Witte Raven: Garagist wordt ober

met categorie:  



Ter gelegenheid van een verjaardag ging ik ook dit jaar op zoek naar 'het betere restaurant' in Mechelen dat door z'n originaliteit, decor of kwaliteit van de maaltijden een meerwaarde zou betekenen voor deze biezondere dag.
Dit jaar ging de keuze naar het nieuwe PURO, in het oude kantoorgebouw van de Lamot brouwerij in hartje Mechelen.
De jarige in kwestie had al es laten vallen dat bij het voorbij fietsen de mooie façade al was opgevallen.

Die avond werd inderdaad bevestigd dat PURO een mooie façade heeft!

Ik wil in de volgende 'gangen' niet overkomen als een purifikateur, maar ik heb toch wel een aantal onverteerde anekdotes te vertellen over zaken die ons die avond in de maag zijn gesplitst...

Merlijn




De entrée

En dan bedoel ik niet het voorgerecht, nee, ik bedoel het binnengaan zelf. Het was echter eerst nog even zoeken naar een fietsenstalling. Die ontbrak dus. Het was er al een boeltje van geparkeerde fietsen, dus besloten we ook de onze maar te dumpen en aan de trap vast te leggen. Zo stonden ze weliswaar lichtjes in de weg, maar bij ontbreken van een fietsenstalling, wat doe je dan?
De fiets hoort thuis in de stad en dat dient benadrukt te worden. Hier op de koer tussen het Novotel en de Puro zijn de lijnen van de architektuur zo strak dat ze snijden. Esthetisch gezien zouden veel rondere vormen van wat fietsjes en een leuk gedesignde stalling heus niet misstaan en zelfs voor opluchting zorgen.

De entrée gebeurt vervolgens langs de originele zware, donkere marmeren trap. Die leidt je naar de zaal. Onderaan de trap is de bar. Over de twee verdiepingen zijn inrichting, kleur en verlichting zeer geslaagd. Il faut le dire! De zithoeken zijn ook zeer geslaagd. Zeer stijlvolle banken zetten de strakke lijn die de architektuur van het gebouw zelf aangeeft, vlot verder. Er heerst een harmonieuze kohesie! De back-lit rekken waarop de lange slanke flessen op gemillimitreerde afstand van elkaar pronken, achter de bar op de verdieping, is indrukwekkend en de uitgekiende verlichting is een lust voor het oog.
Aan de straatkant (Korenmarkt) zijn de pousse-cafe zithoeken. Deze zijn luksueus ruim en stralen een uitnodigende laid-back atmosfeer uit. Je kan er ook sippen van een longdrink, verzonken in Caraïbische memoires, en terwijl, met staar in de ogen, het leven op straat gade slaan nu de avondklok toch al enige jaren is afgeschaft in Mechelen.

Eénmaal neergezeten liet 'N.', onze ober voor de avond, ons zeker niet te lang wachten, en werd gevraagd welk aperitiefje we wensten. Daarop was ik verplicht te antwoorden dat we dan eerst de kaart zouden willen gezien hebben. Aan zijn spontane reaktie hierop te oordelen meende de ober daar wel meteen een grapje in te kunnen ontwaren. De sfeer was gezet!
Bij het aperitiefje kregen we een hapje. Dat kwam rechtstreeks uit de frigo (of was het de diepvriezer) schijnbaar, want het was zo koud dat je het nauwelijks kon smaken. Gelukkig maar misschien.

Wat later bij het kiezen van de wijn bedankten we uiteindelijk toch vriendelijk voor het aanbod uit de wijnkaart. Nog voor we hieraan konden toevoegen dat we dus voor de huiswijn wensten te kiezen, waren echter al twee van de vier wijnglazen gezwind weggenomen! Net voor het derde glas zou worden weggepikt, konden we dit alsnog verduidelijken en kwamen de glazen terug op hun plaats te staan.

Toen de fles op tafel kwam, demonstreerde de ober ongevraagd wat klunzige origami met het servjetje, maar kwam snel tot de konklusie dat hij het toch maar best gewoon onder de fles zou leggen als onderleggertje ter bescherming van het tafellaken (Waarschijnlijk de toch al erg hoge wasserijrekeningen in het achterhoofd).
Er werd niemand uitgenodigd tot proeven, noch werd er uitgeschonken. Mogelijk heeft dit te maken met het feit dat het de huiswijn betrof en wordt in het geval van een fles van de kaart wél de etiquette toegepast. Maar de andere, en meest waarschijnlijke, mogelijkheid waarom de kans niet geboden werd tot proeven, is natuurlijk een vergetelheidje van de ober.

De keuze van het hoofdgerecht werd ons vergemakkelijkt: het is hier oftewel vis, oftewel vlees! De suggesties kaderden in het thema 'wildseizoen', maar daar weigerde ikzelf, wegens principiele gewetensbezwaren, op in te gaan. Ik stelde vast dat mijn, meer ruimdenkende, disgenoten evenmin verleid werden door wat zich ooit achter het plankje van Kim de Hert bevond.

Het hoofdgerecht

Ik koos uiteindelijk voor de 'Mechelse Koekoek'. De koekoek bleek een ver(r)assend laagje gratiné te vertonen! Het betrof een dun laagje, en weliswaar in oppervlakte beperkt, verkoold gevogelte. Toen de schotel werd opgediend, was die geur mij overigens meteen opgevallen! Ze bracht zoete herinneringen terug aan de jeugdige kampvuurdagen van weleer, dat wel. Toen hadden we ook al wel eens te kampen met zo'n aangebrand vlekje op de kippevleugeltjes die we, doorprikt met een stokje, boven het vuurtje draaiende hielden.
Toen ik m'n eerste stukje koekoek in de mond nam, was mijn verbazing dan ook groot dat de schotel eigenlijk al flink afgekoeld was. Een koud kunstje voor de chef, allicht! Het verkoolde stukje liet nochtans vermoeden dat dit kippetje voor hetere vuren had gestaan dan dit!

Een goede ober heeft overigens steeds een gepast antwoord klaar op de vragen van zijn klanten. Onze ober verschilde daarin slechts in erg geringe mate. Het subtiele verschilletje zat hem daarin dat zijn antwoorden niet altijd gepast overkwamen. Zo had ik bij het opnemen van de bestelling gekozen voor kroketjes in plaats van de rijst. Toen de koekoek werd opgediend (Ik hield al even m'n hart vast voor een onomato-patetisch grapje van de ober. Ahja, een onamatopee is een 'stijlfiguur', twee dingen waar het de man jammer genoeg overigens aan ontbrak. Vooral dan bij het scheuren door de gangen neemt de man een opvallende houding aan. Die had hij ook wel nodig om de wind te klieven, zoals hij weinig gracieus noch geruststellend snelwandelde.) kwam deze mét rijst. Zijn kreatief antwoord toen ik meldde dat ik niet voor de rijst gekozen had luidde: "Ja, sorry, maar de kok wou er persé de rijst op, omdat het bord er anders zo leeg uit zag!".

Natuurlijk toch! Zoals we allemaal wel weten, gaat het er heel progressief aan toe in de hedendaagse betere keuken: tegenwoordig is niet kwaliteit belangrijk, maar kwantiteit. Jakke Frit van de beruchte frituur in Wespelaar heeft dit ook goed begrepen. Sterker nog, hij slaagt er zelfs in zowel kwantiteit als kwaliteit even hoog te houden. Iets wat niet van dit staaltje 'Mechelse eetkultuur' kan gezegd worden.

"Eten wat de pot schaft, verdorie!" zal de sjef wel gedacht hebben!

Desalniettemin ik met de garnituur-rijst opgezadeld werd, had ik uiteindelijk niet veel kans op honger lijden. Oh, neen. Want de lading kroketjes was enorm. Van de lading bijgevraagde kroketjes werd ik zelfs hoffelijk, nee, eerder rijkelijk bediend door de ober. Eén kroketje, twee kroketjes,...drie kroketjes,... VIER kroketjes! Daar zie! De kok heeft gezegd dat een bord vol moet liggen!

Enfin, terwijl de ober bezig was met lossen en laden had ik uitvoerig de tijd om de stilte die hiermee in de lucht ging hangen te doorbreken. Deze stilte was in hoofdzaak te wijzen aan het feit dat alle disgenoten, stom van verbazing, zich aan het afvragen waren hoeveel kroketjes meer zo'n bord nog zou kunnen dragen voor het barsten gaat vertonen.

Op Mechelen blogt lees je trouwens over Puro onder andere: "vooral de kroketjes zijn nog niet genoeg voor je kind, maar wel genoeg voor je portemenee te plunderen." Nu, dat hebben ze ook wel gelezen bij het management van Puro. De stapel kroketjes die wij kregen, was adembenemend! En -ik checkte het toch nog maar even op de rekening- niet aangerekend! Wat een simpele reaktie, jongens!

Ik besloot dan maar met het originele: "Ken ik jou niet ergens van?" En ja hoor. De kans was inderdaad erg groot dat de man ons al eens elders bediend had. Hij begon voorwaar een heuse waslijst op te sommen van plaatsen waar hij kort gewerkt had! Heel de provincie Antwerpen had de man geëxploreerd! Op sommige plaatsen had hij problemen gehad met de uitbater. Waarom denk ik dat het eerder andersom was? En zou het echt toeval zijn dat het woord 'ober' een anagram is voor 'boer'?

Het nagerecht

Bij de telefonische reservatie had ik gepolst naar de speciallekes die ze in petto hebben voor jarigen. 'Iets met het nagerecht.', werd me verzekerd. Op de avond zelf wees ik bij het binnenkomen nog een tweede maal op de verjaardag. 
Toen echter de menukaart van de dessertjes nogal lang op zich liet wachten ekskuseerde ik me even diskreet van de tafel onder het mom van de handen te willen wassen. Ik ging ook effektief even naar de toiletten (klassieke hygiene-check van de sanitaire infrastruktuur), maar ik wees eveneens de floor-manager voorzichtig nogmaals op de speciale gelegenheid. Hij verzekerde me dat alles onder kontrole was. Behalve zijn dialekt dan toch! Om de spanning wat te doorbreken, die het tot twee maal toe iemand ergens op dienen te wijzen eventueel met zich mee kan brengen, vroeg ik beleefd: 'U bent niet van het Mechelse, meen ik te horen?'
Dat had ik beter niet gedaan, want er volgde zowaar een stoomkursus 'Waaslands-zonder-taboes' waarvan ik mij niet kon voor de geest halen dat ik er mij voor had ingeschreven.

Wat later werden dan toch de dessertkaarten gepresenteerd, maar er werd in alle talen gezwegen over de verrassing voor de jarige. Niet dat ik de ober ervan verdacht meertalig te zijn. Enfin, de jarige bestelde niets, omdat ik haar durfde te verzekeren dat haar een verrassing wachtte...
Die verrassing bleef echter verrassenderwijze uit! En we aten dan maar met twee van mijn ijsje. Misschien dienden we in mijn ijsje een verborgen verrassing te zoeken?

"Hmmm, lekker ijs, zeg." verzekerde P. meteen de rest van haar disgenoten. Deze duidelijke appreciatie vond ik wel zeer verdacht. Want dergelijke uitspraak over mijn ijsje kwam in mij niet op! Ik had eerder een vraag in gedachten, namelijk: "Is een Dame Blanche niet enkel met vani...?"

Maar vooraleer ik kon uitspreken, werd ik plotseling verrast door een druppel rode wijn die op mijn rechter neusvleugel belandde. (Beste lezer, nu komt werkelijk het 'strafste' stukje...) Tiens, we hadden dit adventure-game toch al uitgehouden tot op het dessert-level en de wijn was dus al ver van tafel. Vanwaar dan toch die druppel? Wel, terwijl ik nog vertwijfeld zat te staren naar m'n linkerwijsvinger met het druppeltje rode wijn met onbekende herkomst erop, viel me op dat onze aller N. zonet gepasseerd was langs onze tafel. Hij had net een ander tafeltje van hun lege wijnfles gedebarrasseerd en kwam daar jonglerend en gezwind mee langs onze tafel gestoven. Wel, helemaal leeg was die fles dus nog niet! En door de middelpuntvliedende kracht die ontstaat bij dergelijk, overigens volkomen ongepast, gejongleer was N. er toch wel niet in geslaagd zo'n druppeltje rode wijn te lanceren... tot op mijn neusvleugel zeker! Ik heb de moeite niet gedaan om om te kijken, maar ik kan me best voorstellen dat hij links en rechts nog wel wat argeloze eters met de wijnpokken heeft opgezadeld.

Na natuurlijk ook weer hartelijk van dit sterk staaltje 'gesommelier' te hebben genoten was het weer tijd om een vraagje te stellen over de cocos in m'n Dame Blancheke. "Beste, kan je voor mij eens navragen bij de kok welke ijssoorten hij gebruikt voor dit lekker dessert, want ik ben daar zeer benieuwd naar." De kelner kon het niet laten om meteen zelf op die vraag te antwoorden en me te verzekeren dat in een Dame Blanche enkel en alleen vanille ijs thuishoort

Van bovenstaande anekdotes kan je misschien wel denken dat ik met spek aan het schieten ben! Maar dat was ik niet. Nee, dat was - aan het kabaal te horen - in de keuken dat men met spek aan het schieten was. Tot twee maal toe zelfs moeten daar alle potten en pannen naar beneden zijn gedonderd.

Toen kwam ook nog Paul Jambers en zijn madam binnen. Helemaal niet verwonderlijk natuurlijk. Door zijn jarenlang reportagewerk over marginalen, anomaliën, verstotenen en andere afwijkingen uit onze maatschappij heeft de man natuurlijk een neus ontwikkeld voor dit soort zaken. Niet moeilijk dus, dat hij ook feilloos de weg wist te vinden naar dit etablissement vol weirdo's. Misschien komt er nog een reportage van.

Zo, nu het nagerechtje achter de rug was, dachten we stilletjes aan af te ronden en de rekening te vragen. Maar opstaan werd ons verhinderd en N. duwde ons op de schouder om ons te verplichten terug te gaan zitten. Zo werden we gedwongen om nog snel even te genieten van vier glaasjes champagne die uit het niets kwamen. Surprise! "Is dat hier dat er een jarige aanwezig is?" dubbelcheckte N., duidelijk te laat en te onduidelijk gebrieft. Hmmm, toch wel een beetje een gemiste kans, vond ik! Wanneer je voor heel de tafel een glaasje champagne voorziet, heeft de jarige niet echt het gevoel iets extra te krijgen. Ik had liever een extraatje voor de jarige gezien, maar dat bleef dus hardnekkig uit. Bovendien drink ik, op de meeste gewone weekdagen in ieder geval, toch liever m'n glaasje champagne vóór het eten, in plaats van na de koffie. Tot overmaat van ramp werden er nog, niet meteen geheel akkorderende, kaasblokjes bij geschoven.

Enfin, hoeveel bedroeg de rekening op het einde van dit avondje? 159 euro voor 4 mensen. Dit vond ik allesbehalve te veel en een ware spotprijs voor de onvervalste en hoogst entertainende kolder die we ervoor in de plaats kregen! Absoluut pluspunt: we kregen er zelfs ook nog eten en drank bij...!

Tot op heden vraag ik me af of we daar niet met z'n allen in een opname van 'Witte Raven' zaten waarbij in deze editie een garagist tot ober werd klaargestoomd en zijn grande soirée had.

Alle gekheid op een stokje nu. Puro is enkel en alleen façade en dat is zó doorprikt! Deze tent is natuurlijk veel te duur voor wat men krijgt. Een dure avond, maar mét avontuur, dat wel! Maar met zo'n meterslange (in twee dimensies!) gordijnen heb je natuurlijk hoge wasserijkosten.

Ik kan het ook zo stellen: Puro vereist na 'hogere prijsklasse' nu ook het instellen van een 'te hoge prijsklasse'...

Merlijn

Putain, zagevent! Zuurpruim!!
Ik denk dat als u de website had gelezen en de prijzen bij de gerechten had vergeleken, u daar nooit terecht was gekomen.
Dat was in elk geval mijn korte conclusie na het bekijken van hun menukaart online.
Als u weet dat u voor 50¤ van een lunchmenu geniet bij D'Hoogh... Of misschien dat u de ober daar dan weer te onvriendelijk vindt...
de lunch bij d'Hoogh (nu 55¤) is aan te bevelen aan ieder die er nog niet was!
de prijzen van hun kaart zijn steeds héél redelijk voor zo'n fijn huis en de bediening is steeds hoffelijk en attent, de keuken steeds van dezelfde kwaliteit (dat is het voordeel als twee broers met respectievelijke eega's een zaak runnen = geen problemen met personeel). een aanrader is ook "de carillon" onder den toren.
@Marc: awel, ik zou daar echt eens moeten binnengaan. 'k Heb daar al veel over horen stoefen.
Phaedra, ik wil nu niet stoefen hoor maar het is mijn uitverkoren adreske.
en in die lunch is alles inclusief.
één november heb ik er nog echt genoten van lekkere candese kreeft en een fazantje...overgoten natuurlijk met wat lekker druivensap!
@Marc: Als ik nu al niet een Italiaantje aan "ons ma" had beloofd, ik veranderde al meteen van gedacht... Mmm, kreeft!
straf verhaal.
Het puro-balonnetje een beetje doorprikt? Ik heb ook al vernomen dat het ontbijt op zaterdagochtend weliswaar lekker is maar dat de bediening niet altijd even vlot is, om het mooi uit te drukken.
K zou zeggen, kies gewoon iets anders en beters uit, pech van dat geld, en dit gedrag van Mr Puro zal zich op termijn wel tegen zichzelf keren.
@Johan: mee eens. Voor een lekker ontbijt op zaterdagochtend kan je trouwens al bij de buren terecht: Grand Café Lamot serveert er met de glimlach eentje!
Ook niet echt goedkoop, maar wel leuk om Mechelen wakker te zien worden als je in de hal gaat zitten met zicht op het pleintje :)
Behalve een kleine snack heb ik nog niet gegeten in de Puro, maar ik ben er al wel verscheidene keren iets gaan drinken.

Geen slecht woord over de bediening, wat mij betreft. Eerder integendeel: snel, vlot, vriendelijk én beleefd.
Ik heb alleszins niet te klagen.
Ik ben blij deze reactie van Merlijn te lezen. Wij hebben aan dit restaurant ook geen goede herinneringen. Van de Carillon ook al veel goed gehoord maar zelf nog niet geprobeerd. De Karimati en de Drie Broederkes zijn onze favorieten.
Een paar weken geleden ben ik gaan eten in Puro - en dit is me wel héél erg bevallen.
De prijzen zijn niet 'laag' te noemen, maar de kwaliteit was meer dan behoorlijk, de presentatie was estetisch verantwoord, en de bediening correct vriendelijk.
De inrichting is klassiek-modern - heel verrassend en aangenaam.
De huiswijn beviel ons - zowel de witte als de rode.
We dienden enkel lang te wachten op ons, overigens lekker, dessert, door een spijtige fout. Het bestelbonnetje was zoekgeraakt.
Maar dit werd vakkundig 'hersteld', en we kregen dit nagerecht gratis aangeboden.
Nee, persoonlijk kon ik écht niet klagen over dit restaurantbezoek. Ik zal er zéker nog wel eens binnenstappen.
Jammer heeft niet iedereen dezelfde ervaringen blijkbaar...
Na een etentje in Puro kan ik enkel bevestigen dat wat ons geserveerd werd lekker was. Maar de prijs vond ik echter toch te hoog. Voor dat geld kan je terecht in Folliez ( om nu eens niet d'Hoogh te noemen ) en dat zit je kwalitatief een trap hoger. Dus heb ik het toch wat moeilijk met de -toch wel ludieke- commentaar van Merlijn; alhoewel : ik was enkele weken geleden met een groep in de Puro en het aperitief moest beneden genomen worden wegens vollen bak ( Dat was echter wel op voorhand doorgegeven - die mensen konden enkel vanaf 21.30 u eten op een vrijdagavond, veelbetekenend want dus vollen bak en dat kunnen niet veel zaken zeggen). Ik merkte echter op dat het fruitsap dat gebruikt werd voor enkele aperitieven gewoon kwam uit een brik van....WINNY, het huismerk van de Match enkele meters verder!!!! Voor zulk een zaak vind ik dit een blamage. Doe dat dan tenminste in een glazen karaf of zoiets!! Zegt genoeg over de "geldkloppenmentaliteit" en ook over het niveau en intellect van het personeel.
Conclusie - ik ga daar wel eens terug, maar niet te rap en ik zal op mijn hoede zijn.
Anderzijds, op 1/11 gaan eten in de Karimata en opnieuw: chapeau voor de prijs/kwaliteit. Een aanrader.
En maandagmiddag steek ik mijn gidsenbenen onder tafel in Folliez voor een lunch : 35¤ voor drie gangen culinair plezier en 47¤ ( of zoiets ) met aangepaste wijnen. Meer dan zijn geld waard, dat kan ik al op voorhand zeggen.
In de Puro moeten ze inderdaad hun vak nog leren. Jammer, zo'n mooie zaak.
Zelf geef ik het niet gauw op, ben een aantal keer geweest, telkens hetzelfde verhaal: slechte bediening, lang wachten, eten niet écht lekker en te duur, evenals de wijn.
Nochtans hebben die uitbaters de nodige ervaring opgedaan destijds in de Witten Vos en nadien in hun eigen zaak de Passant, waar het eten wél lekker is en de bediening schitterend! Het interieur is wat minder maar wordt in de zomer rijkelijk gecompenseerd op hun prachtige terras (zonder luidruchtige airco zoals in de Puro)...
Ik vraag me echt af waarom ze hun ervaring in de Puro niet kunnen benutten? Blijkbaar is het hier enkel te doen om de "loooks"...
Deze website dient niet om mensen zwart te maken.
Behalve politiekers dan.
Ik ben al verschillende keren in "Puro" geweest, zowel alleen als met vrienden. De laatste maal zelfs met een groep van 29 mensen. Steeds werden we heel vriendelijk bediend. En het eten was telkens heel lekker.
Iedereen is het erover eens : voor herhaling vatbaar!
@filip: Deze website is een kanaal om van gedachten te wisselen, en zoals dat gebeurt onder mensen.

Sommig mensen spuien alleen maar hun ongenoegen (jou niet vreemd denk ik :-) ), terwijl anderen hun mening meer genuanceerd formuleren.

Maar het allegaartje van meningen geeft toch een beeld van wat er leeft in de stad.

(but do not stop thinking !!)
Ben onlangs ook eens bij PURO gaan lunchen.
We hebben er lekker gegeten, vriendelijk personeel, niet lang moeten wachten. De presentatie was zoals het hoort.
De rekening herinner ik mij niet meer, maar die leek mij normaal.
Zeker voor herhaling vatbaar !
Ik heb toch mijn bedenkingen bij deze 'post' over de Puro. Een blog dient natuurlijk om je gedacht te zeggen, maar dit gaat m.i. toch wat ver. Het is één lange negatieve kritiek op een restaurant, gebaseerd op één particuliere ervaring.

Wie weet is de auteur Merlijn, die hier nog nooit een ander artikel heeft geschreven (!), wel de uitbater van een ander restaurant en wil hij via deze weg zijn concurrent een hak zetten.

Zoals filipf schrijft: deze site dient niet om mensen zwart te maken en evenmin denk ik om commerciële zaken de grond in te boren op basis van 1 slecht uitgevallen bezoek.

Iets meer nuance mag best. Dat getuigt van maturiteit, beste Merlijn (wie je ook bent).
Akoord koen, maar ik ben eigenlijk na het lezen van deze topic, nog benieuwder naar Puro ...
;-)
Ja, als je het zo bekijkt, is het misschien wel een gewaagde, linke zet van de uitbater van Puro :-)
meestal is iets graag hebben een héél erg persoonlijk ding. het heeft zeker ook te maken met de omgeving waarin men opgevoed is en dus voelt men zich gewoonlijk thuis in een kader dat aan thuis vergelijkbaar is en voelt men zich eerder ongemakkelijk in iets dat men niet gewoon is. het is net zoals iemand die steeds casual gekleed gaat en dan een kostuum en das moet dragen en zich daarbij niet in zijn sas voelt.
Wel slecht geschreven, dat stukje... Als je dan toch de flauwe plezante wil uithangen, doe het dan zo dat we er wat aan hebben
Ik vind dat niet echt "vuilspuiterij". Het is op een geestige manier geschreven en het maakt mensen toch nog nieuwsgierig naar Puro.
Als het echte vuilspuiterij was geweest zou het volgens mij wel in een heel andere stijl geschreven zijn.
Moet zeggen, heb smakelijk zitten lachen!
Ja Katrien, ik ben het met je eens. Ik vind dit wel iets hebben als tekst. Geestig, en vooral erg plastisch. :-)
Tsjonge... als je daar al mee moet lachen... lees eens een boek of een krant :-)
@tsjatja... :-)
MIsschien een volgende blogmeeting in de Puro organiseren?
Ben het volledig eens met Tsjatsja.
Het was duidelijk de bedoeling van Merlijn om geestig te zijn.
En daar is hij niet echt in geslaagd.
De tekst is m.i. ook veel te lang.
Een goed boek lezen, inderdaad, dààr heb je tenminste wat aan.
De Magritte-achtige meeuw bij het artikel vind ik dan weer zeer geslaagd !
Ik vind het wel grappig dat jullie een blog vergelijken met een boek of een krant ... :-)

Dat zijn toch heel andere media, met andere mogelijkheden ?

Een blog is vluchtig en snel ... heb ik gemerkt na een jaartje bloggen.
Oei, het is geen meeuw.
Het is een witte raaf.
Ben een paar weken geleden in de puro gaan eten met vrienden op vrijdagavond .
Iedereen koos voor het wildmenu , alle vier iets anders zowel voorgerech als hoofdgerecht . Wijn was van de kaart maar voor een acceptabele prijs .
Bediening prima en daar we veel te bespreken hadden hebben we geen acht geslagen op de tijd tussen de schotels .
Iedereen zéér tevreden , we komen beslist terug
aan meneer tsjtsja,
leer eerst zelf schrijven voor je iemand
de kop indrukt. Trouwens het is hier geen
gouden uil uitreiking.
Ben er eens gaan kijken om een drankje te nuttigen. Deze zaak heeft een SCHITTERENDE architectuur.
We hebben een drankje gedronken beneden, een goede bediening, en niet te stijf-deftig.

Even boven gaan kijken, en daar zat het zondagmiddag zo goed als vol. Mooie aanpak, een klassezaak, die naast LAMOT en het NOVOTEL hotel en hotel Ve voor een serieuze uitstraling kan zorgen voor de Mechelse Binnenstad ...

Hopelijk houden ze het allemaal vol !
Resto PURO, waarover het hier dan gaat, ken ik enkel van zijn gevel en kan dus het reilen en zeilen van de obers noch het management quantificeren. Wel ken ik Merlijn, en weet dat hij niet dat soort van fantast is die voor de geestigheid snel even uit de lucht gegrepen snoeiharde kritiek zal uiten. Kwetsen om te kwetsen of losweg te beschadigen is hem vreemd. Als Merlijn zo driftig een kritische noot laat horen is er meer dan rook alleen!
Mijn Puro-ervaring een paar maanden terug was ook àlles behalve voor herhaling vatbaar. Heb daar toen in de rubriek 'culinair' nog in drie delen over gepost :-). Ik kan mij perfect inbeelden dat Merlijn geen letter overdrijft. Bij mij was het destijds ook zo onwaarschijnlijk slecht, dat het inderdaad op kolder leek. Maar dure kolder, dan wel...
Over smaken valt niet te twisten.
Iedereen heeft een andere norm, vooral als het over eten gaat. Ikzelf heb daar een heel eeonvoudige houding tegenover. Als ik in een zaak kom, en ik word daar niet goed/vriendelijk bediend, of het eten is er niet goed,naar mijn smaak, kom ik er gewoonweg geen tweede keer binnen. Dat is dan mijn keuze, ik vind het niet belangrijk om anderen dan ook van mijn mening te overtuigen ... zoals ik reeds schreef ... smaken verschillen, normen ook.
Merlijn, je bent een slimme jongen met een vlotte pen maar je laat dat te graag blijken. Je hebt wel gelijk over de Puro. De sfeer die het gebouw uitstraalt komt - althans toen ik er was - niet overeen met de kwaliteit van het eten. Jammer, maar ik heb wel gehoord dat ze aan het verbeteren zijn (er zou een nieuwe kok komen) dus ik keer nog eens terug. Of zoals ze in Brugge zeggen, 'plus est en vous'.
wie heeft er al de Knack magazine van deze week opengeslagen? De rubriek "Tafelen" gaat over de werkgever van onze Witte Raaf.
Simpele oplossing: ga wat verder, naar Grand café Lamot. Je krijgt er waar voor je geld (lekker eten) met een vriendelijke en stipte bediening bovenop in een rustige sfeer. Het interieur zal binnenkort trouwens een transformatie ondergaan. Zeker gaan: de moeite waard om te ervaren. Bon appétit!
Ik ben dinsdag in de Broederkes geweest aan de Minderbroedersgang.
Een aanrader!
Mooi verzorgd, enthousiaste bediening, lekker eten, ...
alle meningen zijn welkom op een blog - het is nu net op die manier dat je interesse krijgt om een of ander etablissement eens te bezoeken. Of net niet natuurlijk.

De puro heb ik enkele maanden terug ook bezocht en dit zijn mijn bevindingen :
- voor het geld mogen ze echte servietten nemen, maar dat is bijzaak
- toen we zaten aan een tafel die nog vuil was werden onderleggers gelegd en dan pas werd daarrond even met de schotelvod overgegaan.
- het was lang wachten, terwijl de zaak eerder leeg was
- mijn gerecht, mosselen, was zonder meer lekker
- de vis die mijn partner bestelde was nog deels rauw en moest terug naar de keuken
- de verkeerde wijn werd gebracht
- de rekening klopte niet

maar het gebouw is inderdaad zeer mooi en stijlvol ingericht

voor het overige denk ik ook dat voor dat geld meer mogelijk moet zijn...

Geert
Ik heb een gelijkaardige ervaring met Puro als Merlijn:
- Voorgerecht vergeten, dan maar onmiddelijk hethoogdgerecht.
- Mosselen terug naar de keuken moeten sturen
- Vis uitgedroogd
- onprofessionele bediening
Ondanks het mooie interieur niet voor herhaling vatbaar
Met alle respect Merlijn, maar als je elke eetgelegenhied zo gaat kapot analyseren, hoe kan je dan nog genieten van een avondje op restaurant?

Ik ben zelf al meerdere malen in Puro gaan eten (ik woon er vlakbij). Heel lekkere keuken, prachtige inrichting, aan de dure kant maar verder niks op aan te merken.

Ik respecteer je post maar zo in detail een restaurant bespreken (vier kroketjes!), het nut ervan ontgaat me volledig... En dan druk ik me nog zacht uit.
helemaal niet lekker!
Aan die leuke Merlijn met zijn verhaal, volgens mij ben jij niet gelukkig op de wereld? Of wel? Ipv je te ontspannen tijdens je etentje, en je wa bezig te houden met je partner, zit je kroketles te tellen...? DUH...!!!

LOSER
@Puro-fan
volgens mij ben jij niet gelukkig op de wereld? Of wel? Ipv je te ontspannen op deze blog zit jij andere mensen lelijke woorden naar het hoofd te slingeren..
DUH...!!!
XXXXX
Na het lezen van deze kritiek kan ik maar tot één conclusie komen en dat is dat sommige mensen er blijkbaar van genieten iemand te overspoelen met ongepaste en uit de lucht gegrepen uitspraken en zodanig de bal misslaan dat ze niet de zaak maar hunzelf ongeloofelijk belachelijk maken.

Ikzelf ben ook gaan eten in de Puro , op aanraden van een goeie vriendin. En ik moet zeggen ik heb zelden zo een goeie service genoten!
Uw uitspraken over het koude hapje zijn best wel grappig want misschien bent u niet zo mee met de laatste trends in het restaurantgebeuren aangezien u mij de indruk geeft dat u zelfs in een sushi bar zou klagen dat uw eten "koud" is.

Eigenlijk is heel uw verhaal mij even boeiend als het drie uur durend paringsritueel van de chinese dwergsprinkhaan , maar de puro en zijn medewerkers zijn een reactie op uw flauwe onzin wel waard
Beperk uw commentaren tot Kfc's of de macdonalds , meer hebde echt niet in uw mars.
Is soms best wel moeilijk om ontspannen te blijven op deze blog, niet? Hoe kleingeestig kan je zijn zeg, mensen liggen afbreken op hun dialect, een chef die in een sterrenrestaurant heeft gewerkt belachelijk maken? Pff, laat me je een kleine hint geven, als je nog eens moeilijke woorden wil gebruiken en zo wat interessanter wil overkomen, wil je dan zien dat je de meer gebruikelijke woorden zoals 'luksueus' juist leert spellen. Dank u wel
Haha, wat een gefrustreerde reacties
:-D
De heren hierboven kunnen blijkbaar niet tegen kritiek. Wel, ALS Martijn heeft meegemaakt wat hij beschrijft, is dat toch wel zijn volste recht om dat hier neer te zetten zou ik denken?? Zelfs al zouden 99 op 100 mensen goede ervaringen hebben met de Puro (not!), dan heeft die ene nog steeds alle recht om zijn slechte ervaring te delen met anderen. Zo krijgen we na verloop van tijd een evenwichtig beeld. Ik ben ook es uitgebreid gaan eten in de Puro, en kan mij zeer goed vinden in Martijn zijn verhaal. Mij zien ze daar niet meer (details te lezen in de rubriek 'culinair' van deze blog). En er zijn nog kritische geluiden van anderen te lezen hierboven en elders. Duzz: zo fantastisch zal het daar wel niet zijn he. Trouwens: als je in zo'n toch behoorlijk dure zaak gaat eten, hoeft je uitstapje geen Russische roulette te zijn: de ene keer goed, de andere keer slecht... Een klassezaak heeft CONTINUITEIT aan kwaliteit. Dat maakt het net een klassezaak. Er is nog werk aan de winkel in de Puro.
PS: grappig om lezen dat je een gewezen 'chef van een driesterrenrestaurant' blijkbaar geen kritiek meer mag geven. Wat een kritische houding van de heer Baber! En terwijl maar afwijken van de kern van de zaak en een beetje op taal gaan vitten. Te gek gewoon, haha.
Uwe martijn maakt er zelf een bollywoodverhaal van , heeft weinig nog te maken met opbouwende laat staan realistische kritiek.

Triestige mensen hebde overal , ook op blogs
en ik hoop dat zowel gij als diene martijn de tietatieta tovenaar , de volgende keer u is goe verslikt in uwe kouwe koekoek

en hou op over afwijken van de kern van de zaak , ge zit er allebei compleet langs

dikke Duim voor de puro en zijn personeel
Als professioneel journalist moet ik ook restaurants bezoeken en naar waarde schatten.

Ik kan U garanderen dat Puro in de top 20 staat van de restaurant in provincie Antwerpen !

Iets waar verder, betreft Mechelse restaurants, enkel D'Hoogh thuishoort !

Als ik hier echter lees dat zelfs zaken als Pittawan 'restaurant' worden genoemd weet ik echter genoeg !

Daar krijgt mijn hond zelfs geen voedsel van ! Ik ken de regels kwa hygiëne ... Jullie duidelijk niet !!

Deze topic heeft met objectieve informatie niets te maken. Iets wat de mensen nochtans verwachten als ze een blog bezoeken.

Ik kan enkel de lezers van deze blog aanraden zich zeker niet te baseren op berichten die hier verschijnen!

Deze blmog een 'award'. Je mag gerust weten dat ik mijn collega's bij mijn werkgever zal inlichten over mijn beviningen en zal vragen deze blog te negeren !

Met vriendelijke groeten,

Een Antwerpenaar !
Het blijft gewoon volop genieten :-D
Nog van dat, heren 'specialisten'! Professioneel klinken jullie frustro-geluiden geenszins, maar ze hebben wel een hoog amusementswaarde. Ik zeg en blijf het zeggen: ieder doet wat hij wilt en ieder heeft het recht zijn/haar geld uit te geven waar hij wilt, maar voor mij is de Puro - gezien de prijs/kwaliteit verhouding - zijn geld niet waard. En dat is niet gebaseerd op boekskes of 'professionele' journalisten of wie/wat dan ook, maar simpelweg mijn eigen ervaring. Ik heb geen belerend vingertje nodig vanuit de grote en mondaine wereldstad Antwerpen (met uitroepteken dan nog) om zelf een mening te vormen wat betreft mijn eigen culinaire uitstappen. En enkel negatieve kritiek? Ik denk het niet. Lees er mijn andere berichten op de culinair-blog dan maar op na... Maar wacht: als deze blog dan toch zo te mijden is mijnheer CVH, blijf hier dan misschien beter gewoon weg. U doet er uw gezondheid en uw humeur een goede dienst mee. Met vriendelijke groeten van een p'tit nègre uit het provinciale Mechelen.
Groot gelijk Metteko! Ik twijfel er zelfs heel sterk aan dat CH een professioneel journalist is, want ik stel vast dat in zijn reactie flink wat taalfouten staan. En daarmee wens ik mij niet uit te drukken over de kwaliteit van het eten in Puro zelf. Een blog dient net om vrij je mening te ventileren. Dat heet in een democratie vrije meningsuiting en mijnheer CH zou dat moeten weten. Wat een kinderachtige reactie!

Trouwens, voor zover ik weet is met de hygiëne van Pitawan alles oké. Dat kan niet gezegd worden van alle pitarestaurants in Mechelen.
Trouwens, nogal verwonderlijk dat CVH enkel nog d'Hoogh als waardig restaurant vermeldt : over Folliez nog nooit gehoord? Dan wordt het tijd dat hij vanuit de koekenstad daar eens gaat eten (zonder afbreuk te doen aan de kwaliteit van de keuken van d'Hoogh)
Maar verder ben ik akkoord met Metteko dat je vooral een constante kwaliteit moet op tafel brengen. Dat doen onze twee sterrenrestaurants dus dagelijks. En misschien zit het hem daarin het verschil, afgezien of je een gerecht nu meer of minder lust, de kwaliteit etc... moet goed zijn.
Qua prijs zijn Puro en ook Den Beer echter duurder dan d'Hoogh en Folliez - maak maar eens vergelijking met de menu's van Folliez en d'Hoogh en stel dan eens een zelfde menu ( 4 gangen ) samen met de kaart van de twee anderen en dan moet je eens rekenen (en tel er dan ook de wijn nog bij) je zou vreemd opkijken wed ik.
Maar verder geen kwaad woord over Den Beer en ook niet over Puro ( alhoewel: zie mijn commentaar op hun fruitsap in rubriek culinair). Verder heb ik de indruk dat hoge bomen veel wind vangen en dus met het vergrootglas worden bekeken en dus strenger beoordeeld en lekker op geschoten. Wat ok geldt voor Folliez en 'd Hoogh.
En tenslotte een andere bedenking: er komen zoveel schampere pro en contra-commentaren over de Puro dat ik vrees dat we hier weer een verhaal krijgen à la Kok en de Proever.
Wat is duur ?
Een paar weken geleden ben ik samen met een hele goeie vriend gaan dineren in de Puro , ikzelf bestelde de kreeft.
De kreeft was perfect , mooi geserveerd met een ongeloofelijk lekker sausje
Mijn collega tafelgenoot bestelde de baars en was evenzeer ongeloofelijk tevreden en ik moet toegeven dat we tijdens het eten soms heel erg stil zijn geweest , omdat het echt zo goed was !
Martijn noemt het te duur ? Misschien wel zijn eigen mening en dat is ook zijn goed recht maar voor 28 euro een kreeft van deze kwaliteit en afwerking is in mijn wereld niet te duur !
De ober aan onze tafel was K , een vriendelijk enthousiast meisje dat echt met veel plezier en vakkennis onze avond ongeloofelijk opgewaardeerd heeft.

Over de andere bediening kan ik ook niets negatief opmerken , ze doen het met een lach en ok het zijn mensen en mensen maken wel eens een foutje. Ik zie echt geen reden om een cowboyverhaal op te steken alla martijn , de puro is een degelijk en stijlvol restaurant en in dat restaurant werken mensen , geen robotten die kroketjes tellen.
Het zou alleen zonde zijn dat mensen door onzin blogs als deze de puro zouden overslaan.
En dan idd , de rekening , voor ons beiden drie gangen inc wijnen en aperitief 120 euro , noem ik niet veel aangezien we spreken over een betere klasse van restaurant.
Aan martijn raad ik een Bigmac menu aan , prachtig geserveerd met frisse salade door een half zat studentje in uw plaatselijke macdonalds , dat is denk ik meer zijn klasse !
Martijn, ik vind inderdaad ook dat 28¤ niet te duur is voor die kreeft. Je petaalt verdomme al bijna zoveel voor mosselen. En ik heb nooit slechtere mosselen gegeten dan dit jaar. In plaats van ons dik te maken over Puro, misschien beter eens wat filosoferen over de ongehoorde schande en geldklopperij, georkestreerd door onze Zeeuwse buren, voor die lekkere schaaldieren de laatste jaren.
Ik wil zeker niemand negatief maken maar ik moet toegeven dat ik van verschillende kenissen heb horen zeggen dat het prijs/kwaliteit toch niet schitterend was. Ik ben er zelf enkel nog maar iets gaan drinken en dat was best gezellig! De dienster,Margriet genoemd, was zeer vlot en vriendelijk! Maar dat brengt me op "De Margriet" waar ik onlangs toevallig terecht kwam,op de Bruul naast de kerk, ik had geen idee dat er daar een restaurant was, dat dan ook 's avonds nog open was!!! Het eten was lekker en zeer verzorgd, de bediening aangenaam en vriendelijk en voor een prijsje.... ik ga zeker terug en kan het alle Mechelaars aanbevelen!
@Gaultier: helemaal mee eens.
Overdag wel zeer druk en luidruchtig, 's avonds heel andere sfeer, rustiger.
Bediening is verzorgd, eten is lekker, idd. een aanrader!
allemaal dikke shit.....de zaak is nog maar een half jaar open ,geef de mensen tijd om er iets goed van te maken.en als jullie het nog niet wisten de clienten worden alsmaar moeilijker,veel eten voor weinig geld,die vis lust ik wel maar niet de garnituur enz......
als je gaat eten moet je respect hebben voor een afgewerkt gerecht en anders ga je naar de lunch garden waar je zelf alles kan samenstellen voor weinig geld.
en ze hebben nog altijd de zelfde chef!!!
Volgens mij is en blijft puro een goei horecazaak binnen mechelen.Alleen moeten de mensen blijkbaar altijd wel iets kunnen afbreken wanneer het nieuw is. Ik ben zeker dat puro alleen maar beter zal worden met de tijd! Geef het puroteam nog even tijd,wij doen allemaal ons uiterste best om een goeie service te geven.Ik wil wel eens zien wanneer er een andere gelijkaardige zaak,die zo groot is zijn deuren opent of het dan beter wordt gedaan.In iedergeval ik weet dat het Purotaem zich inzet met steeds evenveel positiviteit!
Zo hoor ik het graag Puro's grootste fan!Het puroteam doet zijn uiterste best om de klanten een zo goed mogelijke bediening te geven.Het is zeker niet zo evident om een zaak van die omvang op een hip en knip perfect te laten draaien!Ik weet zeker dat er meer goede reacties zijn dan slechte!Anders zou het er in het weekend niet zo supper druk zijn. Geef het puroteam toch wat tijd,zij doen allemaal zo hard hun best om alles zo vlot mogelijk te laten verlopen!Tegenwoordig krijgen zaken geen tijd meer,alles moet direkt perfect zijn.Puro is en blijft een ongelooflijke mooie en toffe zaak en proficiat voor de drie heren die tenminste het lef hebben om zoiets open te doen in mechelen! De mechelaars zouden moeten trots zijn op Puro!
Lap ! Weer iemand die niet weet dat we kunnen nakijken van welke ip adressen die bercihten komen.

"puro-s grootste fan!" op 05/12 12:53:13 en "love Puro!" op 05/12 13:16:17 hebben hetzelfde IP adres.
En de serveersterkes zijn lekker ! kijkt daar liever naar ipv naar uw kroketjes fool !
@peter, het lag er nogal dik op he... Hij/zij zegt trouwens ook "wij doen allemaal ons uiterste best om een goeie service te geven" dus spreekt in de eerste persoon.

Enfin, goed geprobeerd, maar het kan beter :-)
@peter: dat de hevigste puro-afgoders één ip-adres blijken te hebben, is voor mij geen verrassing. Het lag er allemaal véél te dik op. Maar nu is zelfs bewezen dat die positieve kritiek vanuit de Puro zélf komt: "geef het Puroteam nog even tijd, wij doen allemaal ons uiterste best om een goeie service te beiden" schrijft "Puro's grootste fan" die door jou ontmaskerd werd als "love Puro". Wel, als het restaurant of het personeel ervan zélf al bedrog moet plegen om hier wat positieve geluiden te laten horen, dan weet een mens toch genoeg, mij dunkt... Voorwaar een klassezaak, haha. En tróts dat we moeten zijn! (bulder)
voorwaar hetzelfde verhaal als de kok en de proever zoals ik gisteren stelde.
Om meewarig het hoofd te schudden.

Maar één ding staat wel vast: er zit inderdaad veel volk in de puro en dat is op zich geen slecht teken.
voorwaar hetzelfde verhaal als de kok en de proever zoals ik gisteren stelde.
Om meewarig het hoofd te schudden.

Maar één ding staat wel vast: er zit inderdaad veel volk in de puro en dat is op zich geen slecht teken.
En als wij toch allemaal alleen maar geïnteresseerd zijn in het 'afbreken' van restaurants, kan iemand mij dan vertellen waarom enkel de Kok en de Proever en de Puro zo sterk in een slecht daglicht staan op deze blog??? Over de Kok en de Proever was men hier vroeger - vóór er de zaak overgenomen werd - zelfs laaiend enthousiast! Men moet dus niet beginnen zeveren over kwade wil. Als de Puro écht waar voor zijn geld zou zijn, zou dat hier ook in vette letters staan. Maar dat is nu eenmaal niet het geval volgens velen; tot spijt van wie het benijdt.
Wat niet wegneemt dat men zich daar op termijn kan herpakken he, en dat hoop ik ook. Ik zal het hier dan wel lezen, zeker?
Kijk toch verder mensen! Ik weet dat die 2IP-adressen niet van dezelfde mensen komt! Jullie vinden het blijkbaar wel héél leuk en fun om een zwart schaap te hebben! Volgens mij zijn jullie allemaal iets te gefrustreerd,ik weet dat in de puro zowel de bediening als het eten goed is!En ik spreek van eigen ondervinding en ik werk er niet moest het jullie intresseren!
@Jenne: Ik ben zeker al een keer gaan kijken ten gevolge van deze post. En ik moet zeggen ik was zeer aangenaam verrast zoals ik hierboven schreef ...

(Zelfde IP adres kunnen verschillende mensen zijn, maar wel mensen die op een zelfde -bedrijfs-netwerk zitten)
@jenne: JIJ bent tevreden na JOUW bezoek daar. IK ben dat helemaal niet na MIJN bezoek daar? Wat is het probleem? Ik geef gewoon mijn mening en jij geeft de jouwe. Daar dient een blog voor, lijkt me.
Dat heeft dus niks met frustraties te maken. Me dunkt dat de bedrieglijke posts van het Puro-personeel én de beledigende taal die er gebruikt wordt, meer wijzen op frustratie dan de taal die ik hier tot nog toe gebruikt heb. :-)
HAHA wat een jaloerse reacties! Doe het dan zelf eens wat jullie er van zoeden af brengen. Jullie maken ulle druk om niets. PURO GO FORE IT! jullie doen dat volgens ons heel goed om nog maar juist open te zijn en van ons krijgen jullie zeker nog even tijd om alles verder op punt te zetten!