Mechelse pracht uit Leuven

met categorie:  

Nog tot in het voorjaar van 2009, loopt in het Museum Schepenhuis een gratis tentoonstelling over Mechelse kunstwerken die normaal te vinden zijn in het Leuvense museum Vander Kelen-Mertens, dat omwille van verbouwingswerken voor het publiek gesloten is.
De verzameling die te vinden is in het Schepenhuis, toont een aantal boeiende kunstvoorwerpen die ooit werden vervaardigd in Mechelen, of gemaakt werden door een kunstenaar van onze stad.

Zo vinden we in de expositie een aantal 'Mechelse popjes' - beschilderde houten beelden uit de zestiende eeuw.
Maar ook kunnen we een 'Heilige Catharina' bewonderen, een 'Sint-Joris' en een Christuskindje, en een 'vlucht naar Egypte...
Verder zien we er ook een aantal voorwerpen in albast en papier-maché.
Maar het absolute hoogtepunt is een prachtige triptiek, de verrezen Christus voorstellend omringd door Petrus en Paulus, door Michiel Cocxie, uit 1548!
Opdracht voor deze zogenaamde 'Morillon'-triptiek, gaf de secretaris van Karel V: Guy Morillon.


(foto: Jan Smets)
Michiel (van) Coxcie is de belangrijkste zestiende-eeuwse Mechelse schilder.
Hij leefde van 1499 tot 1592.
Héél waarschijnlijk werd hij in het Luikse geboren, maar hij woonde al vrij vroeg in Mechelen.
Michiel was een leerling van Barend van Orley, en daardoor onderging zijn werk een Italiaanse invloed. Mede ook omdat hij ook naar Rome reisde (...waar trouwens nog werken van hem kunnen bewonderd worden in de Santa Maria dell'Anima).
Hij maakte méér dan honderd grote schilderijen, ontwerpen voor wandtapijten, gravures en tekeningen, die over heel Europa verspreid geraakten.
Michiel werd de lievelingsschilder van Karel V en diens zoon, Filips. (voor deze laatste maakte hij een kopie van het Lam Gods).
Ondanks zijn eretitel van 'Vlaamse Rafaël', wordt hij nu beschouwd als een romanist (iemand die de Italiaanse stijl slaafs nabootste).
Toch kan hij beschouwd worden als een overgangsfiguur tussen de Vlaamse Primitieven en de barok van Rubens.
In Sint-Rombouts vinden we nog drie werken van hem.
Op de 'Besnijdenis van Christus' staat hij zélf afgebeeld.
De twee andere werken zijn drieluiken ('de marteling van Sint-Sebastiaan' en 'Sint-Joris').
Deze beide werken werden gemaakt door de kunstenaar toen hij reeds over de 80 jaar was.
Michiel had meerdere zonen, van wie enkelen ook schilderden (wel met minder talent...): Michiel van Coxcie de Jonge (met een werk van hem in OLV-over-de Dijle: 'Sint-Antonius), en Rafaël van Coxcie (met een 'Laatste oordeel' in het Gentse stadsmuseum).

(info gedeeltelijk ontleend uit het boek van Rudi Demets : 'Mechelen, kunst van Middeleeuwen tot heden')


(foto: Jan Smets - detail van een ander werk van Coxcie - in het Schepenhuis)


(foto: Jan Smets - 'Heilige Catharina' - anonieme kunstenaar)


(foto: Jan Smets - 'Vlucht naar Egypte' - anonieme kunstenaar)

De kleine maar boeiende tentoonstelling is beslist een ommetje waard...

Mooie tentoonstelling Jan.

Ik heb een boontje voor de twee meisjes rechts op het schilderij 'de verrezen Christus' van Michiel Cocxie, uit 1548. Ze schijnen 'recht in de lens' te kijken, alsof ze een speciale band hebben met de kunstenaar/kijker. Enfin, een schitterend schilderij !
Ja, die mannen konnen nog iets presteren. Dit in schril contrast tot de pis, stront en kots tekeningen van Kamagurka's en andere Gumbah's die in een bepaald "onafhankelijk" weekblad tot kunst worden verheven....
Roger, wat die kunstenaars van toen betreft moet ik je toch zeggen dat die gebonden waren aan strikte regels. Misschien zouden die ook wel graag een beetje de weg van Gumbah en Kamagura opgegaan zijn, als het maar mocht.

Kijk daarom eens naar wat Jeroen Bosch zoal in zijn werken verweefde of naar jongens zoals Breugel (zeker zijn tekeningen)

Of breng eens een bezoekje aan “het zotte kunstenkabinet” in de Katelijnestraat en dan zie je dat onze voorouders zich vrolijk maakten over horendragers, hoerenlopers en je kan er zelf een bordeelscène zien.

Maar summum is misschien wel de Heer Wolfgang Amadeus Mozart waarvan een aantal liefdesbrieven bewaard zijn gebleven. In die brieven filosofeert “Wolfie” aandoenlijk over de stank van zijn scheten en de kwaliteit van zijn kak. En dat in een brief naar zijn teerbeminde. Trouwens dat scheen toe gewoon te zijn.

Ik moet eerlijk gezegd af en toe wel eens slikken over wat Kama en Gumba in de Humo laten verschijnen, maar er zijn geregeld schitterende, sarcastische dingen bij waarvan ik echt moet schaterlachen.
Trouwens wat te denken over die kakmachine van Wim Delvoye? Dat je daarover zou vallen kan ik aannemen, maar Kama en Gumbah?
En ik heb Humo nog nooit horen verklaren dat dit grote kunst is.

Of moeten we terug naar de tijd van den Dolf die zogenaamde “entartete Kunst” liet verbieden? Of kunst die alleen de heersers verheerlijkt zoals in communistische regimes of fascistische?

“Niets is zoals het was en niets zal zijn zoals het is” een gouden regel die ik al jaren koester

Nu ter zake : die tentoonstelling in het Schepenhuis is een pareltje en het zoveelste bewijs van het scheppend vermogen van onze artiesten, Pis en kan niet ten na gesproken.

Ne gelukkege nievejeir allemaa
@roger: ge schreef: "Ja, die mannen konnen nog iets presteren. Dit in schril contrast tot de pis, stront en kots tekeningen van Kamagurka's en andere Gumbah's die in een bepaald "onafhankelijk" weekblad tot kunst worden verheven".
Zonder tegen uw kar te willen rijden: daar kunt ge (af en toe) eens goed mee lachen en als ge het niet als "kunst" neent, mij goed, maar met wat er momenteel in 't Schepenhuis hangt aan afgekapte koppen, uitgevezen handen en voeten en uitgerukte darmen doet evenzeer huiveren, al moet ik zeggen dat het picturaal van een ander stielvaardigheid is dan die van bovengeciteerden.

Ziedagge oep tets oep de Met zeit vu Polle Pap en 't vuurwerk. Dan kunde gelak askik alle Mecheleirs ne "geleittige" toewensen, 'tgein dak naujal doen an aldegeen da ni kunne kome.
Jokke, no hard feelings! Ik kan wel wat hebben hoor.

Hallo ik zou graag de titel van een schilderij willen weten.

Het is het tweede plaatje van boven.

(foto: Jan Smets - detail van een ander werk van Coxcie - in het Schepenhuis)

Alvast bedankt,

Hallo ik zou graag de titel van een schilderij willen weten.

Het is het tweede plaatje van boven.

(foto: Jan Smets - detail van een ander werk van Coxcie - in het Schepenhuis)

Alvast bedankt,

Het oordeel van Salomon, recent aangekocht door de Mechelse Musea.

Dennis: doet het "oordeel van koning salomon" geen belletje rinkelen?