Gimycko: ofwel versta ik je niet goed, ofwel jij mij niet. Maar de Kanoklub is nooit op de hoek van de Auwegemvaart geweest waar nu dat Italiaans resaurant is (dat is er ook al jaren hoor) De kanoklub is in het huis er naast links als er voor staat ( ook logisch natuurlijk want rechts is de Auwegemstraat!) En op die gevel van dat linkse huis staat trouwens KCCM. Let maar eens op volgende keer als je passeert. En ik denk dat ik het kan weten want ik was jarenlang lid van KCCM en heb er mijn vrouw leren kennen.
@Filip: Als ze dan toch het probleem met de rioolbuis moeten oplossen kunnen ze ineens twee vliegen in één klap slaan. Ik dacht trouwens dat een tunnel voor de ring aan het KM-plein wordt/werd bestudeerd.
Om het KMplein te ontlasten denk ik dat je het verkeer dat van de autostrade komt zal moeten afleiden langs een ringweg achter het station. Daarmee is veel ineens opgelost. Hopelijk kiest men voor een dergelijke oplossing.
@peter: achter het station? Daar zal niet veel plaats meer zijn als die nieuwe spoorlijn o.m. naar Zaventem (Brussel Nationaal) er nog moet bijkomen.
@Jokke: Ik dacht dat dat nieuwe trace van de ring achter het station al lang vast lag ? Wie weet meer ?
inderdaad...Dat ligt al jaren vast. Ik zag er ooit al plannen van. De juiste details weet ik niet.
@jans: en verdwijnt daarmee ook het oudste gebouw (geklasseerd monument) van het Arsenaal, waar nu het museum is gevestigd?
@Jokke: Ik denk niet men van plan is om geklasseerde monumenten te laten verdwijnen om een weg aan te leggen.

Meer het verplaatsen van de ringweg zou veel zever besparen in de stationsbuurt ...
Voor de liefhebbers van mobiliteitsplannen:
http://www.stadmechelen.be/...
@peter: men had er in illo tempore beter aangedaan de gronden die vrijgekomen waren in de Stationstraat toen men het station vernieuwde (die waren toen in gebruik deels door de buurtspoorwegen en deels destijds eigendom van, vermoed ik, van de MeuttekesTrein) beter te gebruiken, maar ja, gedane zaken nemen geen keer!
Hadden de brugse vroede vaderen meer inzicht toen ze het station verder van het stadscentrum verplaatsten?
De weg achter het station is de zogenaamde 'oostelijke tangent'

In het verkiezingsprogramma van sp.a Mechelen lezen we:

"Doorgaand verkeer verminderen

De zogenaamde Oostelijke Tangent is een soort oostelijke Ringweg die de afrit van Mechelen-Zuid met de achterkant van het station en de Arsenaalsite verbindt. De weg kruist de Vaart net naast en op dezelfde hoogte als de spoorweg. Hierdoor wordt de verkeersknoop aan de Colomabrug ontward. We vinden dat enkel lokaal verkeer daarvan gebruik kan maken. Doorgaand verkeer richting Leuven kan via de Motstraat gestuurd worden. Deze Tangent kan ook verder getrokken worden tot de N15 aan het Douaneplein. De stationsbuurt, de buurt van de HAM en de vesten blijven dan van heel wat doorgaand verkeer gespaard. De achterkant van het station wordt beter ontsloten en kan dus beter ontwikkeld worden. Ook het deel van de Leuvensesteenweg tussen de Ring (R-12) en de Motstraat zou veel minder verkeer te slikken krijgen. Doorgaand verkeer van de E-19 hoeft dan niet meer langs de Ring te gaan om Leuven, Bonheiden of Heist-op-den-Berg te bereiken.."
En hoe maakt men dan de aansluiting van die tangent met de Leuvensesteenweg? Waar komt die, het is daar toch allemaal volgebouwd? En verder vrees ik dat er aan die aansluiting veel file's gaan staan vanuit beide richtingen . Een beetje meer uitleg aub.
Men had beter aan de ontsluiting van het raghenopark gedacht vooraleer men dit ontwikkelde. Elke oplossing daar komt nu jaren te laat.
Vanaf de Motstraat tot aan het station staat er elke werkdag een file. Je doet er tot 20 min. over om tot aan het station te geraken.