U vroeg er om ... Mechelse MOBILITEIT.

met categorie:  
Na de kleine bevraging bij bloggend Mechelen, komen we alweer in mobiel vaarwater. Wat wil ons schepencollege in verband met mobiliteit ? Even kijken in de beleidsnota, en daar haalden we de volgende puntjes uit ...

Lees en discussieer !
Mobiliteitsbeleid
* Het STOP-principe: waarbij de minst vervuilende en belastende mobiliteitsstromen prioriteit krijgen. Eerst stappen, dan trappen, openbaar vervoer en personenwagen.
* In de eerste helft van 2007 evalueert het stadsbestuur het mobiliteitsbeleid en stuurt het zo nodig bij.
Collectief Vervoer
* In overleg met De Lijn wordt de dienstverlening uitgebreid en verbeterd.
* Over de schoolnetten heen wordt een mobiliteitsplan uitgewerkt
* Bijzondere aandacht gaat er voor de busontsluiting van de Mechelse dorpen.
* Aanvullend aan het aanbod van De Lijn wil het stadsbestuur de taximaatschappijen inschakelen om de mobiliteit te versterken.
* Het stadsbestuur stimuleert autodelen (particulier of commercieel) en car- en schoolpoolen.
NMBS
* Met de NMBS wordt werk gemaakt van het verfraaien van de twee Mechelse treinstations
Zwakke weggebruiker
* De zone 30 moet de regel zijn in alle straten en wijken waar veel jonge gezinnen met kinderen wonen.
* Aan Colomabrug wordt de verkeerssituatie herbekeken, rekening houdend met de dagelijkse stroom studenten.
* Er komt een fiets- en voetgangersbrug over de Dijle aan de oude Winketbrug, aan de Leuvense vaart aan het begin van de Stuivenbergbaan, en een vernieuwing van de brug aan de SITO.
* Fietsgedrag bij kinderen en jongeren wordt via acties i.s.m. scholen en politie gestimuleerd. De verkeerstuin blijft behouden en wordt gemoderniseerd.
Parkeerbeleid
* Het huidige parkeerbeleid in en rond de binnenstad wordt tijdens de eerste
helft van 2007 grondig geëvalueerd en waar nodig aangepast.
* De huidige randparkings worden uitgebreid.
* De Centerparking kan op termijn helemaal verdwijnen.
* De volgende zes jaar realiseert de stad Mechelen tien gratis kwaliteitsvolle
buurtparkings
@peter: vaporettos op de Melaan?
-Het centrum van Mechelen, waar dagelijks honderden jongeren doorrijden is ronduit fietsonvriendelijk.

-Wat het parkeerbeleid betreft: zie mijn voorstel van 24/03/06
voor wie liever niet zoekt; hier komt ie: "...Wat zou er niet veranderen: De grote betaalparkings onder en boven de grond zoals Grote Markt, Veemarkt, Europarking, Lamot,... grote overdekte parkings makkelijk bereikbaar dichtbij of in het centrum. Hier betaalt men voor, dat lijkt me vrij logisch en in andere steden is het niet anders.

De parkeerplaatsen langs de straat intra-muros, daar zou een en ander veranderen: in elke straat kan men 85% van de beschikbare plaatsen voorbehouden voor Mechelaars, volledig gratis met uitzondering van een klein EENMALIG bedrag om de bewonerskaart te bekostingen die u in de wagen dient te leggen, deze vermeldt uw nummerplaat en hoeft niet jaarlijks vernieuwd te worden wegens onnodig.
De overige 15% zijn voorbehouden voor bezoekers en daar kan men van 8 tot 18u een parkeermeter voeden, net zoals nu het geval reeds is.
Buiten het centrum geldt dezelfde regel, degenen die in de buurt van grote winkels, sportvelden, populaire bakkers,... wonen zullen er makkelijker hun wagen kwijtkunnen dan nu het geval is, de bezoekers hoeven er wel geen ticketje te kopen maar het gebruik van de parkeerschijf zal er verplicht zijn, uitgezonderd de plaatsen waar nu reeds parkerend betalen is, daar zal de bezoeker blijven betalen.
Gaan we nog verder buiten het centrum ( Oud Oefenplein, Montreal, Coloma,.. ) daar verandert er niks wegens niet nodig.

Bezoekers kunnen hun wagen ook kwijt op grote parkings op wandelafstand van het centrum ( Zandpoortvest, Nekker,... ) waar men zijn wagen voor een klein bedrag ( 2¤ - 4¤, afhankelijk van de afstand tot het centrum ) een ganse dag kan laten staan, sommigen onder u die al in Sluis geweest zijn zullen dit systeem vast wel kennen..."
@jokke:
Daar staat niets van in het beleidsplan, maar ik vind wel veel terug van discussies hier op Mechelen blogt.

- verkeersopvoeding
- bruggen over Dijle en Leuvensevaart
- evaluatie van het parkeerbeleid
- autodelen
- randparkings

Nu eens kijken of het ook wordt uitgevoerd ...
Het stopplan is op zich wel goed maar dan moeten de voetpaden wel voor iedereen
bruikbaar zijn.Ik woon op wandelafstand
van de Grote Markt, maar kan niet alleen
stoep op en af. Waarom de stoepen niet doen eindigen op 'nul-niveau'?
Een op- en afrit aan een stoep, daar kan ik mee akkoord gaan. Af te raden vind ik stoepen die volledig op gelijke hoogte zijn met de straat zoals in 'mijn' straat (O.-L.-Vrouwestraat). Het nodigt de automobilist uit om zijn voertuig er te parkeren, de fietser om erop te fietsen. Met een kinderwagen of rolstoel kan je vaak niet langs omdat de auto's te dicht tegen de gevels geparkeerd staan, zeker nu het kerstbomentijd is.Geef mijn dus toch maar een bordureke, met op- en afritten dus.
Ben ik mee akkoord. Op- en afritten zijn veiliger. Ik snap niet dat die er nog niet overal liggen. We zijn ondertussen toch 2007 he, niet 1834.
inge, op de verhoogde voetpaden kan je met een kinderwagen ook niet terecht omdat ze meestal veel te smal zijn of dat een winkelier er een aantrekkelijk uitstalbord plaatste.
Gelijkbermse voetpaden maar met paalkes zodat de snode parkeerders er hun kar niet kwijtkunnen.
Voor wie in Mechelen werkt en er niet woont is Mechelen onbetaalbaar geworden. Om het uur naar buiten lopen om 2 euro in een automaat te steken is niet te doen! Nu krijgt men telkens een halve dag ticket aangesmeerd of tewel 15 euro. Dus theoretisch kost een dag parkeren 30 euro, aan 20 dagen is 600 euro (24.000 bf) per maand! Dit stemt overeen met de huur van een studio en elke Mechelaar vindt dit normaal. En ni afkomen met de 10 gratis plaatsen die er zijn langs de vest en een spookparking aan de zwemdok die er niet is.
@doordenkertje
Het uur maximaal parkeren is officieel twee uur maximaal parkeren geworden ... Dus maar half zo veel naar buiten lopen.

Enneh 24 parkeren onder de Grote Markt kost 10 euro, als ik me niet vergis, dus 200 euro voor een maand. Enfin, het wordt nog duur, maar je hebt er ondertussen toch nog geen studio voor.
@ lieven: Paaltjes ook prima, als er maar een afbakening is. Maar dan mogen die paaltjes ook niet te dicht bij de gevels staan hé :-)
@Peter
is het doorom dat die parking nu al bijna altijd vol is?
@Wim: Zou kunnen he ... I donot know.
Mensen die in de stad werken hoeven daarom nog niet in de binnenstad te parkeren. Mechelen is relatief klein, daar stap je eigenlijk zo door. Van de rand naar het centrum kost je meestal niet meer dan 10 min. Er zijn nog altijd bussen die het goedkoop voor je kunnen doen, of misschien eens aan een vouwfietsje denken.

Ik neem elke dag het openbaar vervoer naar het werk en moet in Gent van aan het station nog een 600 m stappen tot mijn werk. Dit duurt echt niet lang. Vanaf de randparkings moet je zelden lang stappen om op je bestemming in het centrum te geraken. Mij lijkt het parkeren in het centrum eerder een probleem van egoïsme en gemakzucht te zijn. Iedereen vindt wel een excuus om er gratis te kunnen parkeren.
Ben wel benieuwd wat een nieuwe dynamiek een voetgangersbrug over de Dijle aan de oude Winketbrug zal meebrengen ...
@peter: in ieder geval minder thermiek, want het is boven op de huidige brug dikwijls een fameus "trekgat"
@allemaal blijf gewoon uit mechelen weg.
@Julien: Zal moeilijk gaan, want ik woon daar, en ik vind het daar nie slecht.
:-)
wij danken Julien voor zijn waardevolle commentaar. Blijf er maar zelf weg Julien, mensen met zo'n mentaliteit kunnen we missen als kiespijn.
@peter, ik dacht dat er in het centrum nog steeds maar één uur mag geparkeerd worden. Men zou dit naar twee uur willen brengen, maar ik dacht dat dit nog steeds niet gebeurd is. Of loop ik achter?
Dat is wel gecommuniceerd hoor Rudi. Strooibriefkes onder elke ruitenwisser, ergens in december, als ik me niet vergsi. Wie weet meer ?
Aha zijn dat die briefjes onder de ruitenwissers die ik de laatste tijd opmerkte?.
Maar is dat nu wel officieel? M.a.w. staat het op de parkeermeters? Ik zal eens kijken vandaag.
Staat op website van de stad

Vanaf 1 januari 2007 mag je in de commerciële straten waar je nu maximaal 1 uur mag parkeren, maximaal 2 uren parkeren.
Rudi@ van strooibriefjes weet ik niets, maar het heeft eind december wel in GvA gestaan, op de webstek van Mechelen staat het momenteel ook vermeld.
Langs de Vesten werd het gratis parkeren nog verlengd, tot eind januari.
Hela ! Flickr's waar blijven de foto's van onze nieuweparking(Rodekruisplein)heeft iemand die werken fotografis gevold?Hoe ver staan die nu? Of is dat TE ver van het centrum?
Ik weet in ieder geval dat reeds tijdens de kerstvakantie daar wagens stonden geparkeerd.

Hij is wel nog niet 100% af.

Ook het verdiep op de Zandpoortvest is nog niet in gebruik, ik ben er eens boven gaan kijken, weet eigenlijk niet waarop men nog wacht. Ik heb de indruk dat men op het gelijkvloers nog minstens evenveel 'afwerkingswerk' heeft dan boven op het verdiep en het gelijkvloers gebruikt men wel al. Ik moest er wel niet betalen ... wat normaal is als men op een werf parkeert zeker :-)