Vraagje ...

met categorie:  
kip
(foto Jan Goovaerts)

Wat ik me dus al jaren afvraag:
Is Jos Kip de broer van Luc Vis ?
Wie weet raad ?
Vis noch vlees...
Kip of vis...
of zoals ik las als een reactie op deze foto op Flckr:
...nog een andere broer zou de vroegere fotograaf Pierre Koekoek geweest zijn...
Hello Peter,mijn dochter -VIFKE KIP- is bij mijn weten geen familie van de b(r)oers Jos of Luc. Toch smakkelijk ! :-DD
@peter: wat zijn kippen van Mechelen zonder stoefen? Is dat hetzelfde als een kieken zonder kop?
Het moet een grote familie zijn, want ge hebt ook nog Pier Kiek, de zoon van Jefke van café Routiers op de Leuvense steenweg.
@Jan Goovaerts: en ik die dacht dat Pier Kiek zijn adres had in de Ziekenbeemden of de Kleine Nieuwendijk!
Gezien de historische band tussen Mechelen en de Keikefretters van Brussel verdient een "kiekeblog zonder stoefen" (zonder stoefen : de kip in haar naakte waarheid) een 9 op 10.
Een stoeferke is dus een schoon opsmukkertje. De kiekens van 't Fileeke uit de Geitestraat zouden ook meedingen naar dien titel, die van keurslager op hoek Ijzeren Leen en Borzestraat doen ook een gooi naar erkenning, en de prijzenslag is begonnen. Hopelijk allemaal niet ten nadele van de kwaliteit en vakkennis van diegenen die zich al jaren op toeleggen op "hunnen artikel" (Borzestraat ?) en die het meest leden onder de reclame van de vogelpest.

Geen van al die namen zijn Familie van mekaar,dus ,Jos kip,noch Luc Vis en ,Pier Kiek

Pier Kiek is de zoon van Jef van de Pes(cafe Routier),er waren nog 2 zonen van Jef die kippen verkochten,Ronny die vroeger  opde Kleine Nieuwendijk woonde,en Ghislain.Maar zijn alle 3 al  gestopt

De enige en echte "Pier Keek" was de eerste die ooit werd begraven op de toen  nieuwe begraafplaats.

Vandaar de uitdrukking als er iemand overleden was:  "A is ba Pier Keek".

idd. Roger dat is het enige echte verhaal !  

Beste allemaal, 

Hierbij antwoordje op de verschillende uitingen van medebloggers. Ik ben de zoon van Jef vd Pes. Mijn moeder Elza had het Café Routier op de Brusselsestwg naast Café Stenemolen. Ik ben de ook zogenaamde Pier Kiek. Heb gedurende een 10-tal jaar braadkippen verkocht op deBrusselsesteenweg naast Mister 100 van Raymond Ceulemans. Ik heb mijn commerce in 2000 overgelaten aan de huidige kippenmarchant " The Chickenman "

Mijn toenmalige conculega Jos Kip ( die ondertussen al enkele jaren overleden is ) was geen familie van Luc Vis.

 

greetz to all,

 

jean Pierre

Luc Vis heet Mariën, voor zo ver ik weet. Ik heb net geprobeerd Jos Kip te Googelen, en ik vind een vermelding van ene Jos V.L. uit de Klaverstraat...

 

maar Pier Keek ligt daar anders al efkes op die nieuw begraafplaats, want ons grotemoe had het al over Pier Keek ze is zelf 99 jaar oud overleden ergens in 1993

@Malenie & Roger Kokken: De 'nieuwe' begraafplaats moet flink onderdoen voor de Lange Nieuwstraat, maar is toch niet echt piepjong meer: ongeveer een halve eeuw, vermoed ik. Als Rogers versie klopt, is de destijds gekende Pier Keek dus al behoorlijk lang overleden. Was hij een 'poelenier' of stond hij ooit al met braadkippen op een markt, Roger? Wellicht mede door die naambekendheid, en vergemakkelijkt doordat de originele niet meer onder de levenden was, zal later een andere en waarschijnlijk niet familiaal verwante braadkippenhandelaar die toenaam toegemeten zijn - misschien zonder bewust aan de originele te denken, door mensen die ene Pier 'keekes' wist verkopen en ooit de naam Pier Keek hadden opgevangen zonder goed en wel te beseffen dat dit een andere persoon was.

@Jean Pierre Goyvaerts: Vanaf wanneer droeg je die toenaam, en weet je hoe je eraan kwam - ik bedoel eigenlijk wie je die gegeven heeft of hoe je vernam die te hebben. Draag of droeg je je tweede voornaam (in Franse uitspraak) als gebruikelijke voornaam? Werd je al Pier of Pirreke genoemd voor je braadkippen verkocht?

@Roger Kokken: Even een hele andere benadering: 'ba Pier Keek zaon' lijkt me (louter gevoelsmatig) een uitdrukking die ouder klinkt dan vijftig jaar. Wie was de eerste die begin juli 1785 op het inmiddels oude maar toen wel 'nieuw kerkhof' terecht kwam? Ik denk ook wel in die richting omdat het nu oude en nieuwe kerkhof geografisch aansluiten zodat er weinig reden was om een onderscheid te maken in wiens omgeving men begraven werd, en bovendien meen ik dat niet elke dode op het nieuwe terecht kwam zodat er nog minder aanleiding toe was om de relatief recent begravene als maatstaf te nemen; wijl in een tijd dat men gewoon was mensen rond een nabije kerk te begraven, het buitensteeds kerkhof meer een indruk zal gegeven hebben van 'dood en al meteen voorgoed vergeten, want (te) ver weg'; die connotatie van een voltooid afscheid lijkt me in de uitdrukking ook wat aanwezig. En daar kwam door het edict van 1784 wel alleman terecht; men hoefde zich niet af te vragen of het al of niet bij de er eerstbegravene was.