Foto van de dag: De oude winketbrug

met categorie:  

Winket afbraak

(c) Jackie Maes: Afbraak Winketbrug 1972
Winket
(c) Jackie Maes

Winket 2
(c) Jos Nys
[Die is genomen van de andere kant. Zicht op de Olivetenvest waar nu o.a. het Olivetenhof, Carglass, O'Cool, Moskee gelegen zijn. Foto genomen vanuit de Plankstraat.]
Ha, dat is echt wel leuk, deze foto brengt heel oude herinneringen boven!
Te weten dat ik daar heb gewoond tegenover de brug juist aan de draai, op nummer 95.
Dat was rond 1958...
Ik kan mij hier moeilijk orienteren, wie helpt ?
Ik denk dat de fotograaf stond op de techteroever en dat je dus kijkt richting Olivetenvest; het appartementsgebouw dat er links nog net op staat bevindt zich op de hoek van de Adegemstraat en de vest.
@Peter: Je staat op de Olivetenvest en je kijkt (over de Dijle) naar de Guido Gezellelaan. Tussen het huis rechts op de foto en de geel-oker-achtige muur ligt de Plankstraat.
@Peter: De huizen die je ziet, liggen aan de Guido Gezellelaan, met op de achterkant de Begijnhofkerk!
Rechts voor de brug ligt de Plankstraat.
Voor de nieuwe brug moest deze oude torentjesbrug wijken, de huidige brug werd recht aangelegd vanaan het kruispunt O.Van Kesbeeckstraat naar de Olivetenvest.

Ik herinner mij vooral dat de brug heel veel lawaai maakte, en de houten planken moesten ook regelmatig vernieuwd worden!
Naast het appartementgebouw ligt brouwerij Het Anker. Rechts van de bakstenenmuur zie je contouren van de Begijnhofkerk.
Sorry Walter, maar het is niet juist, de uitleg van J.T. klopt wel.
Oei, verkeerd gegokt dus.
Zouden die torentjes bewaard zijn gebleven? Zou leuk zijn om zo eentje in een of ander project te integreren.
Was daar geen brouwerij (Jacobs)juist over de brug,of was het aan deze kant.Ik weet Dat het Anker daar ook was,maar ik kan mij niet meer voorstellen in welke directie die foto genomen was,Het slacht huis was daar ook,Ik denk dat dit rechtover Het Anker was.Heb ik het recht voor of niet,Dat is allemaal zoolang geleden.
Ja, het slachthuis lag inderdaad ook aan de Guido Gezellelaan tegenover het Anker, waar nu verschillende warenhuizen zijn, naast de oude zwemdok.
Die brug was zo dikwijls kapot, omdat al het verkeer over de brug moest, dat was destijds de enige verbindingsweg van Antwerpen naar Brussel,want de E19 was er toen nog niet.
Ik herinner mij uit mijn jeugd een steenkool- en schroothandel (aan het huis rechts op de foto). De vader van mijn moeder (dat zal dan mijn grootvader zijn zeker :-) ) woonde destijds in de Dobbelhuizen waar hij een meubelmakerij had. Zijn zeilboot lag aan een lager gelegen kleinere kade pal aan (bijna onder) de brug. En Garda, die planken maakten inderdaad een hels lawaai. Zeker als je er (bijna) onder zat.
Oke, ik kan me orienteren. Interessant !
de steenkool en schroothandel behoorde aan de familie Piscaer waarvan Jef op de Grote Markt de Carlton uitbaat.
De brouwerij Jacobs had gebouwen op de Olivetenvest (nabij de brug dus) waar nu eco-shop etc. staan.
Ik herinner mij deze brug ooit gezien te hebben, maar ik kan ze niet in het huidige straatbeeld plaatsen, ondanks de uitleg :-(
Boeiende foto!
Ikzelf ben van 1961, maar kan me de brug moeilijk voor de geest roepen (wanneer is ze juist afgebroken?) - maar ik zag ze al wel op oude foto's.
Aan de Dijle-oevers, en de loop van de straat, kan je wel ongeveer zien waar de brug lag voor ze vervangen werd door de nieuwe en hoge Winketbrug....
Jammer dat dit exemplaar uit het straatbeeld verdwenen is - ook al was het beslist nodig voor de moderne mobiliteit...
@Jan Goovaerts: tja, het is moeilijk anders uit te leggen...maar misschien als je de huidige brug helemaal wegdenkt, en je komt van Antwerpen langs de Antwerpse steenweg, dan was er maar één drukke baan naar Brussel...dus O.Van Kesbeeckstraat de Guido Gezellelaan, dan langs een grote draai de oude brug over, en zo via de Olivetenvest en Koningin Astridlaan langs de Brusselpoort naar de Brusselse Steenweg....
Ik zie het nog heel goed voor me, maar ja ik heb dan ook gewoond op de Guido Gezellelaan juist aan die draai...

@Jans: Wanneer de brug werd afgebroken weet ik echter niet, want wij hebben daar maar enkele jaren gewoond.
De "torekensbrug" werd in 1972 gesloopt voor de brug over de Dijle die we nu kennen. Het is inderdaad zoals Garda zei, genomen van op de Olivetenvest ter hoogte van waar vroeger de brouwerij Jacobs stond. En zoals Marc Luyten aanvulde, behoorde die opslagplaats/schroothoop net rechts voor de Plankstraat
toe aan Piscaer. Ludiek detail: vlak achter de Winketbrug (dus aan Piscaer), maakte de weg een 90° bocht richting Antwerpen, wat niet altijd door de automobilisten werd ingeschat, zodat de betonnen afsluiting van Piscaer zowat alle gangbare kleuren van carosserieën vertoonde.
Ligt Piscaer dan op wat vroeger de scheepswerf was tussen Melaan en Dijle ?
Ja Peter, eerder tussen 't begin van de Plankstraat en 't Veer, alhoewel die opslagplaats tot aan de Dijle kwam.
Ik meen dat de vroegere scheepswerf aan de andere kant van de Melaan was.
Het is me duidelijk geworden, dat deze brug een belangrijk baken moet zijn geweest voor de reizigers tussen Brussel en Antwerpen. Zoiets van: 'we zijn aan de torekensbrug dus we zijn halfweg'.
Inderdaad, zo was dat!
Prachtig dit document. Het tracé is al duidelijk zichtbaar en enkele overlevenden van de slopershamer staan nu nog steeds ergene verloren tussen "expressweg" en keerdok.
Toch een vraagje, als het opschrift bij de foto klopt: heeft men dan de brug afgebroken voor de nieuwe klaar was? Hoe werd het verkeer dan omgeleid?
En op de hoek van de plankstraat / Olivetenvest stond in die jaren een café en dat heette, meen ik me te herinneren dan ook "halfweg". Naar ik meen had het ook de reputaie van een rendez-vous café en of een frendez-vous hotelletje te zijn, maar heel juist weet ik dat niet meer.
Over brouwerij Jacobs gesproken - heeft er iemand toevallig nog een foto waar die op staat? Geen spoor meer van te vinden, behalve een koipie van een rekening , enkele etiketten en bierviltjes e enkele glazen, meestal in bezit van één van de zonen van de toenmalige brouwer. Altijd welkom zoiets.
@Walter:als je goed kijkt zie je links van de brug twee machines staan die de eerste pijlers in de grond heide.Terwijl men de nieuwe brug aanlegde begon men al met het afbreken van de torekens én het brugwachters huisje naast de linker toren.Die brugwachter was een goede vriend en een goed filmer,natuurlijk lid van MECINA,Van den Berghe is later verhuist naar Antwerpen(ondertussen reeds overleden).De huidige Guido Gezellelaan kreeg ppas in 1933 zijn naam,en dit ter gelegenheid bij de herdenking van de 100ste geboortedag van deze grote Vlaamse dichter.Voor 1933 was dit de Slaghuisvest.
Ik ben van '61 en had eigenlijk geen beeld meer van deze brug. maar met deze foto komen de herinneringen terug: ik herinner me vaag dat we de brug passeerden als we gingen zwemmen in 'den ouven dok'. Knap bruggetje toch wel met die torentjes.

Doet me ook denken aan al die andere bruggen, voorbeelden van industriële archeologie die moesten wijken voor de moderniteit. De Plaisancebrug over de vaart of de bruggen over de afleidings-Dijle met hun typische wafel-balustrade.
op de "afbraakfoto" tussen de twee heimachines zie je goed de nieuwe montagehallen van de Mercedes en later Triumph (of was dat in omgekeerde volgorde?)
@rudi:Cafe noemde inderdaad "Halfweg".Volgens de bazin was het daar juist 24kilometers van Antwerpen én van Brussel.Ben er dikwijls ne "Mai-Boc" gaan drinken samen met den brugwachter.Bij het sluiten van hun cafe kreeg ik zelfs een echt Mai-Boc glas(craclé) mee naar huis.Is nog altijd in men bezit.Scoll !
Just, Jokke, net achter dat overblijfsel van het oude slachthuis
De oude winketbrug is pas volledig afgebroken als de nieuwe weg en brug klaar waren. Er waren dus geen omleidingen nodig. Je kan nog altijd duidelijk merken aan de bruggehoofden hoe en waar de oude brug gelegen heeft.Waar nu Troc is was vroeger een volvo garage met benzineservice. Recht tegenover het zwembad was er ook een druk beklant benzinestation dat na de heraanleg van de nieuwe weg zijn deuren heeft moeten sluiten. Het gebouw is er nog steeds.
die Volvo garage was van Volvo Laenen. De bekende beeldhouwer JP Laenen is daarvan trouwens een zoon en broer van de latere uitbater als ik goed ingelicht ben.
En Jokke : de montagefabrek was eerst van Mercedes en dan, niet van Triumph, maar van SAAB. Triumph was aan de Hombeeksesteenwweg. Hun gebouwen werden na de sluiting overgenomen door Lamot (die waren toen in hun gloriejaren)
Triumph bouwde trouwens een tweede fabriek in Mechelen in Industriepark Mechelen Noord. Die lag op het einde van de eerste straat van het industriepark (Schaliënhoevedreef) net in de bocht naar rechts (net voor waar nu de autoweg is) . Daar werden op het einde trouwens pantserwagens voor het leger gemonteerd ( de Scorpion - licht gevechtsvoertuig - nog steeds actief trouwens nu ook in Afghanistan meen ik al opgemerkt te hebben)
@rudi: De garage van vader Laenen (de vader van J.P. en Roger) heeft die niet een van de eerste moderne vuilkarren mogen leveren voor de stad?
@peter: die tak van de familie Laenen woonde bij U in de buurt: op den hoek van de Arme Klarenstraat, waar vroeger de "teca" nog gevestigd was en onze stadsbeiaardier gewoont heeft
Jokke, ik heb geen idee over die eerste vuilkar, maar misschien was de wagen op een Volvochâssis en zo zou dat kunnen. Geen idee
@rudi: inderdaad chassis, ben op de Beeldbank eens gaan snollen. "Vuilkar"
geeft geen treffer, "Vuilniswagen" brengt 1 foto van een oranje vuilkar. Is er zo weinig van het beeldmateriaal van de stad op de beeldbank?
De eerste vuilkarren die ik mij nog kan herinneren was eind jaren 40 en dat waren toen bakken met gebogen schuiven die langs de zijkanten open gingen.
De beeldbank biedt veel materiaal, maar het zoeksysteem mocht iets accurater zijn. Men moet werkelijk het juiste woord intikken of het is noppes.

ik heb op de guido gezellelaan gewoond van  1950 tot 1958. in die tijd voor dat de garage volvo kwam was er de opel garage joossens met daarnaast beenhouwerij de winter en op de hoek van de vrouw van mechelenstraat een coiffeur annexe cafe .

 

De verhalen gaan dat deze brug is afgebroken en naar het buitenland (Amerika?) is verscheept?
Heeft er daar iemand informatie over, of is dat een Indianenverhaal?

Zou wel kunnen Peter, iedereen gooit zoiets niet weg hé.-)

(G)een winketbrug over dijle

laten we stemmen!

 

In elk geval, de "torekensbrug" had wel iets...

De oude en de nieuwe Winketbrug in 1930

De oude en de nieuwe brug in 1972.

 

Op de bovenste foto valt nog het ene gebouwtje van de slachthuizen te herkennen dat er nu pal naast het viaduct nog steeds staat. (Aldus Slachthuisvest als vroegere naam van de G. Gezellaan, niet "Slaghuisvest'' als ergens hierboven staat). De twee hoge zwarte hijstoestellen waren toen met flink kabaal bezig lange betonnen pijlers diep de grond in te bonken als fundering voor dat viaduct. Het aantal palen dat onder de ganse hellingen van het viaduct zit is niet te tellen en het inheien heeft meerdere maanden in beslag genomen. Van de vorige Winketbrug is het bruggenhoofd aan de zijde Olivetenvest niet afgebroken maar verstopt als die lange bloemenbak welke tot onder het viaduct loopt; daarvandaan ziet men aan de overzijde waar het bruggenhoofd in de Dijlemuur zit.

Ik ben het altijd oneens geweest met wat nu ook Jan Goovaerts begrijpelijk veronderstelt: Voor de mobiliteit was de vervanging eigenlijk overbodig geworden want toen had de E10 (huidige E19) reeds het gros van het verkeer overgenomen. De Mechelse ex-burgemeester (in vervanging van Spinoy) Jos De Saeger was minister van Openbare Werken (1965 - 1973, CVP) en op het hoogtepunt van zijn carrière. Voor hem dienden de vesten kost wat kost aan Koning Auto te worden opgeofferd. De voetgangers kregen aan de stadskant serieuze trappen (die tot heden nooit behoorlijk onderhouden zijn geweest) en vooral voor fietsers die vroeger in groten getale over de Winketbrug kwamen, was niet de minste aandacht - wat nog verergerde toen ook de sluisjes aan de Sporthal werden gebarricadeerd. Ik weet niet waar de Winketbrug gelaten is maar misschien moest men er niet ver mee. Vooral ergerlijk was, dat ze begin de jaren 1970 nog maar zelden opgetrokken werd omdat slechts zo nu en dan eens een schrootboot tot bij Piscaer voer en al duidelijk was dat - met de jachthaven nog aan de Keerdok - een paar jaar erna helemaal niets meer een opengaande brug, laat staan een permanent verhoogd viaduct ging vergen. Een veel goedkopere en fietsvriendelijkere vernieuwing zou als aandenken voor onze minister te min geweest zijn, zeker.

Nu probeert men mensen per fiets de stad in te jagen maar toen werden ze hardnekkig aangezet hun fiets aan de haak te hangen en eindelijk gelijk alleman een auto te kopen. Marcanne, ik stem weer eens JA. ;-)  Zelfs een albinoraaf spendeerde geen frank aan industriële archeologie en de Winketbrug in haar vaalgroene kleur werd nooit als 'mooi' ervaren, maar nadat ze verdwenen was en beseffend dat ze eigenlijk toch wel uniek moet geweest zijn (ontworpen door een grootvader of -oom van een destijds in de Polderstraat wonende kameraad, hoorde ik ooit van die laatste)...  De voorlaatste foto hierboven uit 1930 toont de nog oudere Winketbrug blijkbaar waar nu het viaduct ligt: een typische ophaalbrug. Jammer dat men de veel specialere torentjesbrug niet eens een keer in het blauw of bordeaux heeft geschilderd want dan had ze er misschien nog gelegen.

Foto van een oranje vuilkar... Een model als de tien jaar grijzere Roger beschreef, heb ik van het merk Dinky Toys gehad. De stadsvuilkarren in fotografische testteint grijs die ik me herinner, waren al vrachtwagens die achteraan geladen werden en geregeld met een soort mes-grilles het afval naar voren persten. De zware achterwand met laadgat scharnierde bovenaan wijl ze hun hoge omsloten laadbak leeg kiepten op het stadsstort dat tot rond 1963(?) nog op een paar tientallen meter van de Dijle in de beemd was, achter de huidige Frans Broersstraat. Werd het onopvallende grijs opdat men op afvalladers beducht zou zijn overschilderd of waren de oranje vuilniswagens nieuwe van gelijkaardig type?

en is die grond dan gesaneerd voordat erop gebouwd werd op dat stort?

Gezien vanop de Dijle...

Die ? kraan ? rechts boeit me wel.  Was daar ooit ne laaddok of zoiets ?