Oproep

met categorie:  
Beste ...,

Wij zijn 4 studenten van de KHM Interieur & design in Mechelen. Wij moeten voor een opdracht voor school een openbare plek in mechelen conceptueel veranderen. Wij hebben voor de middenberm van de Van Benedenlaan (vlakbij de Brusselpoort) gekozen.

Voor ons onderzoek zijn wij op zoek naar informatie die ons verder kan helpen bij ons onderzoek. Weet U wat meer over de geschiedenis van deze plek, of heeft U ideeen over de toekomst voor deze plek, laat het ons alstublieft weten.

Bij voorbaat dank.
Ik ben ervan overtuigd dat er in elke richting op de Van Benedenlaan een rijvak kan weggenomen worden (2x2 ipv 2x3), zodat de middenberm kan verbreed worden. Dit zou dan tot een stadsbos kunnen uitgebouwd worden.
Waren er geen plannen om daar een rond punt aan te leggen?
Ik wil ervoor pleiten het verkeer hier ondergronds te sturen, eventueel uitgebreid met een ondergrondse parkeergarage (naar het voorbeeld van het Martelarenplein aan het station van Leuven). Dan creer je daar een grote autovrije zone, wordt de Brusselpoort en het nu bijna onbereikbare museum eindelijk wel bereikbaar, wordt de verbinding tussen de stadskern en de groene long Vrijbroekpark (en Leuvense vaart) verkeersluw/verkeersarm, komt er eindelijk ruimte voor de fietsers en voetgangers. Dat kost veel geld, maar in Leuven kon het, dus waarom niet in Mechelen?
Inhoud evan het e-mail bericht dat ik u stuurde:

Weinig op te zeggen wat er met de Van Bendenlei zal gebeuren. Daar kan men u wellicht veel beter op 't stadhuis over inlichten.

Geschiedkundig: Op de plaats van de Van Benedenlei (of heet het nu laan?) was ooit het gedeelte van de stadsgrachten tussen de Overste poort (thans Brusselpoort) en de oude Brusselse poort. Toen in de 19e eeuw de stadsgrachten gedempt werden, heette de Van Benedenlaan nog Schuttersvest. Men besloot dat stuk Schuttersvest nadien Van Bendenlei te noemen om eer te betuigen aan de wetenschapper Van Beneden. Tot in de jaren zestig van vorige eeuw was de van Bendenlei één brede groenstrook vanaf de Brusselpoort tot aan de Schuttersvest, met langs beide zijden een kasseiweg die naar en van de Schuttersvest leidde.

In bijlage een foto van hoe de Van Benedenlei er uit zag voor ze in de laatste decennia van vorige eeuw werd vermassacreerd tot heil van koning auto en hoe ze in de 19e eeuw nog was.

Hopelijk heeft u hier wat aan??
Volgens mij is de situatie in Leuven wel anders dan in Mechelen.
In Leuven staat er geen toegangspoort boven de ondergrondse parking en rijweg. Komt er ook bij dat je in Mechelen verkeer krijgt vanuit de Brusselpoortstraat, Hoogstraat, Koningin Astridlaan en van Benedenlaan.
Op die wegen heb je ook veel vrachtwagens en bussen. Ga je die dan ook ondergronds sturen en dan het verkeer dat nu bovengronds rond de Brusselpoort rijd, ondergronds allemaal mekaar laten tegenkomen??
Van Benedenlei,

Toen we bevrijd waren in '44 wilden de Amerikanen dat die verschrikkelijke bochten, die ze 'vervelend vonden' voor hun grote opleggers met tanks ter zijde werden gelaten. Op een dag vielen ze met hun bulldozers het geval aan. Van aan de Brusselpoort recht naar de Kommiezenhuizen toe om zo de Leuvenssteenweg te bereiken, richting Duitsland.Van uit de Antwerpse haven recht naar het front...
Ons stadsbestuur had niets in de pap te brokken, zo simpel is dat verlopen. Oorlogstrategie primeerde. Weet dat men op hoog niveau is tussen gekomen om toch maar de Brusselpoort te laten staan , anders was die ook weg geweest. " Wie laat er nu zulke oude rommel midden in een weg staan?" was hun redenering. Astridlaan -Leuvensesteenweg één rechte lijn!
Wat het standbeeld van Van Beneden betreft, dat heeft ooit nog op de Kardinaal Mercierplaats gestaan.IK meen te herinneren dat "Hij" op zijn derde plaats staaat.
Zomaar ter info.
De Van Benedenlaan, is dat het stuk tussen de Brusselpoort en het Sint-Maarten? Daar dacht ik 1 rijstrook heen en 1 terug te behouden aan de "buitenkant" van de ring, zodat de Brusselpoort (als museum) meer bij de stad wordt getrokken en er - zoals hierboven geopperd - een grote bomenzone kan worden aangelegd (cfr Geldenaaksevest in Leuven). Hierdoor kan tegelijk een veilige oversteek over de ring worden gemaakt voor de zwakke weggebruikers. Dit concept moet dan wel worden doorgetrokken op de Astridlaan & Olivetenvest, en vergt het doorsturen van regionaal verkeer richting E19.
Het idee voor 1 rijstrook minder klinkt misschien wel tof..maar het resultaat zal uiteindelijk een langere file zijn dan er nu al is.

Voor diegene die elke dag langs de brusselpoort moeten met de auto is het soms nu al frustrerend.

Ik zou opteren voor een vernieuwing van de middenstrook: een soort van park, afgescheiden van de drukke weg door hagen te planten.

Beste Roger,

samen met mijn vriendin heb ik vorige week een huis gekocht op de vanbenedenlaan in Mechelen. Wij zijn op zoek naar foto's uit het verre verleden van deze plaats, om zo meer te weten te komen over de geschiedenis. Indien u ons enigsinds kan helpen zou u ons daar een groot plezier met doen.

Alvast bedankt,

 

David

@ David : Is dit wat je zoekt ?

Hey,

ja, zo'n beetje. We hebben het huis op de van benedenlaan gekocht. De vorige eigenaar wist te vertellen dat daar vroeger een klooster gestaan heeft en dat ons huis gebouwd is op de kelders van dat klooster. De gewelfde kelder zou daar nog een overblijfsel van zijn. Ik weet niet of dat waar is hoor. Maar op die manier kregen wij wel zin om wat is het verleden van het huis gaan te graven. Blijkbaar was het huis dat wij kochten een van de eerste op de vanbenedenlei (rond 1876).

Nu waren wij op zoek naar wat historie en eventueel foto's van vroeger om in het huis zelf te kunnen hangen.

MVG David

@ David : Kijk eens rond op de Beeldbank. 

Daar zal wel een pak foto's staan van de Van Benedenlaan, zowel langs de Stadskant als langs de andere kant, want een pak gekende oude foto's tonen enkel de Laan of de zijde langs de Stadskant.