Foto van de dag

met categorie:  
Den overzet was toch een stukje "fietsvriendelijker"
Of ik deze brug nu écht mooi kan vinden, is een andere vraag..., maar ondertussen is de 'Passerel' al héél lang een vertrouwd stadsgezicht aan de Leuvense vaart..., en moeilijk weg te denken. (staat die er niet van in de jaren vijftig? - Ik zal het 'gedenkplaatje' nog eens goed moeten lezen dat aan de gefotografeerde zijde hangt....)
(...en een prima (?) 'springplank' voor een aantal durvers in zonniger tijden...).

NB: overigens een 'typische' foto uit de collectie van mymightyvehicle...
Ja, met de fiets is dat niet simpel.
Maar toch, het hééft wel iets, hé, die ouderwetse trappen.
Jokke, was daar ooit een overzet ?
Aan beide kanten zijn er toch bruggen op een paar 100 meter daarvandaan ?
@els:daar was inderdaad een overzet,nogeentje terhoogte van de KanoKlub en nogeen aan het Bommekot.
Ik zoek wel een foto op.
Als je als voetganger de brug oversteekt moet je al opletten want het gaat toch redelijk stijl omhoog of omlaag.
Met de fiets is een ander paar mouwen. :-)
In de omgeving van de "passerèl", waren er inderdaad 2 overzetten. Aan het inmiddels vedwenen café Lindenhof op de hoek van de Willem Rosierstraat, en was Maurice (Mauriske)Wollebrands de veerman. Ik denk dat hij er in 1960 mee gestopt is. De andere overzet was aan de Guldendal. De "passerèl" werd, dacht ik, rond 1958-1959 gebouwd. En de twee andere overzetten heeft Jackie al vermeld.
@els: op 100 m daarvandaan waren inderdaad twee bruggen, maar de colomabrug was dikwijls onbereikbaar omdat den bareel (niet die in Leest, die is ook dikwijls toe) van het spoor dat toen nog gelijkvloers lag, dikwijls gesloten was en tevens ook omdat het de kortste weg van en naar het werk was, als ge het "Lindenhof" tenminste voorbij waart
Was er destijds ook geen overzet aan de voetbalstraat, ter hoogte van de voormalige herberg 'de Groene Wandeling'?
Ja, de echte Mecheleir heeft dat hierboven al vermeld: aan 't bommenkot.
En net na de inhuldiging van de 1e spoorweg in 1835 was er ook nog een overzet naast het domein van Coloma. Daar bevond zich toen het eerste "station" en de treinreizigers moesten met een overzet naar de overkant om in te stappen.
Ik meen me nog te herinneren dat een familielid van mij, een zekere Magriet, ten tijde van de overzet, deze herberg openhield.
Later woonde zij naast, of vlakbij de St-Jozefschool.
Het is gewoon gevaarlijk om hier met een fiets over te gaan. Dat weet iedereen die het al eens geprobeerd heeft. De brug heeft haar tijd gehad, het concept dateert nog uit een tijd dat er nauwelijks fietsers, laat staan kinder- en invalidenwagens gebruik van moesten maken. Ze moest enkel dienen om voetgangers over te laten steken. Bovendien valt ze bijna uit elkaar van roest en betonrot. Afbreken die handel!
ik ben daar honderden, om niet te zeggen duizenden keren overgelopen, maar als het vroor was het toch wel gevaarlijk zenne, je kon beter hopen dat de vaart dichtlag, die oversteek was veilger ...
'k heb die brug altijd geweten, maar nooit 'mooi' kunnen vinden, wel functioneel.... maar helemaal niet praktisch, zie ook de reacite van "tsjatsja"... allez toch niet voor fietsers (en idd. kinderwagens)

En ja, mooi of niet: 't maakt toch zowat deel uit van het ondertussen 'vertrouwde decor' he...
Misschien is het wel tijd om een nieuwe meer veilige brug voor fietsers, voetgangers en kinderwagens te maken?
En waarom niet op een aantal plaatsen langs de vaart bruggen maken zodat de fietsende leerlingen en studenten en werkende mensen een aantal gevaarlijke en/of drukke wegen kunnen vermijden?
Filip: met beide standpunten kan ik akkoord gaan !
Zou inderdaad een goede oplossing kunnen zijn...
Als ik naar het werk fiets, moet ik via Colomabrug passeren en daar is het iedere ochtend en avond wel een gewriemel van fietsers, voetgangers, bromfietsers die zich tussen de auto's, camions en bussen moeten wurmen om te kunnen oversteken.
Levensgevaarlijk.
Al paar keer meegemaakt dat de politie het verkeer stond te regelen met als gevolg lange rijen wachtenden.
Ik vraag mij af waarom de meesten hier deze brug willen afrekenen als moeilijk voor fietsers ?
Het is hoofdzakelijk een voetgangersbrug.
Fietsers kunnen toch makkelijk een stukje verder of een stukje terugrijden en de Plaissance- of de Colomabrug gebruiken.
Met een kinderwagen is het inderdaad niet aan te raden om over de passerel te flanneren.
Een schoonmoeder in bijpassende rolstoel, daarentegen, brengt me dan weer op minder goede gedachten :-)
Zelfs als voetgangersbrug vind ik ze toch wel steil.
Je moet er maar is overgaan met kleine kinderen, dan heb je je handen vol volgens mij.
Of gewoon zoals op de Zandpoortvest tussen station en de KHM: een middenstrook egaal maken voor fietsen, kinderwagens (en schoonmoeders in een rolstoel he Jan).
Kost volgens mij veel minder dan een brug af te breken of bruggen bij te bouwen. Gewoon wat beton gieten in het midden of zijkant, et voilà. Dat kan toch niet zoveel kosten?