Mechelen Protest tegen wijzerplaten aan Sint-Rombouts

met categorie:  
(Bron Het Nieuwsblad)

MECHELEN - De wijzerplaten aan de Mechelse Sint-Romboutstoren leken na de Monumentenstrijd een beetje in de vergetelheid te geraken, maar daar is verandering in gekomen. Toon Peeters, uitbater van café De Gouden Vis, kant zich tegen de mogelijke plaatsing van wijzerplaten.
(...)
,,Ik heb niet eens televisie, dus ik heb het programma niet gevolgd. Maar ik begon mij behoorlijk druk te maken in de acties'', zegt Toon Peeters. ,,Het is toch niet zo vanzelfsprekend dat iedereen zich achter de plaatsing van wijzerplaten op de Sint-Romboutstoren schaart.''
Gaandeweg uitten meer mensen hun ongenoegen bij Toon. Auteur Dirk Verbruggen heeft er intussen een gedicht aan gewijd. Het prijkt nu aan de muren van de Gouden Vis en aangrenzende cafés.

,,Ik heb het gedicht in een trek geschreven en er nauwelijks iets aan veranderd'', zegt Dirk. ,,Ik ben evenmin een fan van wijzerplaten aan de Sint-Romboutstoren.''
(...)
Dirk, Toon en de anderen willen wel een duidelijk onderscheid maken tussen het horlogemechanisme in de toren en de wijzerplaten.

,,Het mechanisme in de toren is zeer oud en helemaal met de kathedraal verbonden. Het hangt ook samen met klokken. Dat moet zelfs worden gerestaureerd'', zegt Dirk.

,,Maar dat staat helemaal los van de wijzerplaten. De platen hebben er slechts gedurende een korte periode gehangen. De toren is prachtig op zich. Hier een modern ogende wijzerplaat ophangen zou naar ons gevoel een esthetische miskleun zijn.''


Het gedicht van Dirk Verbruggen
Geen horloge aan mijn toren

De toren is er om de toren zelf

Niet om tien uur aan te wijzen

Of , godbetert, twee voor elf

Hij is er om de tijd te vergeten

Hoogstens te weten

Dat hij er altijd is geweest

Hij is hemelwijzer,

Noenuur, middernacht

Diegene die eeuwig wacht

Wij in Mechelen stelen mooie momenten

Onder onze tijdloze erfenis

Door die blote toren

Weten Mechelaars allang

Hoe laat het is

Dirk Verbruggen

Ik vraag me toch wel af, hoelang onze toren met horloge heeft bestaan, en hoelang zonder ...

Laat ons zeggen dat ze de toren zijn beginnen bouwen in 1452 gedurende 70 jaar. Dan heeft hij geruime tijd geen wijzerplaten gehad tot 1705. Gedurende 155 jaar dus.

Vanaf 1705 toen tot 1963 heeft de toren wel wijzerplaten gekend. Dus 258 jaar.

En dan weer geen meer tot vandaag, gedurende 44 jaar.

Besluit: 258 jaar met wijzerplaat, en 199 jaar zonder wijzerplaat !

(of sla ik de bal hier mis ?)

Peter, je moet er ook de jaren nog aftrekken dat ze er maar bijhingen voor spek en bonen. De jaren dus na de beschieting doo "den Duits"
Eerlijk gezegd laat het mij koud of er nu wijzerplaten op die toren staan of niet. Maar ik stond wel vierkant achter het project, het werd tijd dat we ons als Mechelaars eens achter een project opstelden. Maar ik had al langer echo's gekregen van mensen die dat maar niks vonden, wat hun goeie recht is. Alleen spijtig dat misschien net die "andersdenkenden" toch niet de Mechelse reflex hadden en weer eens liever hun eigen mening lieten primeren en dat uiteraard nog ook verkondigen. Kwestie van eens lekker dwars te liggen. 't Zal nooit beteren. "Samen sterk" schijnt niet bekend te zijn bij Toon en Dirk. Maar kom, dat is ook elders het geval.
Dus voor mij doen ze maar. Anderzijds moet ik toegeven dat ik de idee om die oude uurwerken en "rammel" te restaureren zeer en zeer genegen ben.
En by the way, wat was er "modern" aan dat project van die wijzerplaat?
Ik volg Rudi in zijn stelling!
Ik vond het een mooi project - en ik stond er dan ook volmondig achter.
Bovendien zorgde het ook voor wat schwung en samenhorigheid in deze Dijlestad.
Dus: van mij mogen deze wijzerplaten er best ooit komen.
Enne: inderdaad, zoals Peter ook stelde: de wijzerplaten hingen er toch wel een heel tijdje langer dan de tegenstanders ons nu willen laten geloven.
Uurwerk of niet - ik schaarde me liever achter de groep enthousistelingen die voor het 'horleuge' gingen, dan dat ik me nu zou scharen achter de kritikasters die het niet zien zitten...
Of ze gelijk hebben of niet - ik wil het in het midden laten - maar het is wel typisch Mechels...
En da's in alle vriendschap gezegd.
Misschien heb IK wel ongelijk.
't Is dan ook MIJN mening.
Ik ben het zo gewoon dat er aan een toren wijzerplaten hangen, ik betrap me er - na 16 jaar - nog altijd op dat ik ook in Mechelen even gauw omhoog kijk als ik wil weten hoe laat het is ...

Van mij mogen ze best terug komen. Was het niet de bedoeling om de wijzerplaten hetzelfde te maken als dat ze waren? Kan je moeiijk modern noemen he, of ;-)
eigenlijk wel weer typisch ... bij elk project, hoe klein of groot dan ook - dat er op stapel staat komen de protest-petities/affiches weer boven water ... Er kan niks gebeuren of er hangt ergens wel weer een affiche dat men ergens "tegen" is ...
Ik deel de mening van Rudi en Jans.
Ik ook... het is toch weer typisch Mechels om altijd TEGEN iets te zijn... Wat zouden de Antwerpenaren ervan vinden moest één of andere cafébaas het idee lanceren om de wijzerplaten van de O.L.Vrouw-Kathedraal te verwijderen met als argument dat de wijzerplaten niet door de ontwerper van de toren werden voorzien maar pas later werden toegevoegd ??
Ik kan Toon wel volgen. Ik heb wel gestemd voor de wijzerplaten aan de toren in de monumentenstrijd. Maar ik zie het nut er niet direct van in. Als ik het goed heb, had die oorspronkelijke klok ook maar één wijzer, nl. een uurwijzer en geen minutenwijzer. Als dit klopt en we hangen de klok er in zijn oorspronkelijke vorm terug aan dan gaat men constant denken dat er een wijzer ontbreekt.

Voor mij hoeft de wijzerplaat niet, er zijn andere, meer dringende zaken te restaureren.
@katrientje: er iets toch één ding goed, met "tegen" in de slogan:

Kom op "tegen" kanker" !!
Tegen die horloge ben ik niet, net zoals ik niet tegen een indoor-skipiste aan de nekker ben of evenmin tegen een looping in de spoorlijn antwerpen-brussel ter hoogte van mechelen ben, maar of ik al die dingen nodig acht? Boaf.. voor mij hoeft dat zeker niet -behalve die looping dan-, er zijn vast dringendere ( en socialere ) zaken die wat geld kunnen gebruiken, en die ons zeker meer fierheid kunnen bezorgen dan een wijzerplaat ergens hoog in de lucht.

Och ja, brood en spelen he
Ik neig meer tot de mening van Sint. Besturen is kiezen, en de bomen groeien nu eenmaal niet tot in de hemel.
Besturen is kiezen, maar helaas kiest men hier in Mechelen nogal eens verkeerd.

Daarstraks heb ik nog maar eens het debacle 'Dijlepad' kunnen aanschouwen. Aan het Duivestront straatje kan je erop, halfweg is het nog steeds afgesloten en aan Diependaal hebben de burgers zelf het hekken weggehaald.
Het begint een serieuze grap te worden dat Dijlepad, men denkt aan verlenging en kan het huidige stuk zelfs niet in orde houden. Zielig !
Daar heb ik het gisteren nog met Anendel van de Flickr groep over gehad. Het een zeer bizarre situatie en de duivenstrontgang is inderdaad de enige toegang. We vroegen ons ook af wanneer de uiteindelijke brug er zou gaan komen en hebben besloten dat het ponton er nog wel een tijdje zal liggen.
Er wordt aan gewerkt JC, naar het schijnt, maar het klopt dat het de timing wel heel erg vreemd is.
@Gil: Volgens mijn info komt de defintieve Beethovend-brug er niet voor 2008.
:-(
Viel te verwachten ... bedankt voor de info peter.
@Peter: Het Dijlepad is nog maar eens een voorbeeld van de onkunde van onze bestuursmensen. De mankementen die nu optreden hadden verholpen kunnen worden wanneer men eerst nadenkt. Men heeft echter gekozen voor een snel (electoraal) succes. Toppunt is dan nog dat men een uitbreiding goedkeurd terwijl het oorspronkelijke deel onbruikbaar is.

Als er niet snel een oplossing komt denk ik dat het beter is dat men die pontons maar terug weghaalt en het zicht op de Dijle terug herstelt. Zo liggen ze er toch maar onbruikbaar bij.
Haai,

Ik ben ook niet echt tegen 'het uurwerk project', maar ik vind onze toren wél mooier zonder....
Allez, misschien had die klok daar nu beter gehangen, en als we dan omhoog moesten kijken voor meer fierheid zagen we ondertussen de miserie op de grond ( en op het water ) niet.
"Hoog tijd voor meer realisme!" Was dat geen goede slogan geweest?

1 mei: buiten het feest van de arbeid, is dat ook niet het startschot van het touristisch seizoen? We zijn nu de 14e april... 't zal daar rap zijn he mannen.
Kap die Verbruggen voor mijn part in het water! ;-) Overal vind ge ezels, Mcechelen zou de eerste stad met een Dijle Ezel zijn.
@SMT: in Muizen (toch ook Mechelen)staan verschillende ezels langs de Dyle,en vermits Mechelen de enige ECHTE STAD aan de Dyle is zullen er hier ook wel ezels zijn(het goede voorbeeld zit hier voor zenne PC):-D
@nen echte Mecheleir:
Ia, den ezel schet korente
Ia, den ezel schet bonbons ....
In de GVA, dat vulgair krantje, stond ook een zeer leuke poll over het terug te plaatsen torenuurwerk: achtendertig komma zoveel procent zou tegen het torenuurwerk zijn...

WOEHAHAHAHAHAHAAAAAAAAA!!!!!!!!!
AHOEHOEHOEHAHAHIHIHIHIHOEHAAAA...

De GVA en kunst/kultuur/wetenschap is en blijft toch een onverenigbaar iets, me dunkt!

Enkel die lieve Sofie Merckx die slechts occasioneel in de GVA schrijft kent bij de GVA iets van kunst! Gelukkig is er in Mechelen nog de Steps waarin Sofie Merckx zeer knappe pareltjes van interviews mag schrijven en de Streekkrant van onze goede en trouwe vriend, de Luc Q.
Mark, ik zal maar doen of ik deze reactie niet gelezen heb. Ik ben niet verantwoordelijk voor deze poll, al vind ik hem democratisch gezien wel te verantwoorden.

Niettemin, mocht je twijfelen: zelf ben ik een trotste, héél trotse Mechelaar die wel wat ziet in dat uurwerk. Maar ook zonder vind ik hem mooi.

Als wij hem nu eens voltooien? Maar hou die prietpraat van niet cultureelminnend voortaan voor jezelf, want je doet de waarheid geweld aan
Ach Sven, leg die domme, ongefundeerde kritiek maar naast je neer.
Er zijn nu eenmaal mensen die denken dat ze alles mogen en kunnen zeggen of schrijven, zonder het minste respect.
Negeren, zou ik zeggen...
Zelfde punt als Jan. Negeer die gast gewoon en wees jij degene met cultuur en schrijf het woord juist ... met een C. Slechte spelling getuigt niet echt van veel cultuur.
Over cultuur gesproken : op zaterdag 28 april gaat de Week van de Amateurkunsten weer van start.
Surf naar "wak mechelen". Het volledige programma kan je afhalen bij In & Uit...
Het feest begint in de Hanswijkstraat.
De WAK is altijd zeer boeiend en veelzijdig. (ook in andere gemeenten doen ze er aan mee.)
Sven GVA: Heb ik u verantwoordelijk gesteld voor deze poll? Neen, toch!
Ik zal je aanval betreffende "prietpraat" dan ook niet negeren. Indien er nog geen 300 mensen op een GVA poll reageren dan is die poll wetenschappelijk waardeloos en wordt hij dus C/Kultureel gezien beter niet gepubliceerd. Het siert u dat ge de GVA en uw collega's steeds zult blijven verdedigen doch de waarheid heeft ook haar rechten ;-)
Tot Morgen?

Tot morgen!
Kunnen ze er geen koekoeksklok van maken met bvb een Keizer Karel die om het uur buitenkomt?
Ik ben het eens met de actie van de Gouden Vis tegen wijzerplaten op de Romboutstoren.

De 'kerkuil'-look van de Romboutstoren is uniek juist omdat hij zijn oorspronkelijke, stoere uiterlijk heeft bewaard, en in latere eeuwen niet ontsierd werd zoals zoveel andere kerktorens.

Restauratie betekent het herstellen in oorspronkelijke staat, en dus het weghalen van latere toevoegingen zoals reclamepanelen, gsm-masten en wijzerplaten.

Het zou ook verkeerd zijn om geld te besteden aan een niet-structureel nodige ingreep terwijl er nog veel historische monumenten zijn in Mechelen die zonder restauratie dreigen in te storten of verloren te gaan.

Enthousiasme voor de stad is prima. Maar als straks iemand in naam van 'bruisend Mechelen' voorstelt om het stadhuis roze te verven, moeten we daar dan ook allemaal gaan achter staan?

Snel een comité "Red de Romboutstoren"!
@PieterB: Was het allemaal maar zo gemakkelijk. "Restauratie betekent het herstellen in oorspronkelijke staat". Welke staat is dat dan, die van 1550, die van 1750 of die van 1998 ? Vaak is dat een torenhoog probleem waar restaureerders mee worstelen ?

Wat is authentiek ?

De rest van je redenering kan ik wel volgen.
@peter: Je hebt absoluut gelijk dat "authentiek" moeilijk te bepalen is.

Maar in het geval van Mechelen lijkt het me voor de hand te liggen dat je teruggaat naar de bloeiperiode van deze stad.

Zeker als dat aan je stad haar unieke uitstraling geeft. Zoveel unieker dan in het Guiness Book of Records staan met de grootste wijzerplaat
@Pieter: In de bloeiperiode hadden we volgens mij een toren die nog niets eens af was op het niveau zoals we die nu kennen. Afbreken dan maar ?
:-)
(grapje)
@pieterB:
zoals peter terecht stelt: wat bedoel je met 'oorspronkelijke' staat? Die wijzerplaten zijn er inderdaad later aan toegevoegd, maar ze waren even 'authentiek' als het barokke hoofdaltaar of de preekstoel. Die zijn ook van latere datum en dus eigenlijk niet oorspronkelijk gotisch.

Historisch gezien is het perfect te verantwoorden om de wijzerplaten terug te hangen. Als je argumenten contra wil aanvoeren, moet je met iets anders afkomen.
Alles is dus even 'authentiek' en 'verantwoord' zolang het maar ooit historisch heeft bestaan? Dat vind ik een gevaarlijk standpunt. Laten we dan meteen ook budget uittrekken om op alle daken van de stad terug de tv-antennes uit de jaren 70 te zetten, was ook een "typisch" stadszicht.

Er toch ook nog even op wijzen, wie dient er in deze zaak eigenlijk argumenten aan te dragen?
Aan de huidige situatie van de Romboustoren is niets problematisch, daar zal je het wellicht mee eens zijn. De huidige toestand is "een" authentieke toestand, en is een uniek en waardevol stadzicht.

Dus als je daar ingrijpende wijzigingen wil aan aanbrengen, dan heb je heel goede argumenten nodig, toch?

Vanuit restauratie-optiek, maar ook vanuit gewoon gezond verstand, is het immers niet genoeg als die nieuwe situatie misschien ook wel (een beetje) verantwoordbaar is. Het is enkel verantwoord om al dat geld uit te geven als de nieuwe situatie historisch en/of esthetisch MEER verantwoord is dan de bestaande.

En laten we eerlijk blijven, dat is toch echt niet het geval.
@pieterB:
Ik zeg niet dat die wijzerplaten absoluut terug moeten komen. Ik zeg alleen dat het wél historisch verantwoord is, volgens de principes van monumentzorg, volgens het Charter van Athene e.d.

Jouw argument van de esthetiek is uiteraard heel persoonlijk en subjectief. Ik kan me voorstellen dat heel wat mensen die oude afbeeldingen van de toren mét wijzerplaten wél esthetisch vinden.
Ik bedoel het Charter van Venetië (monumentenzorg), dat van Athene gaat over stedebouw.
Ik sta volledig achter de argumentatie van koendv en Peter.
Zij verwoorden wat ik ook zou antwoorden (en nu dus niet meer hoef te doen ;-)
(Bron Radio Reflex op basis van GVA)

Normaliter stellen architect Mark Tourlouse en horlogebouwer Luc Michiels één dezer het sponsordossier voor. Het duo zegt een aantal sponsors voor het project te hebben en voegen er onmiddellijk aan toe dat de totale kostprijs voor 4 wijzerplaten op de toren aan te brengen ongeveer 250.000 euro zal bedragen. "Voor de uurwerken hebben we trouwens geen bouwvergunning nodig, omdat het hier gaat om het aanbrengen van een kunstobject op een beschermd monument" weet Frank Nobels te vertellen.
Waarom al die heisa over wél of niet wijzerplaten. Ze stonden ooit op de toren en moeten er terug op. Mechelen wil zoveel terug renoveren, (gevels, vlietjes openleggen...) Waarom dan de
toren niet in ere herstellen ???
Het is toch evident dat dit moet gebeuren.
Mark T?
Of Super Mark?
Of Mega Mark?

Als je gezever over de klok waarheid zou zijn/worden zou je velen verbazen.
Veeeel Bla Bla Bla.... Uiteindelijk heb je je nodige aandacht gekregen zonder enige prestaie geleverd te hebben. Moest Mechelen nood hebben aan een nar...

Neem jezelf alvast wat minder enstig
en lach af en toe es met je ego, zoals zovelen.
Liefste (halve) Toren,
Ik begrijp dat je ongeduldig wordt. Dat is eigenlijk wel logisch, beste (halve)Toren! Je hebt immers nog geen horloge... Haha !!!Sorry!
Bij deze wil ik je dan toch even trachten om je wat gerust te stellen.
Ik ben absoluut geen Bla Bla Bla Madam, dat weet je of zou je toch al wel moeten weten ! Ik ben net zoals Koen -die staat voor Doen- een onvervalste Boem Boem Boy !

Just do it !
Daarom verkies ik net zoals Dirk Verbruggen dan ook géén horloge aan MIJN toren. Wel kijk ik steeds goed uit mijn doppen bij het aanbrengen van een synthetisch coating –ofte condoom- op MIJN blote toren, zeker wanneer ik door lust gedreven met MIJN toren een potentieel agressief klimaat dien te penetreren.

Ik wil het immers niet zien gebeuren dat cfr. de Romboutstoren het bovenste gedeelte van MIJN toren na verloop van tijd zwart en geel zou uitslaan -eventueel met geïntegreerde vogelnesten etc- terwijl het andere deel van MIJN toren zijn oorspronkelijke kleur blijft bewaren... Ik ben niet Michael Jackson, hé!

By the way, Liefste (halve) Toren, je moet zeker eens naar de website van het Vlaams Belang afdwalen en er onder de rubriek “Colums” de post “Protest tegen het Torenuurwerk” lezen ! Ga dat zien !

Mestkevers die een “column” schrijven. Woeha ! Zijn dat daar wel echte Vlaamse primitieven?

Een fragment uit de “Vlaams Belang column”:
11.04.2007 - Oef... Eindelijk iemand die het durft zeggen. Wijzerplaten aan ONZE toren zijn niet zo een goed idee, zo stellen Toon Peeters en Dirk Verbruggen die er prompt een protestgedicht aan wijden (zie onder). Eerlijk gezegd vinden wij dat ze gelijk hebben.
Dat bewuste uurwerk heeft inderdaad maar zeer korte tijd de toren ontsierd en het is dus echt niet nodig om dat nog eens over te doen. Origineel is het niet, esthetisch nog veel minder en of er daarvoor meer toeristen naar Mechelen zullen komen is sterk te betwijfelen. Bovendien is het allesbehalve een goedkope zaak, zeker als je de onderhoudskosten over de jaren gaat meerekenen.

Zoals je nu reeds zult vermoeden is het geen echte column -van een mestkever!- maar betreft het een armzalig doorslagje van iets uit het Nieuwsblad. Daarom toch ook enkele Nieuwsblad “highlights”:

‘MECHELEN - De wijzerplaten aan de Mechelse Sint-Romboutstoren leken na de Monumentenstrijd een beetje in de vergetelheid te geraken, maar daar is verandering in gekomen.’ opende het Nieuwsblad. Dan meteen een paradox tweede graad en een jammerlijk gemiste kans: Toon Peeters Dirk Dichter Verbruggen. Toon ergert zich in de acties en Dirk heeft een gedicht gewijd aan een ongenoegen.

,,Ik heb niet eens televisie, dus ik heb het programma niet gevolgd. Maar ik begon mij behoorlijk druk te maken in de acties'', zegt Toon Peeters. ,,Het is toch niet zo vanzelfsprekend dat iedereen zich achter de plaatsing van wijzerplaten op de Sint-Romboutstoren schaart.'' (…)

Gaandeweg uitten meer mensen hun ongenoegen bij Toon. Auteur Dirk Verbruggen heeft er intussen een gedicht aan gewijd. Het prijkt nu aan de muren van de Gouden Vis en aangrenzende cafés. ,,Ik heb het gedicht in een trek geschreven en er nauwelijks iets aan veranderd'', zegt Dirk.

Geen horloge aan ‘mijn’ Toren ! Dat het gedicht over zijn toren nu aan de muren van de Gouden Vis én aangrenzende cafés prijkt zou niemand mogen vercafébazen. Een levende vis is aan beide kanten nogal kleverig doch desalniettemin soms ook zéér moeilijk te vangen. Hij kan bvb sterven of in goud veranderen. Wanneer er over een toren echter in één trek werd gedicht en er door de auteur nog nauwelijks iets aan veranderd werd dan weet een goed verstaander welke wijziging er werd aangebracht, het is dan ook een subliem gedicht. In het detail uit zich de meester.
Het gegeven dat een kunstwerk van Dirk Verbruggen dat in het Café van Toon de muren nog meer cachet geeft voor de Mechelse estkever een aanleiding was om een ander Meesterwerk (in wording!) te al bij voorbaat te jureren was voor mij het politieke feit van 2007. Stel je eens voor ! Wanneer de wijzerplaten er éénmaal hangen, hoe gaat de mestkever dan reageren op het Nieuwe meesterwerk ? Zou de mestkever dan Gouden Vis willen behangen met een motiefje type “Afrikaanse Leeuw” of eist de mestkever dan een zuiver Vlaams behang in de Gouden vis ?

Besluiten doe ik graag met een beschouwing betreffende “mijn gezever over de klok waarheid zou zijn/worden zou je velen verbazen.” Waar situeert zich het hoogste zevergehalte juist?

1) Romboutstoren: Unesco Werelderfgoed (Charter van Venetië, Charter van Athene)
2) Luc Michiels: Traditie (vier generaties) + technisch kunnen: wereldniveau
3) Jozef Op de Beeck: Horlogeriemuseum + technisch kunnen: wereldniveau
4) SMT: “Waar een wil is, is een weg” RCM, “Traditie met toekomst” Pizemburg , wereldniveau
5) Elke Denissen Monumentenzorg Antwerpen: Zeer bekwame architecte (ook weredniveau).

Als de Travelling Wilbury’s besluiten om eens samen een plaat op te nemen, wordt er dan al op voorhand geprotesteerd tegen het eventueel verschijnen van een waarschijnlijk heel goeie plaat ? Nee toch ! Iedereen is dan vol verwachting en wanneer het zover is koop je de plaat of koop je ze niet maar je weet sowieso op voorhand dat het een heel interessante plaat zal zijn.

Geen horloge aan MIJN toren…

Van WIE is de Romboutstoren? That’s the question... Wanneer al de dossiers praktisch volledig afgerond zijn terwijl ge nog steeds niet weet wie de eigenaar van de Toren is … dan weet je het in feite wel hé.
Verbaasd? Nee toch.
Ik een nar ofte De Sotscop ?
Voor mij dan graag een Duvel aub...
.

GEEN HORLOGE AAN MIJN TOREN Dirk Verbruggen

De toren is er om de toren zelf
Niet om tien uur aan te wijzen
Of , godbetert, twee voor elf
Hij is er om de tijd te vergeten
Hoogstens te weten
Dat hij er altijd is geweest
Hij is hemelwijzer,
Noenuur, middernacht
Diegene die eeuwig wacht
Wij in Mechelen stelen mooie momenten
Onder onze tijdloze erfenis
Door die blote toren
Weten Mechelaars allang
Hoe laat het is